Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko kadotuksen olemassaoloon?

Vierailija
22.02.2023 |

Eli otsikossa kysymys, uskotko kadotuksen/helvetin olemassaoloon? Oletko kristitty, edustatko jotain toista uskontokuntaa vai oleko agnostikko/ateisti?

Uskotko kadotuksen olemassaoloon?

Vaihtoehdot

Kommentit (2114)

Vierailija
981/2114 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoo Herra, Israelin kuningas

ja sen lunastaja, Herra Sebaot:

– Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen,

ei ole muuta Jumalaa kuin minä.

7

Kuka on minun kaltaiseni? Antakoon äänensä kuulua

ja kertokoon minulle, mitä on tapahtunut

siitä alkaen kun asetin paikalleen ikimuinaisen kansan!

Hän esittäköön myös tulevat tapahtumat,

tulevaiset hän kertokoon meille!

8

Älkää säikähtäkö, älkää jääkö kauhun valtaan!

Enkö ole jo aikoja sitten

kertonut ja ilmoittanut näitä teille?

Te olette minun todistajani:

onko muuta Jumalaa, muuta turvakalliota kuin minä?

Minä en toista tunne!

Ihminen veistämässä jumalankuvaa

9

Patsaiden tekijät ovat harhan vallassa,

heidän ihanat työnsä eivät ketään auta.

Niiden palvojat eivät mitään näe,

eivät mitään ymmärrä,

he joutuvat häpeään.

10Se, joka muovaa jumalan tai valaa patsaan,

tekee hyödyttömän teon.

11Huonosti käy sen, joka niitä palvoo.

Eiväthän sepät ole ihmistä kummempia!

Kokoontukoot vain kaikki, astukoot yhdessä minun eteeni,

pelon valtaan he joutuvat, kaikki yhdessä häpeään!

12Metalliseppä teroittaa talttansa.

Hän työskentelee ahjon ääressä,

vasaroilla hän muovaa kuvan,

muotoilee sen kättensä voimalla.

Mutta nälkä hänenkin tulee,

ja silloin hänen voimansa ehtyvät.

Hän uupuu, jos ei saa vettä janoonsa.

13Puuseppä mittailee nuorallaan

ja piirtää puun pintaan punaliidulla hahmon,

vuolee sen esiin kovertimilla

ja tarkistaa sitä harpilla,

hän tekee sen ihmisolennon kaltaiseksi,

antaa sille ihmisen kauniin muodon,

ja se saa asua omassa pyhäkössään.

14Käyttöönsä ihminen kaataa setripuita,

valikoi metsästä tammen tai rautatammen,

joka on saanut puiden keskellä rauhassa kasvaa vahvaksi.

Tai hän istuttaa laakeripuita, jotka sade kasvattaa.

15Näin hän saa polttopuuta.

Sitä hän hakee lämmitelläkseen,

siitä tekee valkean tulisijaan

paistaakseen leipää.

Siitä hän myös valmistaa jumalan,

jonka eteen heittäytyy,

siitä hän tekee patsaan,

jota sitten kumartaa.

16Puolet puusta hän polttaa,

paistaa sen päällä lihaa, syö,

tulee kylläiseksi, lämmittelee ja sanoo: »Hohhoijaa!

Siinäpä kunnon tuli. Jo alkaa tarjeta!»

17Mutta lopusta puusta hän veistää itselleen jumalan,

patsaan, jota hän kumartaa ja palvoo.

Hän rukoilee sitä ja sanoo:

– Pelasta minut! Olethan sinä minun jumalani!

18Mitään he eivät tiedä, mitään eivät ymmärrä!

Heidän silmänsä ovat tahmautuneet umpeen, eivät he näe,

heidän sydämensä on turtunut, eivät he tajua.

19Eivät he ota opikseen,

ei heillä ole älyä eikä ymmärrystä sanoa:

– Puolet siitä poltin tulisijassa,

hiilloksella paistoin leipää,

paistoin lihaa ja söin.

Ja sen rippeistä minä tein tuollaisen iljetyksen!

Puupölkkyäkö tässä pitäisi kumartaa?

20Tyhjän perässä juoksija!

Hänen harhautunut sydämensä eksyttää hänet.

Ei hän osaa pelastaa itseään,

ei sanoa itselleen:

– Petosta! Minun käteni pitää kiinni tyhjästä!

Ja te syytätte ´vedoja pitkistä teksteistä, onko  tämä nyt "lyhyt" kristillinen teksti?

Se kertoo ainoan Jumalan mielipiteestä Vedajumalista ja kaikista epäjumalista.

Raamatun mukaan  on paljon jumalia tai siis epäjumalia.

KR 1933/-38

Ps. 82:6 Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;

Niin. Nuo jumalat (pienellä kirjoitettuna ) ovat itseasiassa epäjumalia, eivät siis Jumalan vertaisia, jota on vain yksi ja Hän on absoluutti, ainoa tosi Jumala.

Nuo jumalat ovat alun perin olleet Jumalan luomia henkiolentoja, kuten enkeleitä, jotka ovat sitten langenneet alkuperäisistä tehtävistään eli sanansaattajan, auttajan, parantajan ja uskossa rohkaisijaa  jne. tehtävistään.

Raamatussa tehdään perustavaa laatua oleva ero Jumalan ja jumalan käsitteen välillä.

Lisäys:

Myös sillä, puhutaanko Pojasta vai pojasta/pojista, on eroa.  Siis onko asia kirjoitettu isolla vai pienellä alkukirjaimella. Jeesusta, Jumalan Poikaa ei ole luotu, Hän on  ollut aina oleva.

Sen sijaan Jumalan luomista enkeleistä käytetään Raamatussa ilmaisua Jumalan pojat. He ovat siis luotuja.

Samoin ihmisten jälkikasvusta käytetään Raamatussa nimiä pojat ja tytöt, tyttäret jne. Hekin ovat luotua maailmaa. 

KR 1933/-38

1Moos. 6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.

Ihmisten ja Jumalan poikien jälkeläisistä  kerrotaan eri kansojen tarinoissa. Lapset syntyivät heti (geenitekniikka) ja tyttö  pysyi neitsyenä.

Turhaan spämmäät. Tuo ei pelasta ketään kadotustuomiolta.

Mutta tuhannet kilometrit Raamattukopioita ei ole spämmiä?

Eivät. Kristityt  ovat saaneet Jumalalta käskyn levittää Jumalan sanaa. Se on Elämän leipää.

Mutta Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta. Matt. 4:4

Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta. 1. Piet. 1:23

Mehän olemme kuulleet hyvän sanoman aivan niin kuin nuo entisajan ihmiset. Heille ei kuitenkaan ollut mitään hyötyä sanasta, jonka he kuulivat, koska he eivät sitä uskoneet eikä se näin sulautunut heihin

Hepr. 4:2

Mikä on alusta alkaen ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme: elämän Sanasta. 1. Joh. 1:1

Mikä on alusta alkaen ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme: elämän Sanasta. 1. Joh. 1:1

Mutta sitä ennen on evankeliumi julistettava kaikille kansoille.

Mark. 13:10

Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa". Luuk. 9:60

Ja hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita. Luuk. 9:2

Mutta hän sanoi heille: "Minun tulee muillekin kaupungeille julistaa Jumalan valtakunnan evankeliumia, sillä sitä varten minä olen lähetetty" Luuk. 4:43

Julista sanaa, astu esiin sopivaan ja sopimattomaan aikaan, nuhtele, moiti ja kehota, aina kärsivällisesti opettaen 2. Tim. 4:2

Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika on paha. Ef. 5:16

Suhtautukaa viisaasti ulkopuolisiin, käyttäkää sopivaa hetkeä hyväksenne. Kol. 4:5

Sitä voi sitten ihmetellä, että miksi ateistit, vapaa-ajattelijat, vedat yms kopioivat kristityiltä tämän toimintatavan. Siis juuri heiltä, jota he eniten halveksivat. Teillä ei kai ole ketään, joka teidät käskee näitä tekstejänne laittamaan yhä uudestaan ja uudestaan?

Kaikille muillekin maailman uskonnoille on annettu lähetystyön tehtävä, mutta muut uskonnot eivät ole yhtä aggressiivisia ja vihamielisiä vääräuskoisia kohtaan kuin kristinusko ja islam.

Fundamentalistinen pelastususkonto jakaa maailman kahteen leiriin - paholaisen ohjaamiin uskottomiin ja oikeauskoisiin kristittyihin.

Kun vastapuolen oppeja DEMONISOIDAAN, on välirauha vaikea tehdä. Useimilla fundamentalistisilla uskonsuunnilla on muut pois sulkeva uskonoppi. Tarvitaan monta taivasta, että kaikki oikeauskoiset niihin sopisivat.

Vierailija
982/2114 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japani, Kiina

Idän taolaiset meditaatiot ja taistelulajit perustuvat ashtangajoogan meditatiivisiin käytäntöihin ja kalari-payat - sotureiden (kshatriyojen) vedalaiseen koulutusjärjestelmään, joka sisälsi 300 aselajin ja itsepuolustustekniikan vapaan hallinnan. Buddhalainen munkki Bodhidharma (japaniksi Darumo) - legendaarisen Shaolinin perustaja - toi nämä harjoitukset Kiinaan Intiasta. Siinä missä veda-joogit olivat kuitenkin ensisijaisesti kiinnostuneita "sisäisestä alkemiasta", buddhalais-taolaisperinteeseen liittyy taistelulajien intensiivinen kehittäminen ja meditatiivisten tekniikoiden yhdistäminen itsepuolustustekniikoihin.

Vedalainen kulttuuri koko maapallon peruskulttuurina

Edellä esitetyn perusteella voidaan tehdä tärkeä johtopäätös. Nykyaikaisessa yhteiskunnassa vedalainen kulttuuri ymmärretään vain yhtenä monista kulttuureista, vedalainen maailmankatsomus yhtenä monista mahdollisista maailmankatsomuksista. Kun kuitenkin syvennymme ihmiskunnan menneisyyden syvyyksiin, huomaamme, että vedalainen kulttuuri on perustavanlaatuinen koko maapallon kulttuurille.

Vedat ihmiskunnan menneisyydestä. "Historia käänteisenä".

Ja miten tämä liittyy otsikon aiheeseen eli kadotukseen?

Entäs kaikki muut tuhannet eri palstat, joihin kristityt kirjoittavat ja joilla ei ole mitään tekemistä esimerkiksi viimeistelyn, remontin, tekniikan tai autonkorjauksen kanssa. Kirjoitatte  joka paikkaan, joilla ei ole mitään tekemistä palstoje  aiheiden  kanssa.

Tähän on vastattu täällä monta kertaa ennenkin.  Mutta kerrataan taas, kun tämä on joillekin näköjään noin vaikeasti sisäistettävä asia.

Monilla muilla palstoilla, käsittelivätpä ne uskonto(j)a, remonttia, autonkorjausta tai mitä hyvänsä esitetään usein erilaisia väittämiä ja kysymyksiä koskien Raamattua, kristinuskoa, kristittyjä.  Usein niissä on virheellisiä väittämiä esim koskien sitä, mitä Raamatussa lukee. Usein väitetään Raamatussa lukevan sellaista, jota siellä ei oikeasti lue. Ja aina ne eivät ole pelkkiä heittoja, vaan toisinaan esitetään hyvin suoria kysymyksiä, kuten 

Miksi kristityt ajattelevat tai tekevät tavalla x, vaikka Raamatussa lukee että z?

Kristityt sitten vastaavat. Usein on niin, että

a) kristityt eivät ajattele tai tee väitetyllä tavalla.

b) Raamatussa ei lue tavalla z , kuten on väitetty, vaan siellä lukee että y. (Usein kristityt laittavat vielä kyseisen tekstinkohdan tänne, jotta jokainen voi asian halutessaan tarkistaa.)

Tästä syystä kristityt sitten kirjottelevat tänne ja laittavat noita raamatunlauseita tänne.

Selvensikö tämä vastaus asiaa? Vai jäikö asia sinulle vielä vaikeaksi ymmärtää? Oliko jokin kohta erityisen vaikea sinulle?

Miksi poistattelet täältä muiden viestejä?

Poistattelen, jos niissä rikotaan Suomen lakia. Esim. loukataan uskonrauhaa tai kiihotetaan ihmisryhmää vastaan.

Eli muiden uskontojen näkemysten esiintuominen on mielestäsi uskonrauhaasi loukkaavaa, ja sitten itse loukkaat uskonrauhaa poistattelemalla muiden viestejä. On siinä varsinainen uskovainen.

Jos niissä pilkataan asioita, jotka kirkko on määritelty pyhiksi, niin poistatan ne. Se, olenko itse uskossa, on sivuseikka. Olen vain lainkuuliainen kansalainen ja odotan sitä myös muilta.

Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta.

Room. 13:1-3

Tietysti, jos esivalta säätää lain, joka rikkoo selkeästi Jumalan tahtoa vastaan, niin sitä vastaan voi kapinoida.  Niin tekivät Kristuksen opetuslapsetkin, jopa kuolemaa uhmaten.

Eli ymmärsinkö oikein?

Esivaltaa vastaan voi kapinoida silloin, kun se on saanut Jumalalta vallan säätää Jumalan tahtoa rikkovan lain?

Tällöihän toimit itse Jumalan tahtoa vastaan, jos nouset sellaista esivaltaa vastaan, joka toimii vain Jumalan tahdon mukaisesti, säätäessään Jumalan tahdon vastaisen lain.

Etkö ymmärrä, että toimit itseasiassa Pyhää Henkeä vastaan poistaessasi mielestäsi Jumalaa pilkkaavat kirjoitukset. Matt. 12:31,32

Et ole fariseuksia kummempi. Ei kirkko ole Jumala, eikä sillä ole valtuuksia määritellä Jumalan puolesta, mikä on Pyhää ja mikä ei. Kuten ei myös sinullakaan. Matt. 21:23-32

Uskoni mukaan kirkolla on oikeus määritellä, mikä on pyhää ja mikä ei, kunhan se tekee sen oikealla tavalla eli vertaamalla Jumalan sanaa uusiin lakiesityksiin. Jos uusi lakiesitys on ristiriidassa Jumalan sanan kanssa, sitä ei tarvitse noudattaa.

Eivät opetuslapsetkaan tai varhaiset kristityt marttyyrit noudattaneet kaikki maallisia lakeja. He mm kieltäytyivät kumartamasta keisarin kuvaa, minkä vuoksi heille määrättiin kuolemantuomio. Roomassa kristityt harjoittivat kristinuskoa, vaikka se oli Rooman valtakunnassa kielletty. Tästä syystä heitä surmattiin Colosseumilla jne.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Varhaiskristillisyys

Jättäessäsi kirkon oppien kanssa ristiriidassa olevaa lakia noudattamatta, et usko Jumalaan vaan kirkkoon. Joh. 6:29

Ei kai keisarin kuvan kumartamisessa ole mitään väärää, kunhan ei pidä keisarin kuvaa jumalana ja palvo sitä jumalana.

Jumalaan voi uskoa vaikka yksin vankeudessa. Ei uskominen edellytä seurakunnan julkisia tai salaisia kokoontumisia, vaikka ne olisi lailla kielletty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/2114 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos teitä johonkin kaupunkiin tultuanne ei oteta vastaan, menkää sen kaduille ja julistakaa: 

'Me pyyhimme pois pölynkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut -- pitäkää hyvänänne! Mutta tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle!'

Luuk. 10:10-11

2000 vuotta se on jo ollut lähellä ja maailmanloppu ollut koko aika  tulossa, mutta ei ole vielä tullut.

Raamattu vertaa tapahtumaa Noan arkin rakentamiseen kuivalle maalle.

Silloin ihmiset ei tienneet mitä on vesisade,ei ollut koskaan satanut.

Noa rakensi ja saarnasi tulvahävityksestä, sitten tuli yllättäen, kun oli aika täysi.

Vierailija
984/2114 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmankaikkeus, johon Maa kuuluu, koostuu neljästätoista planeettajärjestelmästä. Planeetat jaetaan kolmeen luokkaan: korkeammat planeetat, keskimmäiset planeetat ja alemmat planeetat. Keskimmäiset planeetat ovat kuin maa. Korkeammat planeetat ovat taivaallisia maailmoja, joita ihmiset joskus kutsuvat taivaaksi tai paratiisiksi. Kaikkien näiden planeettajärjestelmien yläpuolella on Jumalan valtakunta eli henkimaailma. Se on luonteeltaan aineeton, eikä sillä ole mitään tekemistä maallisen maailman kanssa. Tiede kertoo meille, että maailmoja on lukemattomia ja että monissa niistä on elämää. Meidän planeettamme on kuin pölyhiukkanen yhdessä pienimmistä universumeista. Jos kuvittelemme vähäpätöisen paikkamme maailmankaikkeuden kokonaisuudessa, se auttaa meitä avaamaan mielemme keskustelemaan aiheista, jotka ovat täysin arkitodellisuuden ulkopuolella.

Vierailija
985/2114 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista maailmankaikkeutta hallitsevat Korkeimman Jumalan edustajat, jotka työskentelevät hänen johdollaan ja valvovat aineellisten energioiden ilmenemismuotoja ja toimintaa. Jumala ei Itse osallistu suoraan aineellisten universumien luomiseen ja ylläpitoon, mutta Hänen edustajansa, joita kutsutaan puolijumaliksi, ovat vastuussa niistä. Yksi tällainen edustaja on Brahma. Samaan olentoon saatetaan viitata eri tavoin eri perinteissä. Veda-perinteessä Brahma hoitaa ne luomistehtävät, jotka kristityt yleensä liitävät Korkeimpaan Jumalaan. Hän myös valvoo tiettyjä taivaallisia maailmoja ja asuu korkeimmassa taivaallisessa maailmassa. Jokaisessa maailmankaikkeudessa on eri Brahma. Kun ihmiset puhuvat Luoja-Jumalasta, he puhuvat itse asiassa Brahmasta (joka esiintyy eri kulttuureissa eri nimillä). Hän ei ole Jumala, hän toimii vain Jumalan puolesta. Brahman (halinnollinen ) virka annetaan olennolle, joka on lähes sataprosenttisesti täydellinen, mutta joka ei ole täysin voittanut halua hallita. Tällaiselle sielulle annetaan mahdollisuus toimia Luojana ja valvoa maailmankaikkeuden aineellisten ilmentymien järjestystä.

Vierailija
986/2114 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Brahma (joka on puolijumala) on aineellinen olento, vaikkakin hyvin kehittynyt, hänkin jättää kehonsa elämänsä lopussa. Brahman keho koostuu kokonaan intellektista. Kun Brahma jättää ruumiinsa 311 biljoonan vuoden kuluttua, kaikki olemassaolo tässä tietyssä universumissa tuhoutuu. Toisin sanoen neljän miljardin vuoden välein kaikki planeettajärjestelmät, myös korkeammat taivaalliset planeetat, tuhoutuvat.

Näiden 4 miljardin vuoden jaksojen sisällä on 14 erillistä ajallista tuhoutumissykliä. Jokaisen syklin aikana tapahtuu järjestäytynyttä ja järjestelmällistä luomista, ylläpitoa ja tuhoamista. Maailmanlaajuisia mullistuksia tapahtuu muun muassa myös joka kahden vuosituhannen välein.

Vierailija
987/2114 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun vedenpaisumuksesta. Tämä ei ole fiktiota, vaan se vastaa Vedojen tietoja. Vedenpaisumuksia esiintyy säännöllisesti. Kolme ylintä planetaarista järjestelmää ei lähes koskaan tulvi, vain sen jälkeen, kun Brahma jättää kehonsa. Kun maailmankaikkeus alkaa..., hän jättää kehonsa, ja silloin kaikki tuhoutuu. Kaikissa muissa tapauksissa kolmea ylintä järjestelmää ei tuhota. Niiden alapuolella on vielä kolme taivaallista planeettaa. Kaikki kuusi kuuluvat ensimmäiseen tyyppiin. Tämä ylempi tyyppi on jaettu kuuteen tasoon. Kolme niistä ei tuhoudu maailmankaikkeuden ollessa olemassa, ja kolme alempaa tuhoutuu osittain veden tulvimisen seurauksena. Kun Brahma menee nukkumaan, maailmankaikkeuteen syntyy vedenpaisumus. Vesi täyttää kaikki planeettajärjestelmät kolmea ylintä planeettaa asti

Alemman tason puolijumalat, jotka ovat vastuussa säästä ja muista asioista, tuhoutuvat ja niiden koostumus muuttuu. Mutta se muuttuu myös Brahman päivän aikana useita kertoja.

Meillä on 14 Manua, joka on itse asiassa maailmankaikkeuden presidentin virka.

MANUT OVAT IHMISKUNNAN ESI-ISÄT.

Hieman lisää tästä.

Manu Samhita on uskonnollisten lakien säännöstö, jonka mukaan sivistyneiden ihmisten tulisi rakentaa elämänsä; se on ihmiskunnan esi-isän Manun laatima pyhä kirjoitus.

Vaivasvata Manu on yksi ihmiskunnan esi-isistä, seitsemäs Manu, jonka aikakaudella me elämme nyt.

Kukin Manu hallitsee tietyn ajanjakson, jota kutsutaan manvantaraksi. 14 manvantaraa muodostavat yhden kalpan eli yhden päivän universumimme luojan Brahman elämässä.

Aika virtaa eri tavoin eri planeettajärjestelmissä. Mitä korkeammalla planeetalla ollaan, sitä hitaammin aika kuluu.

Vierailija
988/2114 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
989/2114 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Olen kristitty ja uskon. Jeesus opetti paljon Helvetistä. Raamatussa käytetään myös sanaa kadotus.

Kadotus on eri asia kuin ”helvetti”. Jeesus tarkoitti "helvetillä" epäjumalanpalvelusta Gehennan laaksossa, joka on Jerusalemin eteläpuolella Länsirannalla sijaitseva laakso, jossa Juudan kuningasten Aahaan ja Manassen aikana uhrattiin lapsia Baalille. Raamatun mukaan Juudaan kuninkaat laittoivat laaksossa poikiaan ja tyttäriään kulkemaan tulen läpi.

Kuulkaa siis, mitä Herra sanoo: "Tulee aika, jolloin tätä paikkaa ei sanota enää Tofetiksi, Ben-Hinnomin laaksoksi, vaan sitä sanotaan Murhalaaksoksi." Jer. 19:6

Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi. 1. Joh. 3:15

Toisin sanoen epäjumalanpalvelus johtaa kadotukseen eli rakkaudettomuuteen eli ihminen uhraa elämänsä rakkaudessa elämisen sijaan pelossa ja vihassa elämiseen.

Ihminen on tällöin "kuollut" uudelleen. Pelossa ja vihassa (rakkaudettomuudessa) eläminen on toinen kuolema. Ilm. 21:8 

Raamatun mukaan ihminen on jo kertaallen kuollut langettuaan syntiin.  1. Moos. 2:17 sekä nukkuu edelleen 1. Moos. 2:21, kunnes Jeesus (Jumalan sanan pelastaja) tulee ja herättä ja tekee kuolleesta elävän. Joh. 6:40 ja Joh. 17:3 sekä 1. Joh. 3:14

Viimeinen päivä (hetki) tarkoittaa evankeliumin (Sanan) julistamisen aikaa. Joh. 9:4,5 sekä Matt. 24:35 ja 1. Joh. 2:18 ja Antikristus puolestaan tarkoittaa vihapuhetta. 1. Joh. 4:3 ja Jaak 3:6

Ruumiin jäsenten irtirepiminen taas tarkoitta lähinnä samaa kuin Johanneksen evankeliumissa Jeesuksen sanat: Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä. Joh. 6:63

Nimi Lasarus taas tarkoittaa "Jumala (rakkaus) auttaa".

Jeesuksen vertauskuvan tarkoitus Luukkaan evankeliumissa on sama, kuin Johanneksen evankeliumissa eli korostaa Jumalan sanaan (rakkauteen) uskomisen merkitystä, koska vain rakkaudessa eläminen on merkityksellistä elämää. Eli tarkoitus on herättää ihminen ajattelemaan ja kuuntelemaan Jumalan sanaa ei suinkaan pelkäämään "helvettiä".

Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'" Luuk. 16:31

Tämän sanottuaan Jeesus jatkoi: "Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet." Joh. 11:11

Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" Joh. 11:25,26

Vierailija
990/2114 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, mutta se ei ole ikuinen kärsimys, vaan olemasta olon lakkaaminen. Rangaistus on sinänsä kyllä ikuinen, koska sille ei loppua/muutosta tule. Jeesuksen vastaanottaneet saavat puolestaan elää ikuisesti paratiisissa.

Vierailija
991/2114 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
992/2114 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
993/2114 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan degeneroitui ketju nopeasti. Uskovaiset yrittävät videospämmillä saada koko ketjun pois, jotta kiusalliset kysymykset häviävät internetin taivaaseen?

Laita ensimmäinen kiusallinen kysymys.

Missä kohtaa UT:ta VT:ssä kerrottu orjuuden hyväksyttävyys kumotaan?

Tuskin tuo on kiusallinen kysymys mutta vastaus kiinnostelisi.

Ei Jumala ole ihmisiä määrännyt orjuuteen, mitä sanoisit yhteiskunnasta.

Kristinuskon myötähän se on väistynyt.

Raamatussa on ihan selvät ohjeet sille, miten orjuus tulee järjestää. Pakanaorjat saa omistaa maks. 50 vuotta, joka 50. vuosi on päästettävä orjat vapaaksi. Heprealaiset orjat saa omistaa maks. 6 vuotta, seitsemäntenä vuonna pitää päästää vapaaksi. Jos antaa heprealaiselle orjalleen vaimon ja vaimo synnyttää orjalle lapsen, vaimo ja lapsi jäävät omistajan pysyväksi omaisuudeksi kun isä pääsee vapauteen. Jos isä haluaa jäädä vaimonsa ja lapsensa luokse, hän voi sanoa rakastavansa omistajaansa, omistaja viedä hänet temppelin eteen ja lävistää hänen korvansa, tämän jälkeen myös isä on omistajan pysyvää omaisuutta. Jos omistaja hakkaa orjaansa kepillä ja orja kuolee, omistajaa pitää rankaista, mutta jos orja elää päivän tai kaksi ei pidä rangaista, koska orja on omistajan omaisuutta. Tämä kaikki on mukaillen suoraan VT:stä, aloita vaikka 2. Moos. 21, joskaan en ole varma löytyykö kaikki tuo nimenomaisesti sieltä.

Toki voidaan sanoa, että nämä ohjeet eivät tulleet Jumalalta vaan ne on laitettu sinne Jumalan tahdon vastaisesti, mutta tällöin luulisi, että asia olisi korjattu viimeistään UT:ssa. Mutta käsittääkseni näin ei ole, ja oletan olevani oikeassa kun kukaan ei pyynnöistä huolimatta toisin todista. Koska korjausta ei ole myöskään UT:ssa, minun on pakko olettaa, että Jumala hyväksyi orjuuden ja hyväksyy edelleen.

Orjuuden vastaisessa liikkeessä oli kristittyjä (ja muitakin, myös uskonnottomia), se on totta - orjien omistajat ja orjuuden kannattajat olivat ainakin USAssa pitkälti kristittyjä, ja yhtenä perusteluna asialleen he käyttivät yllä mainittuja Raamatun säkeitä.

Vierailija
994/2114 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VT kertoo Israelilaisten olleen Egyptissä orjana 400v.

Orjuus näyttää olleen tavallinen ihmiskunnan alkuajoista lähtien, eikä Mooseksen laki sitä kieltänyt,vaan ainoastaan säännösteli.

UT aikana orjuus oli tavallista Rooman valtakunnan aikana. Jotkut väittivät että orjia oli 1/3 toiset että orjia oli enemmän kuin vapaita. ,Koko yhteiskuntan rakenne perustui orjuuteen.

Kristuksessa ei ole eroa  vapaan  ja orjan välillä. Orjuus kuuluu tähän maailmanjärjestykseen.

Se kenen hallinnassa olet, sen orja olet . Synnin orja,                  Kristuksen orja. (Tässä tapauksessa perustuu molenminpuoleiseen rakkauteen).

Pikkuhiljaa kristiuskon  edellyttämänä, on orjuus kitketty yhteiskuntarakenteista pitkälti ajassamme.

Vierailija
995/2114 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, mutta se on erilainen kuin mitä uskotaan.

Vierailija
996/2114 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orjuus näyttää olleen tavallinen ihmiskunnan alkuajoista lähtien, eikä Mooseksen laki sitä kieltänyt,vaan ainoastaan säännösteli.

UT aikana orjuus oli tavallista Rooman valtakunnan aikana. Jotkut väittivät että orjia oli 1/3 toiset että orjia oli enemmän kuin vapaita. ,Koko yhteiskuntan rakenne perustui orjuuteen.

Kristuksessa ei ole eroa  vapaan  ja orjan välillä. Orjuus kuuluu tähän maailmanjärjestykseen.

Se kenen hallinnassa olet, sen orja olet . Synnin orja,                  Kristuksen orja. (Tässä tapauksessa perustuu molenminpuoleiseen rakkauteen).

Pikkuhiljaa kristiuskon  edellyttämänä, on orjuus kitketty yhteiskuntarakenteista pitkälti ajassamme.

Et voi samaan aikaan vedota sekulaarihistorialliseen selitykseen VT:n orjuussäännöksien taustalla ja pitää sitä pyhänä kirjana. Se on jumalallista alkuperää tai ei ole - jos on, Jumalan mielestä orjan hakkaaminen kepillä on ok (2. Moos. 21), jos ei, niin koko opus voidaan laittaa samaan sarjaan Gilgameshin ja muiden saman alueen mytologioiden joukkoon.

Myös sikojen ja merenelävien syöminen oli tuohon aikaan tavallista, oletettavasti samoin eri kangaslaaduista tehtyjen vaatteiden käyttö, kuitenkin mm. nämä asiat Jumala katsoi välttämättömäksi kieltää. Ihmisten omistamista ei kielletty. Miksi?

Vierailija
997/2114 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko ei tehnyt orjuudelle mitään 1800 vuoden aikana. Vasta valistusaika, joka korosti järkeä ja tietoa, eli tiedettä, johti orjuuden kieltämiseen humanismin kehittymisen myötä.

Vierailija
998/2114 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi samaan aikaan vedota sekulaarihistorialliseen selitykseen VT:n orjuussäännöksien taustalla ja pitää sitä pyhänä kirjana. Se on jumalallista alkuperää tai ei ole - jos on, Jumalan mielestä orjan hakkaaminen kepillä on ok (2. Moos. 21), jos ei, niin koko opus voidaan laittaa samaan sarjaan Gilgameshin ja muiden saman alueen mytologioiden joukkoon.

Myös sikojen ja merenelävien syöminen oli tuohon aikaan tavallista, oletettavasti samoin eri kangaslaaduista tehtyjen vaatteiden käyttö, kuitenkin mm. nämä asiat Jumala katsoi välttämättömäksi kieltää. Ihmisten omistamista ei kielletty. Miksi?

Jumala sanoi että kuningas ei saa ottaa useita vaimoja mm.

Salomo otti 1000 vaimoa. Kyllä  se on pyhä kirja siitä huolimatta ,vaikka Salomo ei noudattanut  ohjeistusta.

Vierailija
999/2114 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko ei tehnyt orjuudelle mitään 1800 vuoden aikana. Vasta valistusaika, joka korosti järkeä ja tietoa, eli tiedettä, johti orjuuden kieltämiseen humanismin kehittymisen myötä.

No Jumalan poika antoi kuitenkin esimerkin ,jättämällä taivaan kirkkauden ja ottamalla orjan muodon.

Esimerkin muiden palvelemisesta.

Vierailija
1000/2114 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkapa Luuk. 14:26, jossa Jeesus vaatii perheenjäsenten vihaamista, nykykäännöksessä vain luopumista.

Tämä yksinkertaisesti tarkoittaa Seemiläisessä ,sen ajan ja paikan kielenkäytössä :Et voi rakastaa ketään enemmän kuin Jeesusta,Jumalaa, muutoin et ole hänelle sovelias.