Mitkä oli ensimmäiset vaihdevuosioireesi?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole äitiä jolta kysyä, hän kuoli ollessaan 47v.
Hormoneja en myöskään ala käyttämään, en ole ennenkään käyttänyt ja äitini kuoli rintasyöpään, tai sen aiheuttamiin etäpesäkkeisiin.
Joska sun pitäisi alkaa käyttämään niin et kuolisi rintasyöpään.
Menkat jäi pois. Sitten alkoi tulemaan hikikohtauksia. Jouduin talvellakin laittamaan puhaltimesta kylmää ilmaa. Tuossa se pörisi vieressäni. Lääkäri antoi hormonihoitoa, mutta en olekkaan tarvinnut sitä. Pahimmat hikikohtaukset ovat loppuneet ja puhaltimen sain laittaa pois. Ei ole pissatulehduksia onneksi ollut. Pitää pestä rämemajavaa vedellä päivittäin. Olen 57 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen päivän: koiramme vietiin lopetettavaksi ja viimeiset kuukautiseni alkoivat. Ihan tavanomaista elämä on ollut. - Joku gynekologi sanoi, että vaihdevuodet kestävät lopun ikää. Jos niin on, niin sehän on kiva, koska ihan mukavaa elämä on. - Niin se kannattaa muistaa, että käyttää Vagifem-tikkuja 2 kpl/vk. Myös se, ettei kuuraa toosaa, koska sen omat bakteerit pitävät virtsiksen poissa.
Vaihdevuodet lopun ikää kuulostaa kyllä joltain hormonikorvaushoidon kaupittelijan höpinältä. Ei ne useimmilla todellakaan kestä, vaan kyseessä on rajallisen kestoinen ajanjakso, jonka aikana hormonitasapaino muuttuu hedelmällisen iän hormonitasapainosta sen jälkeiseen tasapainoon. Useimmilla oireita on vain sinä aikana kuin se tasapaino on muuttumassa, mutta loppuvat kun keho on vakiintunut uusiin hormonitasoihin.
Sinähähän oikein tiedät ihan kaiken. Mutta kun minä herään ihan märkänä aamulla hiki lammikosta sängystä vaikka on estrogeeni laastari ja herään kahden tunnin välein kuselle niin höpise sitten sitä ja tätä. Ilman estrogeenia hermoni olisi todella kireällä niin että voisi vaikka kuristaa jonkun paskan jauhajan siltä istumalta sillä niin kiukkuinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Menkat jäi pois. Sitten alkoi tulemaan hikikohtauksia. Jouduin talvellakin laittamaan puhaltimesta kylmää ilmaa. Tuossa se pörisi vieressäni. Lääkäri antoi hormonihoitoa, mutta en olekkaan tarvinnut sitä. Pahimmat hikikohtaukset ovat loppuneet ja puhaltimen sain laittaa pois. Ei ole pissatulehduksia onneksi ollut. Pitää pestä rämemajavaa vedellä päivittäin. Olen 57 v.
Minulla on tuuletin koko ajan sängyn vieressä ja mieheni vei sänkynsä eri huoneeseen kun ei kestänyt sitä ilman viilennintä. Sitten juoksen vessassa koko ajan yössä.
Ihmeen lyhyt aikainen vaiva sitten se olikin. Minulla alkaa kuuppa seota jos jättäisin laastarit pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole äitiä jolta kysyä, hän kuoli ollessaan 47v.
Hormoneja en myöskään ala käyttämään, en ole ennenkään käyttänyt ja äitini kuoli rintasyöpään, tai sen aiheuttamiin etäpesäkkeisiin.
Joska sun pitäisi alkaa käyttämään niin et kuolisi rintasyöpään.
Mitä selität?
Ihan eka oire oli silmien ja ihon kuivuminen sekä menkkojen runsastuminen. Sitten kierto alkoi vaihdella eli ensin oli normia pidempää kiertoa, sitten normia lyhempää ja nyt taas pidempää. Menkoista tuli myös aiempaa kivuliaammat ja eka päivä on nykyään sellainen että on pakko ottaa särkylääkettä. Ja mukava olisi myös ottaa iisimmin se eka päivä, mutta kun sitä ei enää tiedäkään alkaako ne minkä kierron pituuden mukaan niin vaikeaa on aikatauluttaminen. Menkat on myös lyhentyneet eli ennen vuotoa oli se 5 päivää niin nyt kesto on kolme päivää. Vuotomäärä on kyllä ennallaan ja tulee vaan lyhyemmässä ajalla.
Lisäksi ovulaation tuntee toisin kuin koskaan aiemmin. Olen myös oviksen aikoihin sekä todella raivopäinen että alakuloinen vaikka koskaan nuorena en pms-oireista ole kärsinyt. Unenlaatu myös vaihtelee kierron mukaan ja huomaan, että tietyssä vaiheessa kiertoa janottaa (siis ihan vettä) tavanomaista enemmän ja samalla sitten saa rampata vessassakin jopa öisin.
Nämä on ilmeisesti vasta niitä esivaihtarioireita, koska menkat ei ole vielä loppuneet eikä loppumassakaan ellei sitten vaan ykskaks käy niin, että edelliset menkat oli vikat ikinä. Ei siis ole jäänyt vielä välistäkään vaikka kierron pituus vaihteleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostako vain ne loppui? Kerrasta poikki tyyliin maaliskuussa tuli normivuoto kuten aina ennenkin kerran kk, mutta sen jälkeen ei enää ikinä mitään?
tää muakin kiinnostaisi tietää. Voiko noin käydä?
Voi käydä. Näin kävi mullekin. Nyt jo 15 vuotta elänyt parasta aikaa ilman menkkoja. Loppuivat kuin seinään. Eikä mitään oireita koskaan ole ollut
Itsellä oli myös kuuma jos jotain teki ja kylmä jos vaan oli paikallaan.Menkat heitteli tuli myöhässä ja vuoto oli silloin tosi runsasta että joskus oksensin.
Voikohan mulla olla alkamassa kun ensin oli muutaman vuoden epäsäännölliset menkat välillä pidemmällä (2 kk) ja välillä lyhyemmällä (2 vko) välillä. Nyt ollut milloin mihinkin vuorokauden aikaan ei kovin pahoja kuumia aaltoja, myös yöllä. Nyt kuukautiset olleet viimeeksi syyskuussa. Ikää vasta reilu 43 v. Äidillänikään ei ole alkaneet vaihdevuodet mitenkään nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen päivän: koiramme vietiin lopetettavaksi ja viimeiset kuukautiseni alkoivat. Ihan tavanomaista elämä on ollut. - Joku gynekologi sanoi, että vaihdevuodet kestävät lopun ikää. Jos niin on, niin sehän on kiva, koska ihan mukavaa elämä on. - Niin se kannattaa muistaa, että käyttää Vagifem-tikkuja 2 kpl/vk. Myös se, ettei kuuraa toosaa, koska sen omat bakteerit pitävät virtsiksen poissa.
Vaihdevuodet lopun ikää kuulostaa kyllä joltain hormonikorvaushoidon kaupittelijan höpinältä. Ei ne useimmilla todellakaan kestä, vaan kyseessä on rajallisen kestoinen ajanjakso, jonka aikana hormonitasapaino muuttuu hedelmällisen iän hormonitasapainosta sen jälkeiseen tasapainoon. Useimmilla oireita on vain sinä aikana kuin se tasapaino on muuttumassa, mutta loppuvat kun keho on vakiintunut uusiin hormonitasoihin.
Sinähähän oikein tiedät ihan kaiken. Mutta kun minä herään ihan märkänä aamulla hiki lammikosta sängystä vaikka on estrogeeni laastari ja herään kahden tunnin välein kuselle niin höpise sitten sitä ja tätä. Ilman estrogeenia hermoni olisi todella kireällä niin että voisi vaikka kuristaa jonkun paskan jauhajan siltä istumalta sillä niin kiukkuinen olen.
Komppaan 🙌
Välillä tulee niukat kuukautiset ja välillä roiskuu kunnolla. Lisänä kuivat silmät, yöhikoilu ja vitutus normia enemmän. Pari vuotta nyt ollut ja eiköhän se alamäki tästä kiihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oireita niille tullut ekana, joilla kuukautiset jo muutenkin poissa esim.hormonikierukan takia?
Aamuyön valvominen. Tajusin tämän liittyvän vaihdevuosiin vasta sitten, kun alkoi tulemaan kuumia aaltoja. Eikä aallot olleet minulla pahoja, kunhan tuli välillä vähän lämmin.
Mutta tuo valvominen tappaa minut. Nyt hormonilaastari, eikä auta siihen.
Mullakin aamuyön herääminen. Ehkä tietty ärtyisyys, lyhyt pinnaisuus, kuumat aallot. Lihominen.
4kymppisenä menkat alkoi muuttua Niagaraksi kun ennen oli niukat. 5kymppisenä alkoi kierto heitellä kun ennen oli 28 päivää. 52v menkat jäi pois. Välillä on kuuma ja välillä kylmä, nukun huonosti, pissattaa usein, kuivat hiukset ja iho, outoja kipuja ja kolotuksia ympäri kroppaa. Hormonikorvaushoito ei sovi joten ilman on pärjättävä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet lopun ikää kuulostaa kyllä joltain HORMONIKORVAUSHOIDON KAUPITTELIJAN HÖPINÄLTÄ. Ei ne useimmilla todellakaan kestä, vaan kyseessä on rajallisen kestoinen ajanjakso, jonka aikana hormonitasapaino muuttuu hedelmällisen iän hormonitasapainosta sen jälkeiseen tasapainoon. Useimmilla oireita on vain sinä aikana kuin se tasapaino on muuttumassa, mutta loppuvat kun keho on vakiintunut uusiin hormonitasoihin.
No, höpö höpö.
"Oireet voivat kestää kuukausista vuosiin, joillain oireilu jatkuu koko loppuelämän."
Ekat oireet oli:
-verenpaineen nousu (ennen matala)
-yöheräämiset
-alakuloisuus
-nivelkivut ja nivelrikko
-palautuminen treenistä hidasta
-armoton väsymys
-inhottava sydämentykytys ja muljahtelu välillä, pakko vähentää kahvin juontia
-palelu
-seksihalut katosi ja orgasmia tosi vaikea saada ( ei onnistunut edes satifyerillä, testasin)
Ja nää kaikki alkoi ihan samaan aikaan, nyt sain lääkäriltä geeliä ja vagifemiä, toiveet korkealla 🙏
Vierailija kirjoitti:
Menkat jäi pois. Muita oireita ei lääkäreiden pelottelusta huolimatta koskaan tullut. Vaihdevuodet oli parasta mitä minulle on terveysmielessä tapahtunut. Tiedän että kaikilla ei mene näin hyvin.
Pyöräytin lapsen n35vuotiaana... ja siihen loppui menkat. Ei mulla ollut mitään oireita.
Rouva 68v
Vierailija kirjoitti:
Hikoilu. Jotenkin sitä on vain enemmän kuin ennen. Ärsyttää, kun kävelet vaikka kilmoterin juna-asemalle, niin jäkihiki iskee viimeistään junassa.
No älä. Ja samanlaista hikoilua en onnistu saamaan aikaiseksi edes juoksulenkillä vaan tosiaan tuo jälkihiki on ihan kuin päälle olisi kaadettu vettä ja hiki oikein valuu noroina.
Tuohon ei siis itsellä _ainakaan vielä_ edes liity kuumia aaltoja eikä edes tuntemusta kuumuudesta. Ihan on sopiva, mutta niin vaan jostain se puskee tuon jättihien.
Menkat loppui kertalaakista. Ei yhtään mitään vuotoja tai epämääräisyyksiä. Loppu, mikä loppu.
80-v äidilläni on vaihdevuodet lopun ikää ja gyne oli ihan oikeessa mutta ei hän mitään toosaan enää mitään tikkuja tarvitse. Äitini valittaa että vieläkin tulee niitä vaihdevuosien hikoilu oireita.
Mikä on virtsis. Minulla oli lapsena krooninen virtsarakontulehdus ja ilmeisesti järkyttävän pelottavan perheen tilanteemme jossa erot ja sekava vaihtuva elämäntilanne jossa pissasin sänkyyn pelosta kun vanhemmat tappelivat, koska aikuisena sitä ei ole enää koskaan tullut. Jouduin lapsena ramppaamaan sairaalassa kivuliaissa tutkimuksissa jotka olivat aivan järkyttäviä ja syömään estolääkkeitä ihan turhaan monta vuotta kun vaivani johtuivat vain kamalista vanhempien riidoista.
Minulle tehtiin sairaudet ihan vain vanhempieni toimien johdosta.
Ei saatana sanon ettei kaikkien ihmisten pitäisi lisääntyä ollenkaan tänne.