Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pieni ikäero- vinkkejä iltarutiineihin kaivataan

22.11.2006 |

hei,

laitanpa tänne vauvapuolelle aloituksen jos olisi muita samassa tilanteessa olevia. minulla ihanat tyttöset, 3kk ja 1v9kk. muuten sujuu kohtalaisesti, mutta illat ovat yhtä huutoa. täällä huutaa 3 naista, välillä vuorotellen ja välillä kaikki samaan aikaan.

minulla on mies reissun päällä 3-5 päivää viikossa ja yksinhuoltajuusillat ovat pahin ongelmana tällä hetkellä. molemmat tytöt ovat samaan aikaan väsyneitä ja menossa nukkumaan.ja apua ei valitettavasti ole mahdollista saada, asumme kaaaukana kaikista sukulaisista.

kun kuopus oli pienempi, yritin hoitaa hänet ensin alta pois ja nukahti joskus hoitopöydälle tai parisängylle sillä aikaa kun kylvetin isosiskoa. nyt ei enää nukahda, vaan huutaa _hysteerisenä_. sitten kun isosisko on saatu sänkyyn, imetän vauvan, samaan aikaan isosisko huutaa sängyssä jne. hyvällä onnella vauva nukahtaa tissille ja pääsen nukuttamaan isompaa.

olen kokeillut pitää pienempää liinassa isosiskon iltatoimien ajan, mutta ei viihdy siinä illalla(päivällä kylläkin). sitteri toimii joskus mutta ei aina.

miten te muut pienen ikäeron äidit hoidatte iltatoimet? kertokaahan jos tulisi jotain vinkkejä meidän perheelle.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös kaksi tyttöä, toinen 5kk ja toinen 2v 1kk ja olen muutaman illan viikossa yksin lasten kanssa. Meidän kuopus on onneksi aika rauhallinen tapaus, mikä varmasti helpottaa iltoja, mutta kyllä on usein silti pinna kireällä ja välillä melkoista taisteluakin. Useimmiten menee kuitenkin suht hyvin.

Meillä homma toimii niin, että juttelen jo päivällä esikoiselle, että hän pääseen tänään viemään pikkusiskoa nukkumaan. Ikäänkuin se olisi joku huippuhieno juttu. Isosisko on yleensä innoissaan. Vaihdamme ensin molemmille yöpuvut ja teemme muut iltatoimet. Otamme kasan kirjoja ja välillä muutakin rauhallista puuhaa mukaan parisänkyyn. Siellä sitten lueskellaan samanlla isosiskon kanssa, kun pienempi syö. Välillä tosiaan lueskellaan, mutta usein isosisko innostuu myös riehumaan ym, jolloin vauvan rauhoittuminen on vähän hankalaa. Vauvan ollessa pienempi, hän yleensä nukahti kuitenkin tähän rinnalle ja sitten saikin rauhassa peitellä isosiskon sänkyyn. Nyt vauva ei enää nukahda, kun pitää seurata siskon puuhia. Vauva suostuu kuitenkin yleensä kohtuullisella itkulla olemaan imetyksen jälkeen omassa sängyssään sen aikaa, kun saan isosiskon peiteltyä ja nukkumaan. Välillä vaan, kun vauva hermostuu ja isosiskokin keksii kaikenlaisia hömpötyksiä vielä sängyssään, on äidin hermo kireellä ja sitten helposti tulee komennettua tiukkaan sävyyn ja loppujen lopuksi kaikille (tai ainakin äidille) jää paha mieli. Nykyään imetän vauvaa vielä lisää, kun olen peitellyt esikoisen ja siihen sitten vauvakin simahtaa.

Taisikin tulla oikein yksityiskohtainen selostus...

Vierailija
2/7 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla on pojat 2v1kk ja 4.5kk. Meillä helpottui illat HUOMATTAVASTI kun pikkuhiljaa opetin esikoisen nukahtamaan yksin sänkyyn. Aluksi hän sai nukahtaa päiväunille yksin ja viikon tai kahden päästä myös yöunille.

Yllättävän helposti hän oppi kun ottaa huomioon että siihen asti nukuteltiin joka unille.Aiemmin ei vaan suostunut siihen (kun aika-ajoin tätä kokeiltiin), mutta ilmeisesti nyt oli sitten siihen valmis.

Lisäksi on nyt pari viikkoa ollut tutti muuten " pannassa" mutta unille sen saa.Eipä tarvitse kahta kertaa nukkumaan kehoittaa kun tietää että pääsee tuttia lussuttamaan..;) aika tärkeä tuo vekotin siis tuntuu vielä olevan.

Meillä siis illat menee nykyään näin:

N.18.45 vauvalle yöpuku päälle

n.19.00 esikoinen ilta-palalle

n.19.30 on esikoisella yöpuku päällä, hampaat pesty jne. Tämän jälkeen esikoinen saa tutin, viedään sänkyyn ja korostetaan miten ihana sänky hänellä on jaonpa ihana käydä siihen nallen viereen nukkumaan jne.pusu poskelle ja hyvän yön toivotukset.Ovi jätetään raolleen kunnes nukahtaa.joskus saattaa sieltä jotain huudella muuta vastataan vain aina ettei ole hätää, isi/äiti on täällä olohuoneessa.koko esikoisen ilta-toimien ajan on vauva menossa mukana ja kun esikko on sängyssä, annan vauvalle ilta-velliä olohoneessa.velli on juotu yleensä 20.00 mennessä ja yleensä on puolinukuksissa jo vellin juonnin aikana ja sitten käyn vaan laittamass vauvan sänkyyn nukkumaan. meillä vauva nukkuu alkuyön unet toisessa huoneessa ettei häiritse esikoisen nukkumista..vauva kun tahtoo joskus illan aikana heräillä.. sitten kun mennään itse nukkumaan siirretään vauva meidän mukana omaan sänkyynsä.

Tulikohan sekava sepustus.. =)

Mutta siis kokeile opettaa esikoinen yksin nukahtamaan.vaikka tosiaan ensin päiväunille että tulee varovainen muutos. mainittakoon, että itsekin joudun aika-ajoin nämä lapsukaiset yksin nukkumaan laittamaan.

Tsemppiä iltoihin!

ilta-terveisin rapuliini ja pojat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä surutta käyttänyt televisiota apuna. Siis laittanut pienemmän (nyt 8 kk) sitteriin telkkarin eteen siksi aikaa, kun olen käynyt viemässä isomman (2v2kk) iltatoimien jälkeen sänkyynsä. Meillä isompi yleensä nukahtaa itse peittelemisen jälkeen sänkyyn, mutta välillä on täytynyt juosta useammankin kerran uudestaan peittelemässä. Vauva menee vasta isomman jälkeen nukkumaan (isompi n. 20.30 ja vauva n. 21.30), joten rauha on ollut yleensä maassa jo vauvan iltaimetyksen aikaan.

Onneksi itsellä ei kovin usein ole toistaiseksi ollut näitä yksinäisiä iltoja, jatkossa on kylläkin aika useastikin :(

Vierailija
4/7 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika usein iltoja kun joudun hoitamaan pojat sänkyyn yksin. Alkuun oli tosi hankalaa kun vauva oli vielä ihan pieni, ja otinkin yleensä MLL:n lastenhoitajan illaksi leikkimään esikoisen kanssa siihen asti kun sain vauvan sänkyyn. Nyt on menty jo monta kuukautta niin, että esikoinen katsoo Maisaa dvd:ltä sen ajan kun saan vauvan nukkumaan (n. klo 20) ja sitten annan puuron esikoiselle ja laitan sen nukkumaan. Meillä on kyllä se etu että vauva nukahtaa heti kun sen laskee sänkyynsä. Ei malta kauheesti nukkua päiväunia kun seuraa isoveikan puuhia ja on muutenkin ollut oikein helppo ja mukautuvainen vauva (täysin vastakohta isoveljensä kanssa). Tuo Maisa on aivan älyttömän ' kevyttä kamaa' , meidän taapero saattaa saada kauhukohtauksia yöllä jos illalla tulee jotain liian levotonta, mutta Maisan jälkeen ei tällaisia ole koskaan tullut. Teilläkin alkaa varmasti kohta helpottaan kun vauva alkaa seuraamaan ympäristön tapahtumia. Meillä tuntuu että kohta voi hoitaa jo molemmat yhtäaikaa sänkyyn kun tykkäävät niin istua pöydässä yhtä aikaa ja käydä potalla yhdessä. :)

Vierailija
5/7 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat 6.5kk ja 2v1kk.

Välillä laitan minä välillä mies, siis hoidamme yksin iltajutut. Alussa isompi nukkui omassa huoneessa, mutta siirsimme samaan huoneeseen ja sängyn meidän sängyn viereen. Pojat menee samaan aikaan nukkumaan klo 21.00, joten siihen menessä on hoidettu kummankin pesut ja iltapalat.

Silloin pinna kiristyy jos vauva on ottanut pienet iltaunet ja väsyy aikaisemmin, mutta yleensä kunnialla selvitään.

Kun vauva oli ihan pieni minä olin paljon yksin iltaisin ja avuksi tuli usein siskoni, muuten olisi pitänyt harkita jotain muuta apua.

Mutta vauvan kasvaessa meillä ainakin tuntuu helpottavan koko ajan.

Vierailija
6/7 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta (2kk, 2v3kk, 4v3kk ja 5v11kk) ja illat on aika tohinaa :-)

Lapset menevät normaalisti nukkumaan klo20-20.30, isot yhtäaikaa, vauva voi mennä joskus hiukan myöhemmin.

Iltapalaa tarjoillaan n klo19-19.30 sen jälkeen yöpuku päälle ja iltapesulle.

Iltapesuun kuluu peppu, hampaat, kasvot, tarvittaessa suihku/ kylpy. Aika usein isommat kylpevät/ käyvät suihkussa jo päivällä, varsinkin kun vettä sataa ja äiti ei viitsi mennä ulos seisoskelemaan.

Iltasatu luetaan joskus, jos on saatu pesut ja puvut ajoissa kuntoon, ei joka päivä. Lapset tietävät tämän, eikä asiasta synny riitaa.

Vauvaa imetän tai vaihdan yöpukuun kun esim isommat pesevät hampaita tai syövät iltapalaa. Muuten vauva kulkee kainalossa mukana tai seurailee lattialta muiden touhuja tai joku lapsista toimii " viihdyttäjänä" . Tv ei yleensä iltaisin ole päällä, isommat eivät saa mitään tehtyä, jos jäävät töllöä tuijottamaan.

Lapset viedään yläkertaan nukkumaan, sanotaan hyvää yötä ja peitellään, nukahtavat itsekseen. Joskus toki joutuu käydä uudelleen peittelemässä tai komentamassa hiljaa.

Avainsana on ENNAKOINTI! Myös itse pitäisi muistaa pitää malttinsa, oma hermostuminen usein vain pahentaa tilannetta (nim. kokemusta on ;-))

Voitko nukuttaa isompaa esim niin, että vauva on rinnalla samaan aikaan? Tai lukea iltasatua ja imettää samalla?

Toivottavasti saatte illat toimimaan ja kaikilla on hyvä mieli nukkumaan käydessä!

Tsemppiä!!!!!!

Mrs + pesua

Vierailija
7/7 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitoksia kovasti vastauksista ja henkisestä tuesta! laitoin tuon aloituksen totaalisen katastrofi-illan jälkeen, vannoin jo että meille ei enää vauvoja tule. tänään sujuikin jo vähän paremmin että vannomatta paras ;-)

meillä taitaa avainasemassa olla vauvan päiväunet, eli jos ne menevät putkeen niin vauva ei ole illalla liian väsynyt ja jaksaa vielä istuskella sitterissä tai odottaa vuoroaan.tänään vaavi otti vielä alkuillasta pikkutirsat eli ei ollut menossa ihan tasan samaan aikaan nukkumaan kuin esikko. eli ehkä mun ongelmana ei olekaan iltaunille meno vaan vauvan päiväunille tainnutus...

ja meilläkään ei _onneksi_ esikoista tarvitse sen kummemmin nukuttaa mutta iltapuurot, iltapesut ja atooppisen ihon rasvaus ottavat kuitenkin oman aikansa.

rauhallisia iltoja kaikille!