Se tunne, kun ei kelpaa edes ilmaiseen työkokeiluun :D
Täällä on usein valitettu, että työttömiä laitettaisiin vain ilmaistöihin työkokeiluna.
Mutta onko kellään muulla kokemusta siitä, että on ehdottanut työkokeilua moneen eri paikkaan, mutta ei saa edes vastausta?
Pakko myöntää, etten olettanut tämän olevan ihan näin vaikeaa - eikä se ainakaan itsetuntoa kohota...
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Kun haette työkokeilupaikkaa, muistakaa, että koko työkokeilukonsepti voi olla työnantajalle vieras. Monilla menee työharjoittelu, työkokeilu, kuntouttava työtoiminta ja ammatilliset kuntoutukset aivan sekaisin. On pelkoja tai ennakkoluuloja, että työkokeilija on esim. kuntoutuja, jolla on paljon poissaoloja tai rajoitteita. Olen törmännyt jopa pelkoon päihdeongelmista tms...
Kannattaa tehdä siis sellainen hyvä avoin hakemus, johon kirjoittaa selkeästi, MIKSI hakee työkokeiluun ja mitä se sinun kohdalla tarkoittaa. Oletko jo opiskellut aiemmissa töissä asian X, mutta sinulta puuttuu kokemusta asiasta Y, josta olet kiinnostunut ja motivoitunut oppimaan?
Tuskin on haittaa, että hakemukseen kirjoittaa selkeästi itsestään ja omasta osaamisesta ja halusta kehittyä työssään ja saada kokemusta.
"Hei, olisko työpaikallanne mahdollisuus työkokeiluun?" --> menisi itsellänikin rekrytoijana roskakoriin...
No mutta mitäs jos on niitä rajoitteita (krooniset mt-ongelmat, psykoottisia oireita jne) ja työkkäri haluaa minun silti hakevan työkokeiluun? Luuletko ettei ala kyllästyttää kun ihmiset haukkuu koko ajan laiskaksi loiseksi vaikka hakemisesta huolimatta ei pääse mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun haette työkokeilupaikkaa, muistakaa, että koko työkokeilukonsepti voi olla työnantajalle vieras. Monilla menee työharjoittelu, työkokeilu, kuntouttava työtoiminta ja ammatilliset kuntoutukset aivan sekaisin. On pelkoja tai ennakkoluuloja, että työkokeilija on esim. kuntoutuja, jolla on paljon poissaoloja tai rajoitteita. Olen törmännyt jopa pelkoon päihdeongelmista tms...
Kannattaa tehdä siis sellainen hyvä avoin hakemus, johon kirjoittaa selkeästi, MIKSI hakee työkokeiluun ja mitä se sinun kohdalla tarkoittaa. Oletko jo opiskellut aiemmissa töissä asian X, mutta sinulta puuttuu kokemusta asiasta Y, josta olet kiinnostunut ja motivoitunut oppimaan?
Tuskin on haittaa, että hakemukseen kirjoittaa selkeästi itsestään ja omasta osaamisesta ja halusta kehittyä työssään ja saada kokemusta.
"Hei, olisko työpaikallanne mahdollisuus työkokeiluun?" --> menisi itsellänikin rekrytoijana roskakoriin...
No mutta mitäs jos on niitä rajoitteita (krooniset mt-ongelmat, psykoottisia oireita jne) ja työkkäri haluaa minun silti hakevan työkokeiluun? Luuletko ettei ala kyllästyttää kun ihmiset haukkuu koko ajan laiskaksi loiseksi vaikka hakemisesta huolimatta ei pääse mihinkään?
No haluatko sinä työkokeiluun? :) Jos haluat, mieti työ, joka sinua kiinnostaisi. Kannattaa myös pohtia, tarvitseeko työn suorittamiseen jotain tiettyä koulutusta, joka sinulta puuttuu. Onko motivaatiota opiskella? Silloin voit hakea työkokeiluun vaikka kertomalla, että haluat päästä kokeilemaan alaa ennen mahdollista opiskelua. Sehän on yksi työkokeilun tarkoituksista. Itse pääsin työkokeilun jälkeen oppisopimukseen!
Jos ala ei vaadi opiskelua, niin en täräyttäisi silti heti hakemukseen mt-ongelmista. Kaunistelisin hakemusta ihan niin kuin normaalia työhakemustakin.
Jos sinusta tuntuu, että et ole työkykyinen, oikea osoite ei ole työkkäri. Voit varata itsellesi työttömälle kuuluvan ilmaisen terveystarkastuksen. Voit siellä pohtia, olisiko paikkasi ennemmin sairaslomalla tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, eikö tuo ole ihan maalaisjärkeä? Siis olettaisin, että kaikki joilla ylipäätään on jotain osaamista ja syy miksi haluaisivat tiettyyn paikkaan kokeiluun, tekisivät sen hakemuksessaan selväksi. Mutta eihän sitä ikinä tiedä tietysti.
Jotkut tietysti lähettävät hakemuksia ihan vain siksi että saisivat täytettyä sen kuukausittaisen työnhakuvelvollisuutensa. Heillä ei kai ole niin kiinnostustakaan siihen, saako paikan vai ei.
No, mutta siis... Ei nyt pidä itteensä ottaa ja omaksi syykseen katsoa, jos yritys ei tarvitse ilmaista työvoimaa.
Eri asia tietysti, jos yritys on ilmoittanut, että otetaan työkokeiluun joku, ja sut sitten laitetaan ehdokkaaksi, mut et kelpaa.... Mut ehkä niille silloin on tarjottu joku toinenkin ehdokas, ja hän on sitten kelvannut.
Älä: Mulla toi työkkäri tykkää että mulla on erittäin hyvä koulutus ja kokemusta ja mun pitäs niinkuin hakea vastaaviin paikkoihin.... Mut kun mulle on jo ajat sitten sanottu, että ei tarvita sua, ei tarvita... meillä on sellaisia nuorempia (vastikään koulutettuja, ja sellaisia jopa, jotka on koulutettu koska ovat tulleet yhtiön lakkauttamisessa irtisanotuiksi ja koulutukseen on ilmeisesti jonkinlainen sopimus kuulunut, että näitä sitten työllistetään seudun työnantajille joilla tähän tehtävään on työtä tarjolla), ja sitten on toinen mitä on sanottu silloin kun olen sijaisuuden sattunut saamaan, siis mut on otettu sijaiseksi, ja olen työnikin hoitanut, ollut valmiiksi osaava ja helposti työhön perehdytettävä vaikken ehkä kaikkea ole sen työnantajan proseduureista heti osannutkaan, niin tota mulle tullaan tökerösti sanomaan arvon kollegoiden taholta että "me ei mitään sijaisia tarvita". No, en mä nyt sitte tiedä, miks se työkkäri tykkää että mun pitäs väkisin näille itteäni tyrkyttää... haenkin sitten kyllä muita hommia, mut en kelpaa niihinkään... kato kaikki on sitä mieltä, että sitä koulutusta vastaavaa työtä on vaikka kuinka paljon tarjolla joka mulla on, mut... mä en vaan niinko muka halua sitä tehdä... Just just. Asia on päinvastoin, mua ei haluta, koska tilanteessa jossa on paljon määräaikaisia, minä olen ollut ilmeisesti jonkinlainen uhka näitten jo minua ennen työhön otetuille sen vakipaikan saamisen suhteen... Että sellasta.
Työkkäri se jaksaa, niillä kun on tilastot, että näitä paikkoja on (ilmoituksia vakipaikoista kunnan toimiin, siis paikkoja joihin on jo tekijä talossa) ja toisaalta se niitten vuosikausia jokavuotisena toteuttama te-koulutus on mukamas ollut hyvin työllistävä, mut sitä en ymmärrä, kun ei niitä toimia kuitenkaan ole syntynyt lisää... niin miten ne kaikki vuosittain koulutetut ovat mukamas just siihen työhön sijoittuneet...
Käsittämätöntä työkkärin löpinää.
Mut kuten sanottu, haen muita töitä, mut niihin en kelpaa myöskään.
Vierailija kirjoitti:
"Työttömän on tosi vaikea saada työpaikkaa, koska moni rekrytoija ajattelee, että "tyyppi on nyt vaan epätoivoinen kun ei ole töitä ja hakee mitä vain, jotta pääsisi töihin ja saisi rahaa, mutta ei oikeasti ole motivoitunut juuri tähän työhön".
En koskaan ole ymmärtänyt tätä ajattelumallia. Se RAHA on motivaattori. Ja ainakin itselläni raha motivoi ihan jokaiseen työhön ja siksi teen juuri kyseisen työn hyvin. Aina pitäisi selittää liibalaabaa mitä tuo yritykselle ja kuinka kehittää firmaa yms. Ja aina hoetaan siitä kuinka on työvoimapula. Mitäkö tuon yritykselle? No työntekijän.
Aivan, en ole ikinä ymmärtänyt sitä kysymystä 'Miksi hait meille töihin??' No te haitte työntekijää, siksi! Te tarvitsette työntekijän, minä töitä..toki yritin aina selittää jotain ympäripyöreää kuten tapana on ja kuten odotetaan, mutta rahan takia minä töitä hain ja rahan takia minä jokaista työtä olen tehnyt. Työpaikat voisivat alkaa ilmoittaaa palkan suoraan ilmoituksessa ja itsekin katsoa peiliin, eikä syyttää kaikesta niitä työttömiä ihmisiä.
Mene kuntouttavaan eräs kaiken poistava möderaattori haluaa olla kaikkialla nimimerkillä höyrylä tekee uraa kuntouttavassa työtoiminnassa ja suuttui kun jatko oli välillä epävarmaa.
Oikein huussi huutisiellä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.
Omasta kokemuksesta sanoen ei oteta kaikkiin ruokakauppoihin. Kahteentoista (12) lähettänyt ja niistä tähän mennessä kolme vastannut. Vain yksi on suostunut tapaamiseen. Kaksi lopettaneet vastailun tai sitten on ollut kiireitä. Muutamasta tullut vastaus "ei tällä hetkellä" ja "työkokeilupaikat jo täytetty". Näin Tampereen alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.
Mulle työkkärin täti opasti,että kannattaa mennä ainoastaan semmoiseen paikkaan, johon haluaa tulevaisuudessa työllistyä. Sitä tukea kun ei kuulemma myönnetä nykyään kuin 12kk koko elämän ajalle?
No oisin halunnut vaan jonnekkin..
Niinpä. Meitä on varmaan monta jotka vain haluaa edes jonnekin. Raadollista tämä työelämä nykyään
Vierailija kirjoitti:
Menkää hyvät ihmiset paikan päälle näyttäytymään, älkääkä lähetelkö mitään sähköposteja.
Mut ajettiin vihaisin katsein ulos, melkein vähän pelokkaan kuuloisena :D Olin vielä vähän päälle parikymppinen, arvaa pääsisinkö nyt 10 vuotta myöhemmin... Työkkärin tädin mielestä minusta on "saattanut ehkä tuntua tuolta".
Kai tässä jonkun lopetuspiikin kohta saa, kun ei saa siivoojan, hyllyttäjän, kokoonpanijan, tulityövahdin jne. töitä vuokrafirmoilta, eikä "pääse" työkokeiluun. :) en kyllä haluaiskaan. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hei, olisko työpaikallanne mahdollisuus työkokeiluun?" --> menisi itselläniki
"Hmm, eikö tuo ole ihan maalaisjärkeä? Siis olettaisin, että kaikki joilla ylipäätään on jotain osaamista ja syy miksi haluaisivat tiettyyn paikkaan kokeiluun, tekisivät sen hakemuksessaan selväksi. Mutta eihän sitä ikinä tiedä tietysti.
Jotkut tietysti lähettävät hakemuksia ihan vain siksi että saisivat täytettyä sen kuukausittaisen työnhakuvelvollisuutensa. Heillä ei kai ole niin kiinnostustakaan siihen, saako paikan vai ei."
Oma maalaisjärkeni sanoo, että jos laitan hakemuksen työkokeiluun ja kysyn, olisiko mahdollisuus päästä työkokeiluun, niin se osoittaa, että haluan päästä työkokeiluun.
Eivät kaikki ihmiset ole monisanaisia selittelijöitä. Luulisi rekrytoijallakin olevan ihmistuntemusta tämän verran.
Mutta ilmeisesti rekrytoijat ovat ihan oma ihmislajinsa.
Eräässä ruokakaupassa sanottiin että ehkä lastin kuormaajaksi voisi päästä mutta että kassatyöhön tarvitsisi jotain perehdytystä, en muista tarkalleen mitä sanaa käytti mutta puhui jostain "kassakortista" ja "veikkauslisenssistä", varmaan että tulisi tietää veikkauksen asiasta jotain kun kerran kaupan kautta voidaan veikata. He eivät siis halua kouluttaa työkokeilijaa siihen. En tiedä haluanko itse mennä jotain lasteja purkaamaan vain.
Miksi 234 nostelet näitä vanhoja työkokeilu ketjuja?
Provosointia tottakai, mutta missä tarkoituksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta sanoen ei oteta kaikkiin ruokakauppoihin. Kahteentoista (12) lähettänyt ja niistä tähän mennessä kolme vastannut. Vain yksi on suostunut tapaamiseen. Kaksi lopettaneet vastailun tai sitten on ollut kiireitä. Muutamasta tullut vastaus "ei tällä hetkellä" ja "työkokeilupaikat jo täytetty". Näin Tampereen alueella.
Tämä muuten on totta. Itse luulin että minut lähinnä revitään työkokeiluun mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 234 nostelet näitä vanhoja työkokeilu ketjuja?
Provosointia tottakai, mutta missä tarkoituksessa?
Varmaan sen vuoksi että voi verrata onko tilanne muuttunut.
Tämä myös yleisesti. Se riippuu ihan paikasta. Jotkut tai useatkin ottavat työkokeilijan työtehtäviin, heti alussa kunnon hommiin ja jättävät myös yksin töihin. Se että saisiko niin tehdä on eri asia. Olen itsekin ollut 3 kk töissä työkokeilussa parikin kertaa. Yksinkin ja tein kaikkea. Useinkin on niin että on joku homma, johon työntetekijöillä ei riitä aika, niin siihen otetaan harjoittelija tai työkokeilijakin. Työnantajalla on usein säännöllisest tulevia hakemuksia työkokeiluhakijoilta ja niitä sitten otetaan useitakin vuoden aikana. Eli työntekijä liuta valmiina. Ei ole niin että työnantaja etukäteen ei tietäisi että työkokeilijallekkin riittää hommia, kun niitä haetaan ihan helpottamaan työmäärää. Edelleenkään en sano että se olisi välttämättä oikein. Toki pieni este voi olla minkälaiset taidot on, mihin töihin joutuu tai pääsee. Ja jos on oma ala niin kyllä se tuntui kivalta saada tehdä töitä. Toinen paikka oli sellainen jota tekisin vain rahasta, niin se tuntui aika raskaalta 3 kk. Ero oli suuri. Miettikää oletteko fyysisen työn vaiko aivotyön tekijöitä. Ei ne työkkäristä valvo niitä työkokeilupaikkoja . Työtön ihminen joutuu joka aktiivisuuden sinne työkkäriin kylläkin selittämään, eikä saa olla osa yrittäjä, mutta työnantajia ei valvota. No, hyvä että edes joku taho vältyy niiden työttömien lakien kyttäykseltä.
Menkää hyvät ihmiset paikan päälle näyttäytymään, älkääkä lähetelkö mitään sähköposteja.