Mikä idea toppaliivissä on?
Kaikki moottoripyörällä ajaneet tietävät, että palelu alkaa varpaista, sormista, käsivarsista ja kaulasta. Viimeisenä palelee ylävartalo. Toppaliivillä lämmitetään lämpimintä osaa kehosta.
Kommentit (51)
Mikä idea turvaliivissä on, kädethän irtoaa ensimmäisenä
Peittää läskit. Näin olen päätellyt. Ei mitään muuta vastaavaa hyötyä ko. vaatekappaleesta.
Ratsastaessa käytän toppaliiviä näillä keleillä maneesissa. Kädet ovat "kevyemmät".
Vierailija kirjoitti:
Hyvä runsaasti hikoilevalle tai lämmönsääteluongelmista kärsivälle (esim. vaihdevuodet, kilpirauhasen liikatoiminta, liikalihavuus), jos on vielä niin viileää että näyttää pöljältä kulkea ilman takkia paitasillaan, mutta takki päällä meinaa läkähtyä. Vielä kun on hengittävää materiaalia, oikein untuvaa, ja avaa bussissa ja kaupoissa vetskarin, niin ai että.
Nimenomaan ei sovi tällaiselle vaihdevuosi-ikäiselle ja lämmönsäätelyhäiriöiselle. Ääreisverenkiertoni on huono. Varpaat ja sormet palelevat ensimmäisenä. Kainaloissa ja päässä saattaa olla samaan aikaa hiki. Toppaliiviä en voisi käyttää missään tilanteessa.
Mä laitan joskus kotona sisällä toppaliivin hetkeksi päälle lämmittämään jos palelee. Mulla on muuten päällä toppi, collegehousut ja collegehuppari. Toimii hyvin nopeana lämmikkeenä. Ulkona on myös hyvä välikausina tai joskus toisen takin päällä.
Lenkillä palelee käsivarret, reidet ja hanuri. Keskivartalo sitten märkänä hiestä kun tarpeeksi reippaasti liikkuu. Tarvitsisin käänteisen liivin, eli lämmikettä muille kuin liivin peittävälle alueelle.
En minäkään ymmärrä. Itselläni usein keskivartalon kohdalta kuuma, käsistä kylmä. Usein joutuu takkia pitämään auki kun tulee niin lämmin, mutta ilman takkia olisi käsillä kylmä.
Liivi lämmittää ulkonakin alla ihanasti.
Vierailija kirjoitti:
Peittää läskit. Näin olen päätellyt. Ei mitään muuta vastaavaa hyötyä ko. vaatekappaleesta.
Läskit toimii röykyissä jousen, iskarin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ulkonakki...monesti kulkevat haarat levällään vetskari auki ja tuulettavat katkarapuaan...
Ei mitään. Muoti on kotoisin alueilta joilla talvi on lyhyt ja suurimmaksi osaksi leuto. Se on kuin Englantilaisen partiopoikien oppaan neuvo laittaa hattu päähän jos jalkoja palelee. No jokainen suomalainen tietää neuvon olevan hyödytön pakkasessa jos on liian pitkään paikallaan tai kenkien lämmöneristys ei riitä. Minusta tuon hyödyttömän neuvon toistelu voitaisiin jo lopettaa. Se on sellaisen ihmisen höpötyksiä joka ei tiedä mitä ovat 20 asteen pakkaset ja pohjoisen talvi.
Sillä idealla käytän, että jos on monta kerrosta/takkia päällekkäin niin on hankala liikuttaa käsiä tai tehdä mitään. Palelen kuitenkin helposti ja toppaliivi tuo yhden lisälämmikekerroksen takin lisäksi, jäykistämättä käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ulkonakki...monesti kulkevat haarat levällään vetskari auki ja tuulettavat katkarapuaan...
Naisilla on sisänakki.
Puutarhatöissä loistava, kun olosuhteet vaihtelee rajusti, esim. aurinkoa ja pilviä ja kova tuuli. Helppo pitää auki tai kiinni tai ottaa pois välillä.
Olin joskus alkukeväällä Unkarissa lomamatkalla, ja siellä noita toppaliivejä näkyi paikallisilla paljon.
Tuohon säähän olisikin ollut hyvä, aamulla/illalla lämpötila oli hyvin viileä, mutta päivällä "kesäkeli". Tuollainen toppaliivi olisi esim. neulepaidan kanssa olisi ollut hyvä, lämmittänyt aamulla sopivasti, ja päivällä olisi voinut kääräistä paidan hihoja ylös ja avata toppaliivin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ostaa mitä tahansa trendin takia.
Esim pukeutumispaita.
Pukeutumispaitoja on ollut ties miten kauan. Ne on näppäriä, voi kumarrella miten tahtoo eikä kaula-aukosta näe sisälle. Sinulla ei ole mitään tietoa, mistä yrität länkyttää.
Mikä idea on moottoripyöräilyssä? Kaikkihan tietävät että autossa on miellyttävämpi matkustaa.