Iltalehti: Kaatuuko EU:n polttomoottorikielto? Saksa haluaa päätöksen uuteen harkintaan
"Saksan liikenneministerin mukaan synteettisten polttoaineiden käyttö voisi pelastaa polttomoottorin"
Eli nyt EUn suurin talousmahti ja suurin autonvalmistajakin on asettumassa polttomoottorikieltoa vastaan. Esim rallin mm-sarja hyvä esimerkki missä jo ajetaan hiilineutralilla osittain synteettisellä polttoaineella.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5a4d5b24-0d3f-4d5c-9008-5505fd49…
Kommentit (6)
Synteettisessä uusiutuvassa polttoaineessa on järkeä koska silloin voidaan ajaa myös alle tonnin autoilla joita suomalaisilla on vielä runsaasti käytössä.
Varmaa on ainoastaan se että Suomessa tuo kielto pysyy ja takarajaa luultavasti vain aikaistetaan.
EU direktiivi ei kiellä polttomoottoreita vaan hiilidioksidipäästöt. Jos se sun synteettinen polttoaine on päästötöntä niin mikään ei estä käyttöä nyt eikä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
EU direktiivi ei kiellä polttomoottoreita vaan hiilidioksidipäästöt. Jos se sun synteettinen polttoaine on päästötöntä niin mikään ei estä käyttöä nyt eikä tulevaisuudessa.
Väärässä olet, kyllä se direktiivi on oikeasti niin typerä että paitsi päästotavoitteiden osalta, niin kieltää myös teknologiaa. Tästähän mm Mazda pomo hiljattain kritisoi rajusti EUta ettei autonvalmistajille anneta vaihtoehtoja kehittää päästöttömiä teknologioita. Vaikka mahdollisesti löytyisi paljon akkuautoja järkevämpia vaihtoehtoja.
Möyskin toinen EUn talousmahti haluaa liittoutua Saksan ja Ranskan kanssa päästörajoituksia vastaan
"Italia haluaa jarruttaa autoilun EU-päästönormeja"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/28a07edc-4b1b-4c8d-a209-ce4d4b05…
Kohta ollaan tilanteessa missä Ranska, Italia ja Saksa vastustavat. Siinä ei oe pohjoismailla enää sanomista silloin.
Huvittavaa oli kun Elokapina viime vuonna protestoi rallin mm-kilpailussa ilmeisesti täysin tietämättömänä että kaudeksi 2022 siirryttiin hiilineutraaliin polttoaineeseen