Lentokoneen nousu jännittää joka kerta yhtä paljon
Nopeus nousee, moottoreissa kierrokset kasvaa ja meteli on huumaava. Asento penkissä on taaksepäin nojaava.
Pelkään joka kerta että kone lähtee tippumaan alaspäin
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Mua jännittää myös, etenkin loivat käännökset nousussa ja laskussa, kun tuntuu et kone on ihan liikaa vinossa.
Mulle auttoi kyllä lentoturmatutkinnan katsominen :D koneen asentoa saa korjattua ties millaisista sakkauksista ja vinouksista.
Myös se fakta, et lento-onnettomuudet on harvinaisia. Finnair ei oo myöskään koskaan ollut isossa onnettomuudessa.
En välttämättä uskaltais lentää jollain nepal airlines tai ethiopian airlines lennoilla.
Mulla taas Lentoturmatutkinnan katsominen on pahentanut lentomatkustamista, kun on tietoinen kaikista mahdollisista vioista ja ongelmista mitä koneeseen voi tulla ja voivat aiheuttaa onnettomuuden. Lisäksi kaikki inhimilliset virheet. Ennen ei jännittänyt lentäminen yhtään, nykyään jännittää hieman mutta ei onneksi kuitenkaan niin pahasti ettei uskaltaisi lentää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nousu ja lasku ovatkin vaarallisimmat hetket matkalla
Lasku yilastojen mukaan aavistuksen verran vaarallisempi kuin nousu. Miksi nousussa pitää vetää heti kone melkein pystyyn? Sehän voisi olla paljon nätimpi nousu kun hiljalleen kerättäisiin korkeutta?
Nousut ovat parasta. Viimeksi laskeutuessa kone teki ylösvedon. Se hiukan ahdisti, kun ainahan sitä on tottunut, että koneet laskeutuvat siististi ensiyrittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Nousun aikana tulee aina yksi sellainen vaihe, jolloin tuntuu, että kone alkaa pudota, vaikka oikeasti nouseekin koko ajan. Olen lukenut tästä jonkun selityksen, se liittyy jotenkin koneen tekniikkaan, mutta en muista .mikä se on.
Nousukulmaa loivennetaan ja moottoreiden kierroksia lasketaan. Joissakin konetyypeissä kierrosten pudottaminen kuulostaa siltä, että ne sammuisi kokonaan 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nousu ja lasku ovatkin vaarallisimmat hetket matkalla
Lasku yilastojen mukaan aavistuksen verran vaarallisempi kuin nousu. Miksi nousussa pitää vetää heti kone melkein pystyyn? Sehän voisi olla paljon nätimpi nousu kun hiljalleen kerättäisiin korkeutta?
Mitä korkeammalla mennään sitä pienempi ilmanvastus ja sitä pienemmät polttoainekulut. Siksi kannattaa nousta nopeasti. Samoin lentomelu maahan vähenee, kun ollaan korkeammalla. Ja vilkkailla kentillä myös lienee tärkeää päästä nopeasti ylös, jotta alempi ilmatila jää lähestyvien koneiden käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jännittää myös, etenkin loivat käännökset nousussa ja laskussa, kun tuntuu et kone on ihan liikaa vinossa.
Mulle auttoi kyllä lentoturmatutkinnan katsominen :D koneen asentoa saa korjattua ties millaisista sakkauksista ja vinouksista.
Myös se fakta, et lento-onnettomuudet on harvinaisia. Finnair ei oo myöskään koskaan ollut isossa onnettomuudessa.
En välttämättä uskaltais lentää jollain nepal airlines tai ethiopian airlines lennoilla.
Mulla taas Lentoturmatutkinnan katsominen on pahentanut lentomatkustamista, kun on tietoinen kaikista mahdollisista vioista ja ongelmista mitä koneeseen voi tulla ja voivat aiheuttaa onnettomuuden. Lisäksi kaikki inhimilliset virheet. Ennen ei jännittänyt lentäminen yhtään, nykyään jännittää hieman mutta ei onneksi kuitenkaan niin pahasti ettei uskaltaisi lentää ollenkaan.
Mitä tahansa voi tosiaan tapahtua. Huollossa oli yhdessä matkustajakoneessa jäänyt rasvaamatta peräsintä ohjaava kierretanko, niin kierteet korkkasivat ja korkeusperäsin meni ääriasentoonsa. Kone meni välittömästi tonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nousun aikana tulee aina yksi sellainen vaihe, jolloin tuntuu, että kone alkaa pudota, vaikka oikeasti nouseekin koko ajan. Olen lukenut tästä jonkun selityksen, se liittyy jotenkin koneen tekniikkaan, mutta en muista .mikä se on.
Nousukulmaa loivennetaan ja moottoreiden kierroksia lasketaan. Joissakin konetyypeissä kierrosten pudottaminen kuulostaa siltä, että ne sammuisi kokonaan 😁
Kierrokset laskee aika äkkiä lähdön jälkeen. Oletettavasti ajatus on se, että moottoreita käytetään "täysillä" vain sen kriittisen lähtövaiheen ajan ja sitten alennetaan tehoja, tällöin moottorit kestää pidempään ja varmaan taloudellisempaakin. Eihän autollakaan ajeta kaasu pohjassa kuin moottoritielle liityttäessä ohitettaessa yms.
Vierailija kirjoitti:
Nousut ovat parasta. Viimeksi laskeutuessa kone teki ylösvedon. Se hiukan ahdisti, kun ainahan sitä on tottunut, että koneet laskeutuvat siististi ensiyrittämällä.
Tuo ylösveto voisi olla aika jännä kokemus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrokset laskee aika äkkiä lähdön jälkeen. Oletettavasti ajatus on se, että moottoreita käytetään "täysillä" vain sen kriittisen lähtövaiheen ajan ja sitten alennetaan tehoja, tällöin moottorit kestää pidempään ja varmaan taloudellisempaakin. Eihän autollakaan ajeta kaasu pohjassa kuin moottoritielle liityttäessä ohitettaessa yms.
Joo kyllä minä sen tiedän ja ymmärrän, ei minua se tilanne hämmästytä. Vastasin vain edellisen ihmettelyyn koneen asennon muutokseen nousun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ylösveto voisi olla aika jännä kokemus...
Tästä voi katsoa, miten ammattimaisesti se hoidetaan, niin ei ehkä pelota niin paljoa. 2:50 eteenpäin. Kone on jo melkein kiitoradan kohdalla, kun lennonjohto käskee "go around".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt viimeksi 22 kuoli, sitä edellisellä kerralla 25.
60-luvulla tapahtuivat nämä onnettomuudet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se kone ei saa jostain syystä tarpeeksi ytyä niihin moottoreihin noustakseen ilmaan? Miten tää varmistetaan?
Kun kiitoradalla V1 on saavutettu niin kone vedetään ilmaan, koska silloin nopeutta on tarpeeksi. Se kone nousee sillloin. Jos ei olisi ytyä niin ei olisi nopeuttakaan kiitoradalla.
Tieteellinen tieto siitä, että alas tullaan 100 %:n varmasti, helpottaa ja lohduttaa jokaista lentofoobikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Finnairilla on ollut isojakin onnettomuuksia. Nimen muutos ei niitä poista.
Viimeisin taisi olla vuonna 1963... kyllä sen perusteella kannattaa jättää Finnairilla lentämiset väliin ja valita esim. Aeroflot.
Et nyt havaitse pointtia. Vuonna 1963 ei ole sama kuin "ei koskaan". Vai etkö ymmärrä, mitä kyseinen ilmaus tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se kone ei saa jostain syystä tarpeeksi ytyä niihin moottoreihin noustakseen ilmaan? Miten tää varmistetaan?
Kun kiitoradalla V1 on saavutettu niin kone vedetään ilmaan, koska silloin nopeutta on tarpeeksi. Se kone nousee sillloin. Jos ei olisi ytyä niin ei olisi nopeuttakaan kiitoradalla.
Itse asiassa V1 ei ole sama asia kuin nopeus, jolla noustaan. V1 on se nopeus, jonka jälkeen konetta ei voi enää turvallisesti pysäyttää kiitoradalle ja jonkin ongelmatilanteen sattuessa jatketaan normaalisti (eikä ruveta jarruttamaan). Jos ongelma ilmenee ennen V1-nopeutta, silloin vedetään jarrut pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt viimeksi 22 kuoli, sitä edellisellä kerralla 25.
60-luvulla tapahtuivat nämä onnettomuudet.
Onko se "ei koskaan" sun mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa V1 ei ole sama asia kuin nopeus, jolla noustaan. V1 on se nopeus, jonka jälkeen konetta ei voi enää turvallisesti pysäyttää kiitoradalle ja jonkin ongelmatilanteen sattuessa jatketaan normaalisti (eikä ruveta jarruttamaan). Jos ongelma ilmenee ennen V1-nopeutta, silloin vedetään jarrut pohjaan.
Vaikka menisi pelikaani turbiiniin V1:n jälkeen, niin noustaan toimivan moottori voimin ylös ja laskeudutaan sitten takaisin samalle kentälle. Ei siis vedetä paniikkijarrutusta siinäkään tilanteessa, koska päädyttäisin kiitotieltä ulos.
Viimeisin taisi olla vuonna 1963... kyllä sen perusteella kannattaa jättää Finnairilla lentämiset väliin ja valita esim. Aeroflot.