Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lakko estää töihinpääsyn?

Vierailija
01.03.2023 |

Työnantajani myy tuotteita suomeen ja ulkomaille. Nyt lakon ollessa päällä on käytetty asiakkaille ns Force Majoure - lausetta, eli yrityksestä riippumattoman työtaistelun takin kuljetusten hoitaminen on mahdotonta. On kuulemma ihan pätevä syy.

Miten työntekijällä. Jos työmatka ei onnistu lakon takia, onko se ylivoimainen este, vai onko työntekijän keinolla millä hyvänsä tultava työpaikalle?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu. 😊

Vierailija
42/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kimppakyyti kun on vuorotyö??? Kaikilla ei oo 8-16 duuni!

Eikä kukaan kysynyt viime viikolla miten pääsee vuoroon jos lakko tulee? Joopa-joo.

Mitäpä kyselemään. Minulla ja työkavereilla kotien välissä 20km. Luuletko et kukaan hakee ketään hyvää hyvyyttään ja eri vuoroissa ollaan tai jollain sattuu olemaan vapaa.

Mitään vastuuta omista tekemisistä sulla ei tietenkään ole, heh. Kyllä auto saadaan hakemaan jos vain asiasta sovitaan. Taidat olla työtön

Ai niinkun häiritsisin työkaveria hänen yhdellä vapaalla, että tuletko sieltä 20km päästä hakemaan mut aamu kuudeksi töihin? Sit pääset takas vapaatas viettämään. Paitsi tarttisin kyydin kans kotiin. Ai sulla onkin yövuorot. No nukut vähän huonommin, kyl sä jaksat. Riittääkö 5e vaivanpalkaksi? Ei mulla enempää ole, eikä ois sitäkään.

Älä uhriudu, jos olisit selvittänyt asian niin joku toimistolta olisi voinut kiertää hakemassa tai työnantaja tilata auton ja kuskin lakon ajaksi. Ellei lähiesimies käy itse hakemassa. Tuollainen on jo työtehtävien laiminlyöntiä.

Kaikki ei tee toimistotyötä. Esimies sano, et jokaisen oma vastuu tulla töihin miten tulee. Tuskin tulee moni. Palkka ei päätä huimaa, ei meille siivoustyöntekijöille olla sentään palkkoja nostamassa.

Ja kuka laiminlyö työtehtäviä? Se siivooja joka asuu 20km päässä työpaikasta, eikä ole kun bussikortti. Eikä lasten takia voi lähteä kävelemään tunteja aikaisemmin työpaikalle. Se kuule iskee yllättävä norotauti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu. 😊

Päälle paskottu.

Vierailija
44/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lakonuhkahan oli kohtuu pitkään tiedossa. Itse ainakin mietin vaihtoehtoja jo ennalta, olen jo henkisesti varautunut mahdolliseen raitioliikenteen lakkoonkin (meillä yksi auto, mutta molemmat kuljetaan töihin julkisilla, minä bussilla ja mies ratikalla ja työt ihan eri suunnissa).

Vierailija
45/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä kiukkuisia esimiehiä :D Jännittääkö?

Vierailija
46/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mapsin mukaan työmatkani kestäisi 3 ja puolituntia kävellen. Toki mun kävelytyylillä kestäis yli 4 tuntia. Ja ennen en ole kävellyt, että harhaankin saattaisin kävellä. Lähemmäs 5 tuntia. Nilkka ja polvikin vaivaa joskus, joten lepotauot venyttää matkan 6 tuntiin.

Voit kyllä krkdiä näitä. Mutta jos Et mene töihin niin ei palkkaa.

Ja toki bout pyytâä lomaa

Mä mielelläni maksan päivän palkan siitä, ettei tarvii kävellä 20km+20km lenkkiä töihin ja työkin on kävelyä 8-10 tuntia. Hyvä et kahvin ja leivän ehtii syömään.

Vierailija
47/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kukaan kysynyt viime viikolla miten pääsee vuoroon jos lakko tulee? Joopa-joo.

Mitäpä kyselemään. Minulla ja työkavereilla kotien välissä 20km. Luuletko et kukaan hakee ketään hyvää hyvyyttään ja eri vuoroissa ollaan tai jollain sattuu olemaan vapaa.

Mitään vastuuta omista tekemisistä sulla ei tietenkään ole, heh. Kyllä auto saadaan hakemaan jos vain asiasta sovitaan. Taidat olla työtön

Ai niinkun häiritsisin työkaveria hänen yhdellä vapaalla, että tuletko sieltä 20km päästä hakemaan mut aamu kuudeksi töihin? Sit pääset takas vapaatas viettämään. Paitsi tarttisin kyydin kans kotiin. Ai sulla onkin yövuorot. No nukut vähän huonommin, kyl sä jaksat. Riittääkö 5e vaivanpalkaksi? Ei mulla enempää ole, eikä ois sitäkään.

Tämänkin lakon uhka on ollut tiedossa jo pitkään ja tästä olisi aivan hyvin voinut keskustella töissä ajoissa ja sopia työkavereiden kesken kimppakyydeistä tai esimiehen kanssa siitä, miten toimitaan. Mamma ei kuitenkaan pystynyt mihinkään muuhun kuin kyselemään palstalta mitä pitäisi tehdä vartti ennen kuin pitäisi olla töissä...

Vierailija
48/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lakonuhkahan oli kohtuu pitkään tiedossa. Itse ainakin mietin vaihtoehtoja jo ennalta, olen jo henkisesti varautunut mahdolliseen raitioliikenteen lakkoonkin (meillä yksi auto, mutta molemmat kuljetaan töihin julkisilla, minä bussilla ja mies ratikalla ja työt ihan eri suunnissa).

Kuinka pitkä työmatka miehellä? Jos ratikalla menee, ne kuiten pyörii siellä pikkualueella.

Vierailija
49/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin lakon uhka on ollut tiedossa jo pitkään ja tästä olisi aivan hyvin voinut keskustella töissä ajoissa ja sopia työkavereiden kesken kimppakyydeistä tai esimiehen kanssa siitä, miten toimitaan. Mamma ei kuitenkaan pystynyt mihinkään muuhun kuin kyselemään palstalta mitä pitäisi tehdä vartti ennen kuin pitäisi olla töissä...

Nähtävästi et sinäkään ole tällä hetkellä töissä kun näin arkiaamuna yhdeksän aikaan kerkeät palstailla ja haukkua muita ihmisiä. Mitenkäs sinun esimiehesi otti uutisen kun soitit että et pääse töihin?

Vierailija
50/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mapsin mukaan työmatkani kestäisi 3 ja puolituntia kävellen. Toki mun kävelytyylillä kestäis yli 4 tuntia. Ja ennen en ole kävellyt, että harhaankin saattaisin kävellä. Lähemmäs 5 tuntia. Nilkka ja polvikin vaivaa joskus, joten lepotauot venyttää matkan 6 tuntiin.

Mä mielelläni maksan päivän palkan siitä, ettei tarvii kävellä 20km+20km lenkkiä töihin ja työkin on kävelyä 8-10 tuntia. Hyvä et kahvin ja leivän ehtii syömään.

Muista sitten, että työnantajan vastuulla ei ole se, miten hankkiudut töihin. Jos jätät tulematta töihin, voi olla, että työnantajasi ymmärtää tilannettasi tai voi olla, että saat varoituksen. Itse työnantajana ainakin löisin kirjallisen varoituksen käteen, jos asiasta ei ole keskusteltu mitään etukäteen. Lakko ei todellakaan tullut yllätyksenä yhtään kenellekään ja vaikka minkälaisia järjestelyjä olisi ollut mahdollista tehdä, jos asiaan olisi reagoitu hyvissä ajoin. 

Vierailija
51/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos juoksisit tai pyöräilisit?? Selittelysi vaikuttaa ihan työn välttelyltä.

Vierailija
52/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.Monelta sun työ alkaa kun jo aamusta aiheesta kirjoitat? Taidat olla työtön kuten minä ja aihe ei silloin kokseta meitä.

Vierailija
53/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähtävästi et sinäkään ole tällä hetkellä töissä kun näin arkiaamuna yhdeksän aikaan kerkeät palstailla ja haukkua muita ihmisiä. Mitenkäs sinun esimiehesi otti uutisen kun soitit että et pääse töihin?

Olen töissä, etänä tosin, koska lapsi on kipeänä. Minun tittelilläni minun ei tarvitse ilmoitella kenellekään, missä ja milloin teen työni. Firmaa kiinnostaa ainoastaan tulokset, joita teen.  

Vierailija
54/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimies sano, et jokainen vastuussa itse omista kulkemisista. Mä en täältä Tuusulasta lähde kuskaamaan työkavereita jotka asuu Espoossa ja työskentelee Helsingissä. Ja osa asuu itä-Helsingissä, joku Vantaalla. Kuiten kaikki ei asu radan varrella. Luuletko et niillä olis tullu ees mieleen alkaa vaivaamaan mua autollista? Yks on aamuvuorossa. Yks menee iltaan. Yks menee välivuoroon. Yks menee yöhön.

Vierailija
55/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni taksit eivät osallistu lakkoon.

Ei normaalin työläisen kannata mennä taksilla töihin. Joku 15 km työmatka taksilla töihin ja iltapäivällä takaisin kotiin maksaa niin paljon, että päivän palkka meneekin jo siihen. Ihan yhtä hyvin voi pysyä kotona ilman palkkaa. Lisäksi niitä takseja voi tarvita tässä tilanteessa pari muutakin ihmistä. Mitä jos seuraava taksi on vapaana vasta 3 tunnin päästä?

En ole tuo jota lainaat mutta itse ainakin aloitan työt klo 10. Kohta lähden sinne kävelemään, kuten joka päivä tähänkin saakka.

Vierailija
56/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuden kilometrin kävely sellaiselle bussipysäkille, josta kulkee linja työhön (15 km). Sama työpäivän jälkeen kotiin.

Kuljettajille olisi voinut suoda inhimilliset työvuorot ilman lakkoa.

Nyt me joukkoliikenteeseen luottavat kärsimme. Auto myyty, kun muutin vihdoin maalta kaupunkiin.

Lakko mieluummin kesällä, polkupyörällä 20 km työmatka on helppo. Vanha ei uskalla liukkailla.

Tuo 6km on kyllä tehtävissä. Vie toki aikaa, mutta ei lainkaan mahdoton. Olen 45v nainen ja nuoruudessa varsinkin tuli kuljettua kouluun yläasteelle toi matka silloin kun bussia ei tullut sopivasti (pikkuinen kylä ja bussit kulki ehkä 3 kertaa päivässä yhteen suuntaan). 

Vierailija
57/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos juoksisit tai pyöräilisit?? Selittelysi vaikuttaa ihan työn välttelyltä.

En ole pyöräillyt yli 10 vuoteen. Riitti kolari ja murtuma. Sama romupyörä seisoo varastossa. Kaikki me ei olla juoksu kunnossa. Kyllä mä töissä käyn, sit kun sattuu nilkkaan tai polveen, niin buranaa naamaan. Polvi mulla meni kun kaaduin 10 vuotiaana pyörällä.

Vierailija
58/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä, etänä tosin, koska lapsi on kipeänä. Minun tittelilläni minun ei tarvitse ilmoitella kenellekään, missä ja milloin teen työni. Firmaa kiinnostaa ainoastaan tulokset, joita teen.  

Olipa hieno asia että keksit tittelisi vetää tähän mukaan! Sen tittelin perusteellako täällä arvostelet ja tuomitset muita ihmisiä joilla ei ole kyytiä tai mahdollisuutta mennä töihin kuin julkisella kun itse lämpimässä kotonasi keittelet kahvia, palstailet ja väität olevasi etätöissä ja mahtailet kuinka hyvin sinulla on asiat? Titteleitä tai ei, kuulostaa hyvin köyhältä.

Vierailija
59/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista sitten, että työnantajan vastuulla ei ole se, miten hankkiudut töihin. Jos jätät tulematta töihin, voi olla, että työnantajasi ymmärtää tilannettasi tai voi olla, että saat varoituksen. Itse työnantajana ainakin löisin kirjallisen varoituksen käteen, jos asiasta ei ole keskusteltu mitään etukäteen. Lakko ei todellakaan tullut yllätyksenä yhtään kenellekään ja vaikka minkälaisia järjestelyjä olisi ollut mahdollista tehdä, jos asiaan olisi reagoitu hyvissä ajoin. 

Saikku on keksitty.

Vierailija
60/101 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä jos otat puhelimen käteen ja kysyt sitä työnantajaltasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan