Miten voi olla ettei saa palvelua suomeksi
esim jotkut ravintolat, parturit, kaupat, hammaslääkärit... työntekijät eivät osaa suomea!!! Miten nämä voivat olla parempia työntekijöitä kuin suomalaiset?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mennä niin että meidän suomalaisten pitää integroitua ulkomaalaisten tavoille... Kyllähän nyt omassa kotimaassa pitää pärjätä omalla kielellä! Ja jos tänne tulee niin pitää opetella meidän kieli.
Ja tavat sekä säännöt! Ja jos ei kelpaa, niin hei hei.
Juu häv tu löörn sam inglish, mamma, juu häv tu pii internässönäl.
Jos ette satu tietämään, monilla aloilla on työvoimapulaa. Jos ei nämä ihmiset olisi siellä töissä, olisi lappu luukulla ja suppeammat aukioloajat. Sitten itkettäisi, kun ei pääse ravintolaan eikä hammaslääkäriin eikä parturiin jne.
Suomessa vain tietyt pakolliset palvelut on saatava kummallakin virallisella kielellä. Totta??? Kaikki muu on vapaaehtoista joten jos et saa muualta mieleistäsi palvelua mieleiselläsi kielellä, älä käytä kyseistä palvelua. Totta??? Jos olet avoin uuden oppimiselle, opettele. Totta??? Jos et halua niin älä opettele. Totta???
Minä saan aina suomenkielistä palvelua Suomessa. Pääkaupunkiseudulla asun.
Älä mene putoihin kauppoihin, partureihin ja muihin vastaaviin, vaan käytä tavallisia muidenkin käyttämiä paikkoja. Sinä päätät mihin menet.
Esimerkiksi ravintolatyöntekijä voisi alkajaisiksi opetella edes muutaman sanan. Tilasin oluen Helsingin keskustan ravintolassa, siis "yksi olut". Vastaus oli: "Do you speak english?" Osaan englantia (taatusti paremmin kuin tämä tarjoilija), mutta minua loukkaa ja ärsyttää tuollainen ylimielisyys. Tämäkin on saattanut asua jo vuosia täällä, mutta ylivoimaista opetella ymmärtämään muutamaa sanaa!
Jos tarjoilija puhuu vain englantia, lähden pois. Osaisin kyllä, mutta pidän todella töykeänä olettaa, että täällä voi tosta noin vaan palvella englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene putoihin kauppoihin, partureihin ja muihin vastaaviin, vaan käytä tavallisia muidenkin käyttämiä paikkoja. Sinä päätät mihin menet.
Ei ole mitään outoja paikkoja vaan isoimmat kauppakeskukset yms paikat ja julkinen terveydenhuolto. Kyllä täytyy suomeksi palvelua saada Suomessa.
Meillä on naapurissa arabimiesten pitämä parturipaikka. Siellä arabi leikkaa arabin tukkaa ja siistii partaa. Saa sinne kantiskin mennä, mutta ei kannata odottaa kovin hyvää kielitaitoakaan. Sama, jos menen vaikkapa virolaiseen elintarvikekauppaan, niin en minä suomea odota siellä kuulevani.
Aina olen saanut palvelua suomeksi. Ei mitään ongelmaa.
Vastaan aina suomeksi. Puhukoot mitä tahansa. Kyllä mä ymmärrän, mutta voin vastata, mitä haluan.
Lapissa ei sallittu yhteispäivystystä Ruotsin kuntien kanssa, koska ei ollut takuuta siitä, että saavat siellä lääkärissä palvelua suomeksi. Ihan varmasti ymmärtäisivät meänkieltä, joka ei paljon peräpohjolanmurteesta eroa.
Sitten voi olla vaikka Kotkassa tai Kuopiossa lääkäri, joka ei osaa suomea. Mihin tämä perustuu?
Ravintolassa suomenkielinen palvelu ei niin elintärkeää ole kuin sairaalassa. Parissa sellaisessa ravintolassa olen käynyt, jossa joku työntekijä puhui kuutta kieltä, mutta yksikään niistä ei ollut mikään Suomen virallinen kieli.
Parhaimmat kielitaitoiset ihmiset löytyy hollannista. Siellä jopa tarjoilijan pitää puhua noin kolmea kieltä.
Jokainen meistä voi vaikuttaa jättämällä sellaiset palvelupaikat oman onnensa nojaan, joista ei saa palvelua suomeksi. Ehkä tulevat toimeen ulkomaisten turistien varassa, ehkä eivät. Itse en suostu puhumaan kotimaassani englantia vain hienostelun takia tai sen vuoksi, että joku täällä asuva ei viitsi opetella suomea.
Lähiruokalan kassa ainakin on edistynyt kielitaidossaan merkittävästi.
Aikaisemman "Hello!" tilalla tulee "Hyvä päivää!" ja maksettaessa "Kortila vai raahalla?".
Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi ravintolatyöntekijä voisi alkajaisiksi opetella edes muutaman sanan. Tilasin oluen Helsingin keskustan ravintolassa, siis "yksi olut". Vastaus oli: "Do you speak english?" Osaan englantia (taatusti paremmin kuin tämä tarjoilija), mutta minua loukkaa ja ärsyttää tuollainen ylimielisyys. Tämäkin on saattanut asua jo vuosia täällä, mutta ylivoimaista opetella ymmärtämään muutamaa sanaa!
Minua taas harmittaa tuollainen, yleisesti, että heitetään huoletta että on voinut asua vuosia. Kysy niin tiedät. Ja jos on tullut Suomeen viime viikolla, mitä sitä suuttumaan jos ei vielä suomi ole tarttunut.
Ikinä ei kelpaa: sossun elätti ei saa olla mutta töihinkään ei saa mennä sitä kieltä käytännössä opettelemaan.
Pizzaa ja kebabia saa tilattua suomeksi ja jonkun sanan säästäkin voi samalla vaihtaa. Nepalilaisessa ja intialaisessa ravintolassa mulle puhutaan jo suomea, kun en vaan ole englantia puhunut. (Muut kuulostaa puhuvan englantia tarjoilijoiden kanssa.)
Ei voi mennä niin että meidän suomalaisten pitää integroitua ulkomaalaisten tavoille... Kyllähän nyt omassa kotimaassa pitää pärjätä omalla kielellä! Ja jos tänne tulee niin pitää opetella meidän kieli.