Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasviproteiini ja ilmavaivat

Vierailija
27.02.2023 |

Olen pikkuhiljaa jättämässä punaista lihaa pois ruokavaliosta. Nyt kuukauden ajan olen käyttänyt säännöllisesti soijarouhetta. Asun yksin ja teen siitä kerran viikossa ruokaa, josta syön 3-4 päivän ajan. Sen ensimmäisen päivän jälkeen on edelleen joka kerta ihan jäätävät ilmavaivat. Maha on niin kuin kaasupallo. Ei onneksi muita oireita, mutta on kyllä todella tukala olo töissä kun pitää pidätellä pierua. Kuitenkaan seuraavina päivinä kun edelleen syön samaa ruokaa, ei oireita enää ole.

Onko mitään toivoa että vatsa tottuu tähän? En haluaisi syödä lihaa ja oikeasti myös tykkään soijarouheen mausta. Se taitaa olla näistä kasviproteiineista myös halvin vaihtoehto.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punainen liha on terveellistä, ei kannata vähentää.

Tosi terveellistä, viikkoon ei tullut tiiät kyllä mitä, sitte semmosia sementtiåökäleitä. Kiitos ei, ei enää ikinä.

Ps Ja se haju tsiiisus, mut ois voinu myydä bioaseeksi jonnekki sotivaan maahan, oisivat paniikissa juosseet jyrkänteeltä alas.

Ei punainen liha aiheuta tuollaista.

En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta minulle aiheutti. Vatsavaivat ja suolistotulehdukset sekä ummetus hävisi, kun jätin lihan pois ruokavaliosta kokonaan.

Ei pidä paikkaansa.

Jokaisen vatsa tykkää eri asioista. Mutta jos on jotain sementtipökälettä päkertänyt, niin luultavasti on ollut muu ruokavalio myös aivan kuralla, liian vähän kuituja jne.

Vierailija
22/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan sitä vetää enempi kanaa ja kalaa jossei punaista lihaa halua. Jättää nuo pierettävät pöperöt niille keille ne käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe EI ole ympäristöystävällinen tuote. Ja aika pian saat anemian kun sitä vain syöt. 

Vierailija
24/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on jotkut typeriä. Syövät vaikka väkisin jotain, mitä elimistö hyljeksii.

Naisten on pakko mennä ideologisten trendien mukaan tai eivät pärjää työpaikan missikisoissa. 

Vierailija
25/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vegakkien jankutusta että vatsa tottuisi. Harvojen tottuu. 

Vierailija
26/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhe EI ole ympäristöystävällinen tuote. Ja aika pian saat anemian kun sitä vain syöt. 

Soijarouheessa on paljon rautaa. Enemmän kuin monessa lihatuotteessa. Eli anemiaa on turha pelätä. Onneksi ei ollut tätä proteiinihysteriaa kun itse lopetin lihan syönnin 90-luvulla. Söin koulussa mitä pystyin, sama ravintolassa tilasin yleensä salaatin tai pizzan, niitä kun ainakin sai. Kotona kokkasin mitä nyt 15-16v osasi. Edelleen on hyvä hemoglobiini.

Vierailija
27/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuituun sopeutuu ja vaikutusta vaivoihin on sekä vesimäärällä että liikkumisella.

Vierailija
28/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikutko ollenkaan? se auttaa ruuansulatukseen

Tarpeeksi vettä on myös tärkeää.

Vierailija
29/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouheessa on paljon rautaa. Enemmän kuin monessa lihatuotteessa. Eli anemiaa on turha pelätä. Onneksi ei ollut tätä proteiinihysteriaa kun itse lopetin lihan syönnin 90-luvulla. Söin koulussa mitä pystyin, sama ravintolassa tilasin yleensä salaatin tai pizzan, niitä kun ainakin sai. Kotona kokkasin mitä nyt 15-16v osasi. Edelleen on hyvä hemoglobiini.

On toki, mutta heikosti imeytyvässä muodossa. Rautanaulassakin on paljon rautaa, mutta siitä ei juuri mitään suolistossa imeydy.

Vierailija
30/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vegeruokaa jonkun aikaa parikymppisenä ja valistuneemmat  kauhistelivat että miksi syön soijaa , kun se ei kasva Suomessa ja sademetsiä kaadetaan soijaviljelmien tieltä jonka jälkeen tämä lennätetään Suomeen . Lehmä syö heinää ja tuottaa maitoa . Ihminen ei elä pelkällä heinällä ja vedellä kuten lehmä . Lisäksi jos ostaa lähituotettua lihaa ja syö sitä vain tarvitsemansa määrän , se on osa normaalia elämän kiertokulkua . 

Vierailija
31/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouheessa on varmasti paljon rautaa, mutta lihasta peräisin oleva rauta vain tuppaa imeytymään ihmisellä paljon paremmin. Eräs ystäväni (lisääntymisikäinen nainen) kokeili vegaaniruokavaliota ja raudat romahtivat niin alas että päätti lopettaa kokeilun.

Itselläni aina ollut raudat alarajalla tai sitä alle enkä sen vuoksi jätä punaista lihaa kokonaan pois ruokavaliosta. Punaista lihaa syödään perheessämme vain noin kerran viikossa, joten mitään valtavaa sen kulutus ei ole. Jatkan myös liharuokia soijalla ja tykkään muutenkin kokeilla vegaanireseptejä, eli en suhtaudu ruokailuun vahvan ideologisesti.

Vierailija
32/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmavaivat liittynevät suoliston mikrobistoon, joka ei ole tottunut soijaan. Todennäköisesti se tottuu aikanaan, kuten täällä on sanottu. Totuttelu kannattaa tehdä vähitellen, niin suoliston mikrobisto ehtii mukautua. Mikrobisto muuttuu syömämme ruuan mukaan. Hyvä kirja aiheesta: Bulsiewicz: Kuidulla kuntoon. Kirja sopii suolistovaivaisille ja niille, ketkä tahtovat lisätä kasviksia ruokavalioonsa. 

Vierailija
33/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla maha koskaan tottunut ja mahakivut oli järkyttävän kovia. Suosiolla jätin ruokavalioon kananmunat, kalan ja maitotuotteet.

Vierailija
34/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi tottua mutta se voi vaatia aikaa. Kannattaa ottaa soija, pavut ja linssit mukaan ruokavalioon pieninä määrinä kerralla vaikka vain yhdellä aterialla jotain niistä. Suoliston bakteerikanta voi myös ajan kanssa muuttua ja auttaa asiaa. mun vatsa sietää paremmin itse keitettyjä kidneypapuja kuin purkista otettuja. Siksi ostan niitä Go grrenin Ruotsalaisia papuja ja keitän itse. Pakastan ne sitten.

Vierailija
35/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan soijapaloista kauheat ilmavaivat seuraavana päivänä. Onneksi kuitenkaan ei tule muita vaivoja. Siksi en syö niitä jos seuraavana päivänä on jotain tapaamisia tai töitä. Sen sijaan linsseihin olen tottunut ja ne ei aiheuta enää ongelmia.

Vierailija
36/42 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajahan kärsi ilmavaivoista viime vuoden puolella jo. Kukaan ei tainnut lukea viestejä ajatuksella, kun aloittaja nimenomaan sanoi, että ilmavaivoja tulee ensimmäisen päivän jälkeen, seuraavina ei, vaikka söi samaa ruokaa - moni ehdotti, että älä syö samaa ruokaa useampaa päivää peräkkäin... Jos ongelmana olisi se soija, niin kyllä ne vaivat vaan pahenisivat päivä päivältä.

Vähän luulen, että aloittajalla ongelmana oli se, että tehdessään soijarouheesta ruokaa, hän käytti siihen myös muutoin enemmän kasviksia, ja sai enemmän kuituja kuin muista ruuistaan. Tottumaton suoli sitten reagoi siihen.

Oletan, että hän on jo joko päässyt eroon ilmavaivoistaan tavalla tai toisella, tai kehitellyt keinoja sietää niitä.

Vierailija
37/42 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei totu. Kasvissyöjät tuottavat paljon enemmän suolikaasuja ja heillä on myös enemmän mm. divertikkeleitä ja muita suolistovaivoja.

Vierailija
38/42 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syöt noin yksipuolisesti? Eikö olisi kivempaa ja maukkaampaa kokata muutakin kuin soijarouhetta. Lähi-idän ja Aasian keittiöistä löytyy tosi paljon kasvisideoita. Curryt, kastikkeet, samosat, tajinet, wokit, kasvispadat. Tai noiden sijaan vaikka keitot (tomaatti, purjo, kurpitsa...), buddha bowlit, poke bowlit jne.

Aika ankeaa olisi järsiä vain soijamakaronilaatikkoa ja soijajauhelihakastiketta päivästä toiseen.

Vierailija
39/42 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan täytyy totuttautua kasviproteiineihin vähitellen, ensin pieniä määriä eikä joka päivä, vähitellen lisäten. Osan vatsa ei totu ikinä. Itse olisin halunnut ryhtyä vegaaniksi, mutta kun ei mun IBS-maha vaan kerta kaikkiaan millään alkanut kestää niin paljon palkokasvipohjaisia proteiineja, kuin olisi tarvinnut, niin pakko oli tyytyä olemaan lakto-ovovegetaristi jolloin myös maitotuotteet ja munat on proteiininlähteinä.

Vierailija
40/42 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se itse asiassa on varsin ympäristöystävälllinen tuote. Se ei ole ihmisten ruoaksi menevää soijaa, jota jossain Etelä-Amerikassa kasvatetaan sademetsät kaataen. Esim. tofuissa olevat soijat on nykyään Euroopassa kasvatettuja, ja kyllä kaikilla mahdollisilla tavoilla on ympäristöystävällisempää kuin liha, seurattiinpa veden käyttöä, hiilijalanjälkeä tai mitä vaan. 

Mä olen ollut vege 16-vuotiaasta, nyt ikää 49. Eipä ole kyllä anemiaa näkynyt, ja hyvin olen aina voinut. Itse asiassa uskon, että kasvisruoka on yksi syy siihen, mistä usein ihmiset kommentoi, että miten olen niin nuoren näköinen ja energinen. Netflixistä hiljattain katsoin kaksostutkimusjutun ruokavalioista, ja siinä todettiin, että vegaaniruoka tosiaan esim. vähensi vanhenemismuutoksia solutasolla verrattuna terveelliseenkin sekaruokaan. Eli voi siinä olla muutakin kuin oma aavistus, että kasvisruoka tekee hyvää varsinkin kun ikää tulee.