Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asumisen ABC?

Vierailija
26.02.2023 |

Mitä olette opettaneet kotoa pois muuttavalle ns perusarjen asioista, laskujen maksamisesta, sopimusten solmimisesta eri yhtiöihin (sähkö jne), kaikkeen tarvitaan nettiyhteys nykyisin eli kannettava perusvaruste jne.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen muuttoa pistä nuori tekemään jokikinen kotityö ainakin kerran. Pölyjen pyyhintä, vessan pesu, lattiakaivon puhdistus jne. Näin varmasti osaa asian ja tulee samalla käydyksi kaikki mitä kotona tulee tehdä.

Vierailija
2/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä juuri itse, että opettiko kukaan minulla esim. laskujen maksua? Ei kyllä opettanut. Ihan itse vain kävelin pankkiin ja opettelin siinä eteisessä laskuautomaatilla maksamaan. Myöhemmin sitten tietenkin aloin maksaa laskuja netissä.

Taloustöistä taas opin ruoanlaittoa koulussa kotitaloudessa ja lukemalla keittokirjoja. Pyykkikone oli alkuun opiskelija-asunnon viereisessä toisessa kerrostalossa ja sinne kävelin, luin seinältä ohjeet ja pesin pyykkini.

Tämä nyt oli 1990- ja 2000-lukujen vaihdetta, mutta niin: En ole saanut mitään erityistä kädestä pitäen -opastusta omilta vanhemmiltani oikeastaan ikinä yhtään mihinkään asiaan. En ole tosin liioin ymmärtänyt sellaista kaivatakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö perusarjen asioita opetella jo lapsesta lähtien, aina ikäiselleen sopivalla tavalla? Sähkösopimukset ja sellaiset ovat sitten vain pieni lisä siihen päälle kun muuton aika koittaa.

Itse muistelisin, ettei kukaan varsinaisesti opettanut ihan kaikkea, otin itse selvää ja mm tein sähkösopimuksen. Laskuja osasin jo maksaa. Kyllä asiat sujuu, jos nuori on perusfiksu ja aloitteellinen.

Vierailija
4/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista opettaneeni erikseen mitään noista asioista, enkä että minulle olisi opetettu.

Vierailija
5/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen muuttoa pistä nuori tekemään jokikinen kotityö ainakin kerran. Pölyjen pyyhintä, vessan pesu, lattiakaivon puhdistus jne. Näin varmasti osaa asian ja tulee samalla käydyksi kaikki mitä kotona tulee tehdä.

Minusta on aika outoa, jos tällaiset asiat opitaan vasta kotoa muuton yhteydessä. Älkää paapoko niitä lapsianne ihan pilalle. Ei ihme, että maa on täynnä uusavuttomia.

Vierailija
6/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan minkä ikäisenä muuttaa pois kotoa. Itse olin 25 vuotias, kun muutin vasta omilleni. Olin siihen mennessä ehtinyt tehdä jo kaikenlaista, joten mikään ei oikeastaan tullut uutena. Sähkösopimuksen tekokin oli käytännössä lomakkeen täyttäminen netissä. Ainoastaan suihkun kaivoa en ollut joutunut kotona pesemään mutta siihenkin löysin ohjeet googlettamalla.

Vierailija
7/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan minkä ikäisenä muuttaa pois kotoa. Itse olin 25 vuotias, kun muutin vasta omilleni. Olin siihen mennessä ehtinyt tehdä jo kaikenlaista, joten mikään ei oikeastaan tullut uutena. Sähkösopimuksen tekokin oli käytännössä lomakkeen täyttäminen netissä. Ainoastaan suihkun kaivoa en ollut joutunut kotona pesemään mutta siihenkin löysin ohjeet googlettamalla.

Minä olin 18-vuotias ja muutin toiselle puolelle Suomea. Ei se tuntunut minusta mitenkään kummalliselta. Otin vain sitten asioista selvää ja aloin tehdä. Vanhemmat toki auttoivat muuttamisessa ja laittoivat mukaan siivousvälineitä, kattiloita ja muita. Mutta ei meillä mitenkään erikseen opastettu mihinkään eikä minulle oikein ikinä tullut sellainen olokaan, että erityisesti heiltä olisi pitänyt kysyä. Otin vain selvää asioista ja aloin tehdä.

Vierailija
8/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vanhemmat opettivat myös pikku korjaushommia tekemään. Tai siis että sai lamput vaihdettua ja ruuvit ja naulat seinään sekä vaikkapa maalaus ja tapetointi onnistui. Ei tarvinnut ensimmäistä kertaa omissa kodeissa opetella. Autoon vaihdoin renkaita jo vanhempien mukana koska se piti oppi jos tienpäällä tulisi vahinko ja samoin muuta auton perusjuttuja.

Siivous ja ruuanlaitto oli jo teini-iässä hallussa ja laskuja maksoin ennen kotoa lähtöä. Ensimmäistä sähkösopimusta ja vakuutusta varten samoin muita muuttoa varten tärkeitä asioita puhuimme kotona jo reippaasti ennen kuin muutin omilleni. Yksi käytännön vinkki oli muutettuani sulakke. Ensimmäisessä asunnossa oli vielä vaihdettavat ja äiti neuvoi että pitää ostaa uutta varalle. Oli ihan hyvä neuvo koska sehän sitten paukahti illalla joskus yhdeksän maissa ja vaihtokappale löytyi kaapista. 

Vierailija
9/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika outoa, jos tällaiset asiat opitaan vasta kotoa muuton yhteydessä. Älkää paapoko niitä lapsianne ihan pilalle. Ei ihme, että maa on täynnä uusavuttomia.

Tuollahan juuri varmistetaan, että nuori on oppinut kaiken

Vierailija
10/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

A - Sun täytyy täällä rajusti rakastaa

B - Just niinku toni nieminen

C - Hyppää vaan silmät kii vaikka suihkulähteeseen

Vierailija
11/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä juuri itse, että opettiko kukaan minulla esim. laskujen maksua? Ei kyllä opettanut. Ihan itse vain kävelin pankkiin ja opettelin siinä eteisessä laskuautomaatilla maksamaan. Myöhemmin sitten tietenkin aloin maksaa laskuja netissä.

Taloustöistä taas opin ruoanlaittoa koulussa kotitaloudessa ja lukemalla keittokirjoja. Pyykkikone oli alkuun opiskelija-asunnon viereisessä toisessa kerrostalossa ja sinne kävelin, luin seinältä ohjeet ja pesin pyykkini.

Tämä nyt oli 1990- ja 2000-lukujen vaihdetta, mutta niin: En ole saanut mitään erityistä kädestä pitäen -opastusta omilta vanhemmiltani oikeastaan ikinä yhtään mihinkään asiaan. En ole tosin liioin ymmärtänyt sellaista kaivatakaan.

Siis oikeasti et koskaan joutunut osallistumaan viikkosiivoukseen, auttamaan ruoan laitossa, ompelemaan irronnutta nappia? Jänn, muistan kouluikäisenä tehneeni näitä kaikkia, plus leikanneeni ruohoa ja pensasaitaa, kitkeneeni kasvimaata, siivonneeni marjoja (ensin tietty kerättiin ne). Silloin tällöin leivoin huvikseni joitain. Neuloin villatakkeja itselleni, ompelin. Onko tämä kaikki mennyttä maailmaa? Ei kai?!

Vierailija
12/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti et koskaan joutunut osallistumaan viikkosiivoukseen, auttamaan ruoan laitossa, ompelemaan irronnutta nappia? Jänn, muistan kouluikäisenä tehneeni näitä kaikkia, plus leikanneeni ruohoa ja pensasaitaa, kitkeneeni kasvimaata, siivonneeni marjoja (ensin tietty kerättiin ne). Silloin tällöin leivoin huvikseni joitain. Neuloin villatakkeja itselleni, ompelin. Onko tämä kaikki mennyttä maailmaa? Ei kai?!

En ole tuo jolta kysyit mutta minä opin kaikkea tuota jo kotona kuin sinäkin mutta veljeni taas olisi ollut kuin hän jolta kysyit. Hän ei halunnut tehdä eikä häneltä vaadittu mitään kotitöitä. Menneessä maailmassa 90-luvulla. 

Vierailija
13/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vanhemmat opettivat myös pikku korjaushommia tekemään. Tai siis että sai lamput vaihdettua ja ruuvit ja naulat seinään sekä vaikkapa maalaus ja tapetointi onnistui. Ei tarvinnut ensimmäistä kertaa omissa kodeissa opetella. Autoon vaihdoin renkaita jo vanhempien mukana koska se piti oppi jos tienpäällä tulisi vahinko ja samoin muuta auton perusjuttuja.

Siivous ja ruuanlaitto oli jo teini-iässä hallussa ja laskuja maksoin ennen kotoa lähtöä. Ensimmäistä sähkösopimusta ja vakuutusta varten samoin muita muuttoa varten tärkeitä asioita puhuimme kotona jo reippaasti ennen kuin muutin omilleni. Yksi käytännön vinkki oli muutettuani sulakke. Ensimmäisessä asunnossa oli vielä vaihdettavat ja äiti neuvoi että pitää ostaa uutta varalle. Oli ihan hyvä neuvo koska sehän sitten paukahti illalla joskus yhdeksän maissa ja vaihtokappale löytyi kaapista. 

Lisään että kyllä minulle neuvottiin myös esimerkiksi rahankäyttöä vaikkapa kuukausibudjetin tekemisestä alkaen. Lisäksi sellainen että ruokakaapissa kannattaa olla pienesti varmuusvarastoa jos rahat vähissä tai sairastuu eikä kauppaan pääse. Naapurin opiskelukaveri kävi useamman kerran vaikkapa makaroneja ja tonnikalaa lainaamassa ja toi uudet tilalle kun sai taas rahaa. Oikeasti sain kaikkea tosi hyviä neuvoja kotoa ja kaikkein tärkein oli varmasti se että koska tahansa ja missä tilanteessa tahansa voi aina soittaa kotiin. 

Vierailija
14/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuossahan puhuttiin kädestä pitäen -opetuksesta, ei siitä, että ei olisi ikinä mitään pitänyt tehdä. Monet lapset ja nuoret oppii asiat ihan näkemällä ja elämällä, ilman että erityisesti tarvitsisi pitää opetussessioita. Tai kun osallistuu kodinaskareisiin, ei muakaan kukaan ole opettanut imuroimaan, lyötiin vaan imuri käteen, kun olin riittävän vanha.

Pyykkiä en pessyt kotona asuessani oikeastaan koskaan, mutta vaikka olisinkin, eipä se oppi oikein paljon olisi auttanut - opiskelija-asunnon kone toimi puhelimen tekstarilla, joten käyttö ja varauskäytännöt ym. piti joka tapauksessa opetella.

Vierailija
15/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannettavaa tietokonetta ei tarvita,puhelimella hoituu nettihakemiset.

Vierailija
16/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannettavaa tietokonetta ei tarvita,puhelimella hoituu nettihakemiset.

Viiden sivun esseetkin näpytellään puhelimella?

Vierailija
17/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin kyllä kotona ruokaa, mutta vasta sen jälkeen, kun olin kotitaloudessa oppinut. Sen jälkeen meidän perheen ruokalista menikin aika tavalla uusiksi.

En tiedä, miten nämä kasvimaat yms. liittyisivät asiaan, tosin meillä ei sellaista ollut, kun muutin tietenkin opiskelemaan lähtiessäni kaupunkiin kerrostaloon.

Sama juttu kaikenlaisten käsitöiden kanssa: koulussa niitä tehtiin ja itse myöhemmin jollain nettiohjeella opettelin lisää, mutta ei niillä ole nykypäivänä juuri mitään tekemistä jonkun "yksin asumisen abc:n" kanssa. Kai osaisin napin ommella niillä koulun ohjeilla, jos jonain päivänä tulisi tarve. Ei ole ollut.

Vierailija
18/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki kotoa muuttavat nuoret käyttävät aluksi kertakäyttöastioita.

Vierailija
19/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät todellakaan käytä. Ehkä ne laiskimmat jotka käyttävät kertakäyttöisiä kun astioiden koneeseen laittaminen ja sieltä pois otto vaatii liikaa energiaa. 

Vierailija
20/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään joka olisi käyttänyt kertakäyttöastioita.