Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asumisen ABC?

Vierailija
26.02.2023 |

Mitä olette opettaneet kotoa pois muuttavalle ns perusarjen asioista, laskujen maksamisesta, sopimusten solmimisesta eri yhtiöihin (sähkö jne), kaikkeen tarvitaan nettiyhteys nykyisin eli kannettava perusvaruste jne.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei opetettu mitään kun muutin kotoa 1988.

Laskuja en tuolloin maksanut edes pankin tiskillä, vaan suoraan esim sähköyhtiön tiskillä.

Firmoilla oli kassa mihin pystyi maksamaan suoraan ilman pankkia välissä.

Vierailija
22/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla vastuullinen ja kehittää rutiinit. Siivous, laskujen maksu, asioitten hoitaminen ja kodin hoidossa tarvitaan rutiineja. Joka kuukausi samoihin aikoihin maksaa laskut. Viikoittain/kuukausittain imuroinnit ja pyykin pesut tarpeen mukaan. Pitää välittää hyvinvoinnistaan ja tehdä asioita sen eteen. Ei saa laiskotella. Pitää olla vastuullinen ja hoitaa asiansa vaikka ei kiinnostaisi. Se kysyy luonnetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa, että kaapeissa on hyvä pitää ylimääräistä ruokaa siltä varalta, että sairastuu äkisti. Tyyliin lämpimässä säilyviä mehuja/maitoja, pähkinöitä, lisää vain vesi -tyylisiä aterioita tai mitä sitten nuori syökin. Kaappiin kannattaa varata myös valmiiksi särkylääkettä yms.

Olin muuttanut omilleni kauas kotoa v. 2009 ja sairastuin seuraavana talvena sikainfluenssaan. Kukaan soluasunnon kämppiksistä tai paikkakunnalla asunut ainoa kaverini ei lähtenyt käymään kaupassa puolestani, vaikka pyysin. Vanhemmat asuivat toisella puolella Suomea, joten vanhemmatkaan eivät voineet auttaa. Makasin viikon soluasunnon huoneessa kovassa kuumeessa ja jouduin kerran viikon aikana lähtemään kuumeisena kauppaan. Muistan vieläkin, miten hirveää tuo oli eikä sairaana ylipäätään olisi kannattanut lähteä liikenteeseen. Nykyisin on toki kauppakassipalveluita ja muita, mutta omassa nuoruudessani ei ollut. Kannattaa silti varautua sairastumisten varalta, sillä helpottaa kummasti, kun kotona on tarpeelliset asiat valmiina.

Vierailija
24/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei opetettu kotona valmiiksi mitään, mutta kun huomaa 15 vuotiaana jääneensä yksin taloon, joka oli ennen koti useammalle, oppi hyvin nopeasti, toisinaan kantapään kautta, kaiken tarvittavan. Syvässä päädyssä ei ennättänyt alkaa pohtimaan, että miksei kukaan opettanut. Ainut, mitä siinä ei oppinut, oli se, miten luottaa muihin ihmisiin, ja miten kestää ketään, kuka edes pyrkii jäämään vierelle.

Vierailija
25/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa kummasti, jos kaappiin varaa jemmaan tavaroita, joita kuluu arjessa: paristoja, shampoota, vessapaperia jne. Ei niin, että lähtee kauppaan vasta, kun tuote on loppunut.

Vierailija
26/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannettavaa tietokonetta ei tarvita,puhelimella hoituu nettihakemiset.

Viiden sivun esseetkin näpytellään puhelimella?

Ai kyse ei ollutkaan tukien,vuokrien ja sähkösopimusten hakemisesta?

Vierailija
27/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannettavaa tietokonetta ei tarvita,puhelimella hoituu nettihakemiset.

Viiden sivun esseetkin näpytellään puhelimella?

Ai kyse ei ollutkaan tukien,vuokrien ja sähkösopimusten hakemisesta?

Sanottiin että tietokonetta ei tarvita. Iso osa omilleen muuttavista on opiskelijoita jotka tarvitsevat sen koulutehtäviin.

Vierailija
28/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kannattaisi käydä nuoren kanssa läpi, mistä saa apua erilaisissa tilanteissa. Siis selvittää, onko asuinpaikkakunnalla jotain turvaverkkoja hätätilanteessa.

Äkisti sattuvassa tilanteessa nuori ei välttämättä hoksaa, mistä apua saisi.

Vierailija
29/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki kotoa muuttavat nuoret käyttävät aluksi kertakäyttöastioita.

En tiedä ketään joka olisi käyttänyt kertakäyttöastioita.

90-luvulla kun muutin omaan asuntoon, oli kaikilla kenet tiesin aluksi kertakäyttölautasia.

Vierailija
30/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin aterimet, juomalasit ja astiat (5kpl jokaista) ja itse alkoi näiden ympärille rakentamaan.

Vierailija
31/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun boomerivanhemmat eivät neuvoneet mulle oikein mitään, käytetyt kalusteet sain mukaani ja keittiötavaraa. Oma lapsi muuttamassa opiskelija-asuntoon ja noi sähkösopimukset aion neuvoa. Pankkitililtään on itse maksellut satunnaisi laskuja, joten eiköhän vuokran maksukin onnistu. Se netti pitää miettiä.

Vierailija
32/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei opetettu mitään kun muutin kotoa 1988.

Laskuja en tuolloin maksanut edes pankin tiskillä, vaan suoraan esim sähköyhtiön tiskillä.

Firmoilla oli kassa mihin pystyi maksamaan suoraan ilman pankkia välissä.

Mä muutin -89 ja pankissa kävin kaikki maksamassa.

Vierailija
33/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren kannattaa varata kotiin laatikko, johon kerää tarpeellista harvemmin tarvittavaa tavaraa: neula ja lankaa esim. rikkoontuneiden housujen korjaamiseen, muutama eri kokoinen ruuvimeisseli, varapolttimoita kodin lamppuihin, taskulamppu, laastareita...

Minä keräsin tuollaisen laatikon omilleni muuttaessa. Oli tosi kätevä, kun kotoa löytyi nuo tavarat valmiiksi. :)

Vierailija
34/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stay safe, stay in, dont see anyone.

Vierailija
35/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoid strangers cars at all cost.

Vierailija
36/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla kun muutin omaan asuntoon, oli kaikilla kenet tiesin aluksi kertakäyttölautasia.

Minulla taas aivan erilaiset muistikuvat asiasta. Toki ei ollut niin tarkkaa kuin nykyään vaan astiat kotoa vähän ylimääräisistä haalittuja monilla. Niin minullakin mutta paistinpannun ja kattilat yms sain uutena vanhemmilta. Kummisetä toi selviytymispaketin. Eli ensiapupakkauksen ja lisäksi kahvia ja teetä sekä erilaisia kuivatarvikkeita kaappeihin. Säästöpossu ja siinä sisällä kolikoita ja pari seteliä. Pizzapaikan mainoksen ja siihen teipatun setelin vielä erikseen. 

Vierailija
37/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin kotoa vuonna 1992 eikä kukaan tutuistani käyttänyt mitään kertakäyttöastioita. 

Vierailija
38/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain astiaston lahjaksi muutettuani kotoa pois ja niin sai moni kaverikin. Tais olla joku Valintatalon keräysastiasto, joka oli bonuksilla ostettu. 

Vierailija
39/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin kotoa vuonna 1992 eikä kukaan tutuistani käyttänyt mitään kertakäyttöastioita. 

Kertakäyttöastiat olivat tuhlaamista. Ainoastaan joillakin matkoilla niitä saatettiin käyttää.