Miten toimia tilanteessa kun työnantaja vaatii sairauslomatodistusta eikä terveyskeskukseen saa aikoja?
Työnantajalle ei kelpaa puhelimessa kirjoitettu enää. Kyseessä siis Seure. Soitin eilen terveysasemalle ja en saanut todistusta.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
1) työterveys KUULUU KAIKILLE työntekijöille, siis jopa keikkatyöntekijöille.
2) millainen sopimus sinulla on? jos on 0-tuntisopimus ja et saa sairauslomatodistusta helposti niin elä ota sairaana tarjottuja tunteja vastaan.
Ei, kun et ole näköjään koskaan tehnyt vuokrafirmojen kautta töitä, niin älä kirjoita sellaista mitä et tiedä. Yleensä noissa on joku tietty aika tai tuntimäärä, jonka pitää täyttyä ennen kuin kuuluu työterveyden piiriin.
Menisin töihin ja olisin tekemättä varsinaisia töitä jos en pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Sä meet sillon päivystykseen. Ja joo, virallisesti näitä asioita ei pitäis siellä hoitaa mutta valitettavasti siellä on useita muitakin hakemassa normiflunssaan saikkutodistusta kun työnantaja on niin p-ska ettei ilmoitus riitä eikä ole työterveyttä tarjolla. Minkäs sille mahtaa. Ei se sun vika oo.
Työterveyshuolto on lakisääteinen velvollisuus tarjota. Jos olet työsuhteessa. Jos et ole työsuhteessa, niin olet itse vastuussa näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö Seure enää tarjoa mitään työterveyshuoltoakaan?
Ja miksi vaatii heti todistuksen? Vai onko sulla pidempi sairauspoissaolo kyseessä tai ollut niitä kovin usein?
Ei keikkalaisille. Se on muuttunut nyt kun korona ajat ovat ohi. Pitää hakea ihan paikanpäältä todistus mutta ei mitään hajua mistä sen saa. Mulla oli ihan vaan päivän poissaolo eilen mutta tk: n lääkärillä ei ollut aikaa sitä todistusta kirjoittaa? En ainakaan saanut sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä meet sillon päivystykseen. Ja joo, virallisesti näitä asioita ei pitäis siellä hoitaa mutta valitettavasti siellä on useita muitakin hakemassa normiflunssaan saikkutodistusta kun työnantaja on niin p-ska ettei ilmoitus riitä eikä ole työterveyttä tarjolla. Minkäs sille mahtaa. Ei se sun vika oo.
Meidän päivystyksessä ei kiireelliset odottaa yli 7 tuntia( peijas) joten sinne ei mielestäni voi mennä hakemaan saikkulappua! Meneekö lain mukaan ihan oikein tämä vaatimus?
Ap
Mikä vaatimus? Todistuksen pyytäminen vai se etteivät tarjoa sinulle heiltä terveyspalveluja?
Antamani linkin mukaan menee oikein, paska lafka kun on.
-17-
Vierailija kirjoitti:
Saikkutodistus ei sinänsä ole päivystysasia, mutta sinnehän sitä sit mennään, jos terveysasema ei ota vastaan.
Ja tämän takia päivystykset ovat niin ruuhkautuneet, etteivät oikeasti kiireistä apua tarvitsevat ihmiset mukaan mahdu.
Ei, päivystykseen ei mennä, jos terveysasema ei ota vastaan. Päivystykseen mennään, jos terveydenhoito vaatii välitöntä apua. Saikkulappu flunssaan ei ole koskaan niin kiireinen, että siitä pitäisi mennä päivystykseen, ja täällä meillä onneksi eivät enää edes ota näitä vastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene päivystykseen. Eikä viikonloppuna edes taida olla muuta mahdollisuutta.
No ei mikään ihme, jos päivystyksessä jonot täynnä, kun haetaan sitä kautta saikkulappuja työnantajalle. Yksityiset terveysasemat palvelevat myös viikonloppuisin, joten sinne vaan käymään. Tämä on niitä keikkatyön huonoja puolia, johon pitää vain sopeutua.
Ei täällä kuule ole lähimmän 200km säteellä viikonloppuisin mitään yksityisiä terveysasemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi vaatii heti todistuksen? Vai onko sulla pidempi sairauspoissaolo kyseessä tai ollut niitä kovin usein?Ei keikkalaisille. Se on muuttunut nyt kun korona ajat ovat ohi. Pitää hakea ihan paikanpäältä todistus mutta ei mitään hajua mistä sen saa. Mulla oli ihan vaan päivän poissaolo eilen mutta tk: n lääkärillä ei ollut aikaa sitä todistusta kirjoittaa? En ainakaan saanut sitä.
Jos salkku oli eilen, niin et saa todistusta tänään.
Ap
Eli ap taikasana on nyt se "alle 3kk kestävissä työsuhteissa" eli jos on kyseessä alle 3kk pituinen "keikka" niin vaativat a. Todistuksen heti 1.pvästä lähtien (jessus mitä resurssien käyttöä..) ja b. terveydenhuoltosi hoitaa ja kuuluu julkiselle puolelle.
Paska lafka, tosin senhän jo sanoin.
-17-
No eikai tässä auta muu kuin etsiä uutta työtä? On jotenkin niin absurdi tilanne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuolto on lakisääteinen velvollisuus tarjota. Jos olet työsuhteessa. Jos et ole työsuhteessa, niin olet itse vastuussa näistä asioista.
Lakisääteinen työterveydenhuolto
"Työterveyshuolto Suomessa on lakisääteistä toimintaa. Työnantajan on kustannuksellaan järjestettävä työntekijöille työterveyshuolto. Se voi olla joko pelkästään ennalta ehkäisevää ja sisältää terveystarkastuksia" Eikä mitään muuta.
Tai sitten työnantaja tarjoaa ekstraa ja ylimääräisenä laajennetun työterv.huollon
"johon sisältää myös sairaanhoitoa" mutta sitä laki ei vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi vaatii heti todistuksen? Vai onko sulla pidempi sairauspoissaolo kyseessä tai ollut niitä kovin usein?Ei keikkalaisille. Se on muuttunut nyt kun korona ajat ovat ohi. Pitää hakea ihan paikanpäältä todistus mutta ei mitään hajua mistä sen saa. Mulla oli ihan vaan päivän poissaolo eilen mutta tk: n lääkärillä ei ollut aikaa sitä todistusta kirjoittaa? En ainakaan saanut sitä.
Ap
Kriteerinsä heilläkin on, muuten kaikki pyytelesivät todistusta ja usein juuri perjantaille/maanantaille.
Ja voivat olla, nykytiedon valossa terveydenhuollon tilanteesta, todellakin niin kiireisiä myös.
Siis oliko salkku eilen? Todistusta et kyllä yhdestä päivästä saa jälkikäteen.
Nyt kun itse pääsin täyden työterveyden piiriin, katson jatkossa että sellainen löytyy myös tulevilla työpaikoilla! Nyt on työvoimapula ja työntekijät pystyisivät äänestämään jaloillaan, jos luontaisedut ja firmojen käytännöt eivät vastaa omia odotuksia. Muistan tuon ajan kaupan alalta, saikku piti saada ekasta päivästä lähtien mutta alhaisten tuntien takia en ollut yksityisen työterveyden piirissä (se lakisääteinen tt on minimissään julkinen palvelu, jos työnantaja haluaa panostaa, ostaa se palvelun yksityiseltä). Silloin menin vain omalle terveyssemalle ja lääkäri kirjoitti todistuksen lennosta näkemättä mua lainkaan. Parin minuutin homma. Selitin vain vastaanoton hoitajalle, miten veemäinen systeemi työpaikallani on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja minulla oli päivystystä vaativa vaiva torstaina mutta päivystyksessäkään lääkärillä ei ollut aikaa kirjoittaa saikkua. Kyseli vain onko työterveyshuoltoa. Päivystykset ja terveysasemat on niin ruuhkautuneita.
Olen mennyt terveyskeskukseen aamulla jonottamaan sairaanhoitajalle ja hän voi kirjoittaa kolmen päivän todistuksen flunssissa yms. missä ei lääkäriä tarvita ja samalla arvioi lääkärin tarpeen. Sitten jos tarve lääkäriin niin on saanut pari tuntia odotella sinne pääsyä.
Mitään aikoja ei kannata alkaa tilailemaan vaan lääkäriin pääsee ensin sairaanhoitajan arvioinnin jälkeen. Aamusta on päässyt nopeimmin ja koneesta otetaan jonotus lappu heti odotus tilassa.
Jos tulee pitkittynyt sairaus niin työtönkin tarvitsee sairausloma todistuksen kuntouttavaan työtoimintaan. Sairaan hoitajan todistus on ollut ihan ilmainen. Kolme päivää ohjaajat voivat antaa sairauslomaa ja sen jälkeen pitää hakea sairaanhoitajan tai lääkärin todistus jos jatkuu vaivat.
Työnantajalle pitää kelvata sairaan hoitajankin sairausloma todistus, tai en sellaiseen työpaikkaan menisi ollenkaan. Ei joka vaivaan tarvita lääkäriä, muuta kuin lepoa ja särkylääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja minulla oli päivystystä vaativa vaiva torstaina mutta päivystyksessäkään lääkärillä ei ollut aikaa kirjoittaa saikkua. Kyseli vain onko työterveyshuoltoa. Päivystykset ja terveysasemat on niin ruuhkautuneita.
Siis kävit fyysisesti paikalla päivystyksessä ja et saanut salkkua? Täytyy sanoa, että asia huonosti hoidettu. Sanoiko lääkäri, että tarvitsen saikun perjantaille? Jos löytyy tekstistä, niin voivat kirjoittaa jälkikäteen
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun itse pääsin täyden työterveyden piiriin, katson jatkossa että sellainen löytyy myös tulevilla työpaikoilla! Nyt on työvoimapula ja työntekijät pystyisivät äänestämään jaloillaan, jos luontaisedut ja firmojen käytännöt eivät vastaa omia odotuksia. Muistan tuon ajan kaupan alalta, saikku piti saada ekasta päivästä lähtien mutta alhaisten tuntien takia en ollut yksityisen työterveyden piirissä (se lakisääteinen tt on minimissään julkinen palvelu, jos työnantaja haluaa panostaa, ostaa se palvelun yksityiseltä). Silloin menin vain omalle terveyssemalle ja lääkäri kirjoitti todistuksen lennosta näkemättä mua lainkaan. Parin minuutin homma. Selitin vain vastaanoton hoitajalle, miten veemäinen systeemi työpaikallani on.
Lakisääteinen työterveyshuolto on minimissään "ei yhtään mitään" eli työhöntulotarkastus ja jotain ennaltaehkäisevää suunnitelmaa. Sillä ei ole mitään tekemistä sairaanhoidon tai poissaolotodistusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt terveyskeskukseen aamulla jonottamaan sairaanhoitajalle ja hän voi kirjoittaa kolmen päivän todistuksen flunssissa yms. missä ei lääkäriä tarvita ja samalla arvioi lääkärin tarpeen. Sitten jos tarve lääkäriin niin on saanut pari tuntia odotella sinne pääsyä.
Mitään aikoja ei kannata alkaa tilailemaan vaan lääkäriin pääsee ensin sairaanhoitajan arvioinnin jälkeen. Aamusta on päässyt nopeimmin ja koneesta otetaan jonotus lappu heti odotus tilassa.
Jos tulee pitkittynyt sairaus niin työtönkin tarvitsee sairausloma todistuksen kuntouttavaan työtoimintaan. Sairaan hoitajan todistus on ollut ihan ilmainen. Kolme päivää ohjaajat voivat antaa sairauslomaa ja sen jälkeen pitää hakea sairaanhoitajan tai lääkärin todistus jos jatkuu vaivat.
Työnantajalle pitää kelvata sairaan hoitajankin sairausloma todistus, tai en sellaiseen työpaikkaan menisi ollenkaan. Ei joka vaivaan tarvita lääkäriä, muuta kuin lepoa ja särkylääkkeitä.
Täällä ei voi enää mennä suoraan paikalle terveysasemalle. Mitään sh vastaanottoa ei ole olemassakaan. Soitetaan takaisinsoittoon tai otetaan sähköisesti yhteyttä.
https://www.seure.fi/usein-kysyttya/?tax=tyontekijat
17 kurkkasi hieman Seuren omaa sivua ja tässäpä tätä tietoa liittyen aiheeseen.
Olen itse tehnyt 1v ajan keikkaa Seuren kautta joskus n.10v sitten ja ei ikinä enää, onneksi viimeiset 8v ollut vakituinen työsuhde.
-17-