Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vanhoja kananmunia vielä käytätte?

Vierailija
24.02.2023 |

On joskus myynnissä alennettuun hintaan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilyy monta kuukautta jääkapissa.

Vierailija
2/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia, jotka eivät kellu. Kelluva muna on jo huono.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden vanhoja olen käyttänyt huoneen lämmössä säilytettynä. Avaan varovasti ja varaudun huuhteleen viemäristä alas, jos haisee. Koskaan en ole pilaantunutta munaa tavannut. Keltuainen ei enää yleensä kuitenkaan ole kiinteä noissa vanhoissa munissa.

Vierailija
4/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilaantuneita en käytä, muuten iällä ei väliä.

Vierailija
5/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain pilaantunut muna on huono. Kelluminen ei kerro pilaantumista.

Vierailija
6/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun raja on 2 kuukautta parasta ennen päiväyksen jälkeen. 

Vierailija
7/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikon munat aina kahvikuppiin. Sitten vasta ruokaan tai pannulle. Pilaantuneen munan kyllä tuntee. Vaikka olisi vanhempikin. Kun kaupat on lähellä en yleensä niitä varastoi.

Jos keitän munia, en keitä enää päiväysvanhoiksi jääneitä.

Vierailija
8/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuo ei pidä paikkaansa. Joskus muna kelluu keitinvedessä, silti ihan hyvä.

Vierailija
9/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puol vuotta sitten vanhaksi menneitä. Ei ole tullut ruokamyrkytyksiä.

Vierailija
10/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunissa se päiväys on turha, joten olet aika urpo :)

Vierailija
11/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on sattunut 40 vuoteen sellainen oikeasti pilaantunut muna, siis mustaksi mennyt sisusta ja hirveän kaamea haju.

Vierailija
12/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole isommin ikää tarkastellut. Jos muna on pilaantunut, en tietenkään sitä enää käytä, eikä oikein vanhoilla munilla tule kunnollista taikinaa leivonnassa, mutta kyllä ne kokkelina menee.

Usein näyttänyt siltä, että jääkaapissa menevät nopeammin huonoksi kuin huoneenlämmössä.

Vierailija
13/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaappi on liian kylmä.

Sopiva on 10- 15 plus astetta. Ei myöskään jääkaapin ovessa, koska muna ei kestä tärinää.

Vierailija
14/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kelluminen kertoo kyllä hyvin munan iän. Ajan kanssa munan kuoren läpi pääsee ilmaa, ja kun muna on riittävän vanha, ilmaa on niin paljon että muna alkaa kellua. Pystyyn lasin pohjalla nouseva muna on jo vähän aikaa nähnyt, kyljellään makaava on tuore.

Päivämääristä en välitä, kellutan ja syön. Kerran eläessäni olen yhden kelluvan munan löytänyt, ja se oli ainakin 2kk päiväystään vanhempi jo. Eli parasta ennen päivästä turvallisia vielä pitkään.

Entisaikaan munat käännettiin kennossa ylösalaisin aina parin päivän välein. Ja tekevät niin nykyisinkin esim. naparetkikunnissa base campissa. Säilyy kuukausia, kun ilmataskua ei muodostu munaan sisälle.

Vierailija
15/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukauden vanhoja olen käyttänyt huoneen lämmössä säilytettynä. Avaan varovasti ja varaudun huuhteleen viemäristä alas, jos haisee. Koskaan en ole pilaantunutta munaa tavannut. Keltuainen ei enää yleensä kuitenkaan ole kiinteä noissa vanhoissa munissa.

Kerran oli yhdessä kennossa useampi pilaantunut muna. Ja se ei ollut mikään päiväysvanha, vaan jotain muuta.

Muutoin en ole mätään munaan törmännyt. Ja tosiaan, sitä ei voi olla huomaamatta, että pilalla on. 

Vierailija
16/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikon munat aina kahvikuppiin. Sitten vasta ruokaan tai pannulle. Pilaantuneen munan kyllä tuntee. Vaikka olisi vanhempikin. Kun kaupat on lähellä en yleensä niitä varastoi.

Olen keittänyt ja syönyt päiväysvanhoja munia eikä kertaakaan ole olleet huonoja tai mitään pilaantumista havainnut.

Vierailija
17/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunissa se päiväys on turha, joten olet aika urpo :)

Niin minun raja on tuo 2 kuukautta. En näe syytä säilytellä niitä pidempään. Muutenkin kesäajat voi olla haasteellisia munan säilyvyydelle. Tulee riskiä, että säilytyketju ei ole onnistunut täydellisesti.

(sama)

Vierailija
18/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkaappi on liian kylmä.

Sopiva on 10- 15 plus astetta. Ei myöskään jääkaapin ovessa, koska muna ei kestä tärinää.

Kananmunat voi säilyttää joko huoneenlämmössä tai jääkaapissa, kunhan on tasainen lämpö.

Vierailija
19/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa ranskalaisessa keittokirjassa oli tuo kelluva muna-ohje. Tuore muna on kyljellään vesiastian pohjalla, voi käyttää ruokiin joissa muna on raakana (esim. pehmeät marengit ja suklaamousset). Kun muna nousee kärjelleen lasin pohjalla, sitä käytetään vielä pitkään lämpimiin ruokiin. Kelluvaa munaa ei kannattaisi enää käyttää, tai ainakaan tarjota vieraille, vaikka itse riskin ottaisi.

Vierailija
20/34 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keittänyt ja syönyt päiväysvanhoja munia eikä kertaakaan ole olleet huonoja tai mitään pilaantumista havainnut.

Näin minäkin puhuin, kunnes alkoi mätiä munia tulla vastaan n. viitisen vuotta sitten. Oli pidemmän aikaista ongelmaa. Monia mätiä munia kennoissa, jotka ehkä viikon pari yli viimeisen käyttöpäivän.

Silloin oli joku iso ongelma, jota ei kukaan taho paljastanut ja avannut. Oli helteinen alkukesä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän