Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ihmisiä, joilla oli lapsuudessa ja nuoruudessa tiukka kasvatus, mutta jotka ovat siitä huolimatta olleet siitä hyvillään?

Vierailija
20.02.2023 |

Jopa kiitollisia?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukka kasvatus on eri asia kuin epälooginen, epäreilu tyrannia

Vierailija
22/30 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä ja piiskaa tuli kun hölmöilin, joskus vaikken hölmöillytkään. Se ei varmasti auttanut, mutta opin myös kovassa kurissa kunnioittamaan esim. vanhempia, omiani ja muiden. Mielistelijää minusta ei tullut, vaan aika jääräpäinen ja nuorena hyvin kapinallinen. 

En todellakaan usko esim. ruumiilliseen kuriin, mutta lapsille on voitava laittaa rajat. Esimerkiksi paria poikkeusta lukuunottamatta tutut kersat syö pizzaa ja pikaruokaa viikoittain, liki päivittäin. Sokeria muroissa jne. Sitten ihmetellään kun ovat niin "vilkkaita", kun sokeria tulee joka tuutista. Tuntuu, että vanhemmille voi sanoa mitä vaan, eikä tietynlaista kunnioitusta ole enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kiitollinen saamastani vitsan määrästä.

En minäkään. Kyllä se penskana ärsytti että oli aika tiukat rajat, ymmärrän näin itse äitinä.

Vierailija
24/30 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

Vierailija
25/30 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut tiukka kasvatus mutta seksi oli perheessä niin kiusallinen asia että jouduin kiusatuksi yläasteella koska olin niin jännittynyt ja avuton normaalien naisten suhteen joille seksuaalisuus ei ole olennaisesti hävettävä asia

Vierailija
26/30 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. 

Minua, ujoa tyttöä ksavatettiin tiukasti. 

En koskaan uskaltanut lähteä toteuttamaan itseäni, olen vasta aikuisiässä alkamaan uskoa itseeni. Mutta nyt onkin sitten hieman vaikea lähteä enää niihin asioihin mukaan jotka kiinnosti. 

Vierailija
27/30 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsena usein selkään pienestäkin syystä. No kun sitten muutin kotoa pois vetelin isäukkoa turpaan lähtiessäni. Ei ole sen jälkeen tarvinnut olla tekemisissä.

Vierailija
28/30 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin kiitollinen tiukasta kasvatuksesta:

Koulun jälkeen tehtiin ensin läksyt, sitten huvi. Läksyt tarkastettiin ja kokeisiin kuulusteltiin.

Kotona piti olla arkisin kotona iltapalalla klo 19.00. jolloin kaverit lähetettiin myös meiltä koteihinsa. Lauantaina sauna oli klo 18, jonka jälkeen ei enää ulos lähdetty. Viikonloppuna kaupungille pääsi vasta 16-vuotiaana, mutta kotiintuloaika oli jo klo 22. Päihteisiin ei ollut alaikäisenä mitään asiaa koskea.

Ruokapöydässä syötiin, mitä eteen laitettiin. Herkkuja sai vain lauantaisin ja juhlissa. Hyvät käytöstavat niin pöydässä kuin muutenkin oli itsestäänselvyys, myös koulussa.

Kotitöitä tehtiin, joko oma-aloitteisesti tai vanhempien määräyksestä. Totteleminen oli asia, josta ei tingitty. Sääntöjen rikkomisesta rangaistiin, arestia, ylimääräisiä kotitöitä, ei viikkorahaa, joskus jopa piiskaa paljaalle takamukselle.

Vierailija
29/30 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut tiukka kasvatus mutta seksi oli perheessä niin kiusallinen asia että jouduin kiusatuksi yläasteella koska olin niin jännittynyt ja avuton normaalien naisten suhteen joille seksuaalisuus ei ole olennaisesti hävettävä asia

Miksi ihmeessä yläasteikäinen pikkupoika yrittää olla naisten kanssa tekemisissä seksuaalisesti? Sairasta. Eikö oman ikäiset tytöt kiinnostaneet? Ei niin, että tuonikäisten keskinäisiinkään suhteisiin yleensä seksi kuuluisi.

Vierailija
30/30 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I

Huh huh olisipa ollut kamalaa, jos vanhemmat olisivat puuttuneet kavereihin, kiinnostuksen kohteisiin ja elämän valintoihin. Meillä sai ihan itse päättää ja vanhemmat vain sanoivat, että he kyllä tukevat mitä sitten päätänkin tehdä. Ihan hyvin olen elämässäni pärjännyt.

On aivan järkyttävää sälyttää päätöksenteko lapselle! Miten lapsi pystyy tekemään päätöksiä kun häneltä puuttuu elämänkokemusta ja tietoa. Että minä nyt päätin vetää huumeita, ok, kyllä me sua nyt tuetaan kybällä! Tai että minä nyt päätin heilua ostarilla koko yön ja kouluun en enää mene, ok, kyllä me nyt sua tuetaan kybällä, ollaan hissuksiin päivällä että saat levätä...

Minä pidin muksun kurissa, päätin koulut mitä hän käy, enkä tyytynyt surkeaan lähikouluun ja sen oppilasainekseen kavereina ja että harrastuksia pitää olla. Pakotin tekemään kotityötä ja tottelemaan minua.  Hyvin on aikuisena päässyt elämässä eteenpäin, ei jäänyt hengailemaan alueen huono-osaisten joukkoon. Ponnistettiin kumpikin köyhyydestä keskiluokkaiseksi.