Mitä ajattelette, jos aikuista ihmistä pyydetään kassalla avaamaan reppu ilman, että on mitään todisteita siitä, että olisi jotain nähty sinne laittavan?
Itselle tuli sellainen olo, eipä tarvitse tuohon kauppaan mennä toista kertaa. Ei se, että ihmisellä on reppu selässä, tee hänestä automaattisesti varasta. Onhan ihmisillä taskut takeissa ja housuissa, ei niitäkään käsketä näytämään kassalla, ellei ole erityistä epäilystä, että olisi jotain niihin laittanut.
Kommentit (234)
Voisin näyttää vartijalle, en kaupan kassalle. Kerran soi hälytin tai joku muu syy, miksi piti tyhjentää reppu. Siellä oli ihan todella paljon tavaraa, koska oli uimakamat ja ehkä jopa koulukirjoja. Tästä jo aikaa, mutta olipa ärsyttävää kaivella.
Vierailija kirjoitti:
Onkos tähän jotain oikeita sääntöjä, että missä tilanteessa vartijat voi pidätellä asiakasta? Riittääkö se, että kieltäytyy näyttämästä kassia, vaikka ei olisi mitään näköhavaintoa tai kamerakuvaa siitä, että olisi laittanut sinne jotain?
Vartijoilla on sama kiinniotto-oikeus kuin tavan kansalaisella, verekseltään tai pakenemasta, eli täytyy olla vahva syy epäillä rikosta.
Tuo on tosi hyvä konsti menettää asiakkaita. Minua pyydettiin avaamaan reppu Oulun Anttilassa vuonna 1978, ollessani teini. En sen jälkeen asioinut ainuttakaan kertaa kyseisessä liikkeessä . Melkein naurattaa, kun mietin joskus liikkeen lopettamisen aikoihin, että periaatteessa voisi tietty mennä haaskalle, mutta en ainuttakaan ropoa kyseiselle firmalle anna edes konkurssitilanteessa.
Kannattaa pyytää rehellisiä pitkävihaisia teinejä avaamaan reput. Olisin voinut vuosikymmenten aikana tuoda tuhansia euroja taloon
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne kauppaan pitää mennä niiden reppujen kanssa? Jos/kun kaikki olisi reppujen ja pussukoiden kanssa kaupassa, niin ne jotka varastaa käyttäisi sitä hyväkseen.
Ei niitä säilytyslokeroita ole kaikissa kaupoissa. Ja mihin ostokset laitetaan kassan ja säilytyslokeroiden välisen matkan ajaksi?
Reppu on ekologinen vaihtoehto. Ja kävelijän/pyöräilijän ainoa järkevä vaihtoehto.
Mä voin hyvin avata, mutta en tod lähde minnekään takahuoneeseen. Julkisesti voin kamani kyllä levitellä. Toi on mun ostoskassi, sit lompakko, meikkipussi, toinen meikkipussi, puhelin, duunipuhelin, bussilippu, käytettyjä nenäliinoja, uusia nenäliinoja, purkkaa, käsienpuhdistusliinoja, harja, läjä pankin tositteita, avaimet, duunin avaimet, hanskat, varapikkarit, tiskaamaton eväsrasia (hyvä kun tuli mieleen nyt niin vien sen keittiöön), paprikajauhetta. Oon kaupassa oikee vartijamagneetti ja joskus huvittaa. En ole koskaan elämässäni varastanut mitään. Olen vaan kaupassa niin hidas, että se vetää vartijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisin suosiolla, lähikaupan ovessa on toive että reppu jätettäisiin eteiseen, sitä en halua tehdä ettei reppu tai sisältö katoa vaan mieluummin näytän sisällön.
Miksi näyttäisit, jos et mitään ole vienyt?
Mistä esim. kassa voi tietää ettet ole mitään vienyt?
Enemmän laittaisin vastaan jos oikeasti olisin ottanut jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne kauppaan pitää mennä niiden reppujen kanssa? Jos/kun kaikki olisi reppujen ja pussukoiden kanssa kaupassa, niin ne jotka varastaa käyttäisi sitä hyväkseen.
Itse ainakin pakkaan ostokset reppuun
nainen 45
Itseasiassa kun on reppu selässä niin sehän vaatii aikaa ja vaivaa ottaa se pois selästä, avata vetskarit, tunkea tavaraa sisään, sulkea vetskari ja heittää reppu takaisin selkään.
Olkalaukku on paljon helpompi varkaalle käyttää pieneen omaisuuden uusjakoon.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska käyn kävellen kaupassa ja reppu on mun ostoskassi ja kukkaron ja lisäkangaskassin kuljetukseen. Ja vaikeaa se on selässä olevaan reppuun tavaraa työntää koska vetskarikin on kiinni kukkaron takia. Yksinkertaista.
Niitä on niitäkin jotka tarjoaa laukkuaan katsottavaksi pyytämättäkin myyjälle. Ja sit myyjä ei katso sitä.
Annan oman reppuni katsottavaksi jos sitä kaupassa pyydetään. On tapana ottaa se kuittikin lausekkeella, et käyn muuallakin asioimassa.
Muutaman kerran on kassa pyytänyt avaamaan repun. En ole kertaakaan suostunut. Yleensä olen vain lähtenyt pois. Kerran olin isommassa kaupassa, jossa oli vartija paikalla. Odotettiin sitten toista tuntia takahuoneessa poliisipartiota joille näytin repun sisällön. Mitään ei löytynyt ja sain vartijalta anteeksipyynnön.
Minun on vaikea uskoa tarinaasi. Nykyisin ei enää pyydetä avaamaan laukkuja, takavuosina kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran on kassa pyytänyt avaamaan repun. En ole kertaakaan suostunut. Yleensä olen vain lähtenyt pois. Kerran olin isommassa kaupassa, jossa oli vartija paikalla. Odotettiin sitten toista tuntia takahuoneessa poliisipartiota joille näytin repun sisällön. Mitään ei löytynyt ja sain vartijalta anteeksipyynnön.
Ihme pelleilyä kaupalta. Jos siis mitään oikeaa epäilyä ei ollut.
Pitäisi säilöä repussa viikko jotain hikisiä salipaitoja. Sitten antaisi repun vartijalle, kaiveleppa itse. ;)
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea uskoa tarinaasi. Nykyisin ei enää pyydetä avaamaan laukkuja, takavuosina kyllä.
No miksi valehtelisin. Aiemmin ei ole kysytty.
Ei tarvitse näyttää, eikä kassin näyttämättä jättäminen ole peruste kiinniotolle. Itseäni tilanne varmasti enemmän naurattaisi, koska tietäisin, että mitään en ole varastanut. Jos tilanne eskaloituisi siihen, että vartija veisi minut ehdoin tahdoin takahuoneeseen niin siinähän avaamattoman repun kanssa odotettaisiin poliisit paikalle ja tuloksena vartijalle olisi perusteeton kiinniotto.
Tosin, jos vartijalla ei ole mitään todistetta siitä, että olisin jotain kaupasta vienyt ei tilanne edes eskaloitituisi kiinniottoon saakka, koska se on suhteellisen suuri moka silloin vartijalta ja sitä ei kovinkaan usein kannata tehdä jos haluaa töissä jatkaa..
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse näyttää, eikä kassin näyttämättä jättäminen ole peruste kiinniotolle. Itseäni tilanne varmasti enemmän naurattaisi, koska tietäisin, että mitään en ole varastanut. Jos tilanne eskaloituisi siihen, että vartija veisi minut ehdoin tahdoin takahuoneeseen niin siinähän avaamattoman repun kanssa odotettaisiin poliisit paikalle ja tuloksena vartijalle olisi perusteeton kiinniotto.
Tosin, jos vartijalla ei ole mitään todistetta siitä, että olisin jotain kaupasta vienyt ei tilanne edes eskaloitituisi kiinniottoon saakka, koska se on suhteellisen suuri moka silloin vartijalta ja sitä ei kovinkaan usein kannata tehdä jos haluaa töissä jatkaa..
Tosin nykyaikana ne saattaa hakata kuoliaaksi ennen kuin poliisi ehtii paikalle.
Ei ole koskaan pyydetty, vaikka minulla on tosi usein reppu kaupassa. En harrasta mitään muovikasseja.
En oikein keksi järkevää syytä, miksi en näyttäisi, jos joskus pyydettäisiin. Helppo tapahan se on todistaa oma syyttömyytensä.
On se kyllä vähän hölmöä, että vain reput pyydetään näyttämään eikä taskuja.
Sehän on huomiotaherättävää avata kaupassa reppu ja laittaa sinne tavaroita.
Taskuun voi laittaa melko huomaamattomasti. Toki eihän sinne isoja ostoksia mahdu, mutta voihan ne pienetkin tavarat olla arvokkaita.