Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmalla iällä alaa vaihtaneita?

Vierailija
04.03.2023 |

Miten löysit uuden alan? Miten olet onnistunut saamaan töitä?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin nelikymppisenä sosiaalityöntekijäksi, enkä ole katunut. Elämänkokemus on työssä pelkkää plussaa ja avoimia työpaikkoja on niin paljon, että voi valita mieluisan.

<3 Tärkeä työ.

Vierailija
62/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön kirjoitti:

Miksi yhteiskunta kouluttaa ihmisiä alalle josta ei työllisty tai ammattikoulutus on niin surkeeta että ainoa ura on koulusta kortistoon. Tämä pätee aika monelle työvoima pula aloilla jos koulutus ei riitä. No onneksi Puolasta saadaan "päteviä" osaajia HALVALLA.

Yhteiskunta ei kyllä kouluta. Vaan antaa mahdollisuuden kouluttautua.

Yksilö hakee koulutukseen ja tekee koulutusaikaiset valinnat itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijäksi kelpaa vähän kypsemmälläkin iällä. Opiskelu ei kauaa kestä. Elämänkokemuksesta on hyötyä ja alalla on paljon eri taustaisia.

Vierailija
64/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön päättää lähteä opiskelemaan toista alaa, niin neuvotaanko työkkärissä yhtään, mihin alalle kannattaisi kouluttautua ja mihin ei? Hoitoalaa nyt tyrkytetään naisille aina, mutta muita aloja koskien.

Suunnilleen kaikki pakotetaan lähihoitajiksi ja se nähdään ratkaisuna kaikkiin ongelmiin.

Vierailija
65/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-ala ja lähihoitaja taitaa oikeasti olla ainoa vaihtoehto. Kamalasti ei kyllä houkuta. Kaikista ei tuohon ole, vaikka kuinka karenssinkin uhalla pakotettaisiin.

Vierailija
66/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote-ala ja lähihoitaja taitaa oikeasti olla ainoa vaihtoehto. Kamalasti ei kyllä houkuta. Kaikista ei tuohon ole, vaikka kuinka karenssinkin uhalla pakotettaisiin.

Ei tietenkään ole ainoa vaihtoehto. Tässä ketjussakin on monia muitakin aloja. Jokaisen pitää ihan itse etsiä se oma ala, ottaen huomioon työllisyystilanteen jne. Kaikista ei tosiaan ole hoitoalalle, eikä silloin pidä siihen kouluttautua.

Vierailija
67/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön kirjoitti:

Miksi yhteiskunta kouluttaa ihmisiä alalle josta ei työllisty tai ammattikoulutus on niin surkeeta että ainoa ura on koulusta kortistoon. Tämä pätee aika monelle työvoima pula aloilla jos koulutus ei riitä. No onneksi Puolasta saadaan "päteviä" osaajia HALVALLA.

Musta alkaa sun viestien perusteella tuntua, että pakenet omaa vastuutasi asiassa. Suomalaisten firmojen talousasioita ei puolalaiset Puolassa asuvat voi hoitaa, kun ne pitää tehdä suomalaisen lainsäädännön mukaan. Monia siihen liittyviä tehtäviä toki. Monen alan työt on siirtyneet ulkomaille, se on tosiasia joka täytyy huomioida jokaisen joka haluaa uudelleenkouluttautua.

Yhteiskunta ei ole vastuussa sinun valinnoistasi. Sinä olet. Nyt sinulla on merkonomin koulutus, voit jatkaa siitä ammattikorkeaan, niin saat töitä valitsemallasi alalla. Sinulla on vielä paljon työvuosia edessä, joten en jäisi sinuna kotiin valittamaan ja syyttämään muita omasta tilanteestani. Ota itse vastuu omasta elämästäsi.

Vierailija
68/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli uutisissa, että kaivattaisiin jokin nopeampi keino alanvaihtoon kuin kokonaisen tutkinnon tekeminen. Olen ihan samaa mieltä. Jos on yksi yliopistotutkinto alla, niin sen pääaineen opintojen pitäis riittää.

Ja sitten taas ammattikoulussa opiskelu on moninkertaisesti liian pitkäksi venytettyä. Ammattipätevyyden saantia pitäisi helpottaa ihan huomattavasti! Ei ole mitään järkeä istuttaa ihmisiä kolme vuotta koulussa, kun pätevyyden voisi useimmille aloille opiskella vuodessa. Amisten opintosuunnitelmat on venytetty kolmivuotisiksi ihan turhaan.

Vierailija
69/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalta terveydellisistä syistä lähdin opiskelemaan työn ohessa noin 40-vuotiaana. Lopulta kuitenkin työllistyin vakuutusalalle työkkärin rekrykoulutuksen kautta. Noin 10 v nyt takana ja olen tyytyväinen ratkaisuuni. Palkka ei ole kummoinen, mutta näissä hommissa ei satu mihinkään, jos vain muistaa välillä nostaa työpöydän yläasentoon.

Vierailija
70/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metalli alalta osa-aika eläkkeellä 57 vuotiaana suoritin lukion ja opiskelin metsätalous insinööriksi. Nyt ollut täysipäiväisesti sen alan töissä.

Vierailija
71/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin oikikseen reilusti yli kolmikymppisenä. Olin aiemmin töissä aivan toisella alalla, joka ei liittynyt juridiikkaan mitenkään. Sain jo oikisaikoina oman alan töitä, tosin helppoa se ei ollut. Valmistuin normaaliajassa ja nyt olen ollut jo vuosia alalla. Palkka on moninkertainen aiempaan alaani nähden, työtehtävät mielenkiintoisia, uralla eteneminen nopeastikin mahdollista. On ollut yksi elämäni parhaista päätöksistä vaihtaa alaa, suosittelen muillekin.

Vierailija
72/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin oikikseen reilusti yli kolmikymppisenä. Olin aiemmin töissä aivan toisella alalla, joka ei liittynyt juridiikkaan mitenkään. Sain jo oikisaikoina oman alan töitä, tosin helppoa se ei ollut. Valmistuin normaaliajassa ja nyt olen ollut jo vuosia alalla. Palkka on moninkertainen aiempaan alaani nähden, työtehtävät mielenkiintoisia, uralla eteneminen nopeastikin mahdollista. On ollut yksi elämäni parhaista päätöksistä vaihtaa alaa, suosittelen muillekin.

Hieno tarina.

Vierailija
73/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 vuotiaana sain lopputilin tutaannollisista- ja taloudellisista syistä. Pitkän työuran (23v) johdosta irtisanomis- aika oli 6kk. Pari kesää sen jälkeen olin kyseisessä prosessiteollisuuden työpaikassa kesätöissä. Ei auennut enää vakituinen työ siellä, joten ainoa vaihtoehto oli vaihtaa alaa. Oli kaksi vaihtoehtoa, johon toiseen kouluttauduin, ja sitä työtä tein säännöllisen epäsäännöllisesti, osin omasta halusta. Sitten kouluttauiduin nelkytyheksän vuotiaana siihen toiseen vaihtoehtoon.

Heti sain, kun sen aika oli, työharjoittelupaikan kyseiseltä alalta. Ja jatko tuli heti sen jälkeen, samaan firmaan, jossa olen edelleenkin.

Olen erittäin tyytyväinen nykyiseen työhöni, vaikka palkka on n. 5000 euroa brutto, pienempi kuin 2012, elikkä kymmenen vuotta sitten.

Miettikää tarkkaan kun vaihdatte, tai joudutte vaihtamaan työtä, työn mielekkyyttä. Ei aina kannata mennä vaan rahan perässä. Vaikka minäkin tykkään rahasta paljon, ja nyt olen pienpalkka-alalla, niin työssä viihtyminen on tärkeää.

Ihminen sopeutuu yllättävän moneen, jos halua vaan on.

Vierailija
74/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön kirjoitti:

Ei ole kankaanpainatusala vaan talouhallinto: palkanlaskenta, kirjanpito, tilinpäätös ja laskutuksen siis merkonomin koulutus. Töihin Ei pääse Ei edes haastatteluun: on haettu. Ja suomessa työntekijäpula p....a puhetta.

Alalla paikat menee usein harjoittelun kautta. Jos olet vasta valmistunut, niin aloitetaan assarihommista. Myös suurin osa tradenomeista aloittaa assarina ja vasta myöhemmin etenee varsinaiseksi kirjanpitäjäksi. Kokenutta porukkaa on työmarkkinoilla sen verran, että aloittelijan pitää oikeasti aloittaa reskontrasta, laskenta-assarista tms.

Vierailija
75/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijäksi kelpaa vähän kypsemmälläkin iällä. Opiskelu ei kauaa kestä. Elämänkokemuksesta on hyötyä ja alalla on paljon eri taustaisia.

Vaatii sitten omanlaisensa luonteen tulla hyväksi. Pitää ottaa vastuuta ja sietää jos jonkinmoista besservisseriä ja työ on etenkin yhtiökokousaikaan iltapainotteista.

Vierailija
76/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön kirjoitti:

Ei ole kankaanpainatusala vaan talouhallinto: palkanlaskenta, kirjanpito, tilinpäätös ja laskutuksen siis merkonomin koulutus. Töihin Ei pääse Ei edes haastatteluun: on haettu. Ja suomessa työntekijäpula p....a puhetta.

Alalla paikat menee usein harjoittelun kautta. Jos olet vasta valmistunut, niin aloitetaan assarihommista. Myös suurin osa tradenomeista aloittaa assarina ja vasta myöhemmin etenee varsinaiseksi kirjanpitäjäksi. Kokenutta porukkaa on työmarkkinoilla sen verran, että aloittelijan pitää oikeasti aloittaa reskontrasta, laskenta-assarista tms.

Itseasiassa merkonomeja harvemmin enää palkataan koska tradenomeista on ylitarjontaa.

Vierailija
77/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön kirjoitti:

Itseasiassa merkonomeja harvemmin enää palkataan koska tradenomeista on ylitarjontaa.

Joo siis sehän on oikeasti tiedetty jo todella pitkään, että merkonomin papereilla voi pyyhkiä peppulinsa. Ainoa hyöty voi olla jos just hakee tradenomi-koulutukseen, mutta oikeastaan sinnekin on parempi mennä lukiosta.

Vierailija
78/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45 vuotiaana sain lopputilin tutaannollisista- ja taloudellisista syistä. Pitkän työuran (23v) johdosta irtisanomis- aika oli 6kk. Pari kesää sen jälkeen olin kyseisessä prosessiteollisuuden työpaikassa kesätöissä. Ei auennut enää vakituinen työ siellä, joten ainoa vaihtoehto oli vaihtaa alaa. Oli kaksi vaihtoehtoa, johon toiseen kouluttauduin, ja sitä työtä tein säännöllisen epäsäännöllisesti, osin omasta halusta. Sitten kouluttauiduin nelkytyheksän vuotiaana siihen toiseen vaihtoehtoon.

Heti sain, kun sen aika oli, työharjoittelupaikan kyseiseltä alalta. Ja jatko tuli heti sen jälkeen, samaan firmaan, jossa olen edelleenkin.

Olen erittäin tyytyväinen nykyiseen työhöni, vaikka palkka on n. 5000 euroa brutto, pienempi kuin 2012, elikkä kymmenen vuotta sitten.

Miettikää tarkkaan kun vaihdatte, tai joudutte vaihtamaan työtä, työn mielekkyyttä. Ei aina kannata mennä vaan rahan perässä. Vaikka minäkin tykkään rahasta paljon, ja nyt olen pienpalkka-alalla, niin työssä viihtyminen on tärkeää.

Ihminen sopeutuu yllättävän moneen, jos halua vaan on.

"palkka on n. 5000 euroa brutto" - - "nyt olen pienpalkka-alalla" ???

Vierailija
79/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön kirjoitti:

Joo siis sehän on oikeasti tiedetty jo todella pitkään, että merkonomin papereilla voi pyyhkiä peppulinsa. Ainoa hyöty voi olla jos just hakee tradenomi-koulutukseen, mutta oikeastaan sinnekin on parempi mennä lukiosta.

Ei toki kaikilla. Vanhan merkonomin tutkinnon käyneet ovat päteviä. Heillä oli vielä hyvä koulutus ja vastaa lähestulkoon nykyistä tradenomia. Tosin heillä on usein pitkä työkokemuskin ja ovat päteviä kirjanpitäjiä, palkanlaskijoita ja jopa controllereita.

Vierailija
80/81 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metalli alalta osa-aika eläkkeellä 57 vuotiaana suoritin lukion ja opiskelin metsätalous insinööriksi. Nyt ollut täysipäiväisesti sen alan töissä.

Tämä teki vaikutuksen!!! Hienoa ja onnittelut!