Tein ylimääräisiä asuntolainan lyhennyksiä
Alkuperäinen lainan viimeinen erä oli vuonna 2033. Nyt se on vuonna 2026.
Kaksi 10 000 euron lyhennystä tein.
Jäljelle jäin 14 000. Houkuttaa ihan hirveästi maksaa sekin, mutta tykkään pitää puskuria tilillä.
Kommentit (8)
Maksa pois vaan, saat muutamassa kuukaudessa taas hyvät puskurit säästettyä ilman lainan maksua. Sen jälkeen voitkin tehdä jotain extrakivaa:)
Olen sairastellut ja töissä on myös aika epävakaa tilanne. Siksi minulla on aika iso puskuri (just nyt 22 000). Teen kolmea työtä, eli puskuria kertyy kuukausitasolla 1500-2700. Tarvis varmaan opetella sijoittamaan.
ap
Rehellisesti sanottuna suosittelen, että maksat nyt pois nopeampaan tuota ja vähennät lainan loputtua työntekoa jotta sairastelukin vähenee kun ehdit palautua riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastellut ja töissä on myös aika epävakaa tilanne. Siksi minulla on aika iso puskuri (just nyt 22 000). Teen kolmea työtä, eli puskuria kertyy kuukausitasolla 1500-2700. Tarvis varmaan opetella sijoittamaan.
ap
Puskuri on hyvä olla menoihin ja lainamäärään nähden. 22t tuntuu isolle.
Mä maksaisin loput lainasta pois ja silti jäisi monta tonnia vielä puskuria. Vähentäisin työtä ja koska ei ole enää lainaa+korkoa, niin rahaa jäisi kyllä säästöön.
Nimimerkillä opintovapaalla ja tilillä on 100€, ei säästöjä. Ap:lla on asiat hyvin.
Sairastelu ei välttämättä johdu työnteosta, minulla oli muutama vuosi sitten syöpä, ja se herkisti ruusulle.
Haluaisin jäädä eläkkeelle heti kun voin, siksi teen töitä, että eläke olisi suurempi. Tosin täytyisi vielä jaksaa 10 vuotta kutakuinkin
ap
Ja joo, taloudellisesti on asiat hyvin. En kiellä. Mutta olen minäkin ollut tiukoilla nuorempana ja sitten asuntovelkaisena yksinhuoltajana. Ei tilanne ole aina ollut taloudellisesti yhtä hyvä
Jonkun verran kannattaa olla puskuria muutama tonni. Ainakin 3 kk nettopalkka. Muuten saa parhaan tuoton rahalle maksamalla pankille korkotuottoa tuottavan asuntolainan pois.