Hammasperäinen poskiontelotulehdus, kellään ollut?
Epäilen itselläni tätä. Hammas oireillut pitkään, kävin hammaslääkärissäkin sen takia. Mutta hammaslääkäri oli tosi hutilo, ei tutkinut mitään kunnolla, röntgenkuvia ei otettu, paikkasi todella huolimattomasti ja paikka irtosi jo samalla viikolla. Hammas olisi todennäköisesti pitänyt juurihoitaa ennen paikkaamista.
Siitä lähtien on ollut todella voimakasta toispuoleista kasvokipua, jopa silmäkuopassa ja korvassa. Nenästä tulee vihreää bakteeriräkää. Olen yrittänyt päästä taas hammaslääkäriin, mutta joka numero johon soitan on kuulemma väärä. Kipupäivystykseen saa soittaa vain jos on hengenhätä. Muutoin hoitojonot on pitkät. Mitä tämän kanssa oikein kannattaa tehdä? Ärsyttävää, kun ei vaan voi mennä sinne samalle hammaslääkärille ja vaatia sitä korjaamaan aiheuttamaansa kipua ja tulehdusta. Tämmöistä ei siis ennen pieleen mennyttä paikkausta minulla koskaan ole ollut edes.
Kommentit (11)
Ja siis missä vaiheessa hammasperäinen tulehdus muuttuu hengenvaaralliseksi? Kipua ja turvotusta, tulehdusmärkää on jo nyt, mutta ilmeisesti se ei riitä hoitoon pääsyyn. Ap
On ollut kerran. Meni itsekseen ohi kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sille hampaalle tapahtui? Ei tarvinnut juurihoitaa tai poistaa vissiin?
Kannattaa mennä kipupäivystykseen, niin pian kuin pääset. Oireesi ovat jo vakavat. Itselleni jäi vastaavasta koko loppuelämäksi hermovauriokipu ja poskiontelon tukkoisuus, kun hoito viivästyi.
Minulla huono hammaslääkäri , koulussa. Ei röntgeniä. Ei tehnyt mitään. Kasvot turposivat, menin taksilla päivystykseen, jossa vedettiin 2 hammasta pois, annettiin antibiootikuuri. Sanottiin, että jos juurihoito olisi aloitettu, niin hampaat olisi vielä suussa. Tämä Hakunilassa, Lehtikuusen hoitola.
Hammas olisi pitänyt tietysti kuvata selvittääkseen onko hampaan juuressa tulehdus, ja aloittaa mahdollinen juurihoito.
Ei hampaita noin vain oteta pois ilman kuvausta ja tutkimista. Aina hyvä hammaslääkäri yrittää pelastaa hampaat, jos mahdollista. Aina ei tietenkään onnistu, mutta yleensä kyllä.
Minulta on poistettu yksi Hammas, vaikka tulehdusta ei kuvissa näkynyt. Ei viereisissä hampaissakaan. Epäilen hermosärkyä itse, sillä särky ei lakannut hampaan poiston jälkeenkään, vaan vaivasi pitkään vielä hammasreiän umpeutumisen jälkeenkin pitkiä aikoja, jopa vuoden. Mutta siitä on jo aikaa. Tänä päivänä hyvä hammaslääkäri ei lähde poistamaan tervettä hammasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sille hampaalle tapahtui? Ei tarvinnut juurihoitaa tai poistaa vissiin?
Mulla oli kanssa kerran sen jälkeen kun olin yöllä purrut poskihampaani halki. Kesällä 2 kuukautta kestänyt toispuoleinen räkätauti, tuli paksua, haisevaa limaa, vähitellen se meni ohi. Nyt odotan implanttia sen hampaan tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että voisi itsestään parantua.
Kyllä pitäisi hoitoon päästä kiireellisenä, että saa kuvauksen ja ensiavun. Ilmeisesti olisi tarvinnut juurihoidon.
Kyllä meidän paikkakunnalla kuvataan kiiteellusessäkin hoidossa, eikä vain arviolta lätkätä paikkaa.
Ehkä hoito sitten jatkuu yksityisellä kun saa ensiavun.
Miehelle tehtiin kaksi poskionteloleikkausta, mutta täysin vaiva parani vasta juurihoitojen jälkeen.
Osa poskiontelotulehduksista johtuu hampaista.