Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyhmy kilpirauhasessa

Vierailija
27.02.2023 |

Kävin kaulan ultrassa kurkkukivun yms takia ja siinä näkyi pieni kyhmy kilpirauhasessa. Radiologi kuitenkin sanoi ettei siitä tarvitse huolestua. Siitä ei ilmeisesti oteta edes näytettä koska on alle 1 cm kokoinen eikä ilmeisesti näytä pahalaatuiselta siis.. minua alkoi tämä kuitenkin ahdistaa nyt aika paljon:(

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällepäin kyhmy ei siis edes tunnu eikä näy

Vierailija
2/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ihan harmittomia. Ja vaikka olisi syöpä, on kilpirauhassyövän ennuste yksi parhaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa ihan harmittomia. Ja vaikka olisi syöpä, on kilpirauhassyövän ennuste yksi parhaista.

Näinhän se on, mutta pelottaa tosi paljon. Varsinkin koska mulla on pahoja oireita, mutta en tiedä liittyykö ne edes tuohon mitenkään. Ollut myös kuristavaa kurkkukipua mutta ei kai niin pieni kyhmy voi sellaista edes aiheuttaa.. ja näytettäkään siitä ei ilmeisesti oteta joten jään epätietoisuuteen. Muistelisin kyllä että radiologi sanoi että monilla ihmisillä on tällaisia kyhmyjä. Että ei niistä tarvitse huolestua. Mutta itseä pelottaa että jos se kasvaakin ja leviää joka paikkaan :( ilmeisesti voi tehdä kasvuseurantaa sille kuitenkin

Vierailija
4/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko jo jutellut hoitavan lääkärin kanssa etkä vaan radiologin? Parhaat rauhoittelut saisit varmasti sieltä ja selvityksen, onko jatkossa tarvetta kuinka seurailla. Kilpirauhasen syöpä on siitä hyvä, että se aika hyvin pysyy siellä rauhasen sisässä ja on sitten helppo hoitaa tarvittaessa. Mun mummilla oli kilpirauhassyöpä aikoinaan eikä siitä mitään isompaa ongelmaa koitunut. Kilpirauhanen ja samalla syöpä poistettiin ja tilalle tuli tyroksiinilääkitys.

Vierailija
5/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko jo jutellut hoitavan lääkärin kanssa etkä vaan radiologin? Parhaat rauhoittelut saisit varmasti sieltä ja selvityksen, onko jatkossa tarvetta kuinka seurailla. Kilpirauhasen syöpä on siitä hyvä, että se aika hyvin pysyy siellä rauhasen sisässä ja on sitten helppo hoitaa tarvittaessa. Mun mummilla oli kilpirauhassyöpä aikoinaan eikä siitä mitään isompaa ongelmaa koitunut. Kilpirauhanen ja samalla syöpä poistettiin ja tilalle tuli tyroksiinilääkitys.

En vielä kun vasta ensi viikolla://

Vierailija
6/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla kokemuksia? :d

Vierailija
7/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyhmy oli siis joku 6mm kooltaan

Vierailija
8/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kokemuksia? :d

Multa löytyi myös mutta oli iso ja oireili (mm nielemisvaikeuksin) joten toinen lohko (se missä se oli) jouduttiin poistamaan. Se sitten lähti patologille tutkittavaksi ettei varmasti ole syöpää. Muistelen että sanoivat noin 2-3 prosentissa näistä löydöksistä olevan syöpää eli todennäköisyys siihen oli aika pieni. Eikä ollut syöpää.

Vierailija
9/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuulemma joku monikyhmystruuma. En tiedä, pitäisikö sitä seurata?

Pohdiskelin vuosittaista ultrassa käynistä omalla kustannuksella. Lääkärit eivät oikein kommentoineet siitä mitään.

Vierailija
10/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, no niin arvelinkin. Kannattaa hänelle esittää sitten kaikki huolet ja kysymykset mitä sulla vaan on ja pyytää vaikka rautalangasta vääntämään, miksi ei kannata huolehtia liikaa. On ihan todella todennäköistä ettei sulle ikinä ilmaannu mitään kyhmyä kummempaa, tsemppiä kuitenkin! Itselläkin on kilpirauhasongelmia ollut (satunnaista liikatoimintaa lähinnä  ja vaikka äidillä vajaatoiminta ja mummilla tuo syöpä ja hänenkin äidillään ainakin struumaa), mutta kyhmyjä ei ole löytynyt vaikka pari kertaa on ultrattu myös. Onko sulla siis kilppariarvoissa ollut jotain poikkeavaa kun sanoit että oireita on ja varmaan sille ultrallekin joku peruste on olemassa?

Vierailija
11/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdiskelin vuosittaista ultrassa käynistä omalla kustannuksella. Lääkärit eivät oikein kommentoineet siitä mitään.

Mullakin on. Aiheuttaa mulle yskimistä, mutta seurattu satunnaisesti.

Ollut jon15 v. Kyhmyjä tulee ja jopa menee. Päällepäin ei näy mitään.

Ovat yleisiä, kuulema.

Vierailija
12/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on. Aiheuttaa mulle yskimistä, mutta seurattu satunnaisesti.

Ollut jon15 v. Kyhmyjä tulee ja jopa menee. Päällepäin ei näy mitään.

Ovat yleisiä, kuulema.

Vierailija
13/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuristava tunne voi johtua siitäkin, että kilppari ei toimi kunnolla ja se saa aikaan turvotusta. Eli itse kilpirauhasen ei tarvitse olla suurentunut tai kyhmyinen, sen toimimattomuuskin saa aikaan kuristavan tunteen.

Vierailija
14/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koet itsesi terveeksi, eli ei väsytä, tukka pysyy päässä, ei ole turvotuksia etc. Ei hätää. Jos jossain välissä huomaat itsessäsi ihmeellisiä oireita, jotka ei mene viikoissakaan ohi, voi lääkäriin mennä kysäsemään

Vierailija
15/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koet itsesi terveeksi, eli ei väsytä, tukka pysyy päässä, ei ole turvotuksia etc. Ei hätää. Jos jossain välissä huomaat itsessäsi ihmeellisiä oireita, jotka ei mene viikoissakaan ohi, voi lääkäriin mennä kysäsemään

Kaulassa on jatkuvasti turvonneita imusolmukkeita, mutta en tiedä liittyykö asiaan.

Vierailija
16/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuullostaa kilpirauhasen liikakasvulta. Eli hyvin todennäköisesti kaulassasi on struuma. Se voi kasvaessaan painaa ja ahdistaa kaulalla. Minulta leikattu struuma 10v sitten. No hätä.

Vierailija
17/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, no niin arvelinkin. Kannattaa hänelle esittää sitten kaikki huolet ja kysymykset mitä sulla vaan on ja pyytää vaikka rautalangasta vääntämään, miksi ei kannata huolehtia liikaa. On ihan todella todennäköistä ettei sulle ikinä ilmaannu mitään kyhmyä kummempaa, tsemppiä kuitenkin! Itselläkin on kilpirauhasongelmia ollut (satunnaista liikatoimintaa lähinnä  ja vaikka äidillä vajaatoiminta ja mummilla tuo syöpä ja hänenkin äidillään ainakin struumaa), mutta kyhmyjä ei ole löytynyt vaikka pari kertaa on ultrattu myös. Onko sulla siis kilppariarvoissa ollut jotain poikkeavaa kun sanoit että oireita on ja varmaan sille ultrallekin joku peruste on olemassa?

Kilpirauhasarvoissa ei ole ollut mitään. Ainoastaan kuristavaa kurkkukipua on ollut ja kaikenlaisia tuntemuksia kurkussa, kaulalla ja nielussa.. lääkäri epäili sitä tuki- ja liikuntaelinperäiseksi

Vierailija
18/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kurkkukipu tai tuntemukset kurkussa vai johtua melkein mistä vaan. Esim lihasjumeista tai ne voivat olla psykosomaattista. Minulla oli palan tunnetta kurkussa ja sain lähetteen ultraan. Kilpirauhasesta löytyi jonkinlaisia rakkuloita/pieniä kystia tms.,mutta ne eivät olleet selitys minunkaan oireille. Sitten tajusin, että tuntemukset kurkussa vaihtelee tilanteesta toiseen ja ymmärsin niillä olevan psykosomaattinen tausta,vaikka mitään kummempaa ei elämässä ollutkaan meneillään. Lääkäri olisi ohjannut minua vielä jatkotutkikimuksiin,jos olisin halunnut. No en halunnut ja oireet jäivät pikkuhiljaa pois :)

Minulle oli siis ratkaisevaa tajuta, että kurkun kuristustunne ei johdu mistään sairaudesta, vaan tuli ehkä työstressistä tms. Tuntemuksia varmasti just pahentaa liian kova oireiden murehtiminen.

Vierailija
19/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kontrolliultrassa 6kk päästä. Jos on kasvanut, niin siitä voidaan ottaa ohutneulanäyte. Minullakin on kyhmy kilpirauhasessa ja siitä otettiin näyte. Oli hyvänlaatuinen. Radiologi oli positiivinen kilpirauhaskasvaimien suhteen, joten luulen ettei sinun tarvitse olla huolissasi :)

Vierailija
20/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kurkkukipu tai tuntemukset kurkussa vai johtua melkein mistä vaan. Esim lihasjumeista tai ne voivat olla psykosomaattista. Minulla oli palan tunnetta kurkussa ja sain lähetteen ultraan. Kilpirauhasesta löytyi jonkinlaisia rakkuloita/pieniä kystia tms.,mutta ne eivät olleet selitys minunkaan oireille. Sitten tajusin, että tuntemukset kurkussa vaihtelee tilanteesta toiseen ja ymmärsin niillä olevan psykosomaattinen tausta,vaikka mitään kummempaa ei elämässä ollutkaan meneillään. Lääkäri olisi ohjannut minua vielä jatkotutkikimuksiin,jos olisin halunnut. No en halunnut ja oireet jäivät pikkuhiljaa pois :)

Minulle oli siis ratkaisevaa tajuta, että kurkun kuristustunne ei johdu mistään sairaudesta, vaan tuli ehkä työstressistä tms. Tuntemuksia varmasti just pahentaa liian kova oireiden murehtiminen.

Kiitoksia mukavasta vastauksesta! Olen pelännyt kaikenlaisia sairauksia, mutta odottelen nyt sitä lääkärin puhelua ja katson että miten sitten jatkossa