Hesari pohtii koulujen ja opetuksen ongelmia
Kommentit (4)
Tehdään joo semmoisia kouluja, joissa joka luokassa on semmoiset 5 oppilasta keskimäärin. Tai no, laitetaan ne 20 normaalia keskenään ja lopuille oma luokka jokaiselle. Sitten on hyvä. Paitsi että sitä isoa kouluakaan ei sitten tarvita, tehdään semmoisia korttelikouluja tätä varten.
Vierailija kirjoitti:
Olihan siinä, että riittävän tuen täytyy seurata mukana ja pitää palkata lisää erityisopettajia ja avustajia.
Mutta pääpaino oli luokkakokojen pienentämisellä, ekaluokkalaisilla 18 ja muilla 20. Nousi silti tässäkin karvat pystyyn, sillä jos luokassa on 20 oppilasta, joilla viidellä on erityisen tuen paperit ja viidellä tehostetun tuen paperit, niin ei se luokkakoko vaan voi olla 20, koska opettajan aika menee täysin noiden tuentarpeisten auttamiseen. Ja vaikka apuna olisi avustaja ja erityisopettaja, niin 10 tuentarpeista tarvitsee helposti kaikki kolme aikuista avukseen. Erityiskoulussa luokkakoko on usein 5-7 oppilasta ja paikalla siis opettaja ja avustaja. Tämä olisi syytä muistaa, kun miettii, mikä määrä tukea riittää ja mikä olisi sopiva luokkakoko.
Ennen oppilaille pidettiin kuri, joilloin ei olle tarvetta millekään "tuentarpeille". Nykyinen loputon lässyttäminen on yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan siinä, että riittävän tuen täytyy seurata mukana ja pitää palkata lisää erityisopettajia ja avustajia.
Mutta pääpaino oli luokkakokojen pienentämisellä, ekaluokkalaisilla 18 ja muilla 20. Nousi silti tässäkin karvat pystyyn, sillä jos luokassa on 20 oppilasta, joilla viidellä on erityisen tuen paperit ja viidellä tehostetun tuen paperit, niin ei se luokkakoko vaan voi olla 20, koska opettajan aika menee täysin noiden tuentarpeisten auttamiseen. Ja vaikka apuna olisi avustaja ja erityisopettaja, niin 10 tuentarpeista tarvitsee helposti kaikki kolme aikuista avukseen. Erityiskoulussa luokkakoko on usein 5-7 oppilasta ja paikalla siis opettaja ja avustaja. Tämä olisi syytä muistaa, kun miettii, mikä määrä tukea riittää ja mikä olisi sopiva luokkakoko.
Ennen oppilaille pidettiin kuri, joilloin ei olle tarvetta millekään "tuentarpeille". Nykyinen loputon lässyttäminen on yhtä tyhjän kanssa.
Ennen oli myös apukoulu ja sen jälkeen tarkkailuluokka. Nykyään kaikki ovat samassa luokassa.
Olihan siinä, että riittävän tuen täytyy seurata mukana ja pitää palkata lisää erityisopettajia ja avustajia.
Mutta pääpaino oli luokkakokojen pienentämisellä, ekaluokkalaisilla 18 ja muilla 20. Nousi silti tässäkin karvat pystyyn, sillä jos luokassa on 20 oppilasta, joilla viidellä on erityisen tuen paperit ja viidellä tehostetun tuen paperit, niin ei se luokkakoko vaan voi olla 20, koska opettajan aika menee täysin noiden tuentarpeisten auttamiseen. Ja vaikka apuna olisi avustaja ja erityisopettaja, niin 10 tuentarpeista tarvitsee helposti kaikki kolme aikuista avukseen. Erityiskoulussa luokkakoko on usein 5-7 oppilasta ja paikalla siis opettaja ja avustaja. Tämä olisi syytä muistaa, kun miettii, mikä määrä tukea riittää ja mikä olisi sopiva luokkakoko.