Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten äitinne/isoäitinne ovat kommentoineet omaa kehoaan ja painoaan?

Vierailija
17.02.2023 |

Mietin onko muilla samanlaisia kokemuksia. Nyt 27-vuotiaana olen alkanut ymmärtämään miten julmasti äitini ja isoäitini ovat puhuneet omasta kehostaan, kommentoineet sitä ja kritisoineet valokuvia joissa esiintyvät. Mietin millaisen mallin tämä on antanut itselleni, koska olen itsekin aina suhtautunut äärimmäisen kriittisesti omaan kehooni ja ennen kaikkea painooni. Nyt olen opetellut rakastamaan itseäni ja vaikka tuo itsensä rakastaminen kuulostaa sellaiselle lässytykselle niin tuntuu hyvälle kun ymmärtää ettei omassa kehossa ole mitään perustavanlaatuista vikaa koskaan ollutkaan. Muutama vuosi sitten ajatuskin oman kehon hyväksymisestä ilman valtavia muutoksia tuntui mahdottomalle. Nyt painan enemmän kuin ennen mutta suhtaudun myös kehooni armollisemmin kuin ennen. Onko muilla vastaavia kokemuksia, miten teidän äidit ja isoäidit ja muut naiset on puhuneet omasta kehostaan ja miten se on vaikuttanut teihin?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini vartioi painoaan hysteerisellä tarkkuudella, ruoti muiden lihomiset ja laihtumiset sekä halveksi avoimesti ylipainoisia.

Teini-ikäistä minua hän kommentoi sanoilla, että olen oikein sopiva kunhan en tästä enää liho. Kyllä, olen ollut laihdutuskuurilla koko elämäni. Ikää nyt 51 vuotta ja erittäin vaikeaa hyväksyä oma peilikuva vaikka olen sopusuhtainen.

Vierailija
2/4 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, nyt en ymmärrä. Niin mutsi kun mummokin olivat ok kasvoiltaan ja kropaltaan, eikä niillä ollut aikaakaan funtsia moisia turhan päiväisyyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitenkään, enkä kuullut anoppinikaan koskaan mitään mainitsevan omastaan. Olivat tavallisia maalaisnaisia, joille ulkonäkö ei ollut erityisen tärkeä.

Erään ennen minun aikaani eläneen legendaarisen lihavan esiäidin vartalosta kyllä kuultiin tarinoita, mutta lihavuus  oli ominaisuus eikä vika, josta olisi puhuttu erityisen negatiivisesti.

Vierailija
4/4 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini katsoi kaikkia sillä silmällä miten paljon painaa. Ensimmäinen kysymys kun näki sukulaisia oli oletko lihonut vai laihtunut. Kaikki lihavat hänen mielestään toisen luokan kansalaisia joille saa sanoa mitä huvittää.