Vauvakuumeetta pukkaa... Mites teillä kierukan poisto onnistui?
Ensiviikolle varattu lääkäriaika. saako ilman kuukautisia kierukan poistettua vai pitääkö olla se aika kuusta?
Mitäs lääkärit veloittaa siitä yksityisellä vai meneekö normaalitarkastuksen yhteydessä?
Kommentit (6)
OK kiitos
Eli onnistuu varmastikkin sitten ilman kuukautisiakin =)
itselläni tapahtui ihan terveyskeskuksessa viikko kuukautisten jälkeen. Langat olivat lyhyet ja kierukka 3-vuoden kierukka, jossa niitä inhottavia väkäsiä (näin sanoi lääkäri). Näillä evästyksillä vähän jännitin, mutta poisto ei tuntunut yhtään miltään, eikä jälkeenpäinkään ollut mitään tuntemuksia. 1 päivän ajan tuli vähän verta. Helppo tapaus siis!
Mulla poistettiin kuparikierukka ulkomailla ja langat olivat vetäytyneet sisään. Lääkäri teki aikalailla töitä kunnes sai sen ulos, muu ei sattunut kun sen metallisen vempeleen nopea ulos vetäminen. Lääkäri ihmetteli niiden mittapuussa korkeaa kipukynnystäni kun suostuin poistoon ilman anestesiaa!! Tokasin siihen, että jos olen synnyttänyt kaksi lasta ilman puudutteita niin eiköhän yksi pikku kierukkakin ulos tule, sen jälkeen sain koko osaston kunnioituksen:) HIH, se oli hupaisaa.
Siis turhan päiväsen tarinan jälkeen voin suositella poistoa ihan koska vaan, ei se satu.
...ja ps-nlan täti otti pois. Yhtään ei sattunut. " Toimenpide" kesti kaikkineen noin puoli minuuttia...Eikä ollut menkka-aika. Itsekin kyllä hieman jännitin poisottoa, varsinkin kun ei ollut menkka-aika...mutta ilmeisesti on niin pieni tmp, että meni helposti.
Tsemppiä raskautumiseen!! :)
ps. Minut yllätti tosin poiston jälkeen alkaneet runsaat(!) vuodot. On kuulemma ihan normaalia, sitä th ei vain muistanut mainita...
poistettiin elokuun alussa, oli ollut reilun vuoden esikoisen imettämisen lopettamisesta asti. Vielä ei ole tärpännyt, tai on kerran mutta kesken meni heti alussa.
Oliivi12
Kierukan poistaminen ja laittaminen on helpointa kuukautisten aikaan, koska silloin on sopivasti liukastetta ja kohdunkanava on luonnostaan vähän auki.
Mä otin itse kuparikierukkani pois. Oli sopivan pitkät langat, että sain niistä kiinni. Poisvetäminen ei tuntunut miltään, mutta alavatsaa vähän juili homman jälkeen. Kohtu varmaan vähän supisteli.
Mä tosin olen osin ammattilainen kierukoiden suhteen, kun olen lääkäri ja niitä on tullut aikoinaan sekä laitettua että poistettua.