Voisitko hakea uutta työpaikkaa, jos palkka olisi noin 500 euroa vähemmän?
Ongelma on nyt tällainen, että jos haluan uuden työpaikan, minun pitää ns. aloittaa alusta. Ei ole osaamista mihinkään muuhun, kuin omaan hyvin specifiin alaan. Nyt kun olen katsellut uusia työpaikkoja niin kaikissa lähtöpalkka noin 500e vähemmän. Olen suorastaan järkyttynyt!
Miten te muut ajattelette työpaikan vaihdoksesta, voisitko lähteä vaikka palkka huonompi? Olen lopen kyllästynyt nykyisiin tehtäviin, eikä työpaikan sisälläkään voi siirtyä mihinkään. Tuntuu vaan hurjalta mennä noin paljon alemmas, että pääsee uusiin haasteisiin.
Kommentit (32)
En todellakaan. Otin loparit töistä koska en saanut 500 euroa lisää palkkaa. Bensa kallistui. Oli mahdotonta maksaa bensasta enää 400 euroa kk 1400 euron palkasta. Pyysin lisää palkkaa en saanut joten jouduin lopettamaan työt. Olen nyt ollut jo 16 kuukautta työtön.
Mä oon haaveillut paremmasta, mutta mukavuus palkan suhteen on niin hyvä tässä, niin enpä uskalla romuttaa elintasoani.
Toinen M30
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä palkkani on noin 1900 euroa kuukaudessa, joten eipä kyllä houkuttelisi 1400 euron palkka. Mutta jos uudessa palkka olisi sama kuin nyt ja työ kuulostaisi mukavalta, niin miksikäs ei. Minulle riittää, että työ on mukavaa ja palkalla tulee mukavasti toimeen eikä tarvitse kituuttaa.
Huh, miten 1900e/kk palkalla tulee oikein toimeen?
Asumiskulut,laskut ja mahdollinen auto vie jo sen 1000e/kk joten miten tolla sun palkalla voi tulla mukavasti toimeen? 900e/kk ja sitten kun asuntoosi tulee 5000e remontti tai autoosi 1000e remontti niin olet tiukoilla.
No siis oma bruttopalkkani on n. 1900 €/kk, joten olisi taloudellisesti aika mahdotonta vaihtaa duuniin, josta saisi 1400 €/kk :D
Tosin en meinaa tulla nykyiselläkään palkalla toimeen, niin sama kait se on velkaantuuko paljon vai todella paljon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä palkkani on noin 1900 euroa kuukaudessa, joten eipä kyllä houkuttelisi 1400 euron palkka. Mutta jos uudessa palkka olisi sama kuin nyt ja työ kuulostaisi mukavalta, niin miksikäs ei. Minulle riittää, että työ on mukavaa ja palkalla tulee mukavasti toimeen eikä tarvitse kituuttaa.
Asumiskulut,laskut ja mahdollinen auto vie jo sen 1000e/kk joten miten tolla sun palkalla voi tulla mukavasti toimeen? 900e/kk ja sitten kun asuntoosi tulee 5000e remontti tai autoosi 1000e remontti niin olet tiukoilla.
Niin no katsos tämmöistä se on Suomessa, isojen palkkaerojen maassa :) Me muut kitkutellaan jotta teillä isotuloisilla olisi millä mällätä ;)
- eri, mutta palkka myös 1900 €
Mä vaihdoin monta vuotta sitten työpaikkaa ja otin n. 800 euroa bruttona pienemmän palkan työpaikanvaihdoksen myötä. Uusi työ oli pienemmällä paikkakunnalla, joten samalla laski asumismenotkin. Uusi työ on lisäksi osoittautunut juuri sellaiseksi kuin ajattelinkin eli todella mielenkiintoiseksi, työyhteisö on todella kiva ja minulla on paljon vapautta työnkuvassa ja -tehtävissä. Olen tykännyt kovasti ja viihtynyt todella hyvin.
No en tosiaan, nykyinen peruspalkka on 1624
Asuinseudusta kiinni minkälaisilla tuloilla missäkin pärjää. Itselleni nyt jää käteen hiukan alle 2 000 euroa kuukaudessa ja hyvin pärjään.
Minulla on asumiskulut eli sähkölasku,vastike ja lainanlyhennys noin 800 euroa kuukaudessa sekä auton ylläpito maksaa sen 200 euroa kuukaudessa. Sitten vielä netti,puhelin,vakuutukset yms noin 100e kuukaudessa.
Kiinteät kulut kuukaudessa noin 1100e ja en ottaisi työtä vastaan jossa nettopalkka on alle 2000e/kk.
Täytyy muistaa vielä se että kiinteät kulut on vain kiinteitä kuluja johon ei lasketa juuri taloyhtiön remontteja eikä auton remontteja. Autoon uudet renkaat maksaa jo pelkästään sen 400e ja taloyhtiön joku remontti voi maksaa 10 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto on vuokra-asunto (alle 500e/kk) ja asun kaupungin keskustassa, niin autolle ei ole tarvetta. Syrjäkylillä joutuisi jo enemmän miettimään, miten pennosensa laittaa. Nyt ei tarvitse katsella kaupassa hintalappuja.
Vierailija kirjoitti:
Voisin joustaa jonkin verran, koska vaikutus nettotuloihin on pienempi.
Paljon pienempi. Käytännössä 300-200€ jos olet kokopäivätyössä, pienituloisella enemmän, koska verot pienemmät.
Ikävästi pienituloisella se menetys tietenkin myös tuntuu enemmän. -300€ 2000€ nettopalkasta sattuu paljon enemmän kuin -300€ 4000€ nettopalkasta.
Itse voisin tuon -500€ brutosta hyvin ottaa - noin 250€ / 10% nettopalkasta lähtisi.
Nyt ei onnistuisi, kun palkka on bruttona 1500 euroa/kk, mutta tähän päädyin kun ei kroppa kestänyt vanhassa työssä, ja alaa vaihtaessa palkka putosi miltei 1000 euroa/kk. Että periaatteessa juu, jos sillä saavutan jotain etua sen palkassa menetetyn sijaan, kuten nyt pääsin alalle minkä terveys kestää, ja missä on mukava työskennellä, olettaen että palkka kumminkin pysyy tasolla millä vielä pärjää.