Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmisruokien väkevyys, chili ja pippurit

Vierailija
19.02.2023 |

Teen itse ruokia, mutta joskus kokeilen löytyisikö sopiva valmiste, varsinkin niille päiville kun on kiire. Ongelmana on että kaikissa ruuissa on valkopippuria, mustapippuria, chiliä tai cayennepippuria. Ihan poikkeuksetta, myös ketsuppiin tullut se. Paitsi pinaattiletuissa ei ole. Isossa marketissa voisi olla broileri päivällä, mutta sinne ei pääse, on matkaa. Suu on tulessa ruokailun jälkeen kuin lohikäärmeellä ja luulen että suomalaisten vatsa tykkää pelkästä väkevästä. Kuluu usein paljon aikaa kun laittaa itse ruokia, olisi kiva löytää helpotusta. Kiitos.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin henkilön jolle jopa makea chilikastike oli "liian mausteista" ja kuulemma suuta poltti... mutta toisaalta ei hän muutenkaan käyttänyt mausteita ruoissaan, vaan olivat erittäin mauttomia. Hyvä kun suolaa käytti.

Ruoassa pitää olla makua ja potkua, tietenkin ruokalajista riippuen ja chili lämmittää mukavasti

Vierailija
82/94 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut valmisruuat ovat aivan hirveää paskaa. Ne kalleimmatkin ovat aivan mautonta sontaa. Jopa itse keitety potut ja makkarakin maistuu paremmalta. Olen kyllästynyt kauppojen valmisruokiin ja päättänyt opetella tekemään itse ruokaa, vaikka läpi harmaan kiven.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun jostain löytyisi mikä tahansa valmisruoka, johon ei pakonomaisesti tungettaisi sipulia :D

Vierailija
84/94 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ennemminkin kaipaisin lisää makua valmisruokiin, tuliseksikaan väitetyt kun ei ole ollenkaan mausteisia. Vähän on siis vaikea ymmärtää.

Tämä.

Vierailija
85/94 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun jostain löytyisi mikä tahansa valmisruoka, johon ei pakonomaisesti tungettaisi sipulia :D

Aika usein niissä on Valkosipuli. Ketsuppi on väkevää, aina pippurit ja cayennet. Mihin katosi normaali ketsuppi.

Vierailija
86/94 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut valmisruuat ovat aivan hirveää paskaa. Ne kalleimmatkin ovat aivan mautonta sontaa. Jopa itse keitety potut ja makkarakin maistuu paremmalta. Olen kyllästynyt kauppojen valmisruokiin ja päättänyt opetella tekemään itse ruokaa, vaikka läpi harmaan kiven.

Kun tekee itse ruokaa tarpeeksi kauan, vuosia. Kaipaisi kuitenkin helpostusta arkeen, tiettyinä päivinä. Kalliissa voi olla ihan ok valmisruoka 7-15e, mutta tosielämässä joutuu ottamaan sen halvemman. Ja niiden sisältö on ravintoarvoltaan huono ja voi olla kaikenlaisia kastikkeita, lisäaineita.

Vierailija
87/94 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkevävinkujat on sitten herkkähipiäistä porukkaa.

Ei ole. Teidän makuaisti on ehkä ottanut jalat alleen ja lähtenyt lomalle. Tampereella ainakin joka ruoka on kauhean väkevää kaupassa. Ihan sietämätön tilanne oikeastaan. Tarvittaisi normaalia ruokaa ja vaikka ne broilerit lähikauppaan, jossa pinta on miedompi nyt vaikka on maustetta.

Tai sitten juurikin ymmärretään niiden makujen päälle.

MAKU ja VÄKEVYYS ovat kaksi eri asiaa. Toki joissakin pippureissa voi olla makua, mutta väkevyys ei sovi kaikille.

Pippurit ja chilit on tulisia, ei väkeviä.

Sinapit, joissa on merkintä "väkevä", sisältävät cayennepippuria. Väkevä on hyvä synonyymi vahvan makuiselle. Monesti lukee esim salmiakkikarkissa "väkevä", kun sisältää cayennea tai chiliä.

Vierailija
88/94 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisko esimerkkejä näistä tulisista tai liian mausteisista valmisruoista?

Saisiko vastausta? :)

Lidlin Inferno pizza kyllä vähän irvistytti

Vierailija
89/94 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään tuotetta ei siis pystytä nimeämään, jotta voisi miettiä onko näille tulenlieskaväitteille mitään perustetta.

Minuakin kiinnostaa lähinnä siitä syystä, että liian tuliseen valmisruokaan en ole minäkään vielä törmännyt. Silloin kun syön jonkin eineksen, on lähinnä häiritsevää jokin tunteja jälkeenpäin suussa maistuva arominvahvenne.

Mutta minä olenkin junttimaisesti kasvattanut chilejä jo 15 vuotta (kuten hyvin monia muitakin syötäviä kasveja).

Vierailija
90/94 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nämä klassiset mikroateriat kuten lihapullat ja muusi, maksalaatikko tai kiusaukset? Täytetty patonki? Itse kaipaan mausteisempia.

Vierailija
91/94 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin henkilön jolle jopa makea chilikastike oli "liian mausteista" ja kuulemma suuta poltti... mutta toisaalta ei hän muutenkaan käyttänyt mausteita ruoissaan, vaan olivat erittäin mauttomia. Hyvä kun suolaa käytti.

Ruoassa pitää olla makua ja potkua, tietenkin ruokalajista riippuen ja chili lämmittää mukavasti

Entisen työkaverini mielestä paprikajauhe oli tulista :D Hän myös kuori kurkun, koska se kuori oli hänen mielestään niin "väkevää".

Vierailija
92/94 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tollasia mausteisia valmisruokia saa? Ne mitä ite maistanu on ihan mauttomia mössöä, ite saa mausteita (ja suolaa) aina lisätä.

Vierailija
93/94 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mauttomia on einekset, että jää ostamatta. Suolaakin pitäisi olla jopa yli suositusten, mutta aina pitää lisätä, että maistuu jollekin ruuat. Raaka-aineiden omat maut on liuenneet jonnekin.

Jätäse suolan holvaaminen et sä sillä muutamakua saa, kuin juuri suolanmakua. En tykkää siitä, kun kaikki ruoka maisttuu sillisuolatulta.

Suola ei ole mauste. Pippuri, mejram, persilja, korianteri, chili ovat mausteita. Huommaatko eron? Nyt syön (valitettavasti) HK:n lindström-pyöryköitä ja muusia. Huono ateriankorvike. Liikaa suolaa, liikaa rasvaa, vähän proteiiniä, ei vihanneksia, ei mausteita, siksi maustoin itse viljellyllä viiden chilin seoksella. .

Vierailija
94/94 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkevävinkujat on sitten herkkähipiäistä porukkaa.

Ei ole. Teidän makuaisti on ehkä ottanut jalat alleen ja lähtenyt lomalle. Tampereella ainakin joka ruoka on kauhean väkevää kaupassa. Ihan sietämätön tilanne oikeastaan. Tarvittaisi normaalia ruokaa ja vaikka ne broilerit lähikauppaan, jossa pinta on miedompi nyt vaikka on maustetta.

Tai sitten juurikin ymmärretään niiden makujen päälle.

MAKU ja VÄKEVYYS ovat kaksi eri asiaa. Toki joissakin pippureissa voi olla makua, mutta väkevyys ei sovi kaikille.

Pippurit ja chilit on tulisia, ei väkeviä.

Sinapit, joissa on merkintä "väkevä", sisältävät cayennepippuria. Väkevä on hyvä synonyymi vahvan makuiselle. Monesti lukee esim salmiakkikarkissa "väkevä", kun sisältää cayennea tai chiliä.

Pippureita on monenlaisia, kaikki eivät ole tulisia alkuunkaan. Samoin on chilin kanssa. Jos et noita asioita tiedä et, tiedä paljoakaan pippureita ja chileistä. Vai tiedätkö kenties, että chilin tulisuus, väkevyys, voimakkuus, nimitettiinpä sitä miksi vaan, mitataan laboratoriossa koekaniineiksi huijatuilla suomalaispoliisien vangitsemilla ulkomaalaisilla tummaihoisilla? Selkänahkaan tai käsivarteen tehdään hyvin henoja haavoja, oikeastaan naarmuja, ja niihin sivellään pensselillä erivahvuisia chililiuksia. Sitten kipuhuudoista päätellään, kuinka voimakkaasta chilistä on kyse. Etkö tiennyt? No, ei se ole totta, nyt huuto mitataan desibelimittarilla. On otettu selvä harppaus tieteellisempään suuntaan.

No etkö vieläkään usko, vaikka kuinka valehtelen? En minäkään usko, mutta kirjoitin, kun täällä tuskaillaan siitä, että valmisruoka olisi liikaa chilillä maustettua. No iso höpöhöpö!

--sinapista ei saa voimakasta, tulista polttavaa tai väkevää ilman chiliä! Vahvahkoa ehkä saa valko- ja mustapippuriseoksella, mutta ei sen enempää.