Mitä kaikille asuntovaunuille tapahtuu kun polttisautot kielletään?
En jaksa uskoa että ihmiset luopuvat itsenäisestä liikkumisesta, karavaanarreitakin Suomessakin kymmenien tuhansin.
Saksassa ja Ruotsissa leirintä alueet täynnä ympärivuotisesti asuntovaunuilijoista!
Nykyaikainen vaunu kestää vuosikymmeniä, romuttamolleko nämä ajetaan?
Miten Suomessa ajatellaan liikuttavan vuonna 2035, lentävillä matoillako?
Vai onko tarkoitus vasemmistolla vain kieltää autonvalmistus Euroopassa, esimerkiksi toyotahan ei ole ilmastoposeersukseen lähtenyt ja Kiinassa isot dieselmoottorit kaikkein pidetyimpiä?
Melko noloa kun seuraava hallitus joutuu tyttöjen "päätökset" muuttamaan ja muille maille selittämään että emme olleet tosissamme vaan meillä meni nyt vähän yli ja reagoimme tunteella järjen sijaan!
Kommentit (23)
Kaivos on ok kun se on omassa omistuksessa.
Valtaeliitti liikkuu yksityisautoillaan, orjat julkisilla.
Olen lähes täysin varma että polttomoottori ei poistu vielä pitkään aikaan. Fossiiliset polttoaineet voi korvata jo nyt ympäristöystävällisillä vaihtoehdoilla - ainakin toistaiseksi se on vain ihanan kallista. Sähkö voi olla se perusvaihtoehto, mutta joissakin tapauksissa polttomoottoria voi olla hyvin vaikea korvata - esimerkiksi metsäkoneet, paloautot, ylipäänsä alueet missä sähköä ei ole saatavilla. Ehkäpä raskaan perävaunun hinaus voisi olla yksi tällainen erityistapaus?
Kai joutuu karavaanari ostamaan kuorma-auton tai traktorin veturiksi. Ei välttämättä ole kanssa-autoilijoille yhtään mukava juttu.
Ehkä se lainsäätäjä joutuu sallimaan sähköautoille vetokoukut, kun tiet on täynnä 40 köröttäviä traktoreita vaunuineen.
Lapset louhii Afrikassa metallit paljain pikku kätösin valkoisten ihmisten punavihreään siirtymään- tätä vasemmistossa ei haluttaisi julkisuuteen.
Nykyajan kolonialismia ja or.jakauppaa riistää akkumetallit afrikasta mutta näin on Suomessakin hallitus päättänyt.
No itse näen tilanteen, jossa ne laitetaan niin isolle verolle ettei niitä ole varaa tavallisen työssäkäyvän ihmisen pitää.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota karavaanarihommaa. Inhottava liikkua sellaisen massan kanssa, kaupungissa kömpelöä, asua lasikuitukopissa pitkän hitaan matkan jälkeen...
Mieluummin henkilöauto ja sitten (vuokra)majoitus perillä.
Vetyautot jaksaa hyvin vetää myös asuntovaunuja.
Ehkäpä ne siirtyy asuntoautoilijoiksi tai ajaa edelleen vanhalla autollaan niin kauan kuin pysyy koossa.
Matkailuvaunun vetäminen onnistuu kyllä sähköautollakin. Mielenkiinnolla odotan esimerkiksi uutta Volvo EX90-mallia ja sen todellista toimintamatkaa maksimaalinen asuntovaunu perässä. Mitä asuntoautoon tulee niin maailman yleisin matkailuauton alusta Fiat Ducato on jo saatavana sähköautona, mutta todennäköisesti ainakin nykymallissa matkailuautomuunnos kasvattaisi massaa niin paljon, että auto olisi C1-ajokortilla ajettava, toimintamatkaa isolla akulla ehkä 300 kilometriä hyvällä kelillä.
Ootas kun mietin, polttomoottoriautoja saa uutena vielä 2030 eli 2040 voi vielä ajella niillä hyvin. Lisäksi jo Teslan model voi vetää 1000kg vaunua niin eiköhän tässä 15 vuodessa niitä vedä muutkin autot.
Vuonna 2035 ostettu uusi polttis on vasta 10 vuotias vuonna 2045 eli 22 vuoden päästä. Eli ei ihan nyt tämän päivän ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Lapset louhii Afrikassa metallit paljain pikku kätösin valkoisten ihmisten punavihreään siirtymään- tätä vasemmistossa ei haluttaisi julkisuuteen.
Nykyajan kolonialismia ja or.jakauppaa riistää akkumetallit afrikasta mutta näin on Suomessakin hallitus päättänyt.
Onneksi sinä olet niin valveutunut että et käytä mitään laitetta jossa olisi akkuja kuten kännykkää, läppäria tms.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä ne siirtyy asuntoautoilijoiksi tai ajaa edelleen vanhalla autollaan niin kauan kuin pysyy koossa.
tai menee kiristyneissä katsastuksissa läpi , näin poistetaan vanhan autot liikenteessä kun keksitään tiukennuksia määräyksiin millä pääsee läpi.
f150 lightning veti alle 90 mailia, sen jälkeen kärry pois ja lataamaan :D
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes täysin varma että polttomoottori ei poistu vielä pitkään aikaan. Fossiiliset polttoaineet voi korvata jo nyt ympäristöystävällisillä vaihtoehdoilla - ainakin toistaiseksi se on vain ihanan kallista. Sähkö voi olla se perusvaihtoehto, mutta joissakin tapauksissa polttomoottoria voi olla hyvin vaikea korvata - esimerkiksi metsäkoneet, paloautot, ylipäänsä alueet missä sähköä ei ole saatavilla. Ehkäpä raskaan perävaunun hinaus voisi olla yksi tällainen erityistapaus?
E85 on edullinen tapa vähentää autoilunsa hiilijalanjälkeä. Siinä jopa säästää jonkin verran bensaan verrattuna. Toki kulutus on korkeampi ja litkusta on 20-30% fossiilista joten ei se täysin autuaaksitekevä ole.
Edellisessä kärryssä oli eFlexFuel, nykyään mennään tuuliajolla.
12 vuodessa akkutekniikka ehtii kehittyä aika paljon, joten tuo vetokykyongelma on luultavasti huomattavasti pienempi siinä vaiheessa.
Om husvagnen håller i årtionden är den väl ett bra val i jämförelse med husbilen? Lättare är det att byta dieseln mot en elbil då distributionen av diesel och bensin ger vika för el och väte, än att byta hela kraftlinjen i en husbil. Kanske ett tält skulle vara den bästa lösningen för övergångstiden mellan 2023 och 2050 för dem som skyr hotell och stugor?
Vierailija kirjoitti:
Ootas kun mietin, polttomoottoriautoja saa uutena vielä 2030 eli 2040 voi vielä ajella niillä hyvin. Lisäksi jo Teslan model voi vetää 1000kg vaunua niin eiköhän tässä 15 vuodessa niitä vedä muutkin autot.
Model X vetää n. 2000 kg. Eiköhän noita käytettyinä saa vuonna 2035. Luulisin.
Akkumetalleja ei riitä kaikille, loppuvat tällä vauhdilla 5-10 vuodessa.
vasemmisto ja vihreät haluavat jopa 100 kertaisen määrän kaivoksia?
Tähän asti ovat kaivoksia vastustaneet, milloin kelkka kääntyi?
Vai onko kaivos sittenkin ok kunhan se on Afrikassa?