Papeilla ongelmia jaksaa työssä
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/papit-jaksavat-ty%C3%B6ss%C3%A4%C3%…
"Pappisliiton kyselyn mukaan huonon jaksamisen lisäksi papit kokevat työn merkityksettömämpänä kuin aiemmin.
Koronan aikana ihmisten kohtaaminen väheni, minkä jälkeen työ alkoi tuntua papeista vähemmän tärkeältä kuin aiemmin.
He myös suhtautuvat aiempaa kriittisemmin perinteisen seurakuntatyön tapoihin."
"Virkoja jätetään täyttämättä. Työt eivät silti vähenny, sillä seurakunnan jäsenten määrä ei laske samassa suhteessa. Pappien tehtävät lisääntyvät myös silloin, kun tuki- ja hallintotyöntekijöitä poistuu.
Papeilla ei seurata työhön kuluvia tunteja. He ovat arvioineet kyselyissä, että tekevät noin 4550 tuntia töitä viikossa eli noin kuusi työpäivää, Keränen sanoo."
"Papit tekevät usein töitä iltaisin, ja lisäksi viikonloppuisin on toimituksia ja jumalanpalveluksia, mikä kuormittaa perhe-elämää, sanoo Keränen."
Kommentit (184)
Oma paikka ei ole Kristuksen palvelijana kansan keskellä jos voimat (usko) ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi ja lämmin leipä. Narinarinari. Katolsiet papit eivät mene lainkaan naimisiin, seurakunta on heidän perheensä ja käytännössä ovat ihmisten tavoitettavissa 24/7. Evlutikkapapit ovat pelkkä vitsi; leipäpappeja ilman uskon hitustakaan.
Tämä! Olen aina ihmetellyt luterilaisten pappien _helppoa_ leipää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnat voivat ottaa käyttöön työvuorolistat niin kuin muillakin työpaikoilla on. Turha seurustelu vähemmälle ja papit puhumaan asiaa. Kahvikekkereitä voi vähentää tai lopettaa kokonaan.
Pappien tehtävä on opettaa ja kertoa Jumalan sanaa, mutta sitä kuulee vähemmän.Mene kirkkoon niin kuulet
Kyllä olen käynyt kirkossa, mutta usein tyhjänä palannut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä papit ovat hyvin raskautettuja.
Iso työmäärä, jatkuva paine, seurakuntalaiset purkautuu huolistaan, olet seurakunta-aktiivien hampaissa, vaihdat moodia hautajaisista häihin. Surkeat työajat.
Rajaton työnkuva stressaa ihmistä eniten.
Mitäs tekevät enemmän kuin jaksavat, on paljon, mitä ei ole pakko tehdä. Mitäs ottavat painetta, jos tekevät parhaansa. Seurakunta-aktiivit eivät ole pappien vihollisia. Enemmän heissä on myötäilijöitä. Eikä ole raskasta vaihtaa hautajaisista häihin, normaalia työtä. Työajattomuus mahdollistaa omien asioiden ja kaupassa käymisen ruuhka-ajan ulkopuolella. Itse ovat valittajat ja uhriutujat oman ahdinkonsa tehneet.
Kovimpia kaikkitietäviä mielipiteitä esittävät luonnollisesti he, jotka eivät tiedä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kovimpia kaikkitietäviä mielipiteitä esittävät luonnollisesti he, jotka eivät tiedä asiasta mitään.
Mielipiteiden sijaan täällä on myös tosiasioiden kertojia. Turha sääliä pappeja, voimme itse vaikuttaa työmäärään ja työnkuvaan. T. pappi
Vierailija kirjoitti:
Luulisi olevan edelleen kutsumusammatti. Palkka on hyvä.
Olen sitä mieltä, että jos pappi oikeasti on kutsumusammatissaan, eli uskoo Jumalan hänet siihen työhön kutsuneen, on myös voima työn suorittamiseen.
Mutta monikaan ei ole. Tiedän useita, joilla perheperinteiden vuoksi yliopistokoulutus oli tärkeää, ja teologiseen oli helppo päästä. Parikin halusi lääkikseen, eivät päässeet, joten papiksi sitten vaan.
Toinen ei edes usko Jumalaan.
Papeilla on myös aikamoinen valta itse työaikoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hullu papinvihaaja täällä melskaa? Mahtaa sinulla olla vaikeaa itsesi kanssa...
Täällä melskaa sellainen hullu papinvihaaja, jolla on ollut suuri etuoikeus "nauttia" pappien ominaisuuksista ja teoista niin henkilökohtaisella kuin kollektiivisella tasolla vuosikymmenien ajan.
Näiden vuosien ja useiden kymmenien, ellei satojen, henkilökohtaisten pappikontaktieni muodostamalla kokemuksella olen päätynyt nykyiseen näkemykseeni kirkon ja sen papiston suunnattomasta alennustilasta, rappiosta ja täydellisestä sopimattomuudesta tehtäviinsä.
Toisaalta minulla on tämän johdosta myös hyvin symbioottinen suhde papistoon, he vihaavat minua kuin ruttoa koska tietävät minun näkevän heidän tekopyhän ulkokuorensa lävitse sekä heidän sisällään olevan tosiolevaisuuden eli sielun pahuuden, itsekkyyden ja petollisuuden sekä ihmisten manipuloinnin itsekkäistä syistä ja motiiveista.
Papisto ei kestä edustamaani valoa ja totuutta, koska he itse edustavat pimeyttä ja valhetta.
Minä taas vihaan heitä näiden heidän edustamiensa alhaisten sielun ominaisuuksien sekä itsekkäiden omaa valtaa ja maallista mammonaa janoavan ahneen ja laskelmoivan paatuneen toiminnan johdosta.
Miksi näitä tekstejäni kirjoitan on yksinkertaisesti se, että toivon pystyväni kirjoituksillani avaamaan edes yhden ihmisen silmät näkemään ulkokultaisen hurskastelun taustalla piilevän pahuuden ja ahneuden, jota papisto edustaa.
Raamatun vertausta käyttääkseeni minä istutan kirjoituksillani siemeniä. Osa siemenistä uppoaa huonoon maahan eikä kanna satoa, osa kylvämistäni siemenistä taas uppoaa hyvään maahan, versoo ja kasvaa täyteen mittaansa ajan ollessa siihen valmis. Näin muodostuu kaunis sato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi olevan edelleen kutsumusammatti. Palkka on hyvä.
Olen sitä mieltä, että jos pappi oikeasti on kutsumusammatissaan, eli uskoo Jumalan hänet siihen työhön kutsuneen, on myös voima työn suorittamiseen.
Mutta monikaan ei ole. Tiedän useita, joilla perheperinteiden vuoksi yliopistokoulutus oli tärkeää, ja teologiseen oli helppo päästä. Parikin halusi lääkikseen, eivät päässeet, joten papiksi sitten vaan.
Toinen ei edes usko Jumalaan.
Papeilla on myös aikamoinen valta itse työaikoihinsa.
Juu kyllä monikin seurakuntalainen pitää häät ja ristiäiset tiistaina päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi ja lämmin leipä. Narinarinari. Katolsiet papit eivät mene lainkaan naimisiin, seurakunta on heidän perheensä ja käytännössä ovat ihmisten tavoitettavissa 24/7. Evlutikkapapit ovat pelkkä vitsi; leipäpappeja ilman uskon hitustakaan.
Muista pikkupoikien kohtalo,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hullu papinvihaaja täällä melskaa? Mahtaa sinulla olla vaikeaa itsesi kanssa...
Täällä melskaa sellainen hullu papinvihaaja, jolla on ollut suuri etuoikeus "nauttia" pappien ominaisuuksista ja teoista niin henkilökohtaisella kuin kollektiivisella tasolla vuosikymmenien ajan.
Näiden vuosien ja useiden kymmenien, ellei satojen, henkilökohtaisten pappikontaktieni muodostamalla kokemuksella olen päätynyt nykyiseen näkemykseeni kirkon ja sen papiston suunnattomasta alennustilasta, rappiosta ja täydellisestä sopimattomuudesta tehtäviinsä.
Toisaalta minulla on tämän johdosta myös hyvin symbioottinen suhde papistoon, he vihaavat minua kuin ruttoa koska tietävät minun näkevän heidän tekopyhän ulkokuorensa lävitse sekä heidän sisällään olevan tosiolevaisuuden eli sielun pahuuden, itsekkyyden ja petollisuuden sekä ihmisten manipuloinnin itsekkäistä syistä ja motiiveista.
Papisto ei kestä edustamaani valoa ja totuutta, koska he itse edustavat pimeyttä ja valhetta.
Minä taas vihaan heitä näiden heidän edustamiensa alhaisten sielun ominaisuuksien sekä itsekkäiden omaa valtaa ja maallista mammonaa janoavan ahneen ja laskelmoivan paatuneen toiminnan johdosta.
Miksi näitä tekstejäni kirjoitan on yksinkertaisesti se, että toivon pystyväni kirjoituksillani avaamaan edes yhden ihmisen silmät näkemään ulkokultaisen hurskastelun taustalla piilevän pahuuden ja ahneuden, jota papisto edustaa.
Raamatun vertausta käyttääkseeni minä istutan kirjoituksillani siemeniä. Osa siemenistä uppoaa huonoon maahan eikä kanna satoa, osa kylvämistäni siemenistä taas uppoaa hyvään maahan, versoo ja kasvaa täyteen mittaansa ajan ollessa siihen valmis. Näin muodostuu kaunis sato.
Pappien ominaisuuksia käsitellään mm. seuraavassa artikkelissa:
- Pappi on mieluisa ammatti myös psykopaatille –
"Eihän tuo ole mikään uutinen, vaan vanha tutkimustieto. Psykopaattien kannalta houkuttelevia ovat ammatit, joissa ihminen voi käyttää henkistä tai fyysistä valtaa toisiin ihmisiin ja joissa toiset ovat omissa käsissä. Papin ammatissa psykopaatti ei puhu vain omalla suullaan, vaan tarvittaessa myös Jumalan suulla ja auktoriteetilla.
Ruusukallio toteaa, että hengellisen vallankäytön paikkana kirkko imee imupaperin tavoin puoleensa niitä, jotka haluavat käyttää tällaista valtaa toisiin.
Papin roolissa hengellinen vallankäyttö mahdollistuu sitä haluavalle."
https://www.kotimaa.fi/artikkeli/pappi-on-mieluisa-ammatti-myos-psykopa…
Kavahtakaa palkkapappeja he ovat pimeyden sanansaattajia ja paholaisen asiamiehiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko sinun agendaasi hetkeäkään. Kukaan perusseurakuntalainen ei ole vuosikymmeniä jatkuvasti tekemisissä lukuisien pappien kanssa. Jos olisit, niin osallistuisit seurakunnan toimintaan joka viikko. Ja miksi osallistuisit seurakunnan toimintaan vuosikymmenestä toiseen, kun asia on selvästi sinulle vastenmielinen? Sinulla on joku henkilökohtainen vanha kauna yksittäistä pappia/paikkakuntasi pappeja kohtaan ja sen perusteella leimaat kaikki muut. Suosittelen, että purkaisit tuoda ahdistustasi vaikka terapiassa, tuollainen kaunaisuus mitään yksittäistä ammattikuntaa kohtaan ei ole tervettä.
Eihän se mikään ihme ole, ihmiset ovat ihan hirveitä nykyisin. Pelkkää kiukuttelua, vaatimista, oikeutta ja itsekorostusta.
Vierailija kirjoitti:
Hur var det före kvinnoprästerna? Var det ett enda jävla marrande också då?
Hur som helst, bra att vi slipper dem.
Kirjoita suomeksi pelle. Ruotsinkielellä saat pelkkiä alapeukkuja, vaikka kuinka kirjoittaisit asiaa. Suomessa puhutaan suomea.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin tuntuu, että papit ovat naisia. Äitiyslomaa, lastenhoitoa, perhettä...
Ja saikkua saikun perään, kun työ niin ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko sinun agendaasi hetkeäkään. Kukaan perusseurakuntalainen ei ole vuosikymmeniä jatkuvasti tekemisissä lukuisien pappien kanssa. Jos olisit, niin osallistuisit seurakunnan toimintaan joka viikko. Ja miksi osallistuisit seurakunnan toimintaan vuosikymmenestä toiseen, kun asia on selvästi sinulle vastenmielinen? Sinulla on joku henkilökohtainen vanha kauna yksittäistä pappia/paikkakuntasi pappeja kohtaan ja sen perusteella leimaat kaikki muut. Suosittelen, että purkaisit tuoda ahdistustasi vaikka terapiassa, tuollainen kaunaisuus mitään yksittäistä ammattikuntaa kohtaan ei ole tervettä.
Minulle on täysin yhdentekevää ja merkityksetöntä uskotko sinä minun agendaani vai et. Totuus on totuus sitiä huolimatta uskooko siihen kukaan ja valhe on valhe vaikka kaikki siihen uskoisivat.
En myöskään ole kirjoituksesi mukainen perusseurakuntalainen joka toimii ainoastaan yhdessä seurakunnassa. Minä operoin koko Suomen alueella ja kontaktoin kaikkia niitä pappeja, keiden kontaktoiminen on sillä hetkellä minusta tärkeää, syytä tai toisesta. Arkkipiispasta rivipappiin, minä en erottele.
Halpahintaisen viittauksesi terapian tarpeeseen kuittaan ainoastaan toteamalla, että terveet eivät tarvitse parannusta vaan sairaat. Minun arvojeni edustaessa terveyttä ja kirkon sekä papiston edustaessa sairautta.
Psykologisen temppuilusi käyttämät tekniikat taas ovat niin lapsellisen surkeita ja avuttomia, että kehotan sinua kehittymään tuossa taiteenlajissa vielä huomattavasti mikäli pyrit niillä minuun vaikutusta aikaansaamaan.
-kirjoittaja-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on täysin yhdentekevää ja merkityksetöntä uskotko sinä minun agendaani vai et. Totuus on totuus sitiä huolimatta uskooko siihen kukaan ja valhe on valhe vaikka kaikki siihen uskoisivat.
En myöskään ole kirjoituksesi mukainen perusseurakuntalainen joka toimii ainoastaan yhdessä seurakunnassa. Minä operoin koko Suomen alueella ja kontaktoin kaikkia niitä pappeja, keiden kontaktoiminen on sillä hetkellä minusta tärkeää, syytä tai toisesta. Arkkipiispasta rivipappiin, minä en erottele.
Halpahintaisen viittauksesi terapian tarpeeseen kuittaan ainoastaan toteamalla, että terveet eivät tarvitse parannusta vaan sairaat. Minun arvojeni edustaessa terveyttä ja kirkon sekä papiston edustaessa sairautta.
Psykologisen temppuilusi käyttämät tekniikat taas ovat niin lapsellisen surkeita ja avuttomia, että kehotan sinua kehittymään tuossa taiteenlajissa vielä huomattavasti mikäli pyrit niillä minuun vaikutusta aikaansaamaan.
-kirjoittaja-
Eipä ihme että papit väsyvät kun saavat tällaisia hulluja riesakseen.
Vierailija kirjoitti:
no kai työ nyt tuntuu merkityksettömältä kun pitää parituhatta vuotta vanhoja satuja höpistä aikuisille totena.
Eikä heidän jaksamistaan paranna se, että heidän ammattiinsa suhtaudutaan noin.
En kuulu kirkkoon koska en halua rahoittaa instituutiota mihin en usko ja muutenkin koko kirkko on rappiotilassa.