Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustenhoitaja, anna vinkki painavan invalidin ruokapöydän äärestä nousemiseen

Omaishoitaja pinteessä
28.02.2023 |

Kuulostaa hölmöltä, mutta tämä on oikea ongelma ja toistuu monta kertaa päivässä: Liikuntarajoitteinen ylipainoinen istuu ruokapöydän ääreen, ei saa itseään liikuteltua lähemmäs pöytää, vaan pöytä täytyy vetää lähelle häntä. Ylösnousu onnistuu vain etukumarassa, jolloin pöytää pitää taas siirtää kauemmas, kun tuolia ei jaksa itse eikä hoitaja siirtää. Jos hommaan pyörällisen tuolin, hoidettava putoaa siitä ylösnoustessaan, kun tuoli karkaa alta. Jos hommaan pyörillä kulkevan ruokapöydän, hoidettava ottaa siitä tukea vanhasta muistista ja putoaa tuoliltaan. Aina en voi olla paikalla avustamassa. Miten ihmeessä te liikuttelette yli satakiloisia liikuntarajoitteisia ruokapöydän ääressä? Pyörätuoliko on seuraava vaihtoehto?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minä mietin omaa vanhuuttani ajatellen: kaikki on korotettua. Minä olen todella lyhyt (en kuitenkaan lyhytkasvuinen), ja esimerkiksi nämä vuoteet, joita mainostetaan vanhuksille hyviksi, koska ne ovat korotettuja, ovat minulle vaarallisia: en yletä kiipeämään sängyn päälle, ja poislähtö vaatii joko hyppäämistä tai liukumista alas sängyn laitaa pitkin.

Tai jos tuolikin on korotettu? En yletä istumaan siihen, pitää hypätä tai kiivetä ja on todella hankala istua jalat ilmassa heiluen (se on ongelmana näin keski-ikäisenäkin), kun reisien takaosaan kohdistuu painetta, kun ei jalkoja saa tuettua maahan :-(

Eihän nuo asiat kotona ole ongelma, mutta jos joudun siirtymään johonkin laitokseen, niin olen pulassa. No, sittenpähän kaadun ja murran reisiluun ja kuolo korjaa pois, joten tuleehan se yhteiskunnalle halvemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi