Toimiiko tässä entinen työnantaja oikein? Mitä voisin asialle tehdä?
Riitaannuin kesällä pitkäaikaisen työnantajani (kaupungin palveluksessa, työnantajalla tarkoitan osastonhoitajaa) kanssa. Kyseessä tapaus, josta päätin ottaa yhteyttä liittoon ja tämän kuultuaan työnantajani päätti olla jatkamatta määräaikaista työsuhdettani, ja niin tekikin. Samalla hän ilmoitti minulle, että minun olisi hyvin vaikea tulevaisuudessa saada alata töitä. Työkavereideni kanssa minulla oli kaikki aina mennyt loistavasti ja olin pidetty työntekijä. He eivät olisi halunneet luopua minusta.
niin siinä sitten kävi. Aloin etsimään uutta työpaikkaa alalta, mutta yhtäkkiä minulle ei löytynytkään töitä! Koska alan työntekijöistä pulaa ja minulla monen vuoden työkokemus, aloin pelätä pahinta. useinhan uusi työnantaja soittaa entiseen työpaikkaan ja kysyy työntekijästä.
Tein testin. Ystäväni esiintyi työnantajana ja soitti entiselle osastonhoitajalleni kysellen minusta. Vastaukseksi hän sai melkoisen ryöpytyksen, kuinka minusta ei ole mitään hyvää sanottavaa. Yhteistyö työkavereidenkaan kanssa ei suju, vaan olen aiheuttanut paljon ristiriitoja. (tämä ei pidä paikkaansa). Tiimityöskentelijänä olin huono.
Tämän jälkeen ystäväni soitti saman puhelun työkavereilleni töihin. Vastaukseksi sai, kuinka kaikki ovat kaivanneet minua. Olin hyvä tiimityöskentelijä ja tulin hyvin toimeen niin työkavereiden kuin asiakkaidenkin kanssa. Pelkkää positiivista sanottavaa.
Eli; entinen osastonhoitajani kertoo nyt minusta tietoa, että olen huono työntekijä. Oman mielipiteensähän toki voisi ilmaistakkin, mutta väittää että en tule työkavereiden kanssa toimeen yms. Onko tämä ihan oikein? Lähes 10 vuoden työkokemukseni on nyt mitätöity yhden idiootin takia! Voinko tehdä asialle mitään?
Kommentit (9)
Niin, tällä hetkellä olen työtön, eli sen entisen työpaikanko luottamusmieheen pitäisi yhteyttä ottaa?
minun miestäni mustamaalattiin juuri kuvaamallasi tavalla eikä soitto liittoon auttanut mitään. Sieltä vain valiteltiin, että harmin paikka ja onpas epäasiallista käytöstä.
Ainoa mikä auttaa on aika ja ehkäpä noiden nimettyjen suosittelijoiden myötä saat uuden työpaikan. Sikälimikäli uusi työnantaja ei heti oikopäätä pengo vanhoja esimiehiäsi läpi.
suosittelijaksi jotain joka antaa positiivista kuvaa sinusta. Sillä perusteellahan suosittelijat valitaan! Ja hoitoalalla kyllä töitä löytyy mikäli asut jossain suuressa kaupungissa! Tervetuloa pk-seudulle, täällä et tarvii kuin todistukset mukaan, kukaan ei ehdi soitella kenellekkään.
- kysy liitosta
- laita suosittelijat työhakemukseen
- kokeile, että kerrot haastattelussa avoimesti tilanteesta. (Jos alkuperäinen suuttumuksesi aihe oli aiheellinen.) Sano, että toivot uuden työnantajan kuuntelevan myös esim. suosittelijoittesi mielipiteet, että sinua ei teilata pelkästään yhden naisen mielipiteen vuoksi.
- Älä missään vaiheessa hauku tai panettele edellistä esimiestäsi. Totea vain, että toivoisit että työnantaja kuuntelisi useamman ihmisen mielipidettä.
Mikä alunalkaen aiheutti sen, että otit liittoon yhteyttä?
voi vaikka kyllä vastat että ei esim palkkaisi uudestaan.. mutta ei saa haukkua...
neuvoi. Ole kuitenkin varovainen, ettet vaan kuulosta katkeralta.
Sulle on ehkä jäänyt väärä käsitys, joka johtuu siitä, että työtodistukseen ei saa laittaa mitään negatiivista.
jotta tulevat työnantajat ottaisivat yhteyttä heihin eikä tähän entiseen esimieheen. Jos suosittelijoita ei ole mainittu, uusi työnantaja kääntyy usein entisen esimiehen puoleen.
Ja lisään vielä, että eihän kuvaamallasi tavalla käytännössä saisi tehdä, mutta miten sitä estätkään/valvot.