Jos lakko estää töihinpääsyn?
Työnantajani myy tuotteita suomeen ja ulkomaille. Nyt lakon ollessa päällä on käytetty asiakkaille ns Force Majoure - lausetta, eli yrityksestä riippumattoman työtaistelun takin kuljetusten hoitaminen on mahdotonta. On kuulemma ihan pätevä syy.
Miten työntekijällä. Jos työmatka ei onnistu lakon takia, onko se ylivoimainen este, vai onko työntekijän keinolla millä hyvänsä tultava työpaikalle?
Kommentit (101)
Niitä, jotka puhuu kimppakyydeistä, takseista ja muusta. Onko käynyt mielessä, että joku opiskeleva/ työssäkäyvä voi oikeasti olla YKSINÄINEN, eikä ole tuttuja, joilta voisi kyytiä saada. Tai rahatilanne ei salli takseilla suhailua/ pyörän ostamista. 20 km:n matka kävellen on lienee ihan hyvä syy jäädä pois koulusta/ töistä näillä spekseillä?
Vierailija kirjoitti:
Kimppakyyti kun on vuorotyö??? Kaikilla ei oo 8-16 duuni!
Ja niiden muiden esim. klo 14 tai 22 töihin menevien ei tarvitse kulkea sinne millään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kukaan kysynyt viime viikolla miten pääsee vuoroon jos lakko tulee? Joopa-joo.
Mitäpä kyselemään. Minulla ja työkavereilla kotien välissä 20km. Luuletko et kukaan hakee ketään hyvää hyvyyttään ja eri vuoroissa ollaan tai jollain sattuu olemaan vapaa.
Miten niin hyvää hyvyyttään, tuskin se bussikuskikaan sinua ilmaiseksi kuljettaa ihan vaan hyvästä tahdostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kukaan kysynyt viime viikolla miten pääsee vuoroon jos lakko tulee? Joopa-joo.
Mitäpä kyselemään. Minulla ja työkavereilla kotien välissä 20km. Luuletko et kukaan hakee ketään hyvää hyvyyttään ja eri vuoroissa ollaan tai jollain sattuu olemaan vapaa.
Mitään vastuuta omista tekemisistä sulla ei tietenkään ole, heh. Kyllä auto saadaan hakemaan jos vain asiasta sovitaan. Taidat olla työtön
Mulla on auto ja alkaa yövuorot. Luuletko todella et saatas sovittua, et olisin aamu viideltä lähteny hakee työkavereita 20km päästä, sieltä 10km töihin ja vieny aamuvuoroon. Kenties hakenu taas kotiin ja itte taas yövuoroon? Yli 80km lenkit työkavereille.
Ajatuksella: ihan sama mikä ala lakkoilee, kyllä muut tekee hommat lakoista huolimatta,hymyssä suin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni taksit eivät osallistu lakkoon.
Ei normaalin työläisen kannata mennä taksilla töihin. Joku 15 km työmatka taksilla töihin ja iltapäivällä takaisin kotiin maksaa niin paljon, että päivän palkka meneekin jo siihen. Ihan yhtä hyvin voi pysyä kotona ilman palkkaa. Lisäksi niitä takseja voi tarvita tässä tilanteessa pari muutakin ihmistä. Mitä jos seuraava taksi on vapaana vasta 3 tunnin päästä?
Köyhät valittaa. Miksi et ole säästänyt puskuria tilille tällaisen varalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hyvää hyvyyttään, tuskin se bussikuskikaan sinua ilmaiseksi kuljettaa ihan vaan hyvästä tahdostaan.
Ei se kuule minun hartioille tule vastuu, et työpaikalle saadaan porukkaa lakosta huolimatta! Hah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni taksit eivät osallistu lakkoon.
Ei normaalin työläisen kannata mennä taksilla töihin. Joku 15 km työmatka taksilla töihin ja iltapäivällä takaisin kotiin maksaa niin paljon, että päivän palkka meneekin jo siihen. Ihan yhtä hyvin voi pysyä kotona ilman palkkaa. Lisäksi niitä takseja voi tarvita tässä tilanteessa pari muutakin ihmistä. Mitä jos seuraava taksi on vapaana vasta 3 tunnin päästä?
Köyhät valittaa. Miksi et ole säästänyt puskuria tilille tällaisen varalle?
Mulla on puskuria. En todellakaan ajatellu käyttää taksilla suhailuun, et pääsen sinne siivoustyöhön. Ei se sen arvosta kuiten ole. Mun puolesta hukkukoot talo pölyyn ja moskaan.
Kyllä minuakin nyt kiukuttaa kun en saa 1000000000000000000 euroa palkkaa. Kyllä minua nyt sorretaan kun pääse kulkemaan helikopterilla ja syömään laserilla käristettyä mursun prcettä. Minä menen lakkoon ja koko maan talous saa mennä kuralle samalla!!!!
Vierailija kirjoitti:
Ei se auta muu, kun jättää yöunet välistä ja lähteä kävelemään töitä kohti kolmelta yöllä polvivaivasena, jotta pääsee klo 07 töihin. Sit voikin työpäivän istua ja valittaa kun polvi kipeä ja saikulle pitää mennä.
Näin ja ilmasto kiittää . Tätähän ollaan järjestämässä että liikutaan kävellen tai pyöräillen .Vihreää siirtymää pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mapsin mukaan työmatkani kestäisi 3 ja puolituntia kävellen. Toki mun kävelytyylillä kestäis yli 4 tuntia. Ja ennen en ole kävellyt, että harhaankin saattaisin kävellä. Lähemmäs 5 tuntia. Nilkka ja polvikin vaivaa joskus, joten lepotauot venyttää matkan 6 tuntiin.
Voit kyllä krkdiä näitä. Mutta jos Et mene töihin niin ei palkkaa.
Ja toki bout pyytâä lomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään vastuuta omista tekemisistä sulla ei tietenkään ole, heh. Kyllä auto saadaan hakemaan jos vain asiasta sovitaan. Taidat olla työtön
Ai niinkun häiritsisin työkaveria hänen yhdellä vapaalla, että tuletko sieltä 20km päästä hakemaan mut aamu kuudeksi töihin? Sit pääset takas vapaatas viettämään. Paitsi tarttisin kyydin kans kotiin. Ai sulla onkin yövuorot. No nukut vähän huonommin, kyl sä jaksat. Riittääkö 5e vaivanpalkaksi? Ei mulla enempää ole, eikä ois sitäkään.
Älä uhriudu, jos olisit selvittänyt asian niin joku toimistolta olisi voinut kiertää hakemassa tai työnantaja tilata auton ja kuskin lakon ajaksi. Ellei lähiesimies käy itse hakemassa. Tuollainen on jo työtehtävien laiminlyöntiä.
Polvi voi jopa liikunnalla parantua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkun häiritsisin työkaveria hänen yhdellä vapaalla, että tuletko sieltä 20km päästä hakemaan mut aamu kuudeksi töihin? Sit pääset takas vapaatas viettämään. Paitsi tarttisin kyydin kans kotiin. Ai sulla onkin yövuorot. No nukut vähän huonommin, kyl sä jaksat. Riittääkö 5e vaivanpalkaksi? Ei mulla enempää ole, eikä ois sitäkään.
m
Ihan sama miten järjestät. Mutta sinä järjestät.
Vierailija kirjoitti:
Niitä, jotka puhuu kimppakyydeistä, takseista ja muusta. Onko käynyt mielessä, että joku opiskeleva/ työssäkäyvä voi oikeasti olla YKSINÄINEN, eikä ole tuttuja, joilta voisi kyytiä saada. Tai rahatilanne ei salli takseilla suhailua/ pyörän ostamista. 20 km:n matka kävellen on lienee ihan hyvä syy jäädä pois koulusta/ töistä näillä spekseillä?
No, aina voi jäädä pois, mutta palkan saanti on kyllä epävarmaa. Firmoilla ei ole vastuuta maksaa palkkaa kotiin, jos työntekijä ei jonain päivänä pääse syystä tai toisesta töihin (eikä ole sairas).
No eipä tosiaan yritykset ole tällaisesta vastuussa ja palkan voi jättää maksamatta, jos työntekijä ei ilmeisty paikalle. Turha tänne tai omalle pomollekaan on kiukutella, kiukutelkaa lakkoilijoille.
Taksilla menen. Työnantaja korvaa kuittia vastaan. Kotiin pääsen jonkun työkaverin tai firman autonkuljettajan kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun työmatka
Sinä järjestät
Tää oli se viesti minkä meille työnantaja antoi.
Eikä ole mikään pieni työnantaja vaan yksi suurimmista eli Helsingin kaupunki.
Jospa keskustelisit työnantajan kanssa, eri paikoissa on eri käytännöt. Jossain töihin mennään vaikka sitten taksilla (joillain jopa työnantaja maksaa), väliaikainen etätyö sopii tai voi olla palkattomalla.