Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset eivät ole 200 vuodessa omaksuneet yleiskieltä ja hylänneet puhekieltä ja murteita?

Vierailija
23.02.2023 |

Suomen yleiskieli, joka on virallinen kieli, täyttä kohta puoliin 200 vuotta. Sen tarkoitus oli yhdenmukaistaa murteiden hajauttama ja sirpaloittama suomen kieli ja luoda suomalaiislle yksi yhtenäinen kieli, jota käytettäisiin ja puhuttaisiin puhekielen ja murteiden sijaan.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yleiskieli ei ole puhekieltä. Se on tarkoitettu virallisiin yhteyksiin ja kirjoitettuun kieleen, ei jokapäiväiseen puheeseen.

Vierailija
22/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei savolaisella ole edellytyksiä puhua suomea enempää kuin mosambikilaisellakaan. Kieliero on niin suuri. Nunnukanunnukajengi ei edes halua samaistua Suomeen.

Ja helsinkiläisten puheessa yli puolet sanoista on jotain ihan kryptistä.

Ruotsia koska bättre folk.

Slangissa on sanoja ruotsista ja venäjästä. Entiset hallitsijat jättivät jälkensä kieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta näinhän on käynyt. Ei kukaan enää puhu kunnon savoa tai raumaa. Kuopion torillakin on mä ja sä.

Näin on käynyt nyt someaikakautena kyllä. Olen itse kotoisin perinteiseltä mää ja sää -murrealueelta ja asun nyt perinteisesti mie-valtaisella paikkakunnalla, mutta kyllä nuoret täällä puhuvat hyvin pitkälti yleiskieltä paikallisen murteen sijaan. Hyvin harva alle 25-vuotias puhuu mietä ja sietä. 

Vierailija
24/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yleiskieli ei ole puhekieltä. Se on tarkoitettu virallisiin yhteyksiin ja kirjoitettuun kieleen, ei jokapäiväiseen puheeseen.

Ja hyvä niin. Kuulostaisi aika kankealta, jos kaikki puhuisivat kirjakieltä.

Vierailija
25/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin näitä hienostelijoita nimitetään (selän takana) hienoperseiksi!

Vierailija
26/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei savolaisella ole edellytyksiä puhua suomea enempää kuin mosambikilaisellakaan. Kieliero on niin suuri. Nunnukanunnukajengi ei edes halua samaistua Suomeen.

Slangi on enemmän venäjää kuin suomea. Osa sanoista on myös ruotsia mutta venäläisyys kyllä korostuu.

Vierailija
27/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhekieli on lyhyttä, nopeaa ja vähemmän energiaa vievää kuin kirjakieli. Ei kovin moni jaksa sanoa minä kun helpompi on sanoa mä jne.

Kyse olikin yleiskielestä, ei kirjakielessä.

Sama asia.

Vierailija
28/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi käyttää yleiskieltä? Sehän on täynnä hölmöjä ilmauksia. Esim. "mustasukkainen mies" eli englanniksi "a man with black socks". 

Tai "aurinko paistaa" eli englanniksi "sun fries". Joo ei. Paistinpannulla paistetaan. Aurinko loistaa eli englanniksi "sun shines".  

Tai sanonta "aurinko nousee idästä". Ei muuten nouse, vaan pysyy paikoillaan. Koska se pysyy paikoillaan, se ei myöskään laske. Ei ole olemassa auringon nousua, eikä auringon laskua. 

Vierailija
29/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin näitä hienostelijoita nimitetään (selän takana) hienoperseiksi!

Ja sinua kuraperseeksi.

Vierailija
30/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta näinhän on käynyt. Ei kukaan enää puhu kunnon savoa tai raumaa. Kuopion torillakin on mä ja sä.

Näin on käynyt nyt someaikakautena kyllä. Olen itse kotoisin perinteiseltä mää ja sää -murrealueelta ja asun nyt perinteisesti mie-valtaisella paikkakunnalla, mutta kyllä nuoret täällä puhuvat hyvin pitkälti yleiskieltä paikallisen murteen sijaan. Hyvin harva alle 25-vuotias puhuu mietä ja sietä. 

Se että jonkun puhe ei ole selvästi murteellista ei vielä tarkoita että se olisi yleiskielistä. Lähes jokaisen puheessa on siltikin puhekielisiä ilmauksia ja sanamuotoja. Täysin yleiskielinen puhe kuulostaa lähinnä paperista luetulta.

Vierailija
31/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomenruotsalaiset eivät ole oppineet suomea 200 vuodessa ja edelleen he vaativat, että kaikki muut opettelevat ruotsia heidän palvelemiseksi?

Vierailija
32/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsia koska bättre folk.

Loukkasit juuri 1 322 miljoonaa skoonelaista, 61 001 gotlantilaista ja kaikkiaan 4 776 miljoonaa göötanmaalaista.

Mutta ei Suomi oppinut 500 vuodessa ruottiakaan

Vierailija
33/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä on yleiskieli. Kuka muuten on keksinyt kirjakielen? Onko joskus oikeasti puhuttu niin?

Jos avaat vaikkapa Hesarin tai jonkun muun lehden, törmäät varmasti yleiskieleen.

Samoin television uutistenlukija kertoo uutiset yleiskielellä ts kirjakielellä.

Vierailija
34/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi käyttää yleiskieltä? Sehän on täynnä hölmöjä ilmauksia. Esim. "mustasukkainen mies" eli englanniksi "a man with black socks". 

Tai "aurinko paistaa" eli englanniksi "sun fries". Joo ei. Paistinpannulla paistetaan. Aurinko loistaa eli englanniksi "sun shines".  

Tai sanonta "aurinko nousee idästä". Ei muuten nouse, vaan pysyy paikoillaan. Koska se pysyy paikoillaan, se ei myöskään laske. Ei ole olemassa auringon nousua, eikä auringon laskua. 

Pilkun rakasteleminen, vertailemalla englantia suomeen, on kuin satula lehmällä. Jotain on väärässä paikassa.

Ps. Aurinko ei ole paikallaan. Se kiertää huimaa vauhtia galaksin kierteishaarassa planeettojensa kanssa.

Vierailija
35/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä varsinainen viisastelija.

Vierailija
36/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että jonkun puhe ei ole selvästi murteellista ei vielä tarkoita että se olisi yleiskielistä. Lähes jokaisen puheessa on siltikin puhekielisiä ilmauksia ja sanamuotoja. Täysin yleiskielinen puhe kuulostaa lähinnä paperista luetulta.

No, joka tapauksessa nuoret puhuvat täällä hyvin pitkälti kuten etelä-Suomessa. Esim. mä, sä, toi, noi, kun täällä on perinteisesti ollut mie, sie, tuo ja nuo. Ja sitten lyhennetään sanoja kuten sit, mut, jne.

Vierailija
37/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Slangi on enemmän venäjää kuin suomea. Osa sanoista on myös ruotsia mutta venäläisyys kyllä korostuu.

Modernissa slangissa sekoittuu venäjä, ruotsi, saksa ja englanti. Hirvittävän kuuloista.

Vierailija
38/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä on yleiskieli. Kuka muuten on keksinyt kirjakielen? Onko joskus oikeasti puhuttu niin?

Jos avaat vaikkapa Hesarin tai jonkun muun lehden, törmäät varmasti yleiskieleen.

On ihan hyvä etteivät kaikki puhu kuten uutistenlukijat. Hirveän kankeaa ja kielestä puuttuu silloin "väri". Miten ilmaiset yleiskielellä eri tunnetiloja tai mielipiteitä? "Tänään mielialassani on havaittavissa ilon suuntaan viittaavia merkkejä"? "Minä olen tänään iloinen?". Kuulostaisi ihan naurettavalta.

Vierailija
39/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleiskieli on standardikieli, joka on kaikille kielen puhujille yhteinen kielimuoto. Yleiskieli on normitettu, sanastoltaan yleispätevä ja perussävyltään neutraali kielimuoto, jota käytetään kirjallisesti ja suullisesti julkisissa yhteyksissä. Varsinkin silloin kun kyse on kirjoitetusta standardikielestä, käytetään myös nimitystä kirjakieli. Jokaiselle opetetaan yleiskieli koulussa, jossa äidinkielen tunneilla painotetaan oikeaoppisen kielen oppimista ja osaamista.

https://www.kotus.fi/kielitieto/yleiskieli_ja_sen_huoltaminen/yleiskiel…

https://www.kotus.fi/kielitieto/yleiskieli_ja_sen_huoltaminen

Ei meillä ainakaan koulussa painotettu, että nyt opettelemme yleiskieltä, koska se on standardi johon kaikkien täytyisi pyrkiä. Eikä mustamaalattu murteita tai puhekielen käyttöä.

No uskoisin, että edelleen esim lukiossa harjoitellaan kirjakielen kirjoittamista. Esim ylioppilasaineissa ei yleensä hyväksytä murteellista kieltä vaan kirjoituksen pitää olla yleiskieltä, missä on tietyt säännöt.

Vierailija
40/65 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan hyvä etteivät kaikki puhu kuten uutistenlukijat. Hirveän kankeaa ja kielestä puuttuu silloin "väri". Miten ilmaiset yleiskielellä eri tunnetiloja tai mielipiteitä? "Tänään mielialassani on havaittavissa ilon suuntaan viittaavia merkkejä"? "Minä olen tänään iloinen?". Kuulostaisi ihan naurettavalta.

Yleiskieltä jatkuvasti puhuvat kuulostavatkin aina autistisen ilottomilta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän