Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotis neuvolassa??

22.11.2006 |

Mitäs pitää osata tehdä? Mietin että ollaankohan me ees yritetty tehdä jotain mitä siellä pitäisi???



Kuulin että piirtämään ainakin laitetaan mutta mitä?



Kiitos neuvoistanne!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy sivu koskien neuvolaseurantaa, missä on seuraavanlaista listaa tämänikäisten osaamisesta:



[b]3 - 3,5 - vuotias[/b]

- hyppää tasajalkaa

- kävelee varpailla

- riisuu/pukee (nukea)

- jäljentää ympyrän

- noudattaa 2 - osasia ohjeita

- puhuu lauseita

- kyselee mikä, missä

- ymmärtää käsitteitä (alla, päällä)

- ymmärtää kokoja

- pystyy hetken odottamaan vuoroaan

- kestää äidin/hoitajan lyhyen poissaolon



Me olimme kuun alussa poikamme kanssa 3-vuotisneuvolassa ja suurinpiirtein tuollaista harjoiteltiin. Piirtäminen esim. tehtiin niin, että neuvolantäti piirsi ensin vaakaviivan/pystyviivan ja pyysi poikaa piirtämään samanlaisen. Samaten oli pienen/ison ympyrän kanssa. Lisäksi yksi selvä tehtävä oli, että poika sai eteensä paljon kahdenvärisiä ympyröitä. Hänen piti kasata ne omanvärisiin kasoihin. Näiden lisäksi mentiin mm. kuvia+sanoja läpi. Eli tädillä oli esim. yhdellä sivulla kuvat kukka-tukka-sukka, jotka täti ensin esitteli. Sitten pojan piti esim. etsiä kuvista tukka. Tämä ilmeisesti testasi sekä puheen ymmärtämistä että kuulemista. Lisäksi oli erikseen kuulotesti, missä poika pakkasi matkalaukkuun nallen tavaroita, joita täti kuiskasi huoneen toisesta nurkasta.



Meillä meni muuten hyvin, mutta pojan puhetta testaavissa kysymyksissä tuli pari virhettä ja saatiin lähete puheterapeutille. Poika puhuu kyllä lauseita ja kyselee jatkuvasti, mutta terkan mielestä joitakin selviä äänteitä puuttui vielä. Nyt on mennyt muutama viikko ja kun on pari kertaa ollaan näitä äänteitä harjoiteltu, ne menevät jo oikein. Itse en ainakaan ole tähän mennessä pahemmin korjannut pojan puhetta, kun hän oppi ylipäätään puhumaan vasta yli 2-vuotiaana lauseita. Olisi ehkä pitänyt, sillä eihän se ole hyvä, että vialliset äänteet jäävät puheeseen. Puheterapeutilla on kovasti ruuhkaa ja käynti menee joka tapauksessa ensi vuoden puolelle, joten katsotaan sitten, miltä pojan puhe silloin kuulostaa.



Tsemppiä neuvolareissuun! Lähtökohtahan on, ettei sinne pidä mitenkään treenata vaan nuo tarvittavat asiat pitäisi tulla tuonikäiseltä luonnostaan.

Vierailija
2/4 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... poika rakensi puupalikoista korkean tornin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotisneuvolassa:

- piirrettiin ympyrä

- tunnistettiin tuttuja satuhahmoja (muumit ja nalle puhin kaverit)

- näkötesti korttien avulla (piti nähdä huoneen toiselta puolelta mitä korteissa oli)

- kuulotesti (täti toisella puolella huonetta kuiski sanoja jotka piti toistaa)

- piti pallorivistä näyttää suurin ja pienin pallo

- täti kyseli kaikenlaista lapselta (tarkisti puheen)

- hypittiin tasajalkaa

- käveltiin viivaa pitkin



Olen kuullut, että värejä ym pitäisi myös osata, mutta meillä testattiin vain nuo. Meillä oli kesälomasijainen, joten ei välttämättä menty ihan " kirjan mukaan" kuten oma neuvolatäti tekee... Piirustukset laitetaan neuvolassa talteen lapsen kansioon. Joka vuosi pitää piirtää jotain uutta.



Niin ja kuulotesti on joissakin neuvoloissa tehty jo 3-vuotiaille sillä piippaavalla laitteella mitä kouluissakin käytetään. Yleisesti se kai otetaan 4 vuodesta eteenpäin.

Vierailija
4/4 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotistarkastus

¿ Tarkastus aloitetaan perheen elämäntilanteen ja vanhempien mahdollisten huolen aiheiden haastattelulla.

¿ Tarkistetaan pituuden, painon ja päänympäryksen kehitys ja rokotukset, yleishavainnot, merkinnät lapsen taidoista. Mahdolliset päiväkodin viestit tarkistetaan myös.

¿ Jos lapsi ei selviydy seulontatehtävistä, kyse voi olla myös uhmasta, väsymyksestä tai muusta tilapäisestä tekijästä. Siksi tilanne on paras kontrolloida, ja jos lapsi on päivähoidossa, olla yhteydessä sinne.

1. Yleisvaikutelma, poikkeavat liikkeet

2. Psykososiaalinen kehitys: lapsen tulisi kyetä odottamaan hetken aikaa ja kestää vanhemman lyhyt poissaolo. Hänen tulisi osata kertoa esim. oman päivänsä tapahtumista (ns. " kertova minä" ), olla kiinnostunut muista lapsista, osata erottaa todellisuus mielikuvituksesta ja ymmärtää sukupuolten ero.

3. Karkea motoriikka: kävely, varpailla kävely, yhdellä jalalla seisominen, hyppääminen ja pallon heittäminen. Kävelyn tulee olla suuntatietoista, rytmikästä, joustavaa, rentoa. Suuntatietoisuuden pitäisi säilyä siitä huolimatta että lapsi katselee ympärilleen.

4. Puheen ymmärtäminen: noudattaa yksinkertaisia ohjeita, näyttää raajat ja kasvojen osat.

5. Puheen tuottaminen: vähintään 3 sanan lauseet, käyttää monikkomuotoja

6. Puheen ymmärtäminen ja hahmotus: ymmärtää suuren ja pienen eron kuvatehtävässä, pystyy luokittelemaan eri väriset palikat eri paikkoihin.

7. Kuullun hahmotus: erottaa samantyyppiset sanat, jotka tarkoittavat eri asiaa

8. Silmä - käsi-yhteistyö: pystyy rakentamaan 7 palikan tornin, jäljentää ympyrän, pysty- ja vaakaviivan, pystyy kiertämään korkin auki .

9. Näkö: lähi- ja kaukonäöntarkkuus esim. LH-tauluilla (ne kuvataulut), karsastus.

10. Jos puheen ymmärtämisessä tai tuotossa on ongelmia, kuulo tutkitaan pienoisaudiometrillä (uikulla) tai kuiskaamalla lapsen oma nimi noin 2 m etäisyydeltä lapsen molemmilta puolilta.

11. Iho, yläetuhampaiden puhtaus ja kasvojen symmetria, hampaiden puhkeaminen (jollei yhtään hammasta ole näkyvissä, lapsi lähetetään suun terveydenhuoltoon), sydämen kuuntelu , vatsa,

reisivaltimopulssit, kivekset



Periaatteessa terkkarin ja lääkärin tulisi yhdessä tehdä kaikki tämä. Harvoin toteutunee...