Tiesitkö, että pelastuslaitos tekee muutakin kuin sammuttaa tulipaloja?
Suuri yleisö näkee vain palomiehet ja paloautot. Hämmästy on suuri, kun pelastuslaitoksen virkapuvussa joku käy esim. päiväkodissa tai vastaavassa paikassa. Monesti ensimmäinen kysymys onkin: missä palaa.
Mutta pelastuslaitoksella on paljon muitakin tehtäviä, kuin palomiehen tehtävät. Eri koulutustaustoja on vaikka kuinka. Joku on insinööri, joku on tradenomi, joku on kasvatustieteiden tohtori, joku on terveydenhoitajasta opiskellut myös tohtoriksi asti.
Myös ensihoitajat ovat pääsääntöisesti pelastuslaitoksen palkkalistoilla. Vanhemmat ihmiset puhuvat monesti palokunnasta, joka on vanhanaikainen nimitys eikä kuvaa toimintaa nykyisellään.
Hallinnossa on kaikenlaista päällikkövirkaa. Kun virka-asteikossa mennään alaspäin, löytyy monenlaista virkanimikettä: palotarkastaja, johtava palotarkastaja, erityisasiantuntija, asemamestari, lääkintämestari, palomestari, paloinsinööri jne.
Palotarkastajat, paloinsinöörit ja erityisasiantuntijat tekevät kukin onnettomuuksien ehkäisyyn liittyvää valvontatyötä, paloturvallisuuden konsultointia ja lainsäädännön valvontaa. Palomestareilla on omalta osaltaan esim. päivystystyötä ja valvonta/konsultointityötä.
Myös palomiehet paloesimiehen johdolla tekevät valvontatyötä päivystystyön ohella.
Voin vastailla tässä jonkin aikaa (asiallisiin) kysymyksiin. Itse olen paloinsinöörin virasssa ja koulutukseltani rakennusinsinööri.
Näinhän se menee muissakin ammateissa, kaikki työ ei ole pelkästään jotain tiettyä/ näkyvää.
Eikä siitä nyt voi ketään oikein syyttääkään, eihän sitä tule ajatelleeksi tai otettua selvää jos ko. työ kiinnosta tai ole alalla työssä.
Olen itse joskus törmännyt ihmettelyihin ja ennakkoluuloihin kirjastotyöstä.
Silloin, kun opiskelin alaa joku kysyi että pitääkö sitäkin oikein opiskella...
Että juu🙄.
Samoin on ihmetelty, että mitä siellä kirjastossa oikein muuta tehdään kuin istutaan siinä tiskillä ja tuohan on ihan "helppoa" ( ts. kuka vain pystyisi työhön🥴).
Jopa opiskeluaikana yksi luokkatoveri sanoi, että "saa tästä helpon istumatyön, kun jaloissa jotain ongelmaa...".
Vaan eipä se nyt niinkään mene.