Mistä voi johtua joskus ulkona kävellessä ahdistava olo, nopea pulssi ja hikoiluttaa kamalasti?
Multa on otettu tän vuoden aikana 2 kertaa sydänfilmit ja lukuisia verikokeita, esim kilppari, raudat, yms. Mitään ei löytynyt. Lääkäri epäilee että stress/ahdistus, mutta en tunne oloani ahdistuneeksi. Joinain päivinä on vaan "voimaton" olo, kun lähden jo portaat ylös, syke nousee heti 150, ja hikoilen ihan sikana kävellessä vaikka kävelisin rauhallisesti. Sitten joskus toisena päivänä taas ei mitään tälläistä. Onkohan mulla joku autonominen hermosto ylikierroksilla tai vastaavaa? Tuskin sydämessäkään mitään vikaa, olen alle 30v. Onnko kellään ollut samantyylisiä oireita? Joskus siis tuntuu kun kävelee ulkona että ei pääse eteenpäin on niin voimaton oloja pulssi nousee herkästi ja selkä ihan märkä.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet?
Ruokavalio?
Samat oireet, mulla unettomuutta, stressiä ollut kauan monenlaista. Ylikierroksista tuo johtuu ja se alkaa jo ahdistaan kun tulee jo paniikkia lähtee mihinkään. Sydän ja verikokeet mullakin ok.
Alkavat vaihdevuodet? Ootko koronan sairastanut? Se voi aiheuttaa pitkäänkin outoja oireita. Saattaisi olla myös jotain rytmihäiriöitä esim. SVT supraventrikulaarinen takykardia.
Kuukaustiskierto. Päivät jolloin lämpötila noussut? Itselläni ainakin tietyt päivät kuukaudesta olivat aina selkeästi huonokuntoisempia kuin toiset eli kun kehon lämpötila oli itselle normaalia 0,5-1 astetta korkeampi. Jo 37 asteessa oli jokseenkin huono olo.
stressi
huonot yöunet
ruokavalio
ylipaino
ahdistus/paniikkihäiriö
Rasitusastma, stressi, kuivuus, ahdistus...
Stresssiä tai ahdistusta ei välttämättä huomaa itse muuta kun noista somaattisista oireista. Voit siis olla stressaantunut.
Nukutko sä hyvin ja säännöllisesti?
PMS. Ainakin mulla ovat oireet pahentuneet ikävuosien myötä, ja just tuollaista on.
Verensokeri ?
Joku mainitsi kuivumisen. Se voi todellakin iskeä myös talvella eikä vain helteillä. Se heikotuttaa eikä sitä tunne janona. Seuraavan kerran ota mukaan pikkupullo sokeripitoista Jaffaa. Takuulla olo kohentuu viidessä minuutissa ja jaksat taas jatkaa.
Minulla tuota aiheutti matala verenpaine sekä heikko kunto.
Verensokerin nopeaan laskuun voisi auttaa joku välipala ja juoma. Neste-suolatasapaino? Onko selkähartia jumissa, joka vaikuttaa sydämeen. Onko sukurasitteita johonkin tai allergiaa. Onko verenpainetta? Kahvi tykyttää tai tupakka, alkoholi? Onko jokin lääke jossa haittavaikutuksia. Oletko käynyt yksityisellä erikoislääkärillä, esimerkiksi sydänlääkäri tai ultraääni, labra. Onko tulehdus jossain? Entä piik. haitat. Onko uniapneaa tai väärä tyyny? Teetkö liian pitkää päivää tai stressiä. Onko astmaa? Älä vastaa tähän viestiin, mutta kysymyksiä muuten.
Jos käytät hormoneja tai kalaöljyä, kannattaa kokeilla ilman.
Vaihdevuodet?
Ruokavalio?