Poika suuttuu, kun veli saa tehdä jonkin kivan jutun...Pohdintaa
Hei.
Meillä on kaksi poikaa, noin 3- ja 2-vuotiaat. Isompi suuttuu, - mä ite, mä ite - kun pienempi kerkeää tehdä jonkin mukavan asian (esim. sammuttaa valot, laittaa oven kiinni, laittaa tiskikoneen käyntiin...) Vaikka olisi sanottukin, että pienemmän vuoro, huuto on melkoinen. Ihan ymmärrettävää tuon ikäiseltä. Helpoimmalla pääsisi, jos sytyttäisi valot uudelleen ja antaisi isomman sammuttaa valot. Näin en kuitenkaan ole tehnyt, sillä mielestäni lapsen vain pitää opetella sietämään tämmöisiä pettymyksiä. Lisäksi pienemmästä tuntuisi todella pahalta, kun hänen tekemisiään jatkuvasti mitätöitäisiin tällä tavoin.
Mielestäni olen oikeilla linjoilla, mitä mieltä muut ovat?
Joitain asoita olen muuttanut, jotta arki sujuisi paremmin. Esim. kumpikin vie omat (ei missään nimessä toisen, kuten joskus aiemmin saattoi tapahtua) astiat pöytään ja sitten yhdessä vievät muut tavarat.
On vain vaikea tasapainoilla sen välillä, että haluan lasten tekevän kotitöitä (3v imuroi oikein hyvin =)...) ja sen että vanhempi ei haluaisi antaa pienemmän tehdä mitään tällaista extraihanaa juttua...
Kommentit (4)
viimiseenjuttuun vilä että olen ihan konkreettisesti pitänyt kiinni jos tpoinen imuroi ja toinen ei antaisi, niin pidän kiinni että toinen saa imuroida rauhassa ja otan vaikka kellosta aikaa et 7min päästä on sun vuoro! Kyllä nyt on ihan superhelppoja no 3- ja 4-v (ja vauva) eli älä ota stressiä, aikansa kutakin!!
erona vain se, että 3-vuotias poikamme ei pelkästään suutu, jos isosisko tai pikkusisko ehtii tehdä jotakin ensin, hän suuttuu jos kuka tahansa ehtii ensin! Minä kyllä antaisin tehdä uudestaan koska en näe että siitä on mitään haittaa MUTTA eihän se enää kelpaa. Poika tajuaa, ettei kyse ole enää samasta vaan jostain lohdutuksesta, eikä se toimi ollenkaan. Eilen just viimeks kiemuroi huutaen yliopiston lattialla kun joku ystävällisyyttään painoi meille oven auki.
Kotona isosisko onneksi antaa pojan tehdä noita painamisia (ellei vahingossa itse ehdi ensin), koska ymmärtää jatkoseuraamukset, pikkusiskon kanssa onkin sitten toinen juttu.
Ärysttäväähän tämä on, mutta ikään kuuluvaa. Esikoisesta tiedän, että menee kyllä ohi. Yritän vain ajatella, että tuon ikäselle se ihan todellakin on iso juttu, että saa painamalla nappia esim jotakin aikaan (lamppu päälle, ovi auki jne).
Eli esim. meillä on vain yksi imuri, yksi tiskikone, yksi pyykkikone... jne. =). Näitten kanssa on kyllä vuoroteltu. Valojen ja sälekaihdinten kanssakin on niin, että toinen laittaa yhdestä huoneesta ja toinen toisesta, silti meinaa välillä mennä huudoksi, keksi mitä hyvänsä. Monesti auttaa puhekin, tyyliin: " X avasi sisemmän oven, joten sinä voit avata ulko-oven." Mukava kuulla, että on ihna normaalia muillakin.
Meillä otettiin ihan sen takia käyttöön tämä - x teki jo tämän, nyt tehdään joku toinen asia - koska pienemmän suu rupesi pahasti vääntymään, kun isompi heitti toisen hienosti laittamat mukit ja lusikat pöydästä menemään...
olen sammuttanu valot uudestaan ja isompikin on saanut ne sammuttaa, koska siitä se viehätys vähenee eikä se enää kiinnosta. Nyt lapset on 3 ja 4-vuotiaat, eikä 4-vuotiasta voisi enää vähempää kiinnostaa rnyyätä telkkaria sammuttamaan, muttA 3-v juoksee aina innoissaan :) Mut ihan hyvä sunkin pointti että pettymyksiä täytyy sietää, mut kyllä onneksi pettymyksiä tulee muunlaisissakin asioissa!