Tähänkö loppuu täysimetys?!Pikaista apua kaivataan!
Tyttömme syntyi pienehkönä lapsena rv 39+6 mitat 2990g ja 47cm. Siitä saakka kasvu edennyt normaalisti ja suht hyvin, vaikka pienenä kasvaa edelleen. Nyt 4kk mitat 6010g ja 60cm. Painoa tullut lisää vain 400g/kk.
Tässä kuussa tyttö sairasti flunssan ja sen perään heti vatsaflunssan.
Syö melko usein, kahden tunnin välein päivällä ja yölläkin vaihtelevasti 3-4krt. Unet öin ja päivin katkonaisiksi menneitä. Neuvolasta suositeltiin kiinteiden aloittamista lähiaikoina. Mietin vain, auttaako tämä yöheräämisiin, vai ei... vai kandeisko aloitella esim. vellillä? Sovimme terveydenhoitajan kanssa, että painokontrolli kahden viikon kuluttua, sillä sairastelut ovat voineet vaikuttaa tähän ettei paino tällä kertaa ole noussut paljoa. Muuten tyttö on tyytyväinen ja hymyilevä, ei itkeskele paljoa. Lääkäri oli sitä mieltä, että täysimetystä voi/kannattaa jatkaa, jos vain itse jaksaa, että kasvu ihan riittävää ja koska paino kuitenkin vielä + käyrällä, mutta jos haluat omia yöuniasi pidemmäksi, niin aloita vain.
Kommentit (7)
vastasyntynyt, 41+1, 3340g 48cm.
Minulla oli maito aina vähän niukassa, mutta kun pieni tykkäsi kovasti tissistä, onnistuin lopulta pääsemään täysimetykseen 3 viikossa.
4-kuisena aloitimme kiinteät, vaikka minulle se oli kova paikka kun olin siihen asti ollut aina tissi ojossa pienelle, ettei vaan maito vähenisi. Siitä huolimatta pieni aina enenevissä määrin nyhti tissiä ja tuntui ettei sieltä vaan tule riittävästi.
Jälkikäteen olin oikein tyytyväinen kiinteiden aloitukseen, meillä myös pieni 4-kuisena vain tuon 60 cm. (Totta kai jatkoin imetystä kiinteiden ohessa.)
Kiinteiden aloituksen jälkeen pituuskasvu lähti mukavasti nopeutumaan. Luulen että noin oli paras juuri meidän pienelle, mitään ongelmia kiinteiden aloittamisesta ei ollut eikä ole tullut.
Oman kokemukseni perusteella (en siis todellakaan ole mikään auktoriteetti tässä asiassa), en ottaisi niin kovasti stressiä kiinteiden aloittamisesta jo 4-kuiselle (kuten itse otin...)
Jos et kiinteitä halua aloittaa, niin älä hätäile. Käytte rauhassa siellä painokontrollissa ja sitten katsotte tilannetta uudestaan. Kiinteät eivät välttämättä ole mikään oikotie hyviin öihin ja alkuvaiheessa ei kiinteitä anneta määrällisesti niin paljoa, että vauva niiden voimalla nukkuisi. Sairastaminen on todennäköisesti vaikuttanut painonnousuun. Noita tiheän heräilemisen kausia voi tulla vauvoille. Jos vauva on tyytyväinen, niin jatka täysimetystä ihmeessä
kiinteät, lue kasvismössöt ovat laihduttajan ruokaa äidinmaitoon verrattuna, niillä ei kenenkään kasvua buustata!
Jatka rauhassa imetystä, kun vauva kasvaa ja on tyytyväinen. Teillähän on oikein hyvät imetysvälitkin.
Meillä on kanssa pieni vauva (8 kk), jolle ei kiinteät maistu, mutta en edelleenkään stressaa syömisestä/kasvusta. Kasvaa tuo pikkuhiljaa kuitenkin. Esikoinenkin LAIhTUI alettuaan syömään enemmän kiinteitä 1-vuotiaana (tätä on terkkarin vieläkin vaikea sulattaa).
meillä 4 kk paino oli 6135g, vaikkei sairastellut yhtään. Eikä missään vaiheessa puututtu painonkehitykseen tai mitenkään pidetty sitä huonona.
Meillä yösyöttö loppui n. 2 viikkoa siitä, kun kiinteät aloitettiin (en ensin osannut yhdistää sitä kiinteiden antamiseen, eräänä yönä vain kokeilin että jos antaakin tuttia tissin sijaan, jatkaako unia...ja suureksi hämmästyksekseni jatkoi).
Ainoastaan silloin, jos illalla syöminen jäi jostain syystä vajavaisemmaksi, annettiin yöllä tissiä tai/ja velliä (yhteensä ehkä 10 kertaa tms. vuoden ikään mennessä).
Meidän tapauksessa tosin kiinteitä upposi ihan mukavasti, kun oli lusikkaan tottunut, niin keskimäärin sellaiset puolisen purkkia upposi kerrassaan siinä ihan alussakin eikä ollut mitään pulautteluja juurikaan. Meidän vauvalla ei ikinä ollut minkään sortin vatsavaivoja ja muutenkin on hyvä ja ongelmaton syöjä.
Eli minun mielestä ihan vauvakohtaista mitä tuossa tilanteessa kannattaa tehdä. Äidinvaisto käyttöön, varmasti löydät teille parhaan ratkaisun.
Meidän neiti kanssa suht pikkunen, 4kk neuvolassa 5,7kg,62cm (synt. 3080g,48cm)
Meille suositeltiin kiinteitä 4kk alkaen. Vielä en vaikuytusta osaa arvioida, sillä niitä menee niin vähän. Mutta hyvin uppoaa ja suurella innolla vauva syö. Eli tarpeen ilmeisesti tulee.
Meilläkin vauva on käynyt rinnalla max 2h välein ympäri vuorokauden ja silti maito ollut niukassa ja viikkonousu max.150g. Nyt toivo elä, että yöt alkas parantua, kuhan nuo ruokamäärät kasvaa. Viime ja toissa yönä söi ENÄÄ 2 kertaa:)
Vauva saa iltaisin myös pullosta lisämaitoa, sillä iltaa kohden mun maito vähenee ja vauva ei selvästikään saa tankattua itseään yötä varten täyteen, että jaksaisi nukkua. Muuten kyllä siis mennään tissillä.
Imetykseen en ole kiinteiden huomannut vaikuttavan, muuten kuin yön osalta. Näin on siis ihan hyvä jatkaa.
Eli summasummarum: tee, niin kuin itse parhaaksi näet. Onhan jo hurjan hyvin, että olet täysimettänyt 4kk! Ei se kruunu kellään kirkastu siitä sen enempää, mitä kauemmin täysimettää. Varsinkin, jos vauvan ja äidin terveys (unet jne) on vaakalaudalla. 4kk on oikein hyvä ikä aloitella kiinteitä, silloinhan se on se suun motoriikan herkkyyskausikin ja opettelu sujuu helpommin!
Jatkat imetystä normaalisti, syöt ja juot hyvin, niin kyllä se maito riittää!
sitruska ja muksut 4,5kk/2,5v
3 => 4kk pienellä paino nousi täysimetyksellä 480g/kk (mikä oli neuvolan mielestä ihan hyvä)
4 => 5kk paino nousi 1050g/kk (!!) :) kun oli alkanut saada kiinteitä, että ei ainakaan meillä toiminut laihdutusruokana, vaan pääasiassa imetystä täydentävänä murkinana (vaikka siitä se vierotus alkaa...)
(5 => 6kk 585g/kk)
Lisään vielä etten halunnut alkaa täydentää vastikkeella vaan heti suoraan kiinteillä, koska vaan kuitenkin oli jotenkin sellainen kutina, että kiinteät olisivat hyvä juttu meidän pienelle.
Ja kyllä, minulle tuo painon ja pituuden kehitys sekä pienen kokonaishyvinvointi olivat maailman tärkein asia, kun jaksan tästä näin paljon vieläkin kirjoittaa, vaikka tuosta on jo yli vuosi. :)
(Nyt 1,5v on edelleen todella hyvä syömään, pituus on 78cm ja paino 10,3kg mikä on oikein hyvä ja tasainen tahti.)
+ vertaistukea kaivataan siis kovasti. Miten saisin maitomäärää lisätyksi vielä riittämään. Jos aloittaisin lisäruuat, jatkaisin imetystä ohessa myös. Esikoista täysimetin 5,5kk, mutta hän oli ihan eri kokoinen, 4kk:n iässä jo 7,3kg ja 65cm :D