Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loputon väsymys, kohtalotovereita?

Vierailija
24.02.2023 |

Olen ollut jo pitkään todella väsynyt, pitkistä yöunista huolimatta en saa mitään aikaiseksi kuin väkisin. Teen töitä, mutta jälki on huonoa ja joudun korjaamaan tekemisiäni jatkuvasti, en jaksa siivota, en huolehtia siitä mitä syön ja liikkuminenkin on käynyt satunnaiseksi. Oletteko kokeneet samaa ja miten olette lähteneet asiaa korjaamaan? Olen sinkku ja siksi pakkoa esimerkiksi kodin siisteydestä huolehtimiseen ei ole, mutta en halua tällaista elämää, jossa kaikki vapaa-aika kuluu sohvalla makaillen. Sinänsä en ole huonokuntoinen, mutta koko ajan niin väsynyt, että nukahdan kun vaan pistän pään tyynyyn. Jaksan liikkua viikonloppuisin, kun olen nukkunut kellon ympäri, mutta saatan silti nukahtaa sohvalle. Olen 46, joten voisiko johtua alkavista vaihdevuosista? Tilanne on pahentunut viimeisten kuukausien aikana huomattavasti.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites verenpaine? Se väsytti minua ihan mahdottomasti. Toki väsymys oli vähän erilaista, kun tuntui ettei PYSTY tehdä mitään, hengästyi ja hikoilutti ihan normaalit päivärutiinit. Viikonloput meni täysin sänkypotilaana ennenkuin tajusin vaatia lääkkeet.

- Loppuelämän lääkitys lukemilla 227/147

Vierailija
22/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tutkittu uniapnea, mutta ferritiinin voisi tarkistaa. Sitä ei kai julkisen pvk:ssa oteta? Hemoglobiini on ollut hyvä. Kuukautisten kanssa on ollut ongelmia, vaikka en ole vielä vaihdevuosi-iässä ne ovat poissa välillä useita kuukausia. -1

Miten helposti pääsit uniapneatutkimuksiin? Oliko raskas kokemus? Meillä työterveydessä saa verikokeet suht helposti, myös d-vitamiinin, ferritiinin yms. joihin välillä suhtaudutaan nihkeästi.

Ap

Perusterveydenhuollossa lääkäriltä sain lähetteen. Meni toki aikaa ennenkuin tutkimus tehtiin. Kotiin sai laukun, mistä välineet viritettiin itse yöksi mittaamaan sydäntä ja hengitystä. En tiedä onnistuiko se 100% tosin.

Joissain kunnissa pääsee kai klinikalle yöksi nukkumaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus aiheutti minulle tuota samaa. Ei jaksanut yhtään mitään vaikka kuinka nukkui pitkään. Ettei olisi kevätmasennusta?

Vierailija
24/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymysoireyhtymä.

Siihen diagnoosiin sisältyy muutakin kuin väsymys. PEM-oireet ovat tärkeä indikaattori. Rasituksen jälkeen esiintyy oireita, ei välttämättä edes heti vaan muutamien päivien sisällä. Huimausta, aistien sekoilua kuten näön hämärtymistä, muistikatkoksia, huonosti nukkumista, kurkkukipua, rytmihäiriöitä, pahoinvointia, oksentelua, verenpaineen heittelyä, kehon lämpötilan heittelyä, kuumeinen olo ja myös mittari näyttää kuumetta, kipuja ympäri kroppaa, histamiinireaktioita ruoka-aineisiin, ripulointia, tinnitusta, lihasten toimimattomuutta. Jos oireista huolimatta päättää rasittaa itseään, voi pyörtyä, syke nousee 200:n paikkeille, keho voi mennä veltoksi ja toimimattomaksi tai jopa saada epileptistyyppisiä kohtauksia.

Vierailija
25/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterveydenhuollossa lääkäriltä sain lähetteen. Meni toki aikaa ennenkuin tutkimus tehtiin. Kotiin sai laukun, mistä välineet viritettiin itse yöksi mittaamaan sydäntä ja hengitystä. En tiedä onnistuiko se 100% tosin.

Joissain kunnissa pääsee kai klinikalle yöksi nukkumaan.

Vierailija
26/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, ettå yleiskuntosi on huono. Hakeudu lääkäriin ja verikokeisiin; perusverenkuva, kilpirauhasarvot, pitkä sokeri jne...

Millaista työtä teet? Viekö se voimasi?

Yleiskuntoni nimenomaan ei ole huono, jaksan tuntikausia kestävyysliikuntaa, kunhan olen sitä ennen nukkunut. Hiihdän, pyöräilen, patikoin, kokopäiväretki ei ole ongelma. Ja verikokeet on otettu, ei löydy vikaa kilpirauhasesta sen paremmin kuin sokeristakaan. Työni on rutiininomaista toimistotyötä vailla ihmiskontakteja, voin tehdä myös etänä halutessani.

Vierailija
27/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsymysoireyhtymä.

Siihen diagnoosiin sisältyy muutakin kuin väsymys. PEM-oireet ovat tärkeä indikaattori. Rasituksen jälkeen esiintyy oireita, ei välttämättä edes heti vaan muutamien päivien sisällä. Huimausta, aistien sekoilua kuten näön hämärtymistä, muistikatkoksia, huonosti nukkumista, kurkkukipua, rytmihäiriöitä, pahoinvointia, oksentelua, verenpaineen heittelyä, kehon lämpötilan heittelyä, kuumeinen olo ja myös mittari näyttää kuumetta, kipuja ympäri kroppaa, histamiinireaktioita ruoka-aineisiin, ripulointia, tinnitusta, lihasten toimimattomuutta. Jos oireista huolimatta päättää rasittaa itseään, voi pyörtyä, syke nousee 200:n paikkeille, keho voi mennä veltoksi ja toimimattomaksi tai jopa saada epileptistyyppisiä kohtauksia.

Kamalalta kuulostaa, ei onneksi ole kyllä noita muita oireita. Minä vaan koen väsymystä, tunnen, että on pakko päästä nukkumaan. Ihan siis kuin en vaan olisi nukkunut yöllä juuri ollenkaan. Ehkä sitten kyse on vain huonosta unenlaadusta.

Vierailija
28/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites verenpaine? Se väsytti minua ihan mahdottomasti. Toki väsymys oli vähän erilaista, kun tuntui ettei PYSTY tehdä mitään, hengästyi ja hikoilutti ihan normaalit päivärutiinit. Viikonloput meni täysin sänkypotilaana ennenkuin tajusin vaatia lääkkeet.

- Loppuelämän lääkitys lukemilla 227/147

Voi että, toivottavasti lääkkeillä kestää kurissa. Ei ole onneksi mitään tuollaistakaan minulla.

Vierailija
29/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla että kuormitut työstäsi liikaa ? Voisiko sitä jotenkin tauottaa tai keventää , osa-aikaistaa tms . Myös taukojumpasta ja päiväunista voi olla hyötyä työpäivän lomassa .

Vierailija
30/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsymysoireyhtymä.

Ei tarvitse ollu kuin muutama noista oiresta.

T: diaknoosin saanut

Vierailija
31/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaikeaa, kun väsyttää. Talvet on pahoja, kun on niin pimeää ja kylmää. Sisällä on  22 astetta, mutta silti paleltaa. En sitten tiedä mitä tämä on.

Vierailija
32/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsymysoireyhtymä.

Myös laktaatit ja pyruvaatit tulee mitata

Vierailija
33/34 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla raudanpuute anemia. Aloin syödä säännöllisesti joka toinen päivä rautaa ja c-vitamiinia purkista ravinnon lisäksi. Pudotin myös painoa. Kuljen työmatkat kävellen, kesät talvet. Se kyllä piristää. Nukun paremmin yöt, kuitenkin katkonaisesti. Mies mainitsi, että kuorsaan. Itsellä nyt uniapneatutkimukset edessä. Ikää minulla reilu 50. Vaihdevuodet ei vielä ole alkanut. Tsemppiä sulle!

Vierailija
34/34 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosia väsynyt, epäilin juuri ferritiiniä ja väsymysoireyhtymää yms. Lopulta löytyi hitaasti etenevä syöpä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä