Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli omasta lapsesta

Vierailija
22.02.2023 |

Meidän kunnassa on aivan surkea koululääkäri tilanne ja tuntuu että lapseni on tippumassa pois tuen piiristä.
Hän on nyt 15-vuotias eli päättää nyt keväällä peruskoulun. Jos päättää.
Hän on saanut nyt pelkkiä nelosia kokeista. Opiskelu ei kiinnosta koska ilmeisesti liian vaikeaa. Hänellä adhd ja autismi. Lääkitys on muttei siitä tunnu olevan enää mitään apua. Nuoren kasvaessa ylivilkkaus on hävinnyt eli juurikin se mihin lääke parhaiten auttaa. Tarkkaavuuteen ei ole lääkkeistä oikein apua.
Hän on ollut tuen piirissä ja saanut todella hyvää ja laadukasta kuntoutusta.
Nyt kun sitä tukea eniten tarvitsisi niin jätetään oman onnen nojaan.
Itsekin olen vähän hukassa kun en tiedä mihin olen yhteydessä?
Lasuunko? Vai ihan tk-lääkäriin?

Päihteitä ei ole kuvassa mukana eikä mitään epämääräisiä menoja. On oaljon kotona tai treenaa kavereiden kanssa salilla. Siellä käy useita kertoja viikossa. Käynyt vuosia.
Teini on hyväntuulinen ja iloinen ja vaikuttaa näin muuten tasapainoiselta mutta koulu ei vaan suju. Ei häntä ole ikinä opiskelut kiinnostaneet eli mimimin tehnyt mutta nyt ei enää sitäkään.
Opettajat vaihtuu koulussa. Välillä ei ollut opettajaa ollenkaan viime vuonna! On siis pienryhmässä mutta iso osa tunneista integroituna yleisopetukseen.
Opettajat eivät ole ottaneet minuun yhteyttä mistä olen ollut ihmeissäni.
Nyt ajattelin itse laittaa viestiä taas kerran. Tuskin siitä mitään hyötyä kuitenkaan on.
Se mistä olen huolissani on juurikin tuo opiskelun vaikeus ja tulevat jatko-opinnot. Pääseekö kohta mihinkään jos tuommoisia numeroita tulee?
Nyt riittää pisteet sinne minne hakee muttei ne riitä jos numerot laskee vaan.
Teinillä itsellään "pää pilvissä" tulevaisuuden suhteen eli kuvittelee rikastuvansa tuosta noin vaan.
Eilen olin hänelle todella kiukkuinen ja hän vaan huokaili välillä teatraalisesti typerälle äidille joka ei ymmärrä nykymaailmasta ja rikastumismahdollisuuksista mitään.

Eli todellakin tarvittaisiin nyt apua siihen että jotain tolkkua saisi teinin päähän ja herätyksen sii ettei sitä rahaa vain ole aikuisena jos ei mitään sen eteen tee.
Minua eikä isäänsä usko. Tubettajat ja tiktokkaajat tietää paremmin nämä jutut ja heitä mieluummin kuuntelee.
Eilen sanoinkin että puhelimet sun muut lähtee kunnes oppii medialukutaidon.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä aina jotenkin pärjää. Itse olen koulussa pärjäämätön viisikymppinen nainen ja pelailen huvikseni päivät. Ei kaikki pääse työelämään mukaan.

Ei tuo silti tavoiteltava tilanne ole johon nuorta kannustaa.

Nyt ehkä suurin syy on tarkkaavaisuuden ja mielenkiinnon puute ja ehkä liian omatoimista opiskelua kun tarvitsisi enemmän tukea siihen että tehtävät tulee tehtyä.

Toivoisin koulusta enemmän tukea opiskeluun eikä luoteta siihen että kyllä se osaa. Kyllä hän osaa mutta rarvitsee enemmän tukea mitä muut.

Ap

Kuinka monta kertaa AP sinä olet istunut pojan kanssa alas ja auttanut häntä opiskelussa?

Viime aikoina ihan liian vähän tehnyt sitäkin.

Kokeisiin luku on ollut haastavaa tarkkaavuuden puutteen takia.

Olen ollut hyvä lukemaan kokeisiin lasten kanssa mutta hänen kanssaan en ole löytänyt tapaa jolla asiat menisi päähän. Pojalla saattaa jo yhden lauseen jälkeen lähteä ajatus harhailemaan. En lue kokeisiin vaan ns lukemalla vaan pyrin keskustelemaan asioista ja kertomaan esimerkkejä eli niin että myös ymmärtää mitä luetaan. Se on vaan vaikeaa kun toinen ei pysty yhtään keskittymään.

Viimeksi autoin kemian tehtävässä eli käytännössä meni siihen että minä sen tehtävän tein. Ei se noinkaan voi mennä.

Tämän takia tarvittaisiinkin nyt jotakin tukitoimia opiskeluun ja siksi täällä kyselinkin että mihin olen yhteydessä kun ei ole mitään hoitokontaktia mihinkään.

Koululääkäriä ei ole kuin satunnaisesti. Käytännössä hän uusii reseptit puoleksi vuodeksi kerrallaan. Siinä se.

Ap

Vierailija
22/25 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon poika viettää aikaa puhelimella/tietokoneella/pelien ääressä?

Liikaa johon nyt on tultava muutos.

Peliongelmaa ei ole niin sillä en ollut huolissani siitä että katsoo telkkaa ja sitä kautta nettiä (yotube jne) tai on puhelimella.

Hän pelaa kyllä mutta noudattaa peliaikoja ja lopettaa monesti ennen kuin peliaika päättyy ja lähtee salille tai näkee kavereita esim ulkojäällä.

Hänellä on onneksi hyvä kaveriporukka jossa fiksuja nuoria.

Ap

Tuohan kertoo jo kaiken.

Miksi hänen pitäisi keskittyä kouluun, kun te olette antaneet hänen olla opiskelematta ja antaneet hänen tuoda huonoja numeroita koulusta. Tätä käyttäytymistä on sitten palkittu antamalla hänen ihan vapaasti pelata, katsoa telkkaa, youtubea ja puhelinta niin kuin normaalisti. 

Kuten sanoin niin tähän tulee muutos.

Minulla itsellänikin on ollut vähän turhan kiirettä töissä ja muussa arjessa enkä ole Wilmaa kovin tarkasti syynännyt. Vain viestit nopsaa lukenut.

Nyt vasta katsoin koenumeroita ja järkytyin. Ihan nelosiakin oli monta ja osa nelosista siitä ettei tehtäviä oltu palautettu mutta ihan kokeistakin nelosia mm maantieto ja terveystieto.

Sillä jäinkin ihmettelemään ettei kukaan opettajista ole ollut minuun yhteydessä.

Poika on kyllä näyttänyt kokeiden numeroita mutta vain seiskasta ylöspäin ja ysejäkin tullut. Ei hän niitä nelosia ole näytellyt. Sillä olenkin ollut siinä uskossa että koulu sujuu kun ei kukaan opettaja ole ollut huolissaan.

Ap

Se taitaa kyllä olla vähän niinkuin yhteys kotiin, kun se koenumero sinne wilmaan vanhemman ihmeteltäväksi lätkäistään.

Toivottavasti saatte suunnan kääntymään. Hieno juttu kuitenkin, että on kavereita ja fiksuja kiinnostuksen kohteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjon oppilaiden on usein vaikea kiinnostua mistään, mikä ei aidosti itseä kiinnosta. Ne ei saa sitä motia aikaiseksi, pitäisi olla oma innostus opiskeltavaan asiaan, kuten poikaasi kiinnostaa shakki.

Vierailija
24/25 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismin kirjon oppilaiden on usein vaikea kiinnostua mistään, mikä ei aidosti itseä kiinnosta. Ne ei saa sitä motia aikaiseksi, pitäisi olla oma innostus opiskeltavaan asiaan, kuten poikaasi kiinnostaa shakki.

Tämä on kyllä niin totta. Englanti on hänelle helppoa ja kokeista tulee kymppejä ja on todistuksessa ollut 9 tai 10 aina. Musiikki hänellä on aina ollut 9. Hän soittaa koskettimia ja kitaraa ja keskittyy tuntikausia näiden soittamiseen ja kappaleiden opetteluun. Kuuntelee muutenkin paljon musiikkia ja tietää tosi paljon esim 80-luvun musikkista. Liikunta samoin 9. Hyvin pitkäjänteinen ja näkee paljon vaivaa että saa tuloksia.

Shakki on vielä yksi jota opettelee paljon ja haluaa oppia siinå koko ajan uutta. Pelaisi sitä tuntikausia.

Sitten on ne aineet jotka ei kiinnosta pätkän vertaa niin kokeesta tulee 4. Terveystiedossa oli kerran kiinnostava aihe niin sai käytännössä lukematta 9- kokeesta. Nyt tulee 4-6 kun ei kiinnosta. Maantieto ei kiinnosta myöskään eikä uskonto.

Matikkakin menee vaihtelevasti. Kertotaulut menee kuin vettä vaan. Sitten on aiheita jotka täysin nounou.

Poika on kyllä aika kilpailuhenkinen eli joku joka osaisi esim kaikki maat ja pääkaupungit niin voisi saada pojan innostumaan kisan avulla koska poika jatkaa harjoittelua niin kauan kunnes hän osaa ja voittaa.

Mutta tämä on juurikin haastavaa kun keskittymiskyky on se 0 niihin asioihin mitkä ei kiinosta. Vaikka onkin helppo teini niin jos hän päättää että ei tee eikä kiinnosta niin se on niin ja motivointi on tosi vaikeaa.

Ap

Vierailija
25/25 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on oppivelvollisuus 18v saakka. On 10 luokkaa, tuvaa, valmaa jne. Myös tiettyihin ammattikouluihin pääsee 5-6 keskiarvolla. Kukaan ei voi jäädä kotiin lojumaan mikä on hyvä.

Omalla pojalla myös tarkkaavaisuus ongelmaa. Autoin 9 luokalla tehtävissä hävettävän reippaasti. Koululta ei saanut apua. Apu oli pienryhmä tiettyihin aineisiin. No nyt eka vuosi amiksessa ja kun on diagnoosi saa tuki toimia. Eikä amiksesta ei lennä ulos jos koulua vaan käy, tuki toimia on siellä näköjään paremmin saatavilla, kun peruskoulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme