Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerista itsensä vieroittaneet: Millaisia kokemuksia teillä on prosessista? Vertaistukea kaipailen.

Vierailija
03.03.2023 |

Täällä monen vuoden sokerikoukusta irrottautumista vasta kolmas päivä menossa.
2 päivää meni ihan hyvin mutta tänään olen vaan ihan raivona kaikesta. En haluaisi kiukuta kuin pikkupenskat.
Eikai tämä ärsyyntyminen jää päälle sokerittoman elämässä?
Onko antaa mitään vihjeitä tulevista päivistä tai viikoista? Mitä on odotettavissa? Onko sokerittomuudella konkreettisia hyviä puolia?
Terveyshyödyt tuntuvat liian abstrakteilta päämääriltä tässä mielentilassa, vaikka toki terveyttäni kohottaakseni alunperin olen alkanut tarkkailemaan omaa suhdettani sokeriin.

Oliko teille ihan helppoa päästä irti "sokerikoukusta"?

En nyt ihan hulluna ole sokeria mättänyt mutta 10 vuoden ajan lähes jokapäivä jotakin makeaa. Ja joihinkin makeisiin asioihin liittyy paljon tunteita ja rituaaleja - esim perjantain pullakahvit, sunnuntaiaamun pannarit, aurinkoisina päivinä jäätelö jne. Haluaisin oppia pois näistä luomistani urista.
Ravitsemusterapeutista on ollut yllättävän vähän apua.

Vertaistukea kaivataan!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join enne paljon sokeri limuja kuten coca colaa. Sitten päätin että loppuu ja ostin vain sokerittomia limuja kuten cocis zeroa. 15 kuukauteen olen juonut vain muutaman limun jossa sokerii. Muuten ostan aina sokerittomii. En juo edes mehuja. Vichyy juon myös paljon.

Vierailija
2/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies kirjoitti:

Join enne paljon sokeri limuja kuten coca colaa. Sitten päätin että loppuu ja ostin vain sokerittomia limuja kuten cocis zeroa. 15 kuukauteen olen juonut vain muutaman limun jossa sokerii. Muuten ostan aina sokerittomii. En juo edes mehuja. Vichyy juon myös paljon.

Harvoin ostan mitää pullaa edes joten oon minä sokerissta ihan hyvin eroon päässyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut 31.1. asti ilman herkkuja, edelleen tekee mieli melkein joka päivä D:

Vierailija
4/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, osaisimpa antaa vastauksia!

Minun PITÄISI vähentää herkkuja. Juurikin terveyden takia. Olen hoikka, joten painonpudotus ei motivoi. Terveellisyys motivoi, mutta silti aina sorrun. Juurikin noin, että tarvitsen "pullan kahvin kanssa joka päivä". Ihan oikeesti. Joka päivä! Iho voi huonosti, päätä särkee.. väsyttää!!! Mutta. Niin. En saa muutosta aikaan.

Vierailija
5/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut 31.1. asti ilman herkkuja, edelleen tekee mieli melkein joka päivä D:

Oho, miten ei oo addiktio jo laantunut?

Vierailija
6/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sorruin ja ostin paketin jätskiä. Ajattelin että ahmaisempa mokomat 800g yhdeltä istumalta kun ei tästä muutenkaan mitään tuu mutten yllätyksekseni pystynyt syömään kuin n.50g ennen kuin alkoi etomaan.

Uskomatonta ja ennenkuulumatonta minulta.

Mutta varmaan parin päivän päästä käy näin uudelleen. Tunnen itseni ja mielitekoni. Olen kuin rotta.

Vierailija
7/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut 1.1.23 alkaen ilman sokeria ja olo on mahtava,kiloja pudonnut kans reippaasti, kasvonpiirteet paremmin esillä jne... Olin kyllä normaalipainoinen jo aiemminkin, mut hyvin pöhöttynyt, kunnon kaksoisleuka jne.. Söin herkkuja joka päivä ja olin kova napostelemaan. Nyt ei tee yhtään mieli mitään herkkuja, kun muistan sen olotilan kuinka olin nii turvonnut pari kk sitten.

Vierailija
8/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Keto-dietiillä kohta vuoden ja nyt vasta tajusin että ei ole tehnyt yhtään mieli sokeria. Itseasiassa sokeri ällöttää, kauhean makeaa ja tulee paha olo. Paljon enemmän tekee mieli rasvaista ja suolaista ruokaa, nam. Tosin kun sen rasvapommin syö niin on ähky 24h.

Vierailija
9/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää korvata ne herkut jollain. Ei ehkä löydy mitään yhtä paljon mielihyvää antavaa, mutta jotain kuitenkin sen tilalle. Itse otin noita herkkuja vastaan käyttöön purukumit ja kivennäisveden sekä omenalohkojen ja porkkanoiden syömisen. Yleensä noita syömällä ja juomalla mieliteko laantuu riittävästi, että pystyn itsekurilla lopunkin makeanhimosta nujertamaan.

Vierailija
10/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri aiheuttaa aivoissa samanlaisen reaktion kuin huumeetkin. Ainoa tapa päästä eroon on lopettaa kokonaan, toistan, kokonaan. Kun olet päässyt irti niin et halua sokeria enää yhtään.

Päästäksesi irti sinun on valittava tarkasti ruoka-aineet, melkein kaikissa valmisruuissa on sokeria.

Vierailija
11/16 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri aiheuttaa aivoissa samanlaisen reaktion kuin huumeetkin. Ainoa tapa päästä eroon on lopettaa kokonaan, toistan, kokonaan. Kun olet päässyt irti niin et halua sokeria enää yhtään.

Päästäksesi irti sinun on valittava tarkasti ruoka-aineet, melkein kaikissa valmisruuissa on sokeria.

Olet asian ytimessä!

Vierailija
12/16 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta aiheesta. Olin herkuttomalla/vähäsokerisella yli vuoden. Ensimmäiset viikot ovat vaikeampia ja tunteet voivat räiskyä. Jos tunteet olivat liikaa, niin pidin taateleita ja rusinoita sillä varalla ettei tarvii mennä herkkuja ostamaan. Tein terveellisiä herkkuja.

Hyötyjä tuli heti kun aloitin: ei väsymystä päivällä ja olo kevyempi. Kun tietyn kynnyksen yli pääsin kuukausien päästä, pystyi jo kyläilyt ja juhlat hoitamaan ilman, että teki mieli herkkuja.

Tsemppiä, pystyt kyllä ja kannattaa toteuttaa!

Vierailija
13/16 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin soijalecitiiniä. Se on poistanut sokerinhimon lähes kokonaan. Painokin on pudonnut muutaman kilon.

Vierailija
14/16 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisää vastauksia no 12: hermoilu ei jäänyt päälle vaan tasottui ajan myötä. Oli tosi vaikeaa päästä irti yli 20v jatkuneesta sokerikoukusta. Kun tietylle tasolle pääsi oli se yllättävän helppoa. Energiaa säästyi, kun ei tarvinnut miettiä mitä herkkuja kaupasta ostaa, vaan keskittyi olennaiseen.

Paino ei minulla tippunut, mutta olo ja kunto parani. Pystyin jopa juoksemaan monien vuosien jälkeen. Liikunta alkoi kiinnostamaan, tuli mielihaluja lähteä juoksemaan/liikkumaan.

Suhtauduin asiaan kuin mihin tahansa riippuvuuteen, luin tuoteselostuksia ja opin mitä voin syödä. En ottanut pulttia, jos alkuvaiheessa söin jotain sokerillista. Jatkoin vain samalla systeemillä eteenpäin.

Makuaisti parani. Turvotus väheni, varsinkin kasvoissa. Hengittäminen oli helpompaa nukkuessa, kun ei ollut niin tukossa. Lukuisia terveyshyötyjä sanoisin.

Tunteet oli ihan hirveät jossain vaiheessa, mutta meni onneksi ohi

Vierailija
15/16 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sokerin kohtuukäyttäjä. En ole älyttömästi makean perään ja niin kauan kuin homma pysyy hanskassa en koe tarpeelliseksi luopua sokerista kokonaan. Muutaman kerran, kun sokerin käyttö on jotenkin ryöstäytynyt käsistä esim. stressin takia tai jos olen huomannut itsessäni kummallisia oireita, olen pitänyt 2-3 viikon sokeripaaston ja se on riittänyt.

Helpoimmaksi tavaksi olen kokenut sen, että ensimmäisen viikon ajaksi jättää myös viljat pois. Se hankaloittaa toki syömisten valintaa, mutta koukku katkeaa hyvin nopeasti ja kun se on vain viikko, se on henkisesti helppoa. Viikkohan menee vaikka päällään seisten. Sen jälkeen viikko tai pari ilman sokeria, mutta viljat saa palauttaa, joten se tuntuu jo huomattavan helpolta. Jos nyt aloittaisin, niin olisin tuosta ensimmäisestä viikosta varmaan ensimmäisen päivän vielä paastolla. On palkitsevaa, kun etenee vaikeammasta helpompaan ja tietää, että se on vain lyhyt aika, mikä tarvii jaksaa.

Vaikka haluaisi sokerista kokonaan eroon, niin ehkä kannattaa ensin kokeilla tämmöinen 3 viikon kuuri. Silloin ehtii huomata vaikutukset ja se on helpompi toteuttaa.

Tärkeää on, että sokeria ei korvata millään keinotekoisilla makeutusaineilla, jotka ovat terveydelle sokeriakin pahempia. Ksylitolia voi käyttää, siitä ei ole muuta haittaa kuin piereskely ja löysä vatsa. Se ei aiheuta riippuvuutta eikä nosta verensokeria. Jos vaikkapa salmiakin himo yllättää, niin Sisua saa ksylitoliversiona. Suklaanhimoon voi ostaa sokeroimatonta kaakaojauhetta ja tehdä siitä juomaa. Se ei ole huippuhyvää eikä makeaa, mutta pienikin määrä tehoaa suklaanhimoon.

Jatkossa, jos ei jätä sokeria kokonaan pois, on parempi syödä pieni pala jotain ällömakeaa kuin iso määrä vähän makeaa. Silloin se makean mussutus ei jää päälle. Esim. 4cmx4cm sokeripäällystetty suklaakakkupala toimii paremmin kuin pulla, jota saattaa syödä puoli leetaa, eikä makeus tule esteeksi. Toisaalta jos yrittää syödä täysin mautonta pullaa, niin voi siihenkin tulla inho. Ehkä vähän siitä kiinni, miten se omalla kohdalla ilmenee. Valitsee siis sen, johon ei jää niin helposti kiinni.

Vierailija
16/16 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin karkin ja limsojen juonnin kuin seinään vähän ennen kuin täytin 16v. Nykyään kaikki sokerillinen kuvottaa minua, luonnollista hedelmäsokeria lukuunottamatta.

Etenkin limsaa join aivan liikaa: jos olet joskus katsonut supersize vs superskinny ohjelmaa, join limsaa ja jätin ruuan monesti väliin kuten ohjelman superskinnyt

Ensimmäiset kaksi viikkoa järkyttävää päänsärkyä ja huonoa mielialaa, sen jälkeen päivät olivat aurinkoisia ja hapollisin mitä juon nykyään on lonkero (ja sekin nousee joskus nenään jos en varovasti juo). Intissä opin juomaan kahvia ja sen ylikulutuksesta irrottauduin samalla "cold turkey" menetelmällä

En voi muuta ohjetta antaa kuin että jos lopetat niin lopetat ja korvaa huono sokeri paremmalla eli omenalla, mandariinilla, rypäleellä, tms mikä on omaan mieleen