Miksi pyykkikone ei huuhtele kunnolla?
Olen ajanut 90 asteen ohjelmia, laittanut koneeseen sitruunahappoa, etikkaa ja pyykkikoneen puhdistusjauhetta (eri kerroilla) ja yhä edelleenkin kone jättää pyykkeihin pesuainetta.
Pyykinpesuaineena käytän nestemäistä Erisania tai jauhemaista herkän ihon Sertoa, joita annostelen hyvin niukasti, vain pienen osan suositellusta.
Mikä kumma tuossa koneessa nyt mättää? Kokemuksia, vinkkejä?
Kommentit (44)
Hei tuota nollausta en ole tehnytkään, pitääpä kokeilla. Kiitos tästä ja muistakin vinkeistä!
ei sillä "tikitaali" näytöllä ole mitään tekoa koneen sisuskalujen toimintaan, se vain näyttää käyttäjälle mitä kone tekee, mutta kaikissa on nykyään varmaan elektroniikka ohjaamassa koneen toimintaa jokatapauksessa vaikka olisi miten vanhanaikaisen näköiset käyttövipstaakit.
Voihan vesipumppu olla väsähtänyt, jotain tukoksia jossain, vedenoton suodatin tukossa esim. kalkista?
Veden kovuudestakaan minulla ei ole tietoa, hyvä vinkki sekin.
Täällä(kin) ainakin 90 % ei tajua, että pyykinpesuainetta EI saa käyttää niin paljon kuin ohjeessa sanotaan. 30-35 ml riittää. Ei varmasti jää yhtään jäämiä ja pyykistä tulee puhdasta!
Minäkin olen ihmetellyt miksi pesukoneen "ikkunaan" jää nykyään pesun jälkeen vaahtoa. Pyykit kuitenkin tuntuvat ihan normaaleilta, eivät mitenkään limaisen pesuaineisilta. Pitääpä seuraavassa pesussa katsoa miten kirkkaalta huuhteluvesi näyttää ikkunaluukun takana vai onko hyvinkin kuplaista vielä ennen loppulinkousta.
Paljonko tuo 30 ml on ? Eikös se ole kaksi isoa ruokalusikallista?? Ei kai kukaan niin paljoa pesuainetta laita?
Me hankittiin uusi pesukone, kun vanha hajosi, eikä tämä pese kyllä yhtä hyvin. Huomasin jossain vaiheessa, että pyykkikoe haisi epämiellyttävälle. Ja kaikki putket ja sihdit olen puhdistanut. Sitten aloin laittaa pesuohjelman jälkeen erillisen huuhteluohjelman. Nyt pyykki tuoksuu taas normaalille.
Eli nämä uudet pyykkikoneet on tehty niin, että ne ovat muka pesevinään pyykit kahvikupillisella vettä. Pesevät kyllä, mutta puhdasta ei tule. Liian ekologista miun makuuni.
Mie oon laittanut iät ajat pyykkipulveria vanhalla ruokalusikalla ja yhden lusikallisen täyteen koneeseen ja puoliskan puoleen koneeseen.
Itse käytän monesti lisähuuhtelua. 12- 19 min ohjelma" päälle. Nukkasihti tarkistaa.
Nukkasihdin puhdistan säännöllisesti, siinä ei pitäisi olla kertymiä. Taas eilen sen putsasin.
Kuuluuko veden olla täysin kirkasta pesun loppuvaiheessa? Ettei siis kuplan kuplaako pidä olla enää? Minä olen aina luullut että pieni määrä kuplia siinä loppuvaiheessa juuri ennen linkousta on normaalia.
Käytän nykyisin melkein aina lisähuuhtelua. Uudet pyykkikoneet pyörivät niin vähällä vedellä, että pyykit eivät tule kunnolla huuhdeltua. Meillä pestään kuitenkin täysiä koneita (ei liian), urheiluvaatteita ym. oikeasti likaista ja tuo on ainoa millä saan oikeasti puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Mie oon laittanut iät ajat pyykkipulveria vanhalla ruokalusikalla ja yhden lusikallisen täyteen koneeseen ja puoliskan puoleen koneeseen.
Ei se noin toimi. Pesuainetta suhteutetaan pesuohjelman veden, eikä pyykin, määrään! Et ole vissiin koskaan pessyt autoa ja täyttänyt ämpäriä pesuaineella ja vedellä, niin et tiedä. Mitä enemmän vettä, sitä enemmän pesuainetta. Mitä vähemmän vettä, sitä vähemmän pesuainetta. Miten ihmiset eivät tajua näin yksinkertaisia asioita?!
Ja mitta-asteikollisia annosteluvälineitä ei voi käyttää koska... ?
Ja pesukoneen mukana tulevaa pesuaineen annosteluohjetta, saati käsikirjaa ei voi lukea koska... ?
Täh? Konehan ottaa vettä joko täyden määrän tai puoliskan mikäli on painanut puolikoneen valitsinta. Myös kaikissa hienopesuohjelmatyyppisissä ohjelmissa kone ottaa puolikoneelliset vettä. Kaikkiin noihin puolikoneellisiin laitan puoliskalusikallisen ja täyskoneellisiin koko lusikallisen - hyvin on toiminut jo 30 vuotta.
Totta kai laitan pesuaineen veden määrän mukaan, ja veden määrän tietää helposti edellä kertomistani seikoista. Tokihan sitten pyykin määräkin on aina samassa suhteessa veden määrän kanssa. Eihän hienopesuun tungeta ikinä konetta täyteen vaan jätetään alle puolen jne :)
Vierailija kirjoitti:
Ja mitta-asteikollisia annosteluvälineitä ei voi käyttää koska... ?
Ja pesukoneen mukana tulevaa pesuaineen annosteluohjetta, saati käsikirjaa ei voi lukea koska... ?
Annostelu-ohje on väärä. Niissä neuvotaan käyttämään ihan liikaa pesuainetta. Normaalipesussa 30-35 ml ja pikapesussa 20 ml on oikea määrä pesuainetta.
Mitta-annoskupit ovat auttamatta aivan liian suuria!
Eipä ole vielä tullut vastaani sopivan pientä mittaa. Ruokalusikka toimii hyvin. Tasaisenahan se on noin 15 millilitraa ja kukkuraisena about tuplat eli noin 30 ml.
Enkä toki alkaisi vasiten ostaakaan jotain muovihärpäkemittaa kun kerran vanhalla metallilusikallakin saa oikein hyvin pesuaineet annosteltua. :)
Jep, annosteluohjeet pesuainepakettien kyljissä ovat aivan liian suuria, tämähän on ihan yleisesti tiedossa.
Uu... mammat tietää paremmin kuin saksalainen pitkälle koulutettu insinööri joka on sen pyykkikoneen suunnitellut...
Oletko pehmeän veden alueella? Saatat tarvita vielä vähemmän pesuainetta. Katso vesilaitoksen tai kunnan sivuilta.