Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokapöydässä hidasteleva lapsi. Kuinka paljon teidän mielestä muiden täytyy taipua odottelemaan?

Vierailija
20.02.2023 |

Esikoiseni on aina ollut todella hidas syöjä. Ongelma on, että me kolme muuta syödään ruokamme loppuun paljon nopeammin kuin hän, hänellä kestää helposti 20-40 min pidempään kuin muilla. On nyt viisi, kuopus kolme. Kuinka paljon teidän mielestä meidän muiden pitäisi taipua odottelemaan pöydässä tätä hidasta syöjää? Hän ei halua jäädä yksin pöytään syömään, silloin ei suostu syömään mitään. Toisaalta taas minulla ainakin on sen verran asioita kotona tehtävänä, että en millään ehtisi istumaan pöydässä valtavan pitkiä aikoja vain odottamassa.

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset voi syödä puoli tuntia? En minä ainakaan tykkää kylmästä ruuasta. Normaalikokoinen annos menee kyllä 20 minuutissa, jos ei missään juhlapöydässä olla.

Vierailija
102/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan istu tuntitolkulla ruokapöydässä yhden lapsen vuoksi. Johan ruoka jäähtyykin tuossa ajassa.

Syöttekö te muuten aina kaikki samaan aikaan? Laitapa se yksi lapsi aloittamaan syömisenä ennen kuin toiset tulevat syömään.

Käypä joskus esim. Välimeren maissa. Saatat yllättyä. 

Ei sielläkään arkena tuntitolkulla ketään odoteta. Viikonloppuna ja vapailla syömingit voivat mennä pitkällä kaavalla, mutta arki se on arkea sielläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä 5-vuotias määrää, päättää ja sanelee ehdot. Ja sinähän et aikuisena pysty asiaan vaikuttamaan. Ja kun kerran näin on niin tulet hakemaan apua kasvatukseen täältä... Hieno homma.

Vierailija
104/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä voikin tehdä ongelman, johon joutuu pyytämään vauvapalstalta apua. Hämmästyttävää, ettei itse ole keksinyt mitään keinoa tähän valtaisaan ongelmaan.

Vierailija
105/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi laittaa vaikka tiskejä koneeseen tai siivota keittiötä sillä aikaa?[/quote

Te ette taida nyt oikein ymmärtää tätä ongelmaa, joilla ei ole lasta jona on hidas syömään. Meillä on ollut siitä asti, kun itse alkoi syödä. Ei ole merkitystä onko ruoka mielestä vai ei niin kovin mieleistä, eikä sillä mitä tapahtuu ruuan jälkeen (ollaanko HopLopissa missä pääsee syönnin jälkeen leikkimään vai iltapalapöydässä, minkä jälkeen mennään pesulle ja nukkumaan), ei oikeastaan millään. Hän vain haaveilee ja pohtii omiaan, alkaa yhtäkkiä puhua ihan jostain erikoisesta jutusta. Ja juttua riittää, aiheesta ja aiheen sivusta. Joten meillä ei todellakaan keskustella kuulumisista tai päivän tapahtumista arkiruokapöydässä, tai tämän yhden ruokailu venyy entisestään. Meillä keskitytään ihan vain syömiseen. Ja koska tämä lapsi tosiaan saattaa istua aamiaisella puoli tuntia, välipalalla toisen puoli tuntia, lounaalla ja päivällisellä 45 minuuttia ja iltapalalla taas vähintään puoli tuntia, niin ei ainakaan meidän keittiössämme riittäisi minulle tekemistä noin paljon, kun itselläni syömiseen menee se 5-10 minuuttia. Astiat saa koneeseen alle viiden minuutin, puhtaat astiat koneesta kymmenessä minuutissa eikä niitä nyt joka päivä pestä. Ruuanlaiton jäljet siivoan ruokaa laittaessa ja sen valmistumista odotellessa. Mitäs vielä, niin tasojen ja ovien pyyhkiminen, siinä ei montaa minuuttia nokka tuhise. En todellakaan ruuanlaiton lisäksi vietä aikaani kolmea tuntia keittiössä siivoten ja lajitellen astioita. Niin, ja lisänä vielä, että lapsi puhua pulputtaa ja syöminen hidastuu entisestään, jos hänellä on juttukaveri siellä keittiössä tai ylipäänsä mitään sellaista, mihin voi huomion kiinnittää syömisen sijaan. Niinpä meillä lapsi todellakin jää keittiöön syömään yksin, sen jälkeen kun muut on syöneet ja astiat/ruuat korjattu pöydästä pois. Ja tämän neuvon antaisin sinullekin AP, ajankäytön järkeistämiseksi tuo on ainoa keksimäni keino. Nopeimmin hän syömisestä suoriutuu yksin omassa rauhassaan.

Vierailija
106/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä 5-vuotias määrää, päättää ja sanelee ehdot. Ja sinähän et aikuisena pysty asiaan vaikuttamaan. Ja kun kerran näin on niin tulet hakemaan apua kasvatukseen täältä... Hieno homma.

Samaa nauroin. On se mukava, kun viskari on oppinut tuollaisen taidon ja uskon, että hänellä on muitakin vastaavia juttuja.

Vierailija
107/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset voi syödä puoli tuntia? En minä ainakaan tykkää kylmästä ruuasta. Normaalikokoinen annos menee kyllä 20 minuutissa, jos ei missään juhlapöydässä olla.

No eipä se puoli tuntia ole kuin 10 minuuttia enemmän kuin sinun ruokailuaikasi. Ihmisillä on erilaisia syömisnopeuksia ja varsinkin lapsiperheessä ruokapöydässä voi olla tarvetta tehdä vähän muutakin kuin syödä. Esim. pyyhkiä kaatuneet maidot tai pilkkoa pienelle sitkeämpi palanen jne. jne. 

Vierailija
108/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa nauroin. On se mukava, kun viskari on oppinut tuollaisen taidon ja uskon, että hänellä on muitakin vastaavia juttuja.

Mikä v'tun viskari? :D

Vierailija
109/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap mistään viskarista puhunut. 5-vuotiaasta oli puhe. 5-vuotias ei välttämättä ole missään viskaripelleilyssä mukana. 

Vierailija
110/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hitaus ei muuten aina ole tahallista. Oon aina ollut hidas syöjä, nykyäänkin usein perheen hitain, vaikka olen perheen äiti. En vaan tykkää hotkia ruokaa. On mukavampi syödä rauhallisesti.

Jostain syystä jotkut osaavat syödä nopeasti, vaikka eivät näytä hotkivan.

Joten on kertynyt paljon kokemusta siitä, että jään yksin ruokapöytään istumaan ja syömään, etenkin kun lapsuudessani lautanen piti aina yrittää syödä tyhjäksi.

Aikuisten maailmassahan on monissa tilanteissa sääntö, ettei ketään jätetä pöytään syömään yksin, vaan odotetaan, kunnes kaikki ovat syöneet.

Vierailija
111/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo hitaus ei muuten aina ole tahallista. Oon aina ollut hidas syöjä, nykyäänkin usein perheen hitain, vaikka olen perheen äiti. En vaan tykkää hotkia ruokaa. On mukavampi syödä rauhallisesti.

Joten on kertynyt paljon kokemusta siitä, että jään yksin ruokapöytään istumaan ja syömään, etenkin kun lapsuudessani lautanen piti aina yrittää syödä tyhjäksi.

Aikuisten maailmassahan on monissa tilanteissa sääntö, ettei ketään jätetä pöytään syömään yksin, vaan odotetaan, kunnes kaikki ovat syöneet.

Mistä kumpuaa ajatus, että alle tunnin käyttäminen ateriointiin on hotkimista?

Vierailija
112/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siivoaa pöydän joka viimeisenä pöydässä istuu. Tämä toimi lapsuudenperheessäni ja toimii myös minun kotonani. Toki jos aivan pienestä on kysymys, silloin autetaan.

Ilmanko suomalaiset hotkii ruokansa, jos tälliaisia typeryyksiä lapsille opetetaan.

Ei, vaan silloin syödään yhdessä ruoka-aikaan. Jos se ei onnistu, ei muun perheen tarvitse jäädä jumittamaan. Miten lapsi oppii ikinä ruokatunnin yms. merkityksen jos aina saa istua lautasen edessä puoli päivää?

Hidas syöjähän syö kaikkein parhaiten, terveellistä on syödä hitaasti. Epäterveellistä on hotkia.

Vierailija
113/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän nämä monet tilanteet ovat, joissa pitää istua katselemassa kun joku haaveilija syö?

Vierailija
114/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen tyttö oli 5-vuotiaana tuollainen hidastelija. Sitten aloimme itse nousemaan plydästä kohtuullisen ajan jälkeen ja jätimme tytön syömään yksin. Yhtäkkin loppu tulikin syötyä kahdessa minuutissa.

Vierailija
115/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siivoaa pöydän joka viimeisenä pöydässä istuu. Tämä toimi lapsuudenperheessäni ja toimii myös minun kotonani. Toki jos aivan pienestä on kysymys, silloin autetaan.

Ilmanko suomalaiset hotkii ruokansa, jos tälliaisia typeryyksiä lapsille opetetaan.

Ei, vaan silloin syödään yhdessä ruoka-aikaan. Jos se ei onnistu, ei muun perheen tarvitse jäädä jumittamaan. Miten lapsi oppii ikinä ruokatunnin yms. merkityksen jos aina saa istua lautasen edessä puoli päivää?

Hidas syöjähän syö kaikkein parhaiten, terveellistä on syödä hitaasti. Epäterveellistä on hotkia.

Normaalille ihmiselle on olemassa välimuoto puolipäivää kestävän mutustelun ja hotkimisen välillä. 

Vierailija
116/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole hienoa että lapsi viihtyy seurassanne ja haluaa pitkittää sen ajan, eikö teillä ole muina hetkinä aikaa kuunnella ja hiljentyä yhdessä juttelemaan?

Vierailija
117/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saattaa olla lapsen lempihetkiä kun koko perhe on koossa yhdessä, tekemässä jotain mukavaa. Koko rakas perhe saman pöydän ääressä.

Vierailija
118/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, mitä hitaammin syö sen terveellisempää se on. Mäkin syön usein iltapalaa koko yön, lopettelen aamulla ja samantein aloitankin järsimään aamupalaa jota narskuttelen nelisen tuntia. Ehdin käydä vessassa ennenkuin siirryn lounaan nauttimiseen. Jäähtyähän se ehtii mutta ei haittaa koska kaikkein tärkeintä on pyöritellä sitä ruokaa suussa niin kauan että se valuu ihan itellään mahalaukkuun. Joskus oon syönyt niin terveellisesti jotta loppuruoka on kereennyt homehtua, se on ikävää.

Vierailija
119/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä tekisin näin: hyväksyisin että yksi porukasta on hitaampi syöjä ja istuisin hänen kanssaan hetkisen sen jälkeen kun viimeinen muista on syönyt. Mutta en tuntia tai puoltakaan, ehkä viitisen minuuttia ja jutustelisin hänen kanssaan. Sen jälkeen nousisin ja sanoisin että syö loppuun ja puuhailen tässä lähellä. Jos ei söisi, en silti istua tapittaisi siinä loppuiltaa. Älä vaan mitään älytöntä Viimeinen siivoaa pöydän -ahdistusta ala kehittää perheeseen!

Vierailija
120/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja sinun "aikuisten sääntösi"! :D

Joo, syö ihan tasan niin hitaasti kuin huvittaa, se on varmasti sinulle itsellesi ihan oikea tapa, mutta muiden ei tarvitse sinun haaveiluitasi odottaa.