Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nam! Lihapasteijoiden teko näyttäisi olevan helppoa - voitaikina ja riisi+jauheliha täytteenä!

Vierailija
25.02.2023 |

Onko kukaan tehnyt itse näitä omasta voitaikinasta? Itse osaan ainakin tehdä voitaikinaa joulutorttuihin, se on helppoa. Vaikuttaa niin herkulliselta, että tätä on kokeiltava seuraavaksi, kun kaikki paistopisteestä saatavat herkut ovat liian kalliita meikäläiselle. Siitä taikinasta saa meinaan helposti pari pellillistä lihapasteijoita.

T. Lidl-mies

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismassa on ollut joulusta asti voitaikinaa puoleen hintaan meillä päin.

Teen kerran viikossa tuollaisen voitaikinapiiraan jota sitten syön aamuisin.

N34 joka voisi elää pelkästään muna-riisi-jauhenlihatäyteisellä voitaikinapiiraalla (ja ottaisi tätä piirastaan mukaan esim laivaristeilylle!)

Sama täällä. Lähi-Äss-marketissa oli kuukauden joulunjälkeen torttutaikinoita lähes ilmaiseksi, ja on tullut kyllä tehtyä paljon piirakoita ja pasteijoita.

Tuollainen peltilihis on kyllä ollut meikäläisen vakioruokia jo vuosikymmeniä. Mutta vaikka käytät niitä valmiita taikinalevyjä, niin kaulitse piirakan pohjalevyt silti ohuemmiksi. Muuten tuppaa aina jäämään pohja raa'aksi.

Nuo valmistaikinat ovat kyllä sen verran hyviä, etten millään viitsisi ruveta vääntämään itse voitaikinaa. Ammattilaisetkin käyttävät valmistaikinoita.

Vierailija
22/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet pasteijoita löysällä täytteellä (esim. munaa ja tuorejuustoa), niin aika näppärä on tehdä ne tuollaisiin teflon-piirakka- ja muffinssivuokiin.

Tulee kivan näköisiä eikä vuoda täytteet pihalle. Ja saa paljon täytettä yhteen pasteijaan. Vähän korppujauhoa vuoan pohjalle, niin irtoaakin kivasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivoin noita 90-luvulla jatkuvasti kun olin muuttanut kotoa-kotoa pois. Eipä ole sen koommin juuri tullut tehtyä. Mutta tosiaan, valmiita lehtitaikinalevyjä ja sisälle keittää riisiä ja paistaa jauhelihaa. Haarukalla nyppää reunat kiinni kolmion malliin ja sitten paisto. Pitäisikös tehdäkin taas joskus.

Vierailija
24/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, teen silloin tällöin. Vaikeinta on saada pasteijaan tarpeeksi täytettä ja reunat silti ummistettua.

Tee pasteijat peltisiin teflon-muffinssivuokiin. Näitä on monenlaisia satseja usein myynnissä esim. Liiterissä. 

Saat paljon täytettä ja taikina kypsyy hyvin.

Vierailija
25/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivoin noita 90-luvulla jatkuvasti kun olin muuttanut kotoa-kotoa pois. Eipä ole sen koommin juuri tullut tehtyä. Mutta tosiaan, valmiita lehtitaikinalevyjä ja sisälle keittää riisiä ja paistaa jauhelihaa. Haarukalla nyppää reunat kiinni kolmion malliin ja sitten paisto. Pitäisikös tehdäkin taas joskus.

Ja kananmunaa täytteeseen myös.

Vierailija
26/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt. Vaikein vaihe on saada pysymään ne kiinni paistaessa. Sekin onnistuu, kun painelee reunat haarukan piikeillä lujasti kiinni. Myös minä muistutan jauheliha-riisin maustamisesta ja maistamisesta, että saat juuri mieleisiä. Täytteeksi voit laittaa muutakin: kalaa, munaa, broileria.

Hyvä täyte: Kylmäsavulohta tai tavallista savulohta. Keitä riisit kalaliemikuution kera. Kuullottele sipulit. Sekoita ainekset ja lisää muutama kananmuna ja halutessasi tuore- tai homejuustoa.

Tästä tulee aika löysä taikina, joten käytä erilaisia paistovuokia.

Esipaista taikinaa tai kaulitse pohja todella ohueksi myös niistä valmislevyistä. Muuten pohja on aina raakaa ja täyte kuivuu.

Pintataikina voi olla sitten paksumpikin.

Sitä kalaa ei tarvita älyttömästi. Maku tulee melko pienestä paketistakin. Että ei tule lopulta kalliimmaksi kuin j-lihalla tai kinkulla.

Vierailija
27/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismassa on ollut joulusta asti voitaikinaa puoleen hintaan meillä päin.

Teen kerran viikossa tuollaisen voitaikinapiiraan jota sitten syön aamuisin.

N34 joka voisi elää pelkästään muna-riisi-jauhenlihatäyteisellä voitaikinapiiraalla (ja ottaisi tätä piirastaan mukaan esim laivaristeilylle!)

JAUHE

Vierailija
28/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kananmunaa täytteeseen myös.

Olen jättänyt lihapiirakoista kananmunan pois, ja ihan hyvää tulee täytteestä ilmankin. Riisit keitän lihaliemessä ja kuullotan j-lihan kanssa reippaasti sipulia. Pikkaisen soijaa, paprikaa, currya, mustapippuria mausteeksi. joskus laitan vähän valkosipulia lihaliemeen.

Vierailija
29/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Ennlöydä juutuubista biisiä -Jos en saa lihapasteijaa, mä kuolen ja kirkaisen.

Lapsenlapsi ei usko,cettä semmoista biisiä on olemassa.

Apua.

Vierailija
30/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt näitä itse, koska en tykkää mausteesta, jota käytetään valmispasteijoissa. Isotöisiä ne on mutta lopputulos on sen arvoinen. Voitaikinapaloja pitää ensin vähän kaulia, viillot teen pienellä leikkurilla, täyte on vanhanajan lihapiirakkatäyte.

Vierailija
31/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valion ohje on hyvä ja yksinkertainen. Riisin pitää olla puuroriisiä, huom.

Vierailija
33/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Ennlöydä juutuubista biisiä -Jos en saa lihapasteijaa, mä kuolen ja kirkaisen.

Lapsenlapsi ei usko,cettä semmoista biisiä on olemassa.

Apua.

Ei naarata. Minulle on kehkeytynyt lapsesta saakka kestänyt vaikea riippuvuussuhde  erilaisiin voi- ja lehtitaikinaleivonnaisiin, kuten pasteijoihin ja croissanteihin.

Olen liikakäyttäjä. Löytyisiköhän mitään vertaistukiryhmää kuten AA-kerho piirakansyöjille?

Vierailija
34/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän vois lisätä siihen "köyhäilyruokaketjuun". Nää oli suurinta herkkua kasarilla ja ysärillä, ennen pitsoja ja muita. Tuunattiin vaikka millä täytteillä (homejuusto, kinkku, ananas) ja lapsena paras oli tietenkin nakki.

Vierailija
35/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vitsi? Siis nyt keksit, että ihan itse voi leipoa pasteijoita? Seuraavaksi varmaan tajuat, että pirtelönkin voi tehdä itse eikä ostaa kaupasta.

Vierailija
36/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltilihis, tuo maistuva retroherkku kasarilta! Mummo teki lauantaisin, saunan jälkeen (maailman pehmeimmät löylyt antava ulkosauna), puhtaina kylpytakin (mummon ompelema sellainen mitä se ruutukangas olikaan, mihin sai kirjottua kaikea puuvillalangalla) sisällä, 0,33 limpparin sai jos uskalsi sen hakea itse maakellarista, ukkini käsitys huumorista... Mummon pöydän ääressä, vaihdellen täytteitä, minun suosikki oli tonnikala-kananmuna-riisi. Äääh nyt kostui silmät, terkut Mummo sinne taivaaseen loputtomien peltilihisten ja muiden herkkujen keskelle!

Vierailija
37/37 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vitsi? Siis nyt keksit, että ihan itse voi leipoa pasteijoita? Seuraavaksi varmaan tajuat, että pirtelönkin voi tehdä itse eikä ostaa kaupasta.

En ole leiponut pasteijoita aikaisemmin itse. Pirtelöt olen tehnyt itse aina jäätelöstä ja kaakaosta. Lidlin pasteijoita tutkimalla tulin siihen tulokseen että taikinaan kannattaa tehdä viiltoja päältä, jotta täyte ei tursua ulos päistä.

Kävin tänään Vallilan Lidlissä, se on uusi Lidl-kauppa. Pasilan Lidl on suljettu.

T. Lidl-mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi