Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuista jäi laskujen jälkeen 94 euroa ja niillä pitäisi pärjätä kuun loppuun

Vierailija
02.03.2023 |

On tämä surkeata.

Kommentit (343)

Vierailija
321/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin sieltä saa rahaa.

Kerrotko vielä työpaikan nimen ja osoitteen, niin voivat kaikki työttömät mennä sinne töihin.

Duunitori esimerkiksi, sieltä voi aloittaa.

Miten ihmeessä porukalle pitää noinkin selviä asioita kertoa, ei minkäänlaista aktiivisuutta omien asioiden hoitoon.

Oletpa hauska.

Sieltä duunitorista vain valitsee paikan ja menee aamulla oventaakse, mä tulin nyt töihin.

Suomessa on nyt niin valtava työvoimapula, että kehitysmaista pitäisi tuoda tänne ihmisiä kymmenin tuhansin joka vuosi, joten on paskapuhetta, ettei töitä ole. Vai huijataanko meitä?

Vierailija
322/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Alkukuussa pitäisi pihistää jotta rahaa olisi loppukuussa.  Loppukuun rahapulasta ruikuttavat lähinnä etovat.

Kuulun itsekin viimeksimainittuun joukkoon. Kun saan rahaa, maksan heti pois kaikki saapuneet laskut. Sitten käydään apteekissa ja ostetaan bussilippu. Sen jälkeen mietitään mihin loppuraha riittää. Totta, sorrun joskus heräteostoksiin, mutta ne ovat hintatasoa 2-30 €. En osta alkoholia tai tupakkaa, en pullojuomia tai hienoja  ruokia. Ruokakaupan kassajonossa olen tajunnu olevani vähävarainen. Ostokseni näyttävät surkeilta, kun toisilla on kärryt täynnä hienoja ruokia, hedelmiä, kasviksia, eksoottisia kastikkeita ja "värjättyä vettä". Heidän ostostensa loppusumma on helposti satasen tai yli.

Jos olet työssäkäyvä niin sitten kannattaisi vaihtaa parempipalkkaiseen työhön, niin ei tarvitsisi surra toisten ostoksia.

Ja selittelijöille, kyllä niitä parempipalkkaisia töitä on vaikka kuinka paljon.

Ei välttämättä juuri siltä haluamaltaan alalta, mutta kyllä niitä löytyy.

Se, ettei niitä riitä kaikille, ei ole mikään selitys olla itse hakematta.

Voihan sitä hakea vaikka presidentiksi, mutta useimmat hyväpalkkaiset työt saadaan opinnoilla ja/tai suhteilla. Vaikea niihin paikkoihin on päästä, hakemus otetaan kyllä vastaan mutta jos ei ole pätevyyttä hommaan, niin et pääse edes haastatteluun. 

Ja miten se estää vaikka kouluttautumasta?

Jos yksilö vaan valittaa, ettei rahat riitä, mutta ei ole valmis tekemään asialle yhtään mitään, niin ei sellaiselle sääliä heru.

Eikä todellakaan kaikki parempipalkkaiset työpaikat jaeta suhteilla.

Raha on se yleisin syy, ettei pysty kouluttautumaan. Opintojen aikan pitäisi pystyä pysymään hengissä, ja työttömälle opiskelu tietää käytännössä aina tulojen menetystä. Työttömyystuella ei voi opiskella uutta ammattia, esimerkiksi.

Lisäksi sitten ihan muita asioita: paukut ei riitä, terveys ei kestä, opiskelupaikkoja ei ole, opiskelu edellyttää muuttamista jne.

? Naapuri sanoi just että sai taas paikan uudelleen koulutukseen. Eka ammatti on normaalisti. Seuraavan aikana hän sai jotain työttömyysrahoja. Ja nyt taas. Ja nyt hän miettii mihin hakisi. Edellinen oli lähihoitaja ammatti. Sitä hän ei jaksa fyysisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä työpaikan nimen ja osoitteen, niin voivat kaikki työttömät mennä sinne töihin.

Miten ihmeessä porukalle pitää noinkin selviä asioita kertoa, ei minkäänlaista aktiivisuutta omien asioiden hoitoon.

Katsoin sivut, 7 paikkaa auki enkä voi hakea yhteenkään.

Mä katsoin kanssa nyt sivut ja alla suora lainaus.

"Palvelussa yhteensä 47 240 työpaikkailmoitusta, 12 313 uutta työpaikkailmoitusta viikon aikana."

Melkoiset syyt täytyy olla, ettet voi hakea noista yhtäkään.

Ja kuinka moni näistä oli 0-tuntisopimuksia, vuokrapaikkoja (eli mitään työtä ei välttämättä ole, keräävät vaan ihmisiä listoille) tai vaatii jonkun tietyn erikoiskoulutuksen?

Suurin osa on ihan koko päivä töitä vuokratyöpaikoistakin. Ja poikani meni nolla tunti sopimuksella töihin, teki 15 tuntista päivää useamman kuukauden. Eli sen mitä kuorma-auto alalla tehdään.

Vierailija
324/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvi, suodatinpussit ja kahvimaito maksavat kuussa jo yli 30€. En nyt 90 euron budjettia lähtisi isoksi sanomaan. Jos pärjäisi pelkällä makaronilla, niin siihenkin menisi yli 20€. 40€ olisi jäljellä protskuun ja makuihin. Vitamiinit saa purkista muutaman kuukauden ajan.

Vinkiksi vaan, että murukahvi tulee halvemmaksi kuin suodatinkahvi ja sitä voi tehdä kupillisen kerrallaan, säästyy kahvinkeittimen lataamiselta ja pesultakin. Aikamoinen säästö ruoka kuluihin tulee myös siitä jos käyttää ruuan laitossa voin tai voimariinin sijasta ruokaöljyä. Luovuin itse lähes kokonaan punaisesta lihasta (myös lihajalosteet ja makkara) ja se kyllä pienensi tuntuvasti ruokakuluja kuten myös itse leivottu kahvileipä.

Meillä käytetään metallista kestosuodatinta ja kahvipapuja. Jauhetaan sen mukaan mitä käytetään, kahvi maistuu paremmalta ja on halvempaakin. Noin 10€/kg.

Meillä on aika laiha kahvi, mutta minä juon n. 30  kupillista/ vrk.  Taloudellisesti ei tunnu.   Ollessani yksin kotona lisäksi "sumppaan."

Vierailija
325/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki 470 e

Vuokra 314 e sis sähkön ja veden

Puhelinliittymä 6 e

Loput ruokaan, dödöön ym. Koulussa aina keittolounas 1,85 e, muuhun ei ollut varaa.

Kotivakuutuksen, vaatteet ja kirjat maksoin kesätyörahoista.

Ei pennin jeniä opintolainaa.

Terkuin,

parjattu "nykynuori"

Opintotuki on aika iso nykyään. Meidän aikaan oli mentävä opintolainalla. Keituttu maksaa takaisin, vaikka otin lainaa mahdollisimman vähän. Mutta opiskeluaika oli mukavaa aikaa. Silloin ei ollut kauhea kiire valmistua ja köyhiä kavereita ja halpoja bileitä ympärillä. Kaikki oli köyhiä., Niin kukaan ei olettanut että tehdään jotain kallista.

Ei kyllä saa noin paljoa opintotukea. Yksinasuvalle sinkulle opintotuki on 268€/kk. Huoltajakorotuksella saisi 385€/kk.

Opintolainalla ja töillä suurin osa opiskelijoista nykyäänkin elää ellei saa aikuiskoulutustukea.

Vierailija
326/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa hauska.

Sieltä duunitorista vain valitsee paikan ja menee aamulla oventaakse, mä tulin nyt töihin.

Ja taas yksi neropatti, ketä ei vaan selvästi pärjää ilman holhousta.

Duunitorista katsoo itselleen parhaimmaksi sopivia paikkoja ja laittaa hakemuksia menemään.

Kyllä jossain vaiheessa tärppää. Ja jos ei pitkään aikaan mitään tapahdu, niin sitten peilin eteen, hakijassa on jotain vikaa.

Kyllä minussa on vika ja se on huono terveys.

Ja avoimia paikkoja 7 enkä voi hakea yhteenkään.

Vierailija
327/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Palvelussa yhteensä 47 240 työpaikkailmoitusta, 12 313 uutta työpaikkailmoitusta viikon aikana."

Miksi hakisin töitä toiselta puolelta Suomea?

Vierailija
328/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulisin, että noi 47 240 paikkaa on koko Suomessa, ei pelkästään toisella puolella.

Toisin sanoen myös sinun paikkakunnallasi on töitä tarjolla.

En ole käyttänyt tuota hakukonetta, mutta uskoisin siinä voivan valita ainoastaan lähellä olevat työpaikat.

-eri

Vierailija
329/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän tuolla pärjää, 20€ viikko.

Pari pakettia lihaa ja niitä läträät sitten eri annoksilla.

Jotkut tuotteet ostetaan pidemmälle ajalle, ketsupit, sinapit ja muut mausteet.

Vierailija
330/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulisin, että noi 47 240 paikkaa on koko Suomessa, ei pelkästään toisella puolella.

En ole käyttänyt tuota hakukonetta, mutta uskoisin siinä voivan valita ainoastaan lähellä olevat työpaikat.

-eri

Vaikka saisit töitä Lapinperämettistä niin ei ole köyhällä varaa muuttaa,

tarvitsee aina takuutilin ja muuttokuorman kuskaamisen, monella tökkäsee jo polttoaine kuluihin.

Vierailija
331/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Alkukuussa pitäisi pihistää jotta rahaa olisi loppukuussa.  Loppukuun rahapulasta ruikuttavat lähinnä etovat.

Kuulun itsekin viimeksimainittuun joukkoon. Kun saan rahaa, maksan heti pois kaikki saapuneet laskut. Sitten käydään apteekissa ja ostetaan bussilippu. Sen jälkeen mietitään mihin loppuraha riittää. Totta, sorrun joskus heräteostoksiin, mutta ne ovat hintatasoa 2-30 €. En osta alkoholia tai tupakkaa, en pullojuomia tai hienoja  ruokia. Ruokakaupan kassajonossa olen tajunnu olevani vähävarainen. Ostokseni näyttävät surkeilta, kun toisilla on kärryt täynnä hienoja ruokia, hedelmiä, kasviksia, eksoottisia kastikkeita ja "värjättyä vettä". Heidän ostostensa loppusumma on helposti satasen tai yli.

Jos olet työssäkäyvä niin sitten kannattaisi vaihtaa parempipalkkaiseen työhön, niin ei tarvitsisi surra toisten ostoksia.

Ja selittelijöille, kyllä niitä parempipalkkaisia töitä on vaikka kuinka paljon.

Ei välttämättä juuri siltä haluamaltaan alalta, mutta kyllä niitä löytyy.

Se, ettei niitä riitä kaikille, ei ole mikään selitys olla itse hakematta.

Voihan sitä hakea vaikka presidentiksi, mutta useimmat hyväpalkkaiset työt saadaan opinnoilla ja/tai suhteilla. Vaikea niihin paikkoihin on päästä, hakemus otetaan kyllä vastaan mutta jos ei ole pätevyyttä hommaan, niin et pääse edes haastatteluun. 

Ja miten se estää vaikka kouluttautumasta?

Jos yksilö vaan valittaa, ettei rahat riitä, mutta ei ole valmis tekemään asialle yhtään mitään, niin ei sellaiselle sääliä heru.

Eikä todellakaan kaikki parempipalkkaiset työpaikat jaeta suhteilla.

Raha on se yleisin syy, ettei pysty kouluttautumaan. Opintojen aikan pitäisi pystyä pysymään hengissä, ja työttömälle opiskelu tietää käytännössä aina tulojen menetystä. Työttömyystuella ei voi opiskella uutta ammattia, esimerkiksi.

Lisäksi sitten ihan muita asioita: paukut ei riitä, terveys ei kestä, opiskelupaikkoja ei ole, opiskelu edellyttää muuttamista jne.

? Naapuri sanoi just että sai taas paikan uudelleen koulutukseen. Eka ammatti on normaalisti. Seuraavan aikana hän sai jotain työttömyysrahoja. Ja nyt taas. Ja nyt hän miettii mihin hakisi. Edellinen oli lähihoitaja ammatti. Sitä hän ei jaksa fyysisesti.

Eli saa siis kuntoutuksen kautta opiskeluun rahoituksen. (esimerkiksi sairauden, ammattitaudin tai tapaturman johdosta voi saada).

Vierailija
332/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Vaikka saisit töitä Lapinperämettistä niin ei ole köyhällä varaa muuttaa,

tarvitsee aina takuutilin ja muuttokuorman kuskaamisen, monella tökkäsee jo polttoaine kuluihin.

Se lukutaito.

Vierailija
333/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kuten sanoin haettavia paikkoja 7.

Vierailija
334/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Katsoin piruuttani oman alani työpaikkoja koko Suomen alueelta. Yhteensä 8. Onneksi olen töissä, ettei tarvitse hakea noita, koska noi nyt olivat Torniossa, Kemissä ja Oulussa, eli liki 800km päässä. Kun laajensin toimenkuvaa, niin löytyi noin 800 paikkaa, mutta niihin ei pätevyyteni riittäisi, tai ovat edelleen jossain hujantuutissa. Lähimmät Turussa, jonne on vain reilut 150km.

Eri asia sitten, jos lähden hakemaan mitä tahansa työtä, mutta oman alani työ, johon olen pätevä ja täytän kelpoisuusvaatimukset, ei ole minun näkökulmastani kohtuullisella etäisyydellä.

-myös eri

Vierailija
335/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Katsoin piruuttani oman alani työpaikkoja koko Suomen alueelta. Yhteensä 8. Onneksi olen töissä, ettei tarvitse hakea noita, koska noi nyt olivat Torniossa, Kemissä ja Oulussa, eli liki 800km päässä. Kun laajensin toimenkuvaa, niin löytyi noin 800 paikkaa, mutta niihin ei pätevyyteni riittäisi, tai ovat edelleen jossain hujantuutissa. Lähimmät Turussa, jonne on vain reilut 150km.

Eri asia sitten, jos lähden hakemaan mitä tahansa työtä, mutta oman alani työ, johon olen pätevä ja täytän kelpoisuusvaatimukset, ei ole minun näkökulmastani kohtuullisella etäisyydellä.

-myös eri

Niin, mihin tämä liittyy?

Jos ihminen jää työttömäksi, niin kuvittelisin sen tekevän kaikkensa, että saisi uutta työtä.

On se sitten aivan eri alalta, tai kouluttautua lisää omaa alaansa. 

Vierailija
336/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa hauska.

Suomessa on nyt niin valtava työvoimapula, että kehitysmaista pitäisi tuoda tänne ihmisiä kymmenin tuhansin joka vuosi, joten on paskapuhetta, ettei töitä ole. Vai huijataanko meitä?

Kyllä huijataan, sekä meitä että niitä kehitysmaista tänne raahattavia työntekijöitä. Heille ei makseta palkkaa, ei ainakaan sen mukaan, mitä ovat töitä tehneet. Heiltä huijataan lomat, ruokatunnit, vapaapäivät, työterveyshuolto, sairauslomaoikeus jne. Heidän työolonsa ovat kurjia (joo, asuntoetu otetaan palkasta, saat nukkua likaisella patjalla keittiön lattialla).

Nuo tänne tuotavat tulevat tekemään töitä, joita ei saisi tuollaisilla ehdoilla teettää kenelläkään.

Vierailija
337/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän sitten kun jotkut sanovat että tukia maksetaan liikaa ja niitä pitäis leikata? ei tostakaan 94eurosta hirveästi voi enää ottaa pois.

Vierailija
338/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sitten kun jotkut sanovat että tukia maksetaan liikaa ja niitä pitäis leikata? ei tostakaan 94eurosta hirveästi voi enää ottaa pois.

Sitten pitää suhteuttaa kulut tuloihin. Vähemmän osamaksuja ja kaljoittelua

Vierailija
339/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juuri tajunnut ettei minun kannata enää opiskella missään tapauksessa työmarkkinatuella vain sen takia, että Kela ei suostu huomioimaan vuokrankorotuksiani, koska edellinen vuokranantaja ei irtisanonut vuokrasopimustani vaan antoi minun etsiä uuden asunnon ilman kiirettä, vaikka oli aikeissa remontoida ja sitten myydä asunnon. Vuokraa on korotettu yhteensä 120 euron edestä, ja juuri niillä rahoilla olisin pystynyt kulkemaan bussilla opiskelemaan ja maksamaan lounaani, mutta nyt sitä rahaa ei ole. Opiskeleminen veisi minut samantien vararikkoon. Tajusin että tukien yhteissumma pysyisi samana, vaikka opiskelisin.

Vierailija
340/343 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka moni näistä oli 0-tuntisopimuksia, vuokrapaikkoja (eli mitään työtä ei välttämättä ole, keräävät vaan ihmisiä listoille) tai vaatii jonkun tietyn erikoiskoulutuksen?

Suurin osa on ihan koko päivä töitä vuokratyöpaikoistakin. Ja poikani meni nolla tunti sopimuksella töihin, teki 15 tuntista päivää useamman kuukauden. Eli sen mitä kuorma-auto alalla tehdään.

15-tuntisia työpäiviä? Miten tuollainen voi olla sallittua? Tuo on kohtuutonta kuljettajille ja myös turvallisuusriski kaikille liikenteessä.

Jos tuo jatkuu edelleen, niin AKT ei ole kyllä lakkoillut tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän