vertaistukea kun eroaaa lestadiolaisuudesta
LÖytyisikö kohtalo tovereita siis perheitä jotka ovat eronneet lestadiolaisuudesta. Itse teimme pitkän harkinnan jälkeen päätöksen erota liikkeestä. ja nyt olisi mukava vaihtaa ajatuksia joidenkin saman kokeneiden kanssa.
Kommentit (22)
lapsetkin riittää niitä on kymmenen tosi rakkaita tosin. Meillä olisi paljon lapsia vaikka emme liikkeessä olisi koskaan olleetkaan. nyt vaan tuli piste täyteen ja terveys loppuu ei voi enää odottaa uutta lasta.
vaikeita asioita ja vaatimuksia?
Onnitteluni rohkeasta vedosta!!
Hänellä ainakin on oman elämän kanssa ongelmia ja on todella katkeroitunut. Ainakin noiden tekstien perusteella.
Anteeksi vaan en ole vionola minulla ei ole nimimerkkiä ollenkaan. Kiitokset vaan mutta hyvä jos meitä on muitakin. Älkää yhdistäkö toisiin. Tiedän että emme ole päätöksemme kanssa yksin sillä tuttavapiirissämmekin on monia saman ratkaisun tehneitä. Mutta olisi kiva kuulla kommentteja muualtapäinkin. Vaikka nokakkain.
www. uskontojenuhrientuki. fi/laestad2. html
En mustamaalaa mitään eroavia sillä olemme itse eronneet liikkeestä. enkä ole kirjoittanut aiheesta ennemmein. Että tiedoksi vaan. Olisin halunnut asiallisia kommentteja.
Miten elämänne muuttui eroamisen jälkeen? Miten koitte yhteisöstä luopumisen?
elämä on huomattavsti vapaampaa. Ajatelkaapas itse jos jokin ukko tai taho sanelee kaiken mitä saat tehä. Viikonloppu kun koittaa pitää säännöstellä aika niin että se riittää kaikkeen toiminnan läpi viemiseen eli sitä omaa aikaa ei ole. ET lähe lasten kanssa ulos jos rauhan yhdistyksella on seurat. Et saanut käydä sunnuntaisin kaupassa. Oli minulle ainut päivä että pääsin sinne yksin. Lokaa ja pahoja puheita on selkämme takana heitetty jo ihan tarpeeksi. Mutta onneksi olemme vahva perhe. Meihin ei loka tartu. Luulisi että ovat huojentuneita kun ei enää tarvi kantaa meistäkään huolta. Eikä miettiä mitähän pahaa ne nyt tekee.
luoda ystävyyssuhteita ei-vl:iin, saada tukiverkkoa sieltä. Jossain vaiheessa teille varmasti tulee kauhea helvetinpelko, ja tuntuu että parempi olisi palata takaisin tuttuun ja turvalliseen, mutta mutta... Ei se ahdistus sieltä mihinkään katoa, jos palaa takaisin vl-uskoon.
Itse irrottauduin yhteisöstä kauan sitten, ja täytyy sanoa, että päivääkään en ole katunut. Ei-vl:stä löytyy ihania ihmisiä, luotettavia ihmisiä löytyy (vl:iin en ole koskaan luottanut, kaikki asiani on levitelty pitkin kyliä jne). Itse koin irrottautumisen suurena siunauksena.
uhri sinänsä että yli 40 vuotta meni hukkaan olin uskonnon uri kyllä se täytyy myöntää. Vasta nyt uskalsin tehdä tuon. Kun molempien vanhemmat ovat kuolleet. Raaka liike jossa kyllä kuulee ja hyljeksintä on kovaa. ei meitä nyt kaupassa tunneta. Supistaan takana että kyllä mikähän niiden pään niin pimensi. Se on valitettavaa mutta eivät itse näe miten paljon pahaa liikkeen sisällä on itsellä. sen huomaa kun ottaa etäisyttä. Massa voi viedä mukana,
puit ajatukseni just noin. Juuri samoin tunnen olo on kuin näkisinkin pitemmälle ei ahdista Ainut on nuo supinat jotka ottaa päähän.
itse en ole tuota selän takana puhumista kohdannut, eikä muutenkaan ole ahdistanut. Ihan hyvillä mielin ollaan tässä yhteisössä. Ja syntihän muuten tuo on tuo pahanpuhuminen ja juoruilu.
vl
kukaan ei tee siitä parannusta koskaan? Ainoa mistä joutuu parannusta tekemään, on jos on laittanut meikkiä, korvikset tms, miksi näin?
Yksinkertaisesti näin. Itse inhoan juoruilua, ja siksi mulle ei ehkä juoruja kerrotakaan. Voisin sanoa, että haluan luottaa kunkin omaan arvostelukykyyn omantuntonsa suhteen. Tietenkin asia vois olla eri, jos oikeesti olisin joutunut syrjinnän ja tuijotuksen kohteeksi.
Myötätuntoni kaikille pahanpuhumisen kohteeksi joutuneille. Kyllä hyvä Jumala näkee kaikkien sydämiin.
Olemme myös vl-perhe ja koemme tämän yhteisön tuttuna ja turvallisena. välillä saattaa pyhäkoulu ja seurat jäädä välistä. Joskus olen käynyt sunnuntaisin kauoissa ja joskus ollaan koko perhe lähdetty jonnekin ulkoilemaan. Kukaan ei määrää meidän elämää ja lapsia meille tulee sen verran mitä itsestä tuntuu parhaimmalle.
Kukaan ei ole koskaan tullut mitään kyselemään jos ei olla seuroissa oltu, mutta joku näkeekin lähikaupassa ostamassa karkkia:)
Mulla elämä on ainakin ihan vapaata.
Me asutaan ihan etelässä, en tiiä onko sillä merkitystä?
Vierailija:
elämä on huomattavsti vapaampaa. Ajatelkaapas itse jos jokin ukko tai taho sanelee kaiken mitä saat tehä. Viikonloppu kun koittaa pitää säännöstellä aika niin että se riittää kaikkeen toiminnan läpi viemiseen eli sitä omaa aikaa ei ole. ET lähe lasten kanssa ulos jos rauhan yhdistyksella on seurat. Et saanut käydä sunnuntaisin kaupassa. Oli minulle ainut päivä että pääsin sinne yksin. Lokaa ja pahoja puheita on selkämme takana heitetty jo ihan tarpeeksi. Mutta onneksi olemme vahva perhe. Meihin ei loka tartu. Luulisi että ovat huojentuneita kun ei enää tarvi kantaa meistäkään huolta. Eikä miettiä mitähän pahaa ne nyt tekee.
liikkeestä noin kymmenen vuotta sitten ja sanoi olevansa tosi vapautunut silloin ja on edelleen. Hän löysi miehen, joka ei lestadiolainen ja hänen vanhat ystävänsä sanoivat, etteivät voi olla enää tekemisissä. En tiedä sitten, miten nykyään on laita, kun en ole serkkuani pitkään aikaan nähnyt. Hän oli ollut tosi ahdistunut usean vuoden ajan ennen eropäätöstään. Ja kertoi monia syitä siihen, en niitä viitsi täällä repostella.
Perheeni ei ole lestadiolainen, vaikka äiti on vl-perheestä. Äitini oli kokenut sen lapsena niin ahdistavana. Itsellänikin on melkoisen kielteinen kuva liikkeestä, kun olen saanut läheltä seurata, mitä kaikkea uskon varjolla on tehty. Silti osa sukulaisistani, jotka ovat vl, ovat mukavia ja lämpimiä ihmisiä.
Tsemppiä ap:n perheelle ja jaksamista! Tuollainen vaatii suurta rohkeutta. Se uskontojen uhrit voisi olla hyvä juttu!
että oletteko eronneet nimenomaan vl-liikkeestä vai koko kristinuskosta? Vai pystyykö näitä erottelemaan - onko joko vl eli uskovainen tai ei-vl eli ei-uskovainen?
Minä olen uskossa, mutta vl en ole koskaan ollut. Olen vieraantunut omasta seurakunnastani sen kulttuurin ja toimintapojen vuoksi. En silti ole luopunut uskosta. En tiedä vielä, mihin srk:aan päädyn.
Oman tilanteeni takia kiinnostaa sinun ajatuksesi tästä. :)
puolen vuoden kypsyttelyn perusteella päädyimme tähän koska ei ollut enää tilaa kaikilla hengittää!!!!!!!