Jos häät ovat jommallekummalle jo toiset, niin MITEN SINUN MIELESTÄSI TÄMÄN TULISI HÄÄJUHLISSA NÄKYÄ?
Itse en ole koskaan ollut naimisissa, mies on jo kerran. Kysyn tätä mielenkiinnosta, häitä meillä ei ole ainakaan tällä hetkellä suunnitteilla, vaikka ajatuksissa onkin ollut " sitten joskus" .
Omassa päässäni olen pyöritellyt erilaisia vaihtoehtoja siihen, millaiset häät voisivat olla. En ole koskaan ollut " hääfriikki" , enkä kovin perehtynyt aiheeseen muutenkaan. Ystävistäni vain kolme on mennyt naimisiin, heistäkin yksi pari maistraatissa. Olen ollut kolme kertaa suomalaisissa häissä vieraana ja muutaman kerran ulkomailla.
Kertokaa, mitä teidän mielestänne kuuluu suomalaisiin häihin, jos morsiusparista toinen on jo toista kertaa asialla?
(Ai niin, kirkko ei meidän tapauksessamme tule kyseeseen, sillä emme kuulu samaan uskontokuntaan)
Kommentit (25)
Eli meidän häämme ja lupauksemme olivat vieraiden mielestä feikkiä, koska miehellä oli yksi parisuhde hajonnut aiemmin?
Entä ne morsiamet joilla on ollut vaikka kaksi kihlattua ja kolme avomiestä, onko heidän kohdallaan " oikein" uskoa samaan kuin hän -eli tässä on se oikea jonka kanssa haluan vanheta - vai olla yhtä kyyninen että " katotaan vaan vuoden päästä" .
Miksi ihmeessä eronnut ja kokemuksesta oppinut ei voisi täydestä sydämestään sanoa että tässä haluan yrittää pysyä kunnes tuoni minut korjaa.
Kyllä minusta oli mautonta morsiamen valkoinen morsiuspuku ja huntu. Toki olivat eri tamineet kuin ekalla kerralla, mutta silloinkin hän käytti huntua. Miehen ekoista häistä en tiedä. Siellä oli aika vaivautunut olo juuri näine " kunnes kuolema erottaa" ja " Korintolaiskirjeineen" .
Musta ainakin voisi miettiä pappi vihkipuhettaan ja morsiuspari omaa toimintaansa, varsinkin, jos kutsuttuna on myös vanhempia sukulaisia, jotka ovat ottaneet tosissaan nämä papin puheet ja viettävät 40-, 50- ... hääpäiviään.
mielestä on jotenkin tyylitöntä, jos 2. kertaan vihittävällä morsiammella on valkoinen puku ja huntu ja isä saattaa jne.
MUTTA ap ei ole ollut aikaisemmin naimisissa, mies vain on, joten saa pukeutua valkoiseen jne.
Mutta ne edellisissä häissä olleet vieraat kantsii muistaa häitä mietittäessä. Eli miten suhtautuvat mihinkin. Kyllä mulla ainakin kiehuu, jos tekin vannoisitte saman vihkivalan kuin edellinen pari... Tekis mieli tuhahtaa, että niin varmaan joo...
Mutta kun edellisistä oli 15 tai 20 vuotta ja minulle eka kerta, niin ei todellakaan näkynyt mitenkään. Tietysti osa vieraista samoja, ja miehen lapsia myöten olivat täysillä iloitsemassa kanssamme. Oli hunnut ja häävalssit ja virret ja lahjat ja kaikki, ja morsiankin raskaana.
Kyllä se rakkaus voi ihan aitoa ja ainutkertaista olla eronneillekin...
ehkä en vaan osannut sanoa mielipidettäni noin suoraan..
Mulle avioliitto on kuitenkin niin pyhä ja ainutkertainen asia, etten kunnolla osaa edes ehkä muodostaa mielipidettäni tästä asiasta. Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.. Mut kai kaikki ajattelee naimisiin mennessään, että " tää on nyt tässä" , eli että ei ajattele ehkä eroavansa jne. Ainakin toivoisin niin