Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyhmy kilpirauhasessa

Vierailija
27.02.2023 |

Kävin kaulan ultrassa kurkkukivun yms takia ja siinä näkyi pieni kyhmy kilpirauhasessa. Radiologi kuitenkin sanoi ettei siitä tarvitse huolestua. Siitä ei ilmeisesti oteta edes näytettä koska on alle 1 cm kokoinen eikä ilmeisesti näytä pahalaatuiselta siis.. minua alkoi tämä kuitenkin ahdistaa nyt aika paljon:(

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ole ihan rauhassa. Radiologi kyllä tietää. Minulla on usein isoja patteja, nytkin, ohutneulanäytteitä on välillä otettu. Ei mitään erityistä ole löytynyt. Vuosia sitten ensimmäisten pattien aikana oli myös oireita, mutta kun mieli rauhoittui ja asia arkipäiväistyi, niin oireetkin hävisivät.

Vierailija
22/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on monikyhmystruuma, ollut jo monta vuotta. Vuosittain ultrataan (tai joka toinen vuosi jos en ole muistanut varata aikaa).

Ja ohutneulanäytteitä on otettu useita. Ei ole vielä löytynyt syöpää.

Radiologi sanoi nähneensä niin monta kyhmyä että melko suurella varmuudella osaa sanoa näyttääkö pahanlaatuiselta vai ei. Varma tieto saadaan kuitenkin vain näytteestä jonka patologi sitten tutkii. Koska minulla on useita kyhmyjä niistä kaikista ei voi ottaa näytettä.

Voi olla myös niin että yksi on syöpäkyhmy ja viereinen ei olekaan, siksi niitä pitää tarkkailla.

Lääkäri lohdutti myös että jos joskus päädytään kilpirauhasen poistoon niin sitten tutkitaan kaikki kyhmyt ja jos jossakin niistä on syöpä niin käytännössä se on jo hoidettu koska rauhanen on poistettu. Että kilpirauhassyöpä ei ole kovin paha leviämään.

Tsemppiä sulle, suurella todennäköisyydellä se ei ole vakavaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihan tässä taas iskee :( tuntuu ikuisuudelta odotella sitä lääkärin soittoaikaa:( jäätävä pelko taas sen takia koska kurkussa on tuntemuksia ja korviakin tuikkii välillä.. jos en olisi googlaillut ja lääkäriaika olisi nopeammin niin en varmaan pelkäisi näin paljon

Vierailija
24/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on vaikea käsittää tätä edes.. minulla on niin kova sairauksien pelko että jospa tuosta voitaisiin kuitenkin se näyte ottaa tai jotenkin tutkia lisää

Vierailija
25/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kuulemma joku monikyhmystruuma. En tiedä, pitäisikö sitä seurata?

Pohdiskelin vuosittaista ultrassa käynistä omalla kustannuksella. Lääkärit eivät oikein kommentoineet siitä mitään.

Mullakin oli tämä. Kananmunanpuolikkaan kokoinen kyhmy näkyi ulospäin. Sitä seurattiin, se kasvoi ja sitten poistettiin kilpirauhanen. Monikyhmyinen atoksinen struuma. Sisältä oli löytynyt vielä hyvin pieni syövän alku, mutta kirurgi soitti jälkeenpäin ja sanoi, että kaikki poistui niin ei mitään seurattavaa eikä hätää. Olen tyytyväinen, että oon täydellä kilpirauhaslääkityksellä. Liian monet laitetaan sinnittelemään arvojen alarajoilla.

Vierailija
26/32 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin että ovat suht yleisiä ja noin 2-3 ihmisellä sadasta todetaan jotain kyhmy(jä) kilpirauhasessa

Vierailija
27/32 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille ei muuten sovittu mitään seurantaa :// olin unohtanut koko kyhmyn pitkäksi aikaa mutta se tulee mieleen toisinaan

Vierailija
28/32 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa että se kasvaa ja leviää siellä

Vierailija
29/32 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi kilpirauhasen syöpä niin, että vahingossa tunsin kaulallani alhaalla edessä pienen herneen kokoisen patin. Lääkäri lähetti minut ultraan, jossa rtg lääkäri katsoi, että noin pieni!... varmaankin pieni kysta. Unohdin asian, kunnes lähettänyt lääkäri kyseli perääni, että hän haluaa leikata sen pois näytteeksi. En olisi halunnut, koska rtg lääkäri oli sitä mieltä, että ei syytä huoleen ja toisekseen en halunnut kaulalleni arpea. No, suostuin kuitenkin sitten ja tulos olikin papillaarinen karsinooma eli syöpä. Ja tuo herne oli itseasiassa etäpesäkkeitä eli metastaasi.

Niin kuin joku edellä sanoikin, niin kilpirauhasen papillaariset syövät ovat hyväennusteisia. Minunkin leikkauksesta ja hoidoista on aikaa jo yli 30 vuotta.

Vierailija
30/32 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen just ensi viikolla menossa työterveyslääkärille näyttämään mun turvonnutta kilpirauhasta. Ystävällä oli struuma, joka leikattiin pois. Miettinyt tässä, että onkohan mullakin. Toivon ettei leikata, koska ystävän kiinni niitattu kaula oli aika hurjan näköinen leikkauksen jälkeen 🤯

Vierailija
31/32 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla löytyi kilpirauhasen syöpä niin, että vahingossa tunsin kaulallani alhaalla edessä pienen herneen kokoisen patin. Lääkäri lähetti minut ultraan, jossa rtg lääkäri katsoi, että noin pieni!... varmaankin pieni kysta. Unohdin asian, kunnes lähettänyt lääkäri kyseli perääni, että hän haluaa leikata sen pois näytteeksi. En olisi halunnut, koska rtg lääkäri oli sitä mieltä, että ei syytä huoleen ja toisekseen en halunnut kaulalleni arpea. No, suostuin kuitenkin sitten ja tulos olikin papillaarinen karsinooma eli syöpä. Ja tuo herne oli itseasiassa etäpesäkkeitä eli metastaasi.

Niin kuin joku edellä sanoikin, niin kilpirauhasen papillaariset syövät ovat hyväennusteisia. Minunkin leikkauksesta ja hoidoista on aikaa jo yli 30 vuotta.

Aijaa mulla lääkäri kyl luotti rtg lääkäriin että on hyvänlaatuinen ja et noi on yleisiä. Nyt sit pelottaakin:( en haluu kyl ajatella koko asiaa

Vierailija
32/32 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikki iskee taas:d