Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Suomen koulujen taso romahtanut, 10 vuotta vanhoja kokeita ei enää osattaisi tehdä

Vierailija
24.02.2023 |

Puhumattakaan meidän 70 -luvulla syntyneiden kouluajoista. Se näkyy kaikkialla. Ihmisten yleissivistys on romahtanut. Mitä asialle pitäisi tehdä? Suomalaisten koulutustaso on Chilen ja Turkin tasoa eikä sivistyneiden länsimaiden.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan selviö: nykyään ei tarvitse osata koko ajan kaikilla on tietokone (kännykkä) mukanaan, josta asiat voi tarkistaa. Ei one enää syytä opiskella asioita kuten ennen.

Toinen juttu: nykyinen OPS kertoo, että oppilas opiskelee, mitä haluaa ja miten. Ei ole tiettyjä sisältöjä, joita kaikkien oletetaan osaavan (ulkoa)opittuina.

Paitsi, että pitää osata jo todella paljon nettiä käyttääkseen. Nykyajan nuori ei löydä netistä mitään, eikä ymmärrä lukemaansa, jos jotain sitten löytääkin. Huuhaan ja virheellisen tiedon erottelu ei onnistu, kun pohjatiedot puuttuvat.

Tarkoituksena onkin tuottaa tyhmiä kansalaisia joita on helppo ohjailla.

Demokratia ei ainakaan tällä tavalla menesty.

Vierailija
62/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meni 4 vain vuotta kun viher-vasurihallitus sai koulutustason romahtamaan. Ja jengiväkivallan kukoistamaan.  Sipilän aikaan vielä oltiin PISA-testeissäkin kärjen tuntumassa.

Miksi Suomessa ei koskaan saada ministeriä vastuuseen?

Niin kuka ottaa vastuun? Miten vasemmisto voi elää näiden tuloksien myötä, kuin ei olisi mitään tapahtunut.

Aina syytettää muita. Sipilä sitä Sipilä tätä. Siitä on 4 vuotta kun Sipilä oli hallituksessa, olisi aika herätä tähänpäivään ja nykyhallitukseen. 

Tuhosivat perinnön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapset ovat nyt ysillä ja kutosella.

Se, mihin olen kiinnittänyt huomiota on se, että he eivät enää kirjoita aineita koulussa äidinkielessä.

Nimittäin minun lempiaineeni koulussa 80- ja 90-luvuilla oli aineiden kirjoitus äidinkielen tunneilla ja kylläpä niitä kirjoitettiinkin. Minulla on yhä tallessa ne kymmenet ja kymmenet vihkot, joissa on satoja aineita. Siis ominpäin kirjoitettuja satuja ja tarinoita.

Minun lapseni ovat kirjoittaneet koko koulu-uransa aikana ehkäpä vain yhden aineen. Kun minä kirjoitin koko kouluajan tyyliin kaksi ainetta kuukaudessa.

Lisäksi kaunokirjoitusta ei ole kummallekaan opetettu ollenkaan.

Itse luin ala-asteikäisenä 80-luvulla kirjoja aivan mieletöntä tahtia. Satoja, satoja kirjoja, Neiti Etsiviä sun muita. 

Minulla on suuria vaikeuksia saada omia lapsiani lukemaan ja huomaan, että eivät ole äidinkielessä läheskään sillä tasolla, millä minä olin heidän iässään.

Huomaan sen siitä, että eivät edes ymmärrä kaikkia sanoja (juuri näitä erikoisempia, jotka saisi kirjallisuudesta) ja kun kirjoittavat vaikkapa historian läksyjen vastauksia, niin tällä nuoremmalla on vaikeuksia ihan muodostaa lauseita suomen kirjakielellä.

Se, että kirjakieltä ei kuule puheessa, on ongelma.

Tämä jää täysin vanhempien harteille. Meillä on nyt projektina se, että lapseni alkavat lukea ja kuunnella kirjoja, jotka on kirjakielellä. 

Vierailija
64/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukirjojen taso myös laskenut omista ajoista. Miksi tarvittava tieto ei löydy kirjasta ja on sekavasti kerrottu. Itsekin joutuu googlaamaan, kun auttaa tehtävien teossa. Näillä lapsilla, kun ei vielä sitä pohjatietoakaan ole asioista.

Vierailija
65/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluhallitukselle potkut. Kaikki erikoishankkeet seis. Seinät luokkiin ja opettajille kurinpito-oikeudet ja oikeus jättää luokalle. Pääpaino opetukselle, Wilmat ja muut hoidetaan jos ehditään. Ongelma ratkaistu.

Wilmaan läksyjen laittaminen olisi tärkeää jo ala-asteella. Kummankaan laspen koulussa näin ei toimittu, ja en siis voinut tietää onko ne läksyt tehty vai ei. Pointtina tälle oli se että lapsen pitää itse merkata ylös. Miten tyhmä täytyy opettajan olla?

Alkuopetusluokassani lapset ei saa samoja läksyjä. Yksi osaa lukea, yksi opettelee kirjaimia ja tavuja. Samoin kirjoituksessa lasten tahti on hyvin erilainen eri lapsilla. Aika työ olisi yksilölliset läksyt kirjata jokaiselle erikseen Wilmaan.

Vierailija
66/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan selviö: nykyään ei tarvitse osata koko ajan kaikilla on tietokone (kännykkä) mukanaan, josta asiat voi tarkistaa. Ei one enää syytä opiskella asioita kuten ennen.

Toinen juttu: nykyinen OPS kertoo, että oppilas opiskelee, mitä haluaa ja miten. Ei ole tiettyjä sisältöjä, joita kaikkien oletetaan osaavan (ulkoa)opittuina.

Paitsi, että pitää osata jo todella paljon nettiä käyttääkseen. Nykyajan nuori ei löydä netistä mitään, eikä ymmärrä lukemaansa, jos jotain sitten löytääkin. Huuhaan ja virheellisen tiedon erottelu ei onnistu, kun pohjatiedot puuttuvat.

Tarkoituksena onkin tuottaa tyhmiä kansalaisia joita on helppo ohjailla.

Demokratia ei ainakaan tällä tavalla menesty.

Ei ole tarkoituskaan enää. Näkeehän sen USAstakin, miten suuri osa kansaa on ihan kuutamolla ja uskoo mitä älyttömimpiä valheita. Poliitikkojen on helpompi ohjailla tietämättömiä laumoja. Suomi amerikkalaistuu monella tavalla, ja siihen kuuluu myös wokeilu ja kansan tyhmistäminen. Sen takia koululaitoksen epäkohdille ei tehdä oikeasti mitään, vaikka vikojen korjaaminen olisi helppoa, koska voitaisiin palata entisiin käytäntöihin. Entiset käytännöt toimivat paremmin - eivät täydellisesti nekään, mutta joka tapauksessa paljon nykyisiä paremmin.

Vierailija
67/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien näitä keskusteluita on ennakkosensuroitu? Eikö vauva.fi pointti ole nimenomaan puhua vapaasti ja anonyymisti.

Vierailija
68/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meni 4 vain vuotta kun viher-vasurihallitus sai koulutustason romahtamaan. Ja jengiväkivallan kukoistamaan.  Sipilän aikaan vielä oltiin PISA-testeissäkin kärjen tuntumassa.

Hyvä kysymys. Kuka nykyisistä ministereistä kantaa vastuun?

Kuten on jo täällä useasti todettu, leikkaukset ja opsin muutokset teki KOKOOMUS. Nykyhallitus ei ole koskenutkaan opsiin tai leikannut mitään koulutuksesta.

Kunnat puolestaan päättävät, miten rahoittavat koulujaan.

Pidetään faktat mielessä.

Mikään valtio ei voi ohjata miljardeja vuosibudjetistaan kielitaidottomien ihmisten opettamiseen. Se on liian kallista halpatyövoimaa meille tavallisille veronmaksajille.

Vierailija
69/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietystä aihealueesta ei tässäkään ketjussa saa puhua, sillä viestit menevät heti tarkastettavaksi ja sensuurin alaiseksi. Mutta liittyy hyvinkin vahvasti tähän koulujen alaspäinsyöksyyn, ja olisi mielenkiintoista tutkia, miten ja millä tavalla. 

Vierailija
70/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistys ei ole kummoinen nuorilla ja varsinkaan naisilla. Lapset on fiksuja ja uteliaita mutta nuoria kiinnostaa pelaaminen ym.

Vierailija
71/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kielen taitoa ainakin pitäisi lisätä. 

T: RKP

Vierailija
72/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki muutokset ole aina hyväksi. En oikein ymmärrä, miksi asioita on ruvettu muuttamaan jos aikaisemmat käytännöt ovat olleet toimivia ja tuloset hyviä. 

Vierailija
73/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki muutokset ole aina hyväksi. En oikein ymmärrä, miksi asioita on ruvettu muuttamaan jos aikaisemmat käytännöt ovat olleet toimivia ja tuloset hyviä. 

Samaa mieltä.

Vierailija
74/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Vaikea sanoa mitä pitäisi tehdä.

Käsittääkseni taso ei ole kauttaaltaan romahtanut, vaan erot päiden välillä ovat suuret. Siis yhdet osaavat hyvin ja toiset eivät vähääkään.

Ne jotka osaavat, saavat apua opiskeluun vanhemmiltaan. Huonosti osaavien vanhempia tuskin voi vaihtaa.

sitten niitä jotka ei tarvi apua, vähemmän

Vierailija
75/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tätä ei saa sanoa ääneen, mutta kouluissa on aivan liikaa nykyään oppilaita, jotka eivät osaa kunnolla suomea. Lisäksi leikkaukset, jatkuva pakkomielle inkluusioon ja teknologian jatkuva tuputtaminen vaikuttavat varmasti myös oppimistuloksiin. 

Öyhöyh, tuossa Napapiirin koulussa on 1% s2-oppilaita, eli päättelyketjusi haisee.

6/450 ka 8,13

Vierailija
76/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romahdus on tapahtunut ihan muutamana viime vuotena, nykyisen hallituksen leppoistamisagendan seurauksena. Se uutinen oli oikeasti että 5 vuotta vanhat kokeet ovat nykyoppilaille liian vaikeita ja lähde oli kainuulainen rehtori a-studiossa. Ketään ei saa jättää luokalleen vaikka osaaminen olisi ameeban tasoa. Näillä eväillä nyt on koulutettu niitä "tulevaisuuden vihreän teknologian innovaattoreita ja huippu-osaajia" jotka tulevat pelastamaan suomen konkurssilta. Ilmiöpulpettien ihanuuksia.

Jos tarkkoja ollaan, niin se rehtori oli Rovaniemeltä..

Vierailija
77/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaiset!

Nauttikaa nyt siitä kulttuurista! xD

Vierailija
78/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapset ovat nyt ysillä ja kutosella.

Se, mihin olen kiinnittänyt huomiota on se, että he eivät enää kirjoita aineita koulussa äidinkielessä.

Nimittäin minun lempiaineeni koulussa 80- ja 90-luvuilla oli aineiden kirjoitus äidinkielen tunneilla ja kylläpä niitä kirjoitettiinkin. Minulla on yhä tallessa ne kymmenet ja kymmenet vihkot, joissa on satoja aineita. Siis ominpäin kirjoitettuja satuja ja tarinoita.

Minun lapseni ovat kirjoittaneet koko koulu-uransa aikana ehkäpä vain yhden aineen. Kun minä kirjoitin koko kouluajan tyyliin kaksi ainetta kuukaudessa.

Lisäksi kaunokirjoitusta ei ole kummallekaan opetettu ollenkaan.

Itse luin ala-asteikäisenä 80-luvulla kirjoja aivan mieletöntä tahtia. Satoja, satoja kirjoja, Neiti Etsiviä sun muita. 

Minulla on suuria vaikeuksia saada omia lapsiani lukemaan ja huomaan, että eivät ole äidinkielessä läheskään sillä tasolla, millä minä olin heidän iässään.

Huomaan sen siitä, että eivät edes ymmärrä kaikkia sanoja (juuri näitä erikoisempia, jotka saisi kirjallisuudesta) ja kun kirjoittavat vaikkapa historian läksyjen vastauksia, niin tällä nuoremmalla on vaikeuksia ihan muodostaa lauseita suomen kirjakielellä.

Se, että kirjakieltä ei kuule puheessa, on ongelma.

Tämä jää täysin vanhempien harteille. Meillä on nyt projektina se, että lapseni alkavat lukea ja kuunnella kirjoja, jotka on kirjakielellä. 

Liian suurelta osalta ei aineen kirjoittaminen onnistu ollenkaan. Häiritsevät vain muita, jos aineita kirjoitettaisiin.

Vierailija
79/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleissivistys ei ole kummoinen nuorilla ja varsinkaan naisilla. Lapset on fiksuja ja uteliaita mutta nuoria kiinnostaa pelaaminen ym.

tytöt valtaa lukiot ja varsinkin yli 9 lukiot ja yliopistot

Vierailija
80/103 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuka ottaa vastuun? Miten vasemmisto voi elää näiden tuloksien myötä, kuin ei olisi mitään tapahtunut.

Aina syytettää muita. Sipilä sitä Sipilä tätä. Siitä on 4 vuotta kun Sipilä oli hallituksessa, olisi aika herätä tähänpäivään ja nykyhallitukseen. 

Tuhosivat perinnön.

Nykyhallitus ei ole leikannut koulutuksesta, eikä huonontanut opsia millään tavoin. Kokoomus teki kummatkin.

Nykyhallitus lisäsi rahoitusta. Toki vielä enemmän pitäisi tehdä varhaiskasvatuksesta peruskouluun saakka, mutta ei syytetä koulutusleikkausten ja opsin muutoksen seuraamuksista vääriä puolueita kuitenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi