Ruokapöydässä hidasteleva lapsi. Kuinka paljon teidän mielestä muiden täytyy taipua odottelemaan?
Esikoiseni on aina ollut todella hidas syöjä. Ongelma on, että me kolme muuta syödään ruokamme loppuun paljon nopeammin kuin hän, hänellä kestää helposti 20-40 min pidempään kuin muilla. On nyt viisi, kuopus kolme. Kuinka paljon teidän mielestä meidän muiden pitäisi taipua odottelemaan pöydässä tätä hidasta syöjää? Hän ei halua jäädä yksin pöytään syömään, silloin ei suostu syömään mitään. Toisaalta taas minulla ainakin on sen verran asioita kotona tehtävänä, että en millään ehtisi istumaan pöydässä valtavan pitkiä aikoja vain odottamassa.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin, että kaikki hakivat keittiöstä ruuat ja söivät omissa huoneissaan tietokoneiden ääressä. Ei mitään ongelmia.
Paljonkin ongelmia tuollaisessa käytännössä. Eikä vähiten se, että ruutuaikaa tulee ihan liikaa.
Mitä ongelmia ja mitä väliä ruutuajalla?
Ymmärrät, kun kasvat aikuiseksi.
No odotellaan sitä sitten. Tuo oli siis käytössä lapsuudenkodissani ja sekä minusta että veljestäni tuli dippainssejä.
Eli ruuturiippuvaisia. Niin arvelinkin.
Mieluummin istun ruudulla ja käärin kunnon fyffet kuin heiluttelen moppia ja elän nälkäpalkalla.
Dippa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin, että kaikki hakivat keittiöstä ruuat ja söivät omissa huoneissaan tietokoneiden ääressä. Ei mitään ongelmia.
Paljonkin ongelmia tuollaisessa käytännössä. Eikä vähiten se, että ruutuaikaa tulee ihan liikaa.
Mitä ongelmia ja mitä väliä ruutuajalla?
Ymmärrät, kun kasvat aikuiseksi.
No odotellaan sitä sitten. Tuo oli siis käytössä lapsuudenkodissani ja sekä minusta että veljestäni tuli dippainssejä.
Eli ruuturiippuvaisia. Niin arvelinkin.
Mieluummin istun ruudulla ja käärin kunnon fyffet kuin heiluttelen moppia ja elän nälkäpalkalla.
Dippa 😅
"Ei dippa taba ja ämbäriin ei hugu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko pakko hankkia lapsia kun hidastavat sinun elämääsi, voi miten yllättävää, että 5 vuotias on 5 vuotias ja vielä elämänsä ensi metrejä ottamassa. Kyllä oli todella vastenmielinen aloitus. Lisäys: Hei sinä 5-vuotias, kuules, syö ihan rauhassa vaan, opit vielä nopeuttamaan syömistäsi jos haluat hotkia ja olla vain muiden kiireiden nopeuttaja, sinulla on täysi oikeus olla vielä hidas ja "osaamaton".
Ei todellakaan ole, käytöstapojen opettelu alkaa siitä hetkestä kun tulet kohdusta ulos. Nämä vapaan kasvatuksen viisivuotiaat eivät tule selviämään edes esikoulussa.
Kun tulit ulos kohdusta, mikä oli ensimmäinen matemaattinen yhtälösi, jonka ratkaisit, miten ja missä ajassa söit, entä minkä kirjan luit ensimmäisenä, siinä masun päällä pötkötellessäsi?
Oletko noin yksinkertainen? Jo pienen pieni ottaa esimerkkiä vanhemmistaan, sitähän lasten kasvatus on. Mitä tässä maassa on oikein tapahtunut jos tälläistä asiaa ei ymmärrä, saati sitä ettei matemaattisten yhtälöiden ratkaisu ole mikään viisauden mittari. Luojan kiitos ettei tarvitse kasvattaa lapsia enää tuossa ympäristössä, Suomi on muuttunut kamalaksi paikaksi viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, ja sääliksi käy siellä asuvia pieniä ihmisiä. Elämänkoululaisten lapsista tulee elämänkoululaisia ja sen huomaa jo nyt kun seuraa teidän koettelemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko pakko hankkia lapsia kun hidastavat sinun elämääsi, voi miten yllättävää, että 5 vuotias on 5 vuotias ja vielä elämänsä ensi metrejä ottamassa. Kyllä oli todella vastenmielinen aloitus. Lisäys: Hei sinä 5-vuotias, kuules, syö ihan rauhassa vaan, opit vielä nopeuttamaan syömistäsi jos haluat hotkia ja olla vain muiden kiireiden nopeuttaja, sinulla on täysi oikeus olla vielä hidas ja "osaamaton".
Mutta muulla perheellä ei ole väliä, kunhan viis vee saa tahtonsa läpi? Opetella voi syömään ilmaan sisaruksiaankin. Muille sisaruksille tulee sitten ruokahetkistä kammotus, jos väkisin pitää ihailla sitä kuopusta.
Ei tietenkään tarvii odotella. Syö jos on vielä nälkäinen, oli seuraa tai ei.
Jos lapsi ei halua jäädä yksin syömään (normaalin ruokailuajan jälkeen), niin sitten hän ei syö. Hänelle tarjotaan mahdollisuus syödä omaan tahtiinsa, mutta kenenkään ei tarvitse istua hänen seuranaan sen jälkeen, kun muu perhe on ruokailun osalta valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä jokainen syö silloin kun ehtii. Ketään ei odotella. Outoa jos pitäisi istua ja odotella että kaikki ovat syöneet.
Ei se ole outoa, vaan aivan normaalin hyvää käytöstä ja käytöstapoja. Teillä mennään kuin hollituvassa, mutta toivoakseni ei joka paikassa muualla.
Oletko ollut syömässä ravintolassa ryhmässä? Tarjoilija odottaa, että kaikki ovat lopettaneet ruokailun, ennenkuin kerää lautaset pois.
Meillä ei ainakaan kotona ole tarjoilijaa. Siksi meillä ei kukaan odota, että kaikki ovat lopettaneet ruokailun ja jokainen huolehtii ihan itse lautasensa poisviemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa pöydän joka viimeisenä pöydässä istuu. Tämä toimi lapsuudenperheessäni ja toimii myös minun kotonani. Toki jos aivan pienestä on kysymys, silloin autetaan.
No onpa harvinaisen typerä sääntö. Minä tykkään syödä rauhallisesti kunnolla pureskellen. Senkö takia sitten pitäisi aina siivota pöytä. Onneksi meillä ei ollut tuollaista sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa pöydän joka viimeisenä pöydässä istuu. Tämä toimi lapsuudenperheessäni ja toimii myös minun kotonani. Toki jos aivan pienestä on kysymys, silloin autetaan.
No onpa harvinaisen typerä sääntö. Minä tykkään syödä rauhallisesti kunnolla pureskellen. Senkö takia sitten pitäisi aina siivota pöytä. Onneksi meillä ei ollut tuollaista sääntöä.
Rauhallisesti kunnolla pureksienkin voi olla ensimmäisenä valmis. Ei se tarkoita, että on automaattisesti hitain. Tuo siivouskäytäntö estää sen, että joku jää tahallaan vitkuttelemaan ja pahimmillaan odotuttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhallisesti kunnolla pureksienkin voi olla ensimmäisenä valmis. Ei se tarkoita, että on automaattisesti hitain. Tuo siivouskäytäntö estää sen, että joku jää tahallaan vitkuttelemaan ja pahimmillaan odotuttaa muita.
Miten odotuttaa muita? Jokainen poistuu pöydästä, kun syönyt. Pöydän siivouksesta voidaan sopia sitten vuorot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten odotuttaa muita? Jokainen poistuu pöydästä, kun syönyt. Pöydän siivouksesta voidaan sopia sitten vuorot.
Lue aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka valtavia satseja sä syöt jos sulla menee siihen puolisen tuntia enempi aikaa kuin muilla? Vai pureksitko sä sitä ruokaa niin kauan että se on atomeina sun suussa ja hampaat vaan kolisee yhteen? Ja pitääkö muiden istua siinä pöydässä tuijotellen sua kun ovat saaneet normisti ja normitahtia omat safkansa syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus.
En vastannut aloitukseen vaan tuohon jonku muun viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus.
En vastannut aloitukseen vaan tuohon jonku muun viestiin.
Niin, vastasit minun viestiini, jossa oli huomioitu myös aloitusteksti. Minultahan sinä kysyit "Miten odotuttaa muita" Siihen sitten vastasin kehottamalla lukemaan aloituksen. Sieltä löytyy vastaus kysymykseesi.
t. sama
"Moi valkku, mä myöhästyn tunnin verran treeneistä, kun tuo pikkusisko mupeltaa leipäänsä puoli päivää ja meidän muiden pitää odottaa pöydässä"
Näinkö pitää toimia teidän mielestä, jotka kannatatte odottelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole, käytöstapojen opettelu alkaa siitä hetkestä kun tulet kohdusta ulos. Nämä vapaan kasvatuksen viisivuotiaat eivät tule selviämään edes esikoulussa.
Kun tulit ulos kohdusta, mikä oli ensimmäinen matemaattinen yhtälösi, jonka ratkaisit, miten ja missä ajassa söit, entä minkä kirjan luit ensimmäisenä, siinä masun päällä pötkötellessäsi?
Oletko noin yksinkertainen? Jo pienen pieni ottaa esimerkkiä vanhemmistaan, sitähän lasten kasvatus on. Mitä tässä maassa on oikein tapahtunut jos tälläistä asiaa ei ymmärrä, saati sitä ettei matemaattisten yhtälöiden ratkaisu ole mikään viisauden mittari. Luojan kiitos ettei tarvitse kasvattaa lapsia enää tuossa ympäristössä, Suomi on muuttunut kamalaksi paikaksi viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, ja sääliksi käy siellä asuvia pieniä ihmisiä. Elämänkoululaisten lapsista tulee elämänkoululaisia ja sen huomaa jo nyt kun seuraa teidän koettelemuksia.
Et vastannut kysymykseen, mitä uusia oppeja sinulla oli jo heti "luukusta" ulos tullessasi, kirjoitit nimittäin, että oppiminen alkaa jo silloin, itse en valitettavasti muista tuosta ajasta juuri mitään, mitä opetettiin, ehkä siksi jäin yksinkertaiseksi.
Kuinka kauan mielestänne normaalissa ruokailussa kestää? Onko eroa arki vai viikonloppu?
Otsikon kysymyksessä ei kerrota kauanko aikaa muut käyttävät syömiseensä.
Uskoisin että Suomessa yleisempi ongelma on liian nopea syöminen.
Meillä on koira, mikä ei suostu syömään yksin. Pitää olla samassa huoneessa sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta muulla perheellä ei ole väliä, kunhan viis vee saa tahtonsa läpi? Opetella voi syömään ilmaan sisaruksiaankin. Muille sisaruksille tulee sitten ruokahetkistä kammotus, jos väkisin pitää ihailla sitä kuopusta.
Säälin opetusmetodejasi. Lapsi menee kouluun pian ja siellä opitaan (JOS OPITAAN), ei lapsen tarvitse osata syödä nopeasti, miettiä nopeasti, tehdä nopeasti, päättää nopeasti, ennenkuin hän on siihen kehittynyt. Kasvatuksesi viittaa siihen, että sinun oma kasvatuksesi on perustunut keppiin, keppiin ja keppiin.
Joiden mt ongelmia me hoitajat ratkomme.