Millainen kaupunki Lappeenranta on asua?
Olen todennäköisesti muuttamassa nyt loppukeväästä/alkukesästä Lappeenrantaan.
En tiedä kaupungista mitään joten olisi kiva kuulla paikasta.
- hyvät/huonot alueet
- millainen luonto on (meneekö esimerkiksi järvimaisemissa lenkkeilyreittejä)
- millaisia ihmiset on, miten suhtautuvat muualta tulleisiin
- millaiset palvelut on, ja miten ne toimivat
- onko rauhallista ja turvallista
- muuta mitä olisi hyvä tietää paikasta
Olen asunut koko tähänastisen elämäni eli 27 vuotta Helsingissä, joten varmasti tuntuu pieneltä paikalta. Toisaalta täällä etelässä olen kyllästynyt ruuhkiin, luonnon tuhoamiseen, pitkiin välimatkoihin varsinkin ajallisesti ja ylipäätään siihen että joka paikassa kauheasti ihmisiä eikä kunnon rauhallista luontoa ole paljoa.
Lappeenranta vaikuttaa mukavan kompaktilta kaupungilta, olematta kuitenkaan koon puolesta aivan tuppukylä jossa kaikki tuntee kaikki ja palveluita vain yksi k market.
Kommentit (32)
Onko työpaikka jo Lappeenrannassa? Työttömänä tänne ei kannata tulla. Lääkäreillä ja hoitajilla riittää töitä, muilla ei. Keskusta, Kimpinen, Alakylä hyviä alueita; Sammonlahti, Skinnarila, Lauritsala ja Kivisalmi ei.
Ap: kovia ovat juoruilemaan ja selän takana puhumaan. Lappeenranta ON tuppukylä esim. Jyväskylään verrattuna. Teollisuuskaupungin menneisyys vaikuttanut ihmisten luonteeseen. Turha kuvitella sivistynyttä kulttuuri-ilmapiiriä.
Kaupat on hajallaan siellä ja täällä. Oma auto lähes välttämättömyys. Jos on rahaa runsaasti, Saimaan rannalta saa kerrostalokämppiä ja kauempaa myös tontteja.
Lappeenrantalaiset ovat kieroonkasvanutta kansaa. Kaupunki kuin Venäjä pienoiskoossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap: kovia ovat juoruilemaan ja selän takana puhumaan. Lappeenranta ON tuppukylä esim. Jyväskylään verrattuna. Teollisuuskaupungin menneisyys vaikuttanut ihmisten luonteeseen. Turha kuvitella sivistynyttä kulttuuri-ilmapiiriä.
Ai että Jyväskyläkö ei ole teollisuuskaupunki?
Kaikki Suomen suuret kaupungit Helsinki, Tampere ja Turku etunenässä ovat olleet mitä suurimmassa määrin teollisuuskaupunkeja ja Tampereella sekä Turussa ihan rehellistä teollisuuttakin on vielä jonkun verran jäljelläkin.
Olen kuullut, että myymälät on kadonneet itänaapurin toimien vuoksi.
Luontoa löytyy. Googlaa gosaimaa
Muutoin aikas tuppukylä mutta kesällä ei haittaa
No kyllä Lappeenrannassakin kaikki tuntee kaikki, tai siis Lappeenrantalaiset. Muualta tulleiden on vaikea päästä ineen.
Kaupunki on pitkä ja bussit kulkee huonosti. Asunnot tajuttoman kalliita.
Kaupat tosi hajallaan, baareja ja ravintoloita vähän.
Mutta Saimaan rannoilla on kesällä kiva käppäillä. Satama on ihan kiva kesällä. Ja linnoituksen alue.
Lentokentän ympäri voi hölkkäillä ja Toteemissa kattoa livekeikkoja. Yliopiston porukoihin pääsee soluttautumaan aika helposti ja siellä kv -meininki.
Luonnonläheisyyden ja halvemman asumisen perässä muutin itse vasta Imatralle. Vielä vähemmän palveluita mutta jotenkin suvaitsevampaa musiikki ja taidepiireissä.
Mutta jos Lappeenrannassa kaikki aboriginaalit tuntee toisensa niin tääällä Imatralla kaikki on vähintään serkkuja keskenään. Mieki löysin neljä entuudestaan tuntematonta pikkuserkkuani täältä heti.
Mutta aina nää Helsingin voittaa, sieltä jäin kaipaamaan ainoastaa metroa, Tavastiaa ja UFFin myymälöitä.
Joka toinen Lappeenrannan asukas on Liudmila, Nastasia, Marina, Angelica. Ruski vallannut kaupungin. Ostokset voi maksaa RUB.
Kaupunki jonka putte tulee vaatimaan, koska paljon sorrettuja rycciä
Ilman työpaikkaa en muuttaisi ja tuskin Lappeenrantaan palaisin, vaikka työpaikka olisi. Ehkä eläkepäiviä voisin siellä viettää. Veroja maksat enemmän kuin Helsingissä, mutta asuminen toki paljon edullisempaa.
Tyysterniemessä voi ainakin lenkkeillä Saimaan rannalla. Lapsuuden ja nuoruuden olen viettänyt Voisalmessa, silloin oli ainakin kiva paikka asua. Saimaa vieressä ja keskustaan 4 km. Ja koulu löytyy, jos sellaiselle tarvetta.
Ruuhkissa ei todellakaan tarvitse olla, mutta erilailla siellä on virikkeitä Helsinkiin verrattuna. Teininä tuntui, että muut tietävät sun asiat paremmin kuin itse. Helsingissä olen nauttinut siitä, että saa tehdä mitä vaan eikä siitä tarvitse kuulla jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä Lappeenrannassakin kaikki tuntee kaikki, tai siis Lappeenrantalaiset. Muualta tulleiden on vaikea päästä ineen.
Kaupunki on pitkä ja bussit kulkee huonosti. Asunnot tajuttoman kalliita.
Kaupat tosi hajallaan, baareja ja ravintoloita vähän.Mutta Saimaan rannoilla on kesällä kiva käppäillä. Satama on ihan kiva kesällä. Ja linnoituksen alue.
Lentokentän ympäri voi hölkkäillä ja Toteemissa kattoa livekeikkoja. Yliopiston porukoihin pääsee soluttautumaan aika helposti ja siellä kv -meininki.Luonnonläheisyyden ja halvemman asumisen perässä muutin itse vasta Imatralle. Vielä vähemmän palveluita mutta jotenkin suvaitsevampaa musiikki ja taidepiireissä.
Mutta jos Lappeenrannassa kaikki aboriginaalit tuntee toisensa niin tääällä Imatralla kaikki on vähintään serkkuja keskenään. Mieki löysin neljä entuudestaan tuntematonta pikkuserkkuani täältä heti.
Mutta aina nää Helsingin voittaa, sieltä jäin kaipaamaan ainoastaa metroa, Tavastiaa ja UFFin myymälöitä.
Millä perusteella asunnot on kalliita? Lappeenrannasta saa omakotitalon samalla hintaa mitä isoista kaupungeista kaksion lähiöstä, voi myös miettiä kumpi on parempi paikka asua.
Av:llä haukutaan kaikki paikkakunnat. On kiva ja kaunis kaupunki ja hyvät harrastusmahdollisuudet yms.
Suomen parhaimmat kaupungit Lappeenranta, Kuopio, Jyväskylä, Pori, Hämeenlinna, Joensuu, Vaasa. Nämä on ihmisen kokoisia paikkakuntia joissa kuitenkin hyvät palvelut ja harrastusmahdollisuuksia ja luontoa löytyy. Joka paikkaan pääsee polkupyörällä eikä ruuhkissa mene aikaa.
Minä olen myös muuttamassa Lappeenrantaan lasten kanssa. Millaisia ala-asteet ovat? Asuinpaikka määräytyy nimittäin koulun perusteella. Yläasteista Kimpinen on kuulemma paras, mutta ala-asteet? Lähinnä missä ei ole kiusaamista tai siihen ainakin puututaan.
Suomen paras kaupunki Joensuun ja Kuopion kanssa