Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on ruokalaskunne kuussa? Montako lasta?

21.11.2006 |

Havaitsin kauhukseni, että esim. viime kuussa oli mennyt 640 euroa pelkästään ruokakauppaan, sisältäen tosin myös pesuaineet ym. taloustavarat. Sitä laskua ei ole tullut tarkkailtua, huomasin vaan että jostain syystä rahaa ei jääkkään enää säästöön sitä satasta kuten vielä aiemmin, esim. viime vuonna. Onkohan tullut osteltua kaikenlaista outoa elintarviketta?! Tuon lisäksi molemmat vanhemmat ovat vielä syöneet n. 50 eurolla henkilöstöravintolassa ja lapset syöneet päiväruuat hoidossa. KÄÄÄÄK!

Teen ns. arkiruokaa joka illalle ja viikonloput, emme tupakoi, kaljaa kuluu tölkki viikossa yhteensä eli miehen saunakalja. OStamme kyllä paljon hedelmiä ja kotimaisia kasviksia. Herkkuja vain viikonloppuna, karkkia ja sipsiä ja pizzaa. MItä ihmettä on tullut ostettua? Joskus 2 vuotta sitten laskin, että ruokalaskumme oli keskimäärin 450 euroa/kk. Sitten menin hoitovapaalta töihin ja ilmeisesti olemme aloittaneet huomaamattamme kulutusjuhlan, joka on nyt saatava päätökseen.

Mielenkiintoista olisi kuulla, paljon muut laittavat ruokakauppaan kuussa. Meillä 2 lasta ja kolmas tulossa. Äitiyslomalla ei tuollaisia ruokarahoja ole käytettävissä!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus varmaan ei tuo summa edes riitä. Olemme nelihenkinen perhe, lapset 3 v 9kk ja 4 kk (hänen menonsa ovat siis korvikkeita ja vaippoja tällä hetkellä). Tuohon summaan sisältyy myös oluet ja siiderit, joita meillä menee ehkä noin 6 pulloa viikossa.

Minä pyrin tekemään kaiken ruoan itse eli eineksiä emme käytä. Käyn vain kerran viikossa kaupassa, ettei turhaan tulisi heräteostoksia. En seuraa tarjouksia, vaan olen keskittänyt ostokseni yhteen ketjuun. Yleensä valitsen kahdesta samanlaisesta tuotteesta halvimman ja saatan myös ostaa jotain tuotetta kerralla enemmän, jos sen saa edullisimmin.

Viikolla ruoka on tavanomaista kotiruokaa ja viikonloppuisin taas herkutellaan oikein kunnolla. Olemme miehen kanssa kulinaristeja ja viikonloppuisin kokeilemme mielellämme uusia juttuja. Viikonloppuisin myös aamiaisiin panostetaan.

Tämä sama summa meillä meni silloinkin, kun esikoinen oli kokopäivähoidossa (nyt vain kahtena päivänä) ja me vanhemmat söimme lounaamme töissä. Olen huomannut, että nyt kotona ollessani yritän saada arkiruokiin enemmän vaihtelua, ihan vain oman itseni vuoksi. Eli ilmeisesti arkiruokaan menee nykyisin enemmän rahaa, kuin mitä työssä ollessani.

Vierailija
22/24 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarkasti seurannut kuluja, mutta viikkoa kohti on siis käytössä n.125 euroa ja monesti kun käymme isommin kaupassa, niin sata euroa hurahtaa helpostikin. Pyrimme käymään n. kerran viikossa kaupassa ja lisäksi sitten käydään ostamassa tuoretavaroita/maitoa täydennykseksi. Kotona hoidan lapsia ja mies ottaa eväät yleensä töihin, joten muita ruokakuluja ei tule. Paitsi tietysti silloin tällöin käydään hampurilaisella/pizzalla ym., mutta vain n.1-2/krt/kk.

Me syömme lähinnä perusruokaa eli käytämme paljon perunaa/ makaronia, kanaa, jauhelihaa ja kalaa eri muodoissa. Kasviksia ja vihanneksia myös menee (isommat lapset tykkäävät lähinnä kurkusta ja tomaatista...) ja hedelmiä syödään tietysti päivittäin. Ostamme yleensä halvimpia juustoja (kilojuustoa), koska meillä menee juustoa tosi paljon (lapset eivät syö, mutta minä ja mies sitäkin enemmän). Jugurtit ostamme yleensä litran purkeissa, koska niin edullisempaa Eineksistä syömme lähinnä kalapuikkoja, joskus nakkeja ja ranskalaisia. Kaapissa on myös aina sipsejä ja fazerin sinistä herkkuhetkiä varten... Karkkeja ostamme silloin tällöin. Itse olen välillä kyllästynyt tähän perusruokaan, mitä syödään, mutta toisaalta se tuntuu kyllä heti ruokalaskussa, jos jotain erilaista ostaa esim. tex mex-jutut maksaa tosi paljon. Mutta toki kivahan se on välillä laittaa rahaa vaikka siihen ruokaan enemmän, että arki tuntuu mukavammalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies syö arkisin lounaan töissä (ei siis sisälly tuohon summaan), kaksi lasta lounaan koulussa ja kaksi minun kanssani kotona. Lisäksi arkisin lounaalla ja välipalalla yksi hoitolapsi, mutta on aika pieniruokainen tyttö... Monesti meillä kyllä koululaisten kavereita iltapäivisin, ja heille toki tarjoan myös välipalaa.

Tuohon 600 euroon sisältyy myös vaipat, paperit ja pesuaineet, ja jos se ei ylity niin hieno homma. Useinmiten menee 700-750 euroakin. Ihan tarkkaa kirjaa en ole pitänyt, mutta suurimman osan ostamme K-kaupoista joten plussa-otteesta voi sitten näitäkin tarkastella.

Meillä syödään arkisin aika tavallisia perusruokia, ja sitten viikonloppuisin ehkä vähän parempaa, kerran kuussa ehkä tilataan pitsat tai käydään ulkona syömässä. Kokolihaa emme kauheasti käytä (en itse siitä edes pidä), vaan pääosin jauhelihaa, kanaa, edullista (kirjo)lohta tms. toki myös kasvisruokia aina joskus. Itse haluasin kovasti syödä tuoreita kasviksia enemmänkin, mutta kyllä ne hinnat vaan nousevat näin loppusyksystä aika lailla, eikä ne ulkomaiset edes maistu kovin hyvälle aina. Yritän käyttää paljon juureksia, perunaa yms. Enintään kerran viikossa syömme eineksiä (makaronilaatikon, Saarioisten pizzan, tms). Leipää ja maitoa (ja hedelmiä + kasviksia) kuluu paljon, murojen syömistä (=antamista) yritän vähentää ja kasvattaa puuron osuutta. Kiusaukset ym. perunalaatikot teen kyllä valmiista suikaleista, mutta muuten aika lailla tuoreista raaka-aineista. Silloin tällöin jatkan jauhelihaa soijarouheella, mies sen kyllä huomaa mutta lapsiin meni viimeksikin ihan täydestä makaronilaatikko jossa oli vain soijaa eikä lainkaan lihaa. Ravitsevaa ja tosi edullista!

Jonkin verran rahaa kuluu toki herkkuihin, varsinkin äidin herkkuihin. Fazerin sinistä pitää olla aina kaapissa...

Vierailija
24/24 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me olemme 4 henkinen perhe (2+2lasta, kolmas syntyy joulukuussa). Meillä menee ruokakauppaan n. 400e/kk, johon sisältyy kaikki taloustavarat lukuunottamatta wc- ja talouspapereita. Nämä ostetaan isommasta kaupasta, kun saa edullisemmin sieltä. Tällä hetkellä ei ole ainuttakaan vaippapeppua, ja meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, eineksiä käytetään tosi harvoin ja näistä oikeastaan kalapuikot ovat vain ruokalistalla. Perunat saadaan omasta maasta, ja marjat samoiten on pakkasessa. Lihoista käytetään jauhelihaa, ja lihasuikaleita. Joskus ostetaan karjalanpaistia ja kyljyksiä,mutta näitä tosi harvoin. Meillä ei sauhutella eikä alkoholia käytetä lainkaan. Karkkeja etupäässä lapsille ostetaan joka kauppareissulla,lauantaisin saunan jälkeen herkuttelemme jäätelöllä. käymme n.1-2kertaa viikossa kaupassa, jo siitäkin syystä että kauppaan on matkaa parikymmentä kilometriä, ja toisekseen tulee vähemmän heräteostoksia. Kolmannen lapsen synnyttyä varmaan rupeaa kauppaan menemään enemmän,kun vaippoja ostetaan ja korvikkeet,jos imetys ei suju, ja ainakin hedelmäsoseet ostetaan kaupasta. Meillä ostetaan litran purkeissa jogurtti, sitä menee purkillinen päivässä, lapset syövät aamupäiväruoaksi puuroa ja lämmin ruoka sitten tehdään kerran päivässä iltapäivästä. Aamulla ja illalla syödään leipää, jogurttia, maitoa ja isäntä kahvia. Usein lapsille ostetaan kaupasta vanukkaita, ja nämä saavat iltapalaksi, jos ne on loppuneet, syövät he jogurttia tai molempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi